ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE
София Павлова
Вирджил Абло е име, което оставя дълбок отпечатък в света на модата и културата. Като основател на бранда Off-White, той успява да съчетае уличния стил с луксозни дрехи. Американският дизайнер е роден на 30 септември 1980 година в Рокфорд, Илинойс. Завършва Уисконсинския университет в Мадисън и Илинойския технически институт в Чикаго. По образование е архитект. Освен основател и CEO на марката Off-White, Абло е бил артистичен директор на мъжкото облекло на Louis Vuitton и творчески директор на компанията за творческо съдържание Donda, основана от рапъра Кание Уест
Вирджил Абло произхожда от семейство с майка шивачка и баща, който ръководи фирма. От майка си се учи да шие, а от баща си вероятно наследява уменията за управление на бизнес. По време на обучението си в Илинойския технически институт е построена сграда в кампуса на университета, проектирана от Рем Колхас – архитект, който е работил по колекциите на Prada. Абло се вдъхновява от Колхас и през магистърските си години не само проектира сгради, но също така създава дизайни за тениски и пише за мода и дизайн в The Brilliance. Вирджил среща съпругата си Шанън в гимназията, а десет години по-късно се женят и имат две деца. През 2019 година е диагностициран с рядък рак на сърцето и умира на 28 ноември 2021 година в Чикаго на 41-годишна възраст.
Модната кариера на Абло започва в магазини за улична мода в Чикаго. През 2009 година навлиза в световната мода със стаж във Fendi, заедно с Кание Уест. Само една година по-късно става творчески директор на Donda (Абло се запознава с Уест още докато работи в чикагска печатница, създавайки свои дизайни). През 2012 година дизайнерът създава линия за луксозни суитшърти като артистичен експеримент под името Pyrex Vision, след което през 2013 година я трансформира в познатата днес на всички Off-White. В ранните си години Pyrex Vision предлага дрехи, закупени от складове на Ralph Lauren за 40 долара, които Абло препродава за 550 долара след ситопечат. Вирджил става артистичен директор на мъжката колекция на Louis Vuitton през 2018 година. Същата година е обявен за един от стоте най-влиятелни хора в света от списание Time. През 2021 година LVMH (фирма за производство на луксозни стоки на марки като Fendi, Dom Pérignon, Sephora и други, собственост на Louis Vuitton и Moët Hennesy), придобива 60% от Off-White, а останалите 40% остават при Абло.
„Уличното облекло се смята за евтино. Аз целя да добавя интелектуална стойност към него, за да го направя надеждно“, казва Абло за това какво го е вдъхновило да създаде марката Off-White. Дизайнерът описва марката си като „сива зона между черното и бялото – точно като цвета Off-White“ или иначе казано сивата зона между улично облекло и облекло от висок клас. Първата година той пуска само мъжки дрехи, но през 2014 година представя и първата си дамска колекция. През 2017 година създава най-продаваната колекция обувки на Nike – The Ten. Следващата година си партнира с IKEA по проекта Markerad, създавайки мебели и пазарски чанти с надпис “SCULPTURE”. Абло сътрудничи с концептуалния художник Джени Холцер по проекти, свързани с имиграцията и планираното родителство. 2019 година стартира колекция за тренировки в колаборация със SSENSE. Запазена марка на Абло са кавичките. За сватбата на Хейли и Джъстин Бийбър той прави рокля и воал, като на воала слага надписа „докато смъртта ни раздели“.
В допълнение към модата, Вирджил проявява интерес към изкуството. Той прави изложби в Токио и Чикаго, както и в Лондон, Париж и Бевърли Хилс заедно с Такаши Мураками. През 2019 година в музея за модерно изкуство в Чикаго е първата му самостоятелна изложба – там той представя скулптура на обвивка на Yeezus, снимки на Cheef Keef и тениска Supreme – съставена от Абло. В музея в Бруклин се е състояла изложба между 1 юли 2022 година и 29 януари 2023 година, където е обхванато цялото му творчество.
Вирджил Абло е не само дизайнер и архитект, но и диджей. Още в тийнейджерството си се изявявал по домашни партита. След време започва да изнася концерти и на международната сцена – в Hi Ibiza и Tomorrowland. Кание Уест и Джей-Зи предлагат през 2011 година на Вирджил Абло да бъде артистичен директор на техния общ албум Watch the Throne – това му носи номинация „Грами“. Абло работи по обложки не само на Кание Уест, но и на Травис Скот, Уестсайд Гън, ASAP Rocky и други. Първия си сингъл пуска 2018 година с DJ Boys Noize “Orvnge”, а следващата година заедно с Pioneer произвеждат прозрачни модели на DJ конзоли. През 2021 година стартира радиопредаване, в което интервюира музиканти и други творци, както и пуска DJ миксове. Музеят за модерно изкуство публикува книгата „И ти можеш също“: песни за, от и с Вирджил Абло същата година.
Сред многобройните му отличия са номинация за „Грами“ за дизайна на обложката на Watch the Throne (2011 година), британската модна награда Urban Luxe (2017 година), награда за международен дизайнер на годината на GQ Man of the Year (2017 година) и място сред най-влиятелните хора в света на списание Time (2018 година).
Снимки:
1. Вирджил Абло.
Фото: PROFASHION
2. Колан на Off-White.
Фото: ATOMIC
3. Колаборация на Off-White и Louis Vuitton.
Фото: preen.ph
4. Вирджил Абло носи чанта на IKEA.
Фото: LIFESTYLE ASIA
5. Снимка на Вирджил Абло като DJ.
Фото: HIGHSNOBIETY
6. Вирджил Абло на метален стол.
Фото: Grammy Awards
Източници:
https://www.britannica.com/biography/Louis-Vuitton-designer
https://www.vogue.com/article/virgil-abloh-biography-career-timeline
https://www.newyorker.com/culture/postscript/the-remarkable-life-of-virgil-abloh
https://www.lvmh.com/en/our-group
Прочетено: 93 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 129, Ноември 2024
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 128: КРИСТИАН ЛУБУТЕН - ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
БРОЙ 127: IN MEMORIAM: МОДНИЯТ СВЯТ ТЪГУВА ЗА РОБЕРТО КАВАЛИ
БРОЙ 126: BENMODEL ИЛИ…ПРАВО В ЦЕЛТА
БРОЙ 126: КЕЙТ СПЕЙД: ВДЪХНОВЕНИЕ ЗА МНОЗИНА
БРОЙ 125: АНТЪНИ ВАКАРЕЛО: „МОДАТА ВИНАГИ Е БИЛА ВДЪХНОВЕНИЕ“