БАЛЕНСИАГА – НОВАТОР И ВДЪХНОВИТЕЛ
Ирина Танева
Кристобал Баленсиага е един от най-почитаните модни дизайнери на 20-ти век. Облеклата му се характеризират със скулптурирани силуети, сръчност в манипулирането на тъканите и драматично използваните им цветове и текстура. Музеят „Виктория и Албърт“ в Лондон представя богата колекция от облекла на Баленсиага от периода 1950 г. – 1960 г. Експозицията, изложена в музея до 18-ти февруари, разкрива защо дизайнерските решения на Баленсиага сe възприемат като изключителни и иноваторски.
Част от изложбата представя майсторската изработка на облеклата и начина му на работа в ателието. Кратки филми с интервюта на негови клиенти разкриват процеса и привилегията да бъдеш клиент на талантливия дизайнер. Изложбата разкрива също как облеклата му все още продължават да вдъхновяват и променят висшата и всекидневна мода чрез включени в експозицията облекла на съвременни дизайнери. Огромното влияние, което оказва Баленсиага върху модните течения поколения наред, е представено с тоалети на дизайнери, които са имали шанса да работят с него, както и такива, които следват експерименталните му подходи.
Баленсиага е въведен в модния свят от майка си, която работи като шивачка. В нейна чест е и името на дъщерната му модна марка – Eisa. Той започва да изучава тайните на шивашкото изкуство едва на 12-годишна възраст, а десет години по-късно отваря и първата си модна къща в Сан Себастиян, Испания. Дизайнерът има отлични умения във всеки етап от дизайнерския процес: от измислянето на самия модел до конструирането, моделирането и ушиването. През 1937 г. той основава ателие за висша мода в Париж, където твори до края на 50-годишната си кариера.
Баленсиага е вероятно един от първите дизайнери, вдъхновени от спорта. Инспириран от испанската корида, която в действителност не одобрява, той създава облекла, асоциирани с този спорт. Традиционните мъжествени облекла като късото „chaquetillas” или жакет, носен като част от бикоборския „костюм от светлина“, той претворява в дамски. Дизайнерът показва колекциите си два пъти годишно, като сезонните му се състоят от 150 до 200 костюма. Това е огромен брой, който съвременните дизайнери не представят на модните си ревюта, дори не произвеждат по различни причини. Друга интересна разлика е, че Баленсиага не допуска пресата на модните шоута. Обезпокоен за защитата на дизайнерските си идеи от копиране, журналистите чакали повече от месец, за да бъдат допуснати да снимат моделите му. Днес, едни от най-важните гости на ревютата, са журналистите, блогърите и фотографите, които мигновено публикуват снимков материал. Съвременните дизайнери не се притесняват от копиране на моделите им, което несъмнено се случва, а са ориентирани към популяризиране на оригиналните си идеи и дизайнерски умения.
Стилът на Баленсиага се развива и надгражда с времето, революционализирайки дамския тоалет. Той използва материи, които скулптурират женската фигура и това се вижда в роклята „Плик“. Запазва дължината на роклите отзад, но ги скъсява отпред. Създава ефирни обеми от тюл, използван с опакото навън, под който има солидна вталена и сексапилна конструкция. Еталон за това е роклята „Baby Doll” (кукла). Отличаващи силуети имат роклите с форма на балон, които градират в обеми само на задната част, докато предната е вталена.
По-късно създава облекла с права конструкция, в които вталяването напълно изчезва. Този силует е обявен за грозен и несексапилен, изключително абстрактен. Постепенно жените го възприемат и започват да го носят, особено през 60-те, създавайки нова модна тенденция. Вдъхновението на дизайнера идва от платовете, с които започва и творческия процес, за разлика от много дизайнери, които започват със скициране. В по-късен етап на разрастване на модния му бизнес, Баленсиага диктува модните си идеи на художник – илюстратор. Към модните скици се прикача мостра от съответния плат. Обозначава се името на моделиера, който ще разработи дизайна, както и на модела, който ще представя тоалета на модното ревю.
Експозицията „Баленсиага – оформящ модата“ на музея „Виктория и Албърт“ е интригуваща и излючително красиво подредена. Тя предизвиква огромен интерес сред любителите на марката и модата като цяло – истинско удоволствие за всички, които са я посетили и тепърва ще я посетят!
Снимки:
1. Кристобал Баленсиага в работен процес, 1968 в Париж, Франция.
Фото: © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
2. Алберта Тибурзи в рокля „плик“ на Баленсиага.
Фото: сп. „Харпърс Базаар“, Юни 1967 / © Hiro 1967
3. Кратка биографична справка за Баленсиага, изложена в музея.
4. – 9. Моменти от изложбата.
10. – 11. Модели на дизайнери, които копират Баленсиага в колекциите си.
12. Модели на дизайнери, инспирирани от Баленсиага.
13. – 15. Моменти от изложбата.
Фото: Личен архив
Прочетено: 1703 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 92, Февруари 2018
СВЕТЛИНА И ТЪМНИНА В ЕДНА КАРТИНА
* Трета самостоятелна изложба на Мая Цанкова в галерия „Финес“
Силвия Стоянова
Художничката Мая Цанкова представи изложба-пърформънс „Тъмна светлина“ в галерия „Финес“. Ключова за изложбата е идеята за събиране на светлина и тъмнина в една картина. Експозицията включва над 40 непоказвани досега творби. Десет от тях представляват „светеща живопис“ – оригинален творчески експеримент, при който рисунката е отпечатана върху коприна и осветена, така че изпъква съчетанието на цветовете. Палитрата от багри, на която се спира художничката, включва: синьо, златно, малиново, „топло“ сиво, капучино и черно като основа.
По време на официалното откриване Мариела Табакова, собственик на галерия „Финес“, отбеляза, че това е третата самостоятелна изложба на художничката, която се представя в галерия „Финес“.
„Тази изложба доказва, че Мая е творец, който непрекъснато търси и има желание да се развива. Тя е един невероятен колорист с много тънко чувство за движение и полет на въображението. Картините й са наситени с много чувство, сензитивност и с чисто по женски предадена топлота: устрем, къде мъка, къде радост, но при всички случаи много силно въздействащи“, сподели Мариела Табакова, която не пропусна да отбележи, че картините на Мая Цанкова са свързани и с нейната работа като интериорен дизайнер:
„Светещите творби са нещо ново, нетрадиционно, непоказвано досега – творби, които от една страна въздействат като произведения на изкуството, а от друга – са един уникален елемент за интериора“, допълни тя.
По време на официалното откриване проф. Любомир Стойков, преподавател в Националната художествена академия, сподели: „За мен тези произведения са много нежни и красиви послания, които същевременно са чаровни и харизматични. Днес, ние хората, имаме нужда точно от такова изкуство, което едновременно ни разтоварва и зарежда.
Високотехнологичните послания на авторката са заредени с мечтателност, изящество и съдържат покана за дискретен релакс. В заглавието – оксиморон „Тъмна светлина“ акцентът не е нито върху светлината, нито върху тъмнината, защото те не трябва да се делят. Това е единство – естетическо, духовно, емоционално, човешко.“
Името на изложбата подчертава това, че картините са тъмни, а дават светлина. Контрастът е основен, търсен ефект, постигнат от една страна чрез черния фон и яркостта на цветовете, и от друга – чрез осветяването на част от рисунките, отпечатани върху платно. В изложбата присъстват абстрактни, фигурални и декоративни рисунки, като в голяма част от тях се различават силуети на човешки фигури, има и ясно изрисувани животни – коне, водни кончета и др. Картините излъчват експресивност, смело движение и динамика, но също така нежност, чувственост и поетичност. Върху три от творбите художничката е изрисувала и свои стихове. Основната техника, с която Мая Цанкова работи е "мокро в мокро", при която върху мокри листа се нанасят мокри бои. Тя използва предимно акрил, който комбинира с акварел.
Вдъхновението на Мая Цанкова за „светещите картини“ е свързано с реклама, която е видяла по време на работата си като интериорен дизайнер. За тях художничката е избрала част от своите по-абстрактни рисунки. При този творчески експеримент, който съчетава съвременна технология и живопис, самата рисунка е запазена в първоначалния й вид. Тя е отпечатана върху платно, което дава възможност картината да бъде осветена. Използвани са метални кутии, в които отзад се слага осветление и по много фин начин платното се опъва отгоре, а светлината преминава през него. Така се създава ефектът на светеща картина.
Мая Цанкова завършва Националната художествена гимназия за изящни изкуства „Илия Петров”, с ръководител Димитър Стефанов през 1996 г. През 2002 г. придобива специалност „Изкуство на книгата” при проф. Румен Скорчев във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методи”. Сред художниците, на които се възхищава и едновременно са й повлияли са: Микеланджело, Гоген, Кандински, Егон Шиле и Иван Милев. Първата й самостоятелна изложба е озаглавена “Синя фантазия” (2013 г.) и акцентира върху експресията на цвета. "Уловени пориви" (2015 г.) е втората самостоятелна изложба на Мая Цанкова, в която тя изследва състояния на човешката фигура, породени от различни преживявания в динамиката на заобикалящата ни среда. От години Мая Цанкова се занимава с интериорен дизайн.
Снимки:
1. Художничката Мая Цанкова
2. Мая Цанкова и проф. Любомир Стойков
3. Проф. Любомир Стойков, Мая Цанкова и Мариела Табакова
4. – 6. Част от „светешите“ картини в изложбата „Тъмна светлина“
7. – 10. Картини на Мая Цанкова от изложбата „Тъмна светлина“
11. Проф. Любомир Стойков и Олга Сандова
12. - 13. Проф. Любомир Стойков и гости на изложбата.
Фото: © Евгения Германова / MG Design Studio
Прочетено: 2029 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 92, Декември 2017
МАЯ ЦАНКОВА РИСУВА „ТЪМНА СВЕТЛИНА“
* Изложба представя оригинална „светеща живопис“
Силвия Стоянова
Художничката Мая Цанкова представя своята трета самостоятелна изложба „Тъмна Светлина“. Експозицията включва над 40 непоказвани досега творби, десет от които представляват „светеща живопис“ и са оригинален творчески експеримент. Домакин на изложбата е галерия „Финес“, а картините могат да бъдат видяни само в дните 1-ви и 2-ри декември 2017 г.
Ключова за изложбата е идеята за събиране на светлина и тъмнина в една картина. Този ефект е търсен от една страна чрез контраста между черния фон и яркостта на цветовете и от друга – чрез осветяването на рисунки, отпечатвани върху платно. Името на изложбата подчертава това, че картините са тъмни, а дават светлина. Авторката споделя, че влага много емоции в името „Тъмна светлина“ и го е избрала преди да създаде самите картини. Вдъхновението на Мая Цанкова за конкретната изложба е свързано с реклама, която е видяла по време на работата си като интериорен дизайнер.
В изложбата присъстват абстрактни, фигурални и декоративни рисунки, като в голяма част от тях се различават силуети на човешки фигури, има и ясно изрисувани животни – коне, водни кончета и др. Картините излъчват експресивност, смело движение и динамика, но също така нежност, чувственост и поетичност. Върху три от творбите художничката е изрисувала и свои стихове.
За „светещите картини“, Мая Цанкова е избрала част от своите по-абстрактни рисунки. При този творчески експеримент, който съчетава съвременна технология и живопис, самата рисунка е запазена в първоначалния й вид. Тя е отпечатана върху платно, което дава възможност картината да бъде осветена. Използвани са метални кутии, в които отзад се слага осветление и по много фин начин платното се опъва отгоре, а светлината преминава през него. Така се създава ефектът на светеща картина.
За всяка рисунка са използвани до 4-5 цвята. Палитрата от багри, на която се спира художничката, е обрана и включва: синьо, златно, малиново, „топло“ сиво, капучино и черно като основа. Мая Цанкова използва предимно акрил, който комбинира с акварел, а основната техника, с която работи е "мокро в мокро" при която върху мокри листа се нанасят мокри бои.
Проф. Любомир Стойков, преподавател в Националната художествена академия, характеризира творчеството на художничката по следния начин: „Провокираща, нежна, красива и чувствена – това са само част от заслужените епитети за най-новите произведения на талантливата художничка Мая Цанкова. Нейната трета самостоятелна изложба „Тъмна светлина“ маркира най-новите й търсения и експерименти, миксиращи акварелна техника и светеща живопис.
Високотехнологичните послания на авторката са заредени с мечтателност, изящество и съдържат покана за дискретен релакс. Картините ще допаднат на всеки, който търси своите малките естетически оазиси в днешната суматоха и постмодерна динамика.“.
За художничката:
Мая Цанкова завършва Националната художествена гимназия за изящни изкуства „Илия Петров”, с ръководител Димитър Стефанов през 1996 г. През 2002 г. придобива специалност „Изкуство на книгата” при проф. Румен Скорчев във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методи”. Сред художниците, на които се възхищава и едновременно са й повлияли са: Микеланджело, Гоген, Кандински, Егон Шиле и Иван Милев. Първата й самостоятелна изложба е озаглавена “Синя фантазия” (2013 г.) и акцентира върху експресията на цвета. "Уловени пориви" (2015 г.) е втората самостоятелна изложба на Мая Цанкова, в която тя изследва състояния на човешката фигура, породени от различни преживявания в динамиката на заобикалящата ни среда. От години Мая Цанкова се занимава с интериорен дизайн.
Снимки:
1. Художничката Мая Цанкова
2. – 8. Картини от изложбата „Тъмна светлина“
Фото: Личен архив
Прочетено: 2031 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 92, Ноември 2017
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 91: Излезе книгата Да нахраниш анаконда на Жанета Стойкова
БРОЙ 91: VITOSHA LIVE CLUB откри есенния парти сезон
БРОЙ 90: ЖАНЕТА СТОЙКОВА ПРЕДСТАВЯ КНИГАТА СИ „ДА НАХРАНИШ АНАКОНДА“
БРОЙ 88: МАРИНА КИСКИНОВА ОТКРИВА HAUTE COUTURE ВЕЧЕРТА НА SFW SS 2017
БРОЙ 86: МАРИНА КИСКИНОВА С АТРАКТИВЕН РЕТРО МИКС НА КОНЦЕРТА „КОЛЕДНИ ЗВЕЗДИ“
БРОЙ 86: INSOMNIA – НОВАТА ПЕСЕН НА МАРИНА КИСКИНОВА В АМЕРИКАНСКИ СТИЛ