Fashion Lifestyle Magazine Списание за мода и лайфстайл - брой 126

КАК КОРОНАВИРУСЪТ ВЛИЯЕ НА МОДНАТА ИНДУСТРИЯ?

Никол Предьова

След започналата коронавирусна епидемия китайските дизайнери бяха принудени да пропуснат Седмицата на модата в Милано в края на месец февруари. Националната камара на италианската мода стартира кампания, с която да покаже солидарността си към Китай със следния лозунг: „Китай, ние сме с теб!”. Моделите станаха съпричастни като публикуваха селфита с маски в Инстаграм – най-често от самолети, но и от улицата. Бела Хадид сподели снимка при полета си от Милано с шал и хирургическа маска за лице, а Гуинет Полтроу качи снимка на път за Париж в черна дишаща маска.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

В края на Седмицата на модата разпространението на коронавируса доведе до зловещо изпразнени улици в Италия. Модните списания помолиха служителите си да работят от вкъщи – нещо, което вече е факт за милиони хора по света. Преди да влязат в сила по-строгите ограничения за социална изолация, маски бяха раздавани на модни ревюта, а гостите носеха такива с различен дизайн и персонализиран стил. „Шанел” сложи камелии на нейните, а върху тези на „Фенди” имаше двойнo „F”. От „Фенди” пуснаха в продажба и  100% копринена маска, изцяло покрита с логото на бранда на цена от 190 евро, която вече е разпродадена. Появи се и „весела“ колекция от антивирусни маски на хърватския дизайнер Зоран Арагович. Дизайнът на неговите маски е вдъхновен, също като дрехите му, от герои на Дисни, поп арт и комикси. Самият Зоран Арагович подчерта, че маските не са медицински, но според него: „Най-добрия начин за борба със страха от вируса е позитивността!”.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Любопитните творчески интерпретации обаче не смекчават сериозността на кризата, която наложи сериозни промени. Цели производства се трансформират и дават своя принос за осигуряването на необходимите и дефицитни предпазни средства и облекла. Наред със световните брандове, български дизайнери и модни къщи също се включиха в призводството на защитни и дизайнерски маски. Сред тях са Радослава Лазарова, „Десизо Мони” и др.

Песимистичните прогнози за модната индустрия са колкото неизбежни, толкова и реални. Според Карло Капаса – ръководител на Националната камара на италианската мода: „Коронавирусната епидемия вероятно ще бъде кошмар за модната индустрия в Италия на стойност 100 млрд. долара.”. Проф. Любомир Стойков – председател на Академията за мода, споделя в интервю за ТВ Европа: „Последиците от коронавируса върху модния бизнес са и ще бъдат тежки, трайни, а някои от тях и непоправими. Невъзможно е на този етап да бъдат изчислени щетите, но става дума за огромни финансови и икономически загуби – говоря за стотици и повече милиарди. Прогнозирам драстичен спад в производството на облекла, допълнения, текстили, рецесия и множество фалити. Логично е да се очаква и рязко намаляване на продажбите на дрехи, аксесоари, козметика и парфюмерия... Ще има ли и положителни последици? Да, със сигурност: те ще са свързани най-вече с търсенето и намирането на още по-ефективни начини за прилагането на високите технологии в модния бранш.”.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Как ще се промени индустрията след края на пандемията, предстои да разберем, но фактите са категорични. Само 9% от пазаруването на луксозни стоки се извършва онлайн, сочи доклад от 2019 г. През периода на карантината, наложена от правителството в Китай, консултантите от компанията „Bain” установяват, че купувачите драстично увеличават своите онлайн покупки чрез сайта за електронна търговия „Tmall”, но пазаруването на дизайнерски стоки намалява. А в Европа тепърва ще се усеща недостиг на различни стоки, поради отменените стотици курсове на товарни кораби от Китай.

Заради разпространението на коронавируса дизайнерът Джорджо Армани избра да излъчи ревюто си в Милано за колекция есен-зима 2020/2021 на живо в напълно празна зала. Много от световните модни брандове реагираха на ситуацията като отмениха важните за тях круизни шоута, чрез които показват пред публика колекциите си отвъд модните столици – Париж, Милано, Лондон и Ню Йорк. Не се състоя шоуто на „Диор“ предвидено за средата на март в Италия. За месец април „Бърбъри“ бяха насрочили шоу в Шанхай, а Ралф Лорен щеше да представи колекцията си за сезон есен 2020 в Ню Йорк. През месец май „Шанел“ планираха шоу в Пекин, „Версаче“ трябваше да има шоу в САЩ, „Гучи“ щяха да покажат новите си предложения в Сан Франциско, а „Прада“ подготвяха курортно шоу в Токио и Япония.

