Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Виктория Динева

Шейсетте години на 20 век е времето, в което децата, родени през така нареченият „бейби-бум”, са вече юноши. Абсолютното начало на тази първа “малкото е много” субкултура е в Лондон, 1958 г. с младия, директен и независим фотограф Колин Макълнес. 1962 г., а списание „Таун” за първи път детайлно характеризира стила „модс”.

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Налице са и няколко опорни точки, отразяващи се малко или много, пряко или косвено върху младежта: апогей на масовото производство (готови облекла/ pret- a porte/; изкуствените влакна); борба за равни права (без значение раса, пол, сексуална ориентация, място в обществото или пари в банковата сметка),; сексуална революция (отпадане на предразсъдаците); бързи обороти; експерименти; подмяна на шаблонните традиции; новооткрити ценности и нови цели; индивидуални вярвания.

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Неизбежно върху младите рефлектират и събитията от тогава, равностойни по важност и сила: изстрелването на първият пилотиран космически кораб, убийството на Джон Ф. Кенеди, студентски бунтове в Париж, войната във Виетнам.

За добро или за лошо или просто необходимо да се случи, модовете създават пропаст между поколенията с революционното си стилистично изразяване на тази съвършено нова, младежка субкултура.

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Как действат те?
Дръзко, смело и гордо! Така диктуват всекидневната атмосфера по улиците на Лондон и бързо разпространяват тази модна диктация. Винаги демонстрират безупречен външен вид, естетически прецезиран, излъскан, дори престорен, може би прикриващ липса, празнота, произход. Те не гледат в миналото и корените, а напред към бляскавото бъдеще и високите постове в обществото. Подражават на елитната мода, добрият вкус и изискани маниери, което може би им дава основа за успех. Както максимата „за да успееш, първо трябва да започнеш на изглеждаш успял”. Слушат състави като Small Faces и The who, почитатели са на френските филми и американския джаз.

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Тяхната визия съчетава елементи от “space look” (повлияни от изстрелването в космоса), калейдоскопски принтове, авангардизъм/ експресивни изстрели (като преувеличени детайли и елементи, които все едно на са на правилното си място); сюрреализъм/ оптични илюзии (с помоща на геометрията – повторение на прави линии или кръгове многократно мултиплицирани; футуризъм (сребърени отблясъци с помощта на новооткритите изкуствени материи и материали, неупотребявани дотогава в дрехата), минимализъм (първата субкултура, която може да изведем с думите малкото е много), пластмаса, метал (прилагани по различни начини, показващи смелост).

Характерни за модовете са: “go–go boots” или гумените ботушки в различни ярки цветове от дъгата, мини поли (и дължини като цяло, под които се показват кльощавите крака на девойките), раирани пуловери, пригладени яки и джобове (основен елемент взаимстван в колекциите на различни дизайнери най-много през 2013 г.), очила с дръзко пресилени форми и бели рамки, геометричните форми в силуетите и като декорация (например трапецовидните мини рокли), несъответстващи елементи, игра на черно и бяло, извънредно големи атрибути/ аксесоари, къса подстрижка „Beatles bowl cuts” или паница, подчертан поглед с изкуствени мигли и очна линия.

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Автори на нова естетика
Различни дизайнери както тогава, а със същия интерес и до днес дават нови прояви на мод културата в своите колекции, а те отново и отново оживяват по модните подиуми и фотосесии. Безкрайно интересни в прилежното съчетание на феномените от времето си. Естетическата им визия ражда нови силуети с високи стойности.

Дизайнери с колекции, представлявали субкултура на спретнатата и модернистична младеж от 60 – те години:
- от 1960 г. Андре Куреж и Пиер Карден;
- 1964 г. колекция „Ера на космоса” на Пиер Карден;
- 1964 г. Мери Куант също с колекция „Ера на космоса”;
- Пако Рабан
- Rudi Gernreich – нает да създаде бански без горнище за освободените нови жени от 60-те;
- от 1965 г. Ив Сен Лоран, започнал интересното съчетание на изобразителното изкуство с модния дизайн;
- от 2013 г. пролетни колекции в съвременния вид с пряка инспирация от модовете са дизайнери като Марк Джейкъбс и модни марки като „Мошино”;
- от 2012 г. колекция Poppy, на The fashion doll chronicles (популярната детска кукла Барби – този път в стил и естетика „модс”);

Туиги – Twiggy („кльощавото дете с ангелско лице”) е олицетворението на „модс” субкултурата. Характерните черти са: заличени полови линии, сексуални полутонове, много слаба фигура, големи очи, подчертани с мигли и дебела очна линия и момчешка, къса коса. През 1967 г. когато е представена в Ню Йорк и го завладява като ураган, за нея се изказват: „Тя е само за няколко седмици, бързо ще отшуми.” Но обратно на това твърдение, Туиги е име разпознавано от всички и до днес, 48 години по-късно със запазено място в модните среди.

Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Снимки:
1. Джейн Бъркин за спасание „Вог”.
2. Rave magazine, 1966 г.
3. Модели на Стела Маккартни, Джон Роша и Марк Джейкъбс.
4. Модели от шейсетте години, Лондон
5. Модели от 2013 г.
Фотограф: © Tom Munro / Стайлинг: Giovanna Battaglia
6. Модели от 1960 година.
7. Нов прочит на стила модс от 2006 г.
Фотограф: © Марк Селигър
8. Мери Куант, колаж
9. Андре Куреж, 1964 г., колекция Moon girl
10. Аксесоари на Пиер Карден.
11. „Баленсиага”, пролет / лято 2006 г.
12. Моделъ Пау Бертолини за „Харпърс Базар” – черно и бяло в стила на „модс”.
Фотографи: © Luciana Val и © Franco Musso
13. Marc Jacobs, колекция ready to wear , пролет 2013
14. The fashion doll chronicles, колекция Poppy, 2012 г.
15. Характереният грим на модовете от 60-те, модел – олицетворението на „модс” – Туиги.
16. Изображения на Туиги от юли 1967 г., Лондон (вляво) и Туиги на страниците на „Вог”, 1970 г.
Фото: © Ronald Traeger
Фото: © Justin de Villeneuve
17. Pop Magazine пролет/лято 2013 г.
Фото: © Mel Bles
18. – 20. Илюстрации на Виктория Динева, вдъхновени от субкултурата „модс”: мини рокля, с прикачена за вертикалност шал-яка от твърд плат; голяма аксесоар-яка за “space look” с винил за прозрачност; яка-аксесоар за “space look”, зелен топ със загатнати флорални мотиви, панталон тип чарлстон с горна част с асиметрично срязване; мини дължини с напластяване, кръгове за деформация в долната част и триъгълници вплетени чрез различни техники; “hot pants” в черно и бяло рае, съчетани със свободен топ и дълги чорапи; туника с принт и мини пола в черно и бяло преувеличени ромбоидни форми; Фото: Личен архив


Коментари (0)



Прочетено: 3205 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 75, Ноември 2014

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 72: Стиймпънк субкултурата – с усет към детайла
   БРОЙ 69: Tomboy look: мъжкараната в действие
   БРОЙ 65: ХАРЛЕМ ШЕЙК – ЛУДИЯТ ТАНЦ ПРЕВЪРНА ХОРАТА В ОБЩНОСТ
   БРОЙ 63: ГЛЕМ-ГОТ – БЪДИ МОДНА ИКОНА, НО ОСТАНИ ОТ ТЪМНАТА СТРАНА
   БРОЙ 62: ДА СЕ ОСВОБОДИМ ОТ СТРЕСА С ФЛАШМОБ





 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино



Модерните сайтове:   Мода - Колекции - Готварски рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Дамски обувки - Дрехи