Fashion Lifestyle Magazine Списание за мода и лайфстайл - брой 108

Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика

Кирил Александров

Телевизонният стайлинг е специфична област от медийната комуникация на визуално и невербално равнище, притежава различна структура, характер и функционалност от разновидностите на модния стайлинг.  

На първо място влияние върху него оказва концепцията, която следва всяка отделна медия. Концепцията за стил е заложена в редакционната й политика. Отговорността за спазването на телевизионния стайлинг и неговите протоколни аспекти зависи пряко от главния стилист. Помощниците-стилисти помагат за цялостната координация, за успешния краен облик на водещите и лица на медията. Отделът, занимаващ се със стил разполага и с професионалисти в естетическите области като грим, коафьорство и козметика.
Специфичното на стайлинга в телевизионните предавания е, че той борави с протокол. „Протоколът (от френски: protocole; от латински: protocollum) най-общо представлява определено множество от правила в употребление при дадени обстоятелства“.1 Разновидност на модния протокол е Дрескодът.

Стайлингът в телевизионните предавания, по-специално в ефир, има за цел:
1) Да впише визуалния образ на предавания в стиловата концепция на медията;
2) Да изгради идентичност с перспектива за разгръщане в дългосрочен план;
3) Да улесни избора на дрехи и аксесоари.2

От важно значение е подборът на цветовата палитра. Ина Асса, моден дизайнер и професионален медиен стилист, пише: „Символиката на цветовете се основава на конвенции, валидни за дадена култура в широк смисъл. Цветовете, подходящи за екранно облекло, са три типа: доминиращи, допустими и допълнителни“.3
Доминиращите цветове се характеризират със студената гама: „Черното, сивото и тъмносиньото създават усещане за безупречност, професионализъм и сериозност“.4 Вторият тип цветове (допустимите) са всички нюанси на синьото: „В тази категория попадат цветове, които са широкоразпространени в облеклото и затова се схващат като сигурни“.5 За допустими цветове се считат бяло, екрю, бежово. Особеното на тези цветове е, че подлежат на различни стилови съчетания. Допустимите цветове се разбират като ярки и „интензивни“, които служат и за акцент. Такива цветове са лилаво, бордо (разновидност на червеното), розово: „те стоят добре като допълнителни детайли или когато са обгърнати от дреха с доминираща или допустима цветова гама (например като ризи и блузи под сако)“.6

Ина Асса съветва: „Бъдете предпазливи с ярките цветове като жълто, зелено, оранжево, както и с пастелните бледорозово, горчица, маслинено зелено. Те могат да бъдат носени, ако подхождат на цвета на кожата и косата или на декора в студиото“.7

Отвъд океана, съветите на експерти по стил също следват определени протоколни норми. Те са ценни и като основа за сравнение между практиката в българската медийна среда и чуждестранната. Американският експерт по медиен стил Сара Макдъгъл споделя петте най-важни особености8, които трябва да се вземат предвид успешното медийно представяне. Те са плод на дългогодишната работа на Макдъгъл за различни организации.

На първо място тя посочва, че за добрия медиен стил е важно да се носят дрехи по мярка. Често се допускат грешки с мъжкото сако. По протокол: краят на рамената трябва да е и край за сакото. Цветовете, според Макдъгъл, трябва да са плътни. Червеното и оранжевото е необходимо да се избягват (както научихме и от Ина Асса), тъй като разсейват вниманието на аудиторията. Тъмните и студени цветове се считат за универсални и винаги са с предимство. Единственото изключение за нея е, ако водещият/та е с много тъмна кожа – в този случай по-светлите цветове трябва да осигурят контраст. Обратното също е валидно: светла кожа – тъмни нюанси.

Друга особеност е носенето на дрехи, подчертаващи индивидуалността и персоналеният стил. Този съвет9 научаваме и от италианския дизайнер на мъжка мода Алберто Веделаго. Една от тайните на неговата работа е, че при персоналното създаване на дрехата, той се съобразява с личността, особеностите и вътрешния свят на човека, допълвайки неговите физически характеристики.

Друга важна част от успешния медиен стайлинг е минимизирането на натрапчиви бижута и аксесоари. Не се препоръчва носенето на часовник, множество пръстени за дамите, както и големи обеци, или обемни и масивни колиета. Бижутата, макар елегантни и ефектни в даден повод или ситуация, в медиите отклоняват вниманието от водещия/та. Лицето винаги трябва да бъде на фокус. Трябва така да се подреди стайлингът, че то да изпъква, а не да бъде обградено от елементи, които да отклоняват вниманието от погледа на водещия/та. 

Златното правило за Магдъгъл е „Колко по-малко кожа, толкова по-добре“. Не бива дамите да бъдат с разголени ръце, крака и деколтета. Освен, че отклонява вниманието, тези открехнати части създават и предпоставки за негативна оценка и неодобрение, а също и предпразполагат към сексизъм. Класическото V-обазно деколте е предпочитано за дамите, като единствената препоръка е то да не бъде прекалено дълбоко. Косата е необходимо да е грижливо прибрана. Най-важният аспект в косата е отново възможността прическата така да бъде оформена, че да открива лицето (при дамите). „Проста и издърпана от лицето“ коса е съветът на Макдъгъл. При господата е важно да бъде грижливо сресана, без да е разрошена, или „чорлава“. Очите не бива по никакъв начин да бъдат прикривани с бретони, важен е погледът и неговото максимално изчистване и акцентиране.
Макдъгъл съветва използването на неутрален грим при дамите. Важна техническа особеност е поне малко повече да бъде подсилен от обикновено, но все пак в рамките на неутралните тонове, защото силната светлина в телевизионните студиа „размива“ цветовете. Тя уточнява, че само с промяна на червилото, при смяна на блуза, например, тя ще изглежда като част от съвсем различен тоалет, заснет в съвсем различен ден.

За естетиката на мъжкото лице е препоръчително то да бъде гладко обръснато. Този протоколен аспект отслабва в последните години. В много телевизионни предавания виждаме мъже с не просто наболи бради, а големи и масивни (Владимир Сиркаров в излъчваното предаване „Плюс-минус“ по Нова телевизия). Протоколът „казва“, че ако брадата е символ на личността и допринася за нейния имидж, то е позволено, но с някои уточнения за дължината и вида (например боядисана с различни багри не се счита за допустимо). Ако брадата не е символ на личността и се вижда нейното небрежно състояние, то това не се счита за добър стил. Единствено в новинарските емисии можем да срещнем спазването на този протокол в първичен вид – мъжете са с гладко обръснати бради.

Важен детайл за създаването на добър стайлинг и успешния медиен вид е свързан с поддържането на кожата. За добрия й вид пред камера е важно тя да бъде добре хидратирана. Сухата кожата още по-ясно личи при осветление и създава неприятен ефект в очите на аудторията, сякаш тя е неподдържана и в лошо състояние. Грижите за кожата включват използването на козметични средства не само от дамите, но и от мъжете.

Протоколът за косата, грима, маникюра също е част от общата концепция за стайлинг в телевизионната журналистика и нерядко се допускат грешки в интерпретациите му. За да се запознаете с него, четете в следващия брой.

Източници:
Протокол. Уикипедия. [Цитиран 27.08.2020]. Достъпно на адрес: https://bg.wikipedia.org/wiki/Протокол

2 Асса, Ина. Насоки за облеклото в ефир. Е-книга. БНТ, София, 2016.

3 Пак там.

4 Пак там.
5 Пак там.
6 Пак там.
7 Пак там.
8 Mcdugal, Sarrah. 5-Styling tips to rock your next TV Appearance (online). Keypersonofinfluence.com, 2015. [Цитиран 27.08.2020]. Достъпно на адрес:http://www.keypersonofinfluence.com/5-styling-tips-to-rock-your-next-tv-appearance/  

9 Тодорова, Силвия. Десет златни съвета за мъжкия стил от маестро Алберто Веделаго (online). Beauty.fashion.bg, 2018. [Цитиран 27.08.2020]. Достъпно на адрес:    https://beauty.fashion.bg/article/15533/37/Deset-zlatni-suveta-za-mujkia-stil-ot-maestro-Alberto-Vedelago



Добави коментар
Вашето име:
Вашият коментар:
Въведете символите: captcha
 

Модерните сайтове:   Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски манта - Рокли