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Коронавирусът

Въпреки тежките прогнози за модната индустрия световни модни дизайнери и компании направиха дарения в помощ на кризата с коронавируса. Джорджо Армани дари 1,25 млн. евро на редица италиански болници и институции. Донатела Версаче заедно с дъщеря си дариха 200 хил. евро за Института за лечение в болницата „Сан Рафаеле” в Милано, а „Версаче” дари 144 хил. долара на Фондацията на Китайския червен кръст, за да помогне на страната с медицинските консумативи.

Братята Доменико Долче и Стефано Габана обявиха, че марката им ще подпомага финансово научните изследвания от професори от „Humanitas University” в Италия. „Булгари” дари неопределена сума на изследователски отдел, разположен в Рим, където медицинският екип беше сред първите, които успяха да изолират ДНК на COVID-19. Дарението позволи на отдела да закупи микроскопична система за получаване на изображения, която е на стойност 100 хил. евро. Отново 100 хил. евро е дарил Серджо Роси на болница в Милано и ще дари 100% от печалбите си от онлайн продажби между 14 и 20 март.

Значителни дарения направиха и големите компании. „Луи Вюитон” отдели 2,2 млн. долара за Обществото на Червения кръст на Китай и се ангажира да предостави медицински консумативи. Швейцарският луксозен конгломерат „Ричмънд” (Richemont), който притежава „Картие”, „Хлое” и др., е обещал 1,4 млн. долара. Луксозният конгломерат „Керинг” (Kering), който притежава компании като „Гучи”, „Ив Сен Лоран” и „Аликзандър Маккуин” дари 1 млн. долара на Обществото на Червения кръст на Китай, а главният изпълнителен директор на „Гучи” – Марко Бизари направи лично дарение от 100 хил. евро на болници в италианския регион Емилия-Романя. „Хермес” дари 712 хил. долара на фондация „China Soong China Ling” за медицинските специалисти.

Борбата с разпространението на COVID-19 е в разгара си, а икoномическата криза настъпва застрашително наред с неимоверните усилия за спасяване на човешки животи. В бъдеще време модната индустрия безспорно ще бъде различна. А как ще се промени – предстои да разберем.

Снимки:
1. Бела Хадид по време на полета си от Милано.
Фото: Instagram / bellahadid
2. Гуинет Полтроу качи снимка на път за Париж.
Фото: Instagram / gwynethpaltrow
3. – 5. По време на модната седмица в Париж 20/21 маските станаха тренд в дефилетата за различните брандове. 
Фото: Shutterstock / https://footwearnews.com/2020/fashion/designers/coronavirus-paris-fashion-week-fall-2020-biggest-moments-1202935496/
Фото: Reuters /  https://www.msn.com/en-sg/news/world/hand-sanitisers-as-london-fashion-week-opens-amid-coronavirus-disruption/ar-BB100hp7#image=BB100hp7_1|3
6. Маската на „Фенди“ за 190 евро. 
Фото: © Fendi
7. – 8. Хърватският дизайнер Арагович показва селекция от маски за лице с неговите дизайни върху тях.
9. Арагович работи върху една от цветните си маски.
Фото: AFP / https://www.scmp.com/lifestyle/fashion-beauty/article/3073890/fighting-coronavirus-positivity-masks-fashion-designer
10. Ревюто на  Джоржо Армани в напълно празна зала.
Фото: WWD / https://wwd.com/fashion-news/fashion-scoops/how-coronavirus-effecting-fashion-industry-trade-shows-stock-prices-1203508244/
11. – 14. Брандовете, които направиха дарение за борбата с коронавируса. 
Фото: Reuters / https://www.businessinsider.com/luxury-fashion-moguls-donating-to-combat-coronavirus-giorgio-armani-2020-3#gucci-2-million-22-million-4
Фото: AP /      https://www.businessinsider.com/luxury-fashion-moguls-donating-to-combat-coronavirus-giorgio-armani-2020-3#gucci-2-million-22-million-4
15. – 16. Топмоделът Наоми Кембъл показа как се предпазва от коронавируса.
Фото: Instagram / naomi

Източници:

  1. https://time.com/5794928/coronavirus-fashion-economy/
  2. https://wwd.com/fashion-news/fashion-scoops/how-coronavirus-effecting-fashion-industry-trade-shows-stock-prices-1203508244/ 
  3. https://www.google.com/amp/s/amp.scmp.com/lifestyle/fashion-beauty/article/3073890/fighting-coronavirus-positivity-masks-fashion-designer 
https://www.businessinsider.com/luxury-fashion-moguls-donating-to-combat-coronavirus-giorgio-armani-2020-3

Добави коментар
Вашето име:
Вашият коментар:
Въведете символите: captcha

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing