Fashion Lifestyle Magazine Списание за мода и лайфстайл - брой 126

АНДРЕ КУРЕЖ ИЛИ ФУТУРИЗМЪТ В МОДАТА

Любомир Стойков

АНДРЕ КУРЕЖАндре Куреж отдавна се е превърнал в символ и емблема на новото, на дръзкия и младежки стил, на футуризма в модата. Много често името му стои редом до това на Мери Куонт като откриватели и изобретатели на мини-стила. Наричат го още Льо Корбюзие на модата. Но кой е Андрей Куреж и толкова ли е голям приносът му към световния дизайн през ХХ век? Дълбок ли е отпечатъкът от десетгодишното му чиракуване при великия Кристобал Баленсиага? Как френският дизайнер стига до идеята за мини-модата? Кое го кара да залага толкова много на мъжките елементи в дамската дреха и да обръща толкова сериозно внимание на панталоните? В какво се изразява неговото схващане за “космическата ера” в модата?...

Андре Куреж е роден на 9 март 1923 година в По, Франция. В ядрото на неговите знания и умения се преплитат образованието му по строително инженерство и моден дизайн, както и реализацията му като военен пилот по време на втората световна война. В неговия жизнен и творчески път се отразяват увлеченията му по геометрията и архитектурата, както и особената му страст към иновациите, към технологичния прогрес, в частност – постиженията в космоса. Всичко това в съчетание с вътрешната му нагласа към най-новото, напредничаво и ултрамодерно в изкуството и дизайна и десетките години на успешната му творческа реализация го утвърждават като един от най-интересните модни футуристи и представители на новия тип конструктивизъм в модата. Но как протича по дати професионалният живот, респ. дизайнерската реализация на Андре Куреж? От 1945 ( а според някои източници – от 1949 година ) до 1961 година той работи като асистент в модната къща на Кристобал Баленсиага в Париж. През 1961 година заедно с бъдещата си съпруга създават собствена къща за висша мода. По-късно я продава на “Л`Ореал”. Редом с мини-стила той налага и трапецовидните форми в дизайна на роклите, както и А-образния силует. В творчеството си е силно повлиян от произведенията на поп- и оп-арта, както и от епохалните космически постижения през 60-те години. През 1967 година възобновява своята собствена дейност, откривайки линията “Прототип”. В началото на 70-те години открива свои собствени бутици, в които продава първоначално облекла, а по-късно и различни аксесоари. Премиерният си парфюм лансира през 1970 година, а за пръв път започва да създава и продава мъжко облекло през 1973 година. След върхове и спадове в бизнеса си, през 1983 година продава собствеността си на японската компания “Итокин”. В средата на 90-те години заедно с ученика си Жан-Шарл дьо Кастелбажак създават общи колекции (1).

АНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖ

ДЕСЕТТЕ ГОДИНИ ПРИ БАЛЕНСИАГА

му помагат поне с две неща. Първо, да се научи перфектно да крои и шие и, второ, да открие бъдещата си професионална и житейска партньорка - съпругата си Коклин Бариер ( Coqueline Barrière). Като асистент на прочутия испански дизайнер Кристобал Баленсиага, Андре Куреж усвоява най-важното от техниката на своя учител: да се твори оригинално, непретрупано и смело. От Баленсиага той възприема прецизното отношение към кройката ( според испанския творец добрият стилист трябва да бъде архитект по отношение на кройката и скулпотр по отношение на формата) и реформаторското начало спрямо всичко, което вече е създадено в областта на модата. Професионалната нагласа към платовете, вникването в тяхното качество и традиция, и заедно с това – търсенето на нови, по-въздействащи материи също е характерно за професионалния почерк и на двамата – на учителя и на ученика. Но навярно това, с което най-много повлиява на Куреж от стила на Баленсиага е духът на свободата в избора на творческото решение: тялото и движенията му имат потребност от по-голяма независимост и удобство, а това води след себе си принципите на функционалността и целесъобразността, които постепенно стават водещи за бащата на мини-модата. Може да се твърди, че Кристобал Баленсиага формира у Андре Куреж стремеж както към по-голяма практичност и свобода на формата и към експеримент, така и към търсенето на хармония между класиката и модерността, между най-хубавото от миналото и най-атрактивното и полезното от настоящето.

АНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖ

МИНИ-СТИЛЪТ НА АНДРЕ КУРЕЖ

По-скоро забавни, отколкото сериозни са споровете кой пръв открива мини-модата – Андре Куреж или Мери Куонт. Словесните престрелки между тях са достатъчно красноречиви. Куреж твърди: “Аз изобретих минито. Мери Куонт просто комерсиализира идеята.”, а Куонт не му остава длъжна, възразявайки му с думите: “Нито аз, нито пък Куреж измисли идеята – направиха го момичетата по улиците.” (2) Със сигурност един по-задълбочен анализ ще покаже, че наченки на този стил има и в колекции на други модни къщи и дизайнери още преди двамата ( официално смятани ) изобретатели на дръзката и ултракъса мода да са се сетили за нея. Новият радикален по същността си маниер на обличане е плод на промяната в мисленето и поведението, на цялата ценностна система и култура на най-новите генерации. Този тип външност несъмнено е свързан с улицата, с динамичния начин на живот и с настъпващата сексуална революция. Най-голямата заслуга на Мери Куонт и Андре Куреж е, че двамата едновременно или почти едновременно придават концептуалност на “късото” и го превръщат в дългосрочна тенденция на обличане, следване и подражание. През 1961 година Куреж показва първата си колекция с мини-поли. В тях, а по-късно и в другите му произведения личи добре усетът му към чистата и ясна конструкция, геометричната форма и нещо, което е особено важно – непрестанния му стремеж да освободи тялото, да му даде възможност да “диша”, да танцува и да спортува. В зората на мини-модата има много голяма съпротива срещу “развращаващата” й роля. Против нея се обявяват не само пуритани и пазители на строгия морал, но даже и прочути дизайнери като Коко Шанел, например. Визирайки предлаганите от Куреж мини-роклички, тя се произнася гневно:”Мъжът цели да разруши жената, да унищожи нейната форма, стремейки се да я превърне в малко момиче”. В отговор идва хладнокръвната и проницателна реплика на Андре Куреж:”Аз направих жените с двадесет години по-млади без да използвам скалпел” (3).

АНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖ

С какви материали си служи Андре Куреж? Елементарният отговор на този въпрос би гласял: със скъпи – за колекциите си висша мода, и с евтини – за конфекцията си, предназначена за клиенти с по-ниски доходи. Внимателният поглед към платовете, използвани от дизайнера – футурист, обаче показва, че той цени високо муселина, туида, памучната дантела, габардина, меката и двулицева вълна ( за по-класическите си произведения ) и проявява пиетет към новите материи като кожа, винил, гума, пластмаса. Модният футуризъм на Куреж личи особено силно в агресивно изострените форми на неговия дизайн. Неизбежните компоненти на този тип творчество включват големи екстравагантни очила, атрактивни ботушки, външни джобове, необичайни платки, едри шевове и ефектни пластмасови ципове. Предпочитаните от френският авангарден дизайнер цветове са бяло, черно, бежово, сребристо, синьо, отчасти – зелено и жълто, както и интензивните варианти на розовото и оранжевото. Карираните платове имат привилегирована територия в изкуството му. Като цяло моделите му излъчват енергичност, жизненост, спортен и динамичен дух и, разбира се, сексапил. И макар, че от някои от тях лъха студенина и известна творческа или може би даже академична педантичност, новаторската им форма привлича окото и развихря фантазията.

АНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖ

ПАНТАЛОНИТЕ

в дамския тоалет се сочат като едно от най-големите постижения на Андре Куреж. Неговите комбинации на туники с панталони или ултракъси поли с панталони имат действително новаторски характер. Ето какво пише за него и за най-отличителните белези на стила му Каролин Фокс: ”Все още се спори, дали Куреж е истинският откривател на мини-полата.Безспорен е обаче фактът, че именно той за първи път комбинира панталон с туника тип de rigueur за всеки сезон, както и, че именно той разчупи табуто и позволи на жената да носи свободно панталони. Куреж наложи удължения силует, изчистената кройка и правилната конструкция на облеклото, подчертавайки ги още повече в ревютата, за които набира добре оформени като мускулатура, високи и слаби модели.Куреж изразява любовта и склонността си към правилните и опростени конструкции, използувайки типично военните нашивки, подобни на тези от 1965 година, както и налагайки атрибути като престилки, деколтета във формата на ключалки, джобове-кръпки и др. Специфичните му обшивки и кантове подчертават още повече изчистената линия на облеклата му. Използваният от него шев в много случаи е в контрастни цветове, като : оранжево върху бяло, с цел подсилване ефекта на отделния детайл.” (4). Ясна е посоката в която Андре Куреж променя жената от втората половина на двадесети век: нейните активност и модерност във външността произтичат в максимална степен от умелото комбиниране на мъжки и женски компоненти в облеклото, както и от постепенното доминиране на маскулинистичния стил ( особено чрез панталоните и обувките с ниски токове ). Дизайнерът отрича носенето на високите токчета и в замяна предлага обувки без или почти без токове, както и удобни, напомнящи на детските, ниски ботушки или пък леки обувки с тънки подметки, комбинирани с къси или три четвърти чорапки.

КОСМИЧЕСКАТА ЕРА

С право Куреж е сочен за един от създателите на космическия стил в модния дизайн. Подобно на други свои колеги, като например Пиер Карден или Пако Рабан, той е силно повлиян от космическите пробиви на човечеството, от подвизите на съветските космонавти и американските астронавти. Освен със синтетичните си тъкани и необичайните, футуристични форми, неговият дизайн се характеризира с опростеност, чистота и силна доза революционност на визията. Тази експресивност намагнитизирва младежкото въображение и вдъхновява със своята смелост и неординерност. За манекени на космическата си колекция “Лунното момиче” (1964) Куреж подбира високи, слаби, дългобедрести момичета, които да хармонират максимално добре на дизайна на бъдещето. Какво съдържа тази колекция и как медиите посрещат това модно реформаторство? Отговор на тези въпроси намираме в коментара и описанието на Валери Стийл по адрес на колекцията му “Космическа ера” или “Момичето от Луната” през 1964 година: “...Тя включва бели панталони и миниполи, комбинирани с гумени ботуши и други аксесоари от космическата ера. “Посланието на Куреж е ясно: смели дрехи, точно балансирани с научна прецизност, за да се получи нова замайваща математическа красота” - пише в едно британско списание. “Това е вид, за който не можеше и да се мечтае преди изстрелването на първия спътник.” Високите технологии - от винила, ластичната тъкан до ципа се свързваха с прогреса и щастливото бъдеще. “Вдигни ципа, скочи в попа и готово! – съветва американският “Вог” през 1965 г. “Без кукички, връзки… всичко звънти и шуми, готово да полети” (5). По един удвивителен начин френският моден футурист изпреварва времето си и десетилетия по-рано предвещава модата на минимализма и цвета металик – както при дрехите, така и при автомобилите, мебелите, екстериора на сградите и пр. Доминиращият сребрист цвят в неговите космически произведения прави впечатление на всички. Даже прочутият баща на поп-арта Анди Уорхол твърди за стила на Андре Куреж от космическия му период следното: ”Облеклата на Куреж са толкова хубави. Всеки трябва да изглежда така, облечен в сребро. Среброто прелива във всичко. Мисля, че през деня костюмите трябва да се носят с повече грим” (6). Моделите на Андре Куреж, издържани в космически дух свидетелстват, че в дизайна могат да се интерпретират нестандартни ( в случая – повлияни от новите технологии ) форми, материи и цветове. “Космическата ера” в модата показва, че право на живот имат както оригиналните и необичайни конструктивни решения, така и удобното, функционално и практично облекло. В следващите десетилетия този стил не се запазва изцяло, но отделни негови елементи продължават и до ден-днешен да се прилагат в начина на обличане и оформяне на външността. Такъв е случаят с хай-тек дизайнът, който в наше време се радва на приличен успех.

АНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖАНДРЕ КУРЕЖ

ПАРФЮМИТЕ

Ароматните течности, създадени от френския авангарден стилист напомнят много на неговата естетика и философия на външността. Те определено са запомнящи се и с една особена острота навяват асоциации с футуризма на Куреж. Свежест, магнетичност, чувственост и енергичност са сред водещите ключови думи в характеристиката на неговите парфюми. Ето и кратката хронология на най-важните уханни марки, лансирани от Андре Куреж в рамките на тридесетина години:
1970 Empreinte (W)
1974 Eau de Courreges (W)
1977 Courreges pour homme
1979 Amerique (W)
1983 In blue (W)
1993 Sweet (W)
1995 Niagara (за мъже)
1996 Generation (W)
1997 2020

* * *

Творчеството на Андре Куреж буди възхищение и респект с няколко неща. От една страна, той редом с Мери Куонт и други авангардно настроени дизайнери, спомага за ювентизирането (подмладяването ) на модата, вслушвайки се в съветите на улицата и на реалния младежки стил на съществуване. От друга, изявявайки се като блестящ минималист и конструктивист, Куреж обогатява световния моден дизайн със своя реформаторски дух, придавайки му допълнителна експресивност и екстравагантност, т.е. различност. От трета страна, френският моден футурист допринася много за приземяването на висшата мода, за нейната достъпност и за съобразяването й с претенциите на обикновените хора, особено на младежта – претенции за по-удобна и функционална мода. Всичко това привилегирова Андре Куреж като един от най-интересните значими модни творци през ХХ век.

Бележки:
(1) В статията са използвани следните източници: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; The Fashion Business. Theory, Practice, Image. Edited by Nicola White and Ian Griffiths. “Berg”.Oxford, New York, 2000; Fashion Designers – Vogue - Internet ; Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997, pp.85-87; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne ; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996 и др.
(2) The Fashion Business. Theory, Practice, Image. Edited by Nicola White and Ian Griffiths. “Berg”.Oxford, New York, 2000, p.10.
(3) Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne, p.368.
(4) Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press.Detroit,1997, p. 87
(5) The Fashion Business. Theory, Practice, Image. Edited by Nicola White and Ian Griffiths. “Berg”.Oxford, New York, 2000, p.11.
(6) Andre Courreges - "Le Corbusier of Fashion".In: Fashion Designers – Vogue – Internet.

Снимки:

1. Андре Куреж
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989;
2. Модел на Андре Куреж, 1964
Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003;
3. Скица на Андре Куреж, 1965
Източник: © Thiel, E. Kunstler und Mode. Vom Modeschopfer zum Modegestalter. Henschenverlag, Berlin, 1979.
4. Футуристичен модел на Андре Куреж – ярък представител на дизайнерското поколение от “космическата ера”, 1965
Фото: © O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson.London,1986;
5. Визия на Андре Куреж, 1965
Фото: © Peter Knapp / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000
6. Модел на Браш, издържан в стила на Андре Куреж, 1966.
Фото: © Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Munchen,1990
7. Дамски костюм на Андре Куреж в черно-бели карета, повлиян от оп-арта, 60-те години на ХХ век
Фото: © Connikie, Y. Fashions of a decade. The 1960s. Facts On File. New York, 1997
8. Влияние на стила “Космос”, къси момичешки чорапки и перуки в модели на Андре Куреж от 60-те години на ХХ век
Фото: © Connikie, Y. Fashions of a decade. The 1960s. Facts On File. New York, 1997
9. Модел мини-мода на Андре Куреж, 1967
Фото: © Peter Knapp / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000
10. Модел на Андре Куреж от бял вълнен габардин и чорапи, стигащи до коленете, 1968
Фото: © Ewing,E.History of 20th Century Fashion.Third Edition.Revised and updated by Alice Mackrell. London,1992;
11. и 12. Модели на Андре Куреж, 1968
Фото: © Jean-Loup Sieff, Vogue, 1968
13. Модел на Андре Куреж – комбинезон – шорт, колекция пролет-лято 1968
Фото: © Robes du soir ( 1850 – 1990 ). Palais Galliera. Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990
14. Модел на Андре Куреж, 1969
Фото: © Robes du soir ( 1850 – 1990 ). Palais Galliera. Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990
15. Модел на Андре Куреж, колекция прет-а-порте, пролет-лято 1988
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989;

ВИДЕО:
Courreges - fashion tv
Space-Age Futurism Fashion Mort Garson 60's



Добави коментар
Вашето име:
Вашият коментар:
Въведете символите: captcha
Коментари от други потребители
Tina:
23 Юли
16:46
Kurej e originalen i dnes! Zvuchi naistina moderno
Емилиян:
2 Юли
09:21
Куреж ми дава кураж да мисля, че не всичко в модата е тъпо консуматорство и снобизъм

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing