ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ: "ЕРОТИКАТА Е В ОЧИТЕ"

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ: "ЕРОТИКАТА Е В ОЧИТЕ"

*Видеографията е част от бъдещето на фотографията

Дилян Марков е едно от водещите имена в областта на фотографията и емблематичен автор на корици и модни фотосесии за женски, мъжки и лайфстайл списания. Работи за модни дизайнери и утвърдени марки в областта на дамската, мъжката мода и рекламната фотография. Носител е на наградата „Златна игла" на Академията за мода в категория „Моден фотограф“ за 2000 г. и 2018 г. През последните години Дилян Марков насочва професионалния си интерес към работата по специални проекти, където може да развие максимално творческия си потенциал.

Как започнахте да се занимавате с фотография?
Много класически – още като ученик посещавах кръжоци по фотография. Баща ми е бил любител фотограф и ме запали за магията на това изкуство. Тогава имаше много клубове, кръжоци, но може би най-сериозното си увлечение по фотографията получих, когато ме приеха във ВИТИЗ. Там започнах да я изучавам по-съществено и през годините тази любов и страст към се задълбочиха. Малко по малко започнах да снимам и така цял живот.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Носител сте на редица награди, сред които две Златни игли на Академията за мода в категория „Моден фотограф“, а самият вие сте бил жури на различни конкурси. Какво Ви донесоха наградите освен признание и престиж?
Естествено признанието и престижа са две много важни неща за всеки автор. Независимо дали си млад или утвърден, когато хората харесват твоята работа и те оценяват, това значи много за теб. Така вървейки по творческия си път, осъзнаваш, че той е правилният и е нещо, което ти е интересно и полезно. Нещата, които правиш се харесват, носят ти самочувствие, уважението на колеги, допълнителна работа, защото това също е признание. Но най-вече носят удовлетворение от това, че ти си добър в работата си.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Имате ли любими фотографи, от които се вдъхновявате и учите? Кои са те и защо?
Днес ти е любим един – утре друг. Днес е модерно едно – утре виждаш нещо много по-интересно и различно. През годините съм се възхищавал на много фотографи, но като цяло класическите са тези, от които съм се учил, уча се и днес. Ани Лейбовиц е такъв пример, Ричард Аведон също, но не мога да кажа, кой ми е любим. За различните типове фотография, които харесвам, има различни имена, които ме вдъхновяват. Не мога да кажа, че харесвам само модната или само рекламната. Харесвам и фотографията на ежедневието – за нея мога да спомена, че фотографите на „Магнум“ са невероятни. Възхищавам се на умението, с което улавят момента, открояват го, виждат го и ни го показват. Фотографите на National Geographic също са страхотни. Няма как да не спомена Хелмут Нютън – един гениален автор и новатор за времето си, после Тестино, Суренто и по-младите представители.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Работили сте с големи имена в областта на модата и бизнеса. Кой е любимият Ви проект досега?
Проектите са ни като деца – обичаме ги всичките. Някои са по-предизвикателни, по една или друга причина, други са просто работа. Сещам се за два проекта, които през годините са се откроили в портфолиото ми от. Единият е черно-бяла сесия с голи тела за реклама на кафе „Спетема“ от 90-те години. Може би избрах да разкажа за него, защото тогава в рекламите имаше много свобода, много възможности за творчество и импровизация. Когато работихме върху този проект, аз бях млад фотограф – търсещ и развиващ се. Снимахме го почти цяла седмица – построихме басейн в студиото, правихме много проби и анализирахме. Самата сесия представляваше преплетени голи женски и мъжки тела, които излизат от пушека на кафето. Тук се намесва темата за естетиката в еротичната фотография – погледнато буквално това са голи тела, но от друга страна, те пресъздават един красив танц. Този проект ми е от любимите, защото е правен с много желание, страст и ентусиазъм.

Друг такъв пример е фотосесия с Нели Атанасова през 2002-2003 година, която спечели конкурса на френското списание „Фото“ за корица на списанието. Тогава пън-ъп естетиката още не беше популярна в България и ние заложихме този стил. Имахме голямо желание да се получи и много се забавлявахме, докато го постигнем. В този тип творчески проекти, в които имам свободата да развия себе си и да покажа вижданията си, влагам много страст и хъс. Когато човек има свобода да твори, изразява себе си по начин, по който чрез нищо друго не би могъл.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Как се промени фотографията през последните десет години, през вашия поглед?
С развитието на технологиите фотографията коренно се промени. От специализирана професия тя стана достъпна за всеки, който има смартфон в ръката си и иска да се изявява. Стана много популярна и масова. Според мен фотографията може да се диференцира на професионална – в сферата на хората, които си изкарват хляба с нея, и фотография с документална стойност – показва какво, защо и как се е случило. Говоря за тази масова фотография, която всеки прави непрекъснато с телефона си и чрез снимките ни разказва за живота си и за живота на хората около него. Дали това е добро или лошо не знам, но такива са фактите.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Какво е Вашето лично разбиране за фотографията, за нейния смисъл?
Мисля, че си пролича от имената на фотографите, които цитирах. Аз съм привърженик на класическата, чиста и истинска фотография. В нея мигът е водещ, историята, която си уловил или разказал е важна – щастието или тъгата в едно лице. Онзи момент, който фотографът е видял, уловил и показал.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Какви са актуалните тенденции във фотографията и в частност – модната фотография?
Социалните медии много диктуват модата във фотографията и това е нормално. Kогато милиони хора гледат един тип фотография, тя става модерна, търсена и актуална. Това, което последните години се наложи като стил, е този тип, ако мога така да го нарека, „инстаграмска“ визия. Снимките, които правим дори и в професионалната си работа са все едно откраднати моменти, набързо снимани, леко небрежни. Цялата тази привидна фриволност и лекота, която се наблюдава във фотографията е модерна напоследък, както и тонове наподобяващи „инстаграм“ филтри. Това е актуалното в момента. Нямам представа докога ще продължи, но като цяло така изглежда фотографията днес – непринудено!

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Какво е бъдещето на фотографията според вас?
Фотографията никога няма да бъде същата каквато е била, когато сме започнали да работим, но в това няма нищо страшно. Светът се променя, технологиите се развиват, а фотографията е едно технологично изкуство. Начинът, лекотата, с която се правят изображения, се променя непрекъснато, но със сигурност ще остане едно много класическо течение. Филмовата фотография се завръща много успешно – тя се доближава повече до изкуството, защото се прави много по-трудно и изисква повече мисъл. От друга страна е и тази моментна фотография, тези изображения и видеа, които регистрираме с телефоните си. Впрочем хората вече търсят повече видео съдържание, защото се предава много повече информация, отколкото при чистото фотографско съдържание, така че може би ще прерасне в някакъв вид влогърство. При това положение ще се разграничат три основни вида фотография – масово документиране, професионална (за комерсиални цели) и фотография на изкуството.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Имате отношение и към еротичната фотография – какво е специфично за нея и как се постига перфектния кадър?
За мен еротичната фотография не е нещо по-различно от фотография на хора. В крайна сметка в основата е човек и това, към което се стремя е еротиката до голяма степен да се излъчва от самия него. Работил съм за почти всички мъжки списания, които са излизали през годините, и да – винаги има красиво младо тяло, но въпросът е да предразположиш жената така, че да се чувства привлекателна, а не притеснена от голотата си. Тогава цялата еротика е в нейния поглед и това, което тя излъчва с него. Случвало се е да правим фотографии, които не включват голи тела и са доста воалирани със светлина или стайлинг, но когато си предразположил човека еротиката се излъчва от неговите очи. Това е много по-силно и въздействащо от едно голо тяло.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Видео визитките са ваш нов проект – разкажете ни повече за тях?
Това е свързано с развитието на фотографията, за което говорех – намирам нови предизвикателства и нови полета за изява. Едно от нещата, които започнах да правя и ми доставя удоволствие, защото има потребност от него, това са видео визитки. Ако преди време хората използваха снимки, с които да предадат съдържание или послание, последните години стана много актуално и модерно – може би аз донякъде наложих това в България – да се правят видео представяния. Снимките и текста си остават – те също са важна част, но когато хората те видят да говориш на живо, е много по-въздействащо за тях. Резултатите са по-добри и съдържанието достига до много повече хора. Това е проект, който разработвам последните няколко години и според мен е част от бъдещето на фотографията или видеографията, която се развива с всеки изминал ден.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Водите курсове по Фотография в НБУ. Какво съветвате младите фотографи?
Да, водя два курса по фотография в НБУ. Основната ми цел, както и на останалите преподаватели, е да изградим една любов към фотографията. Това, което мога да дам като съвет не само към студентите, но и към всички млади хора, които се занимават с фотография е снимайте. Трябва да снимате всеки ден, много и непрекъснато, защото само така ще се усъвършенствате. Показвайте своите фотографии, но търсете адекватни и истински начини за показване. Социалните медии не са мястото, където вашите фотографии ще бъдат истински оценени. Участвайте в конкурси, дори международни, където никой не ви познава и където трудът ви ще бъде оценен безпристрастно. Но основното е да работите много и непрекъснато – тогава ще дойдат и резултатите.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Ако можете да се върнете назад във времето има ли нещо, което бихте променил в работата си?
Това е по-скоро човешки въпрос, а не професионален. Не мога да се върна назад във времето, затова няма смисъл да мисля по този въпрос. Не знам дали нещата, които съм направил в миналото са били най-добрите за мен и за останалите хора, или не, но това са си моите избори, моите решения. Те са ме довели до тук и са ме направили това, което съм в момента. Не бих променил нищо.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Върху какво работите в момента?
Видео визитките, които споменах – голямо творческо предизвикателство, но и удоволствие. Опитвам се да съчетавам фотография и видео. Върху това работя по-сериозно в момента. Щастлив съм, че вече имам клиенти, които са изпитали резултатите от тези проекти и са доволни от тях.

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

ФОТОГРАФЪТ ДИЛЯН МАРКОВ:

Интервюто взе Ивана Стоянова.

Снимки:
1. Дилян Марков с приза „Златна игла 2018“.
Фото: © Хайлайф / От игла до конец
2. – 3. Фотографии на Мария Илиева, направени от Дилян Марков.
4. – 5. Фотографии на Михаела Филева, направени от Дилян Марков.
6. – 7. Фотографии на Мария Игнатова, направени от Дилян Марков.
8. – 9. Фотографии на Алекс Кръстева, направени от Дилян Марков.
10. – 19. Избрани фотографии от Дилян Марков, представени по време на „Златна игла 2018“.
Фото 2. – 19.: © Дилян Марков


Коментари (0)



Прочетено: 122 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 101, Май 2019

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 100: ИВАЙЛО СТАНЕВ С КРАСИВИ КАДРИ ЗА СОФИЯ БОРИСОВА
   БРОЙ 99: КОЛЕКЦИЯ НА ДИЛЯНА МАТЕЕВА ВПЕЧАТЛИ ФОТОГРАФ НА ВОГ
   БРОЙ 98: ФОТОГРАФЪТ ДЖОН РАНКИН С НОВА КНИГА
   БРОЙ 97: АЛБЪРТ УОТСЪН – ФОТОГРАФ НА „ПИРЕЛИ” ЗА 2019
   БРОЙ 93: ФОТОГРАФЪТ БОЖИДАР МАРКОВ С АВТОРСКА ИЗЛОЖБА







 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино



Модерните сайтове:   Мода - Колекции - Готварски рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Дамски обувки - Дрехи