КАРЛ ЛАГЕРФЕЛД : “ЖЕНАТА Е НАЙ-СЪВЪРШЕНАТА КУКЛА, КОЯТО СЪМ ОБЛИЧАЛ С ВЪЗХИТА И ПРЕКЛОНЕНИЕ”

КАРЛ ЛАГЕРФЕЛД : “ЖЕНАТА Е НАЙ-СЪВЪРШЕНАТА КУКЛА, КОЯТО СЪМ ОБЛИЧАЛ С ВЪЗХИТА И ПРЕКЛОНЕНИЕ”

Проф. Любомир Стойков

Карл Лагерфелд в края на 80-те години на ХХ векКарл Лагерфелд в наши дниКарл Лагерфелд е роден на 10 септември 1938 година в Хамбург ( Германия ). Живее в Париж от 1952 година. След като завършва образованието си работи и асистира при някои от най-прочутите модни дизайнери като Пиер Балмен ( от 1955 до 1958 г.), художествен директор при Жан Пату (от 1958 до 1963 г. ). През 1964 година за кратко е в Италия, където изучава историята на изкуството. На свободна практика, под една или друга форма той изработва дизайна или пък се изявява като консултант за “Клое”, “Криция”, “Балантайн”, “Тайм уеър”, Шарл Журдан, Валентино, “Фенди”, “МаксМара”, “Дънхил” и други. Най-влиятелната модна къща, за която работи Лагерфелд е “Шанел”, чийто несменяем главен дизайнер е от 1983 година до днес ( както на линиите прет-а-порте, така и на от кутюр ). От 1984 година той разработва успешно няколко свои марки : “Карл Лагерфелд”, “КЛ”, “Лагерфелд Гелъри”, както за мъже така и за жени. Занимава се активно със сценографска дейност и фотография. Носител на множество престижни награди, сред които приза на Съвета на модните дизайнери в Америка и Модната обувна асоциация в Ню Йорк. Награден е и със “Златен напръстник” за висша мода. Професор е във Виенския университет.

ПЪРВИ СТЪПКИ

Карл (Ото) Лагерфелд е роден в семейство на баща – търговец с кондензирано мляко и майка – цигуларка. По-голямата част от детството си живее на село по времето на втората световна война. Четене на книги и отдаване на мечтите са основните му занимания. Общуването с книгата е основната му духовна дейност и след десетилетия, когато той вече притежава 230 000 тома. Той и по-големите му сестри са били държани твърде строго от взискателната им майка, която е имала нужда от спокойствие за репетиции. С неуспех завършили опитите й им даде музикално възпитание и да ги научи да свирят на пиано. Дизайнерът и днес си спомня думите й, когато тя разочарована от факта, че не му се удава музикалния инструмент му извикала: ”Рисувай, вдига се по-малко шум”. Едва четиринадесетгодишен той заминава за Париж, за да се дообразова ( другата перспектива е да продава мляко като баща си ). Френската столица е голямо предизвикателство за него и там той отделя повече време на контактите с изкуството, особено с киното, отколкото да посещава частни уроци, като така и не завършва френска гимназия. През 1954 година почти случайно попада на обява за конкурс за изработване на скица за рокля или палто, печели го и така попада при първия си работодател Пиер Балмен. За да бъде приет той дори фалшифицира възрастта си, правейки се на по-голям. Любопитно е че двамата с две години по-възрастния тогава от него Ив Сен Лоран са победители в конкурса. Симптоматичен факт за тяхната гениалност ( на зрели години обаче те изострят отношенията си и публично си разменят “любезности”).

Първите спомени на Лагерфелд от изявите му в дизайнерското ателие на Балмен са по-скоро неприятни, отколкото въодушевяващи: ”Много скоро открих, че атмосферата в тези среди е ужасна, най-вече зад кулисите, но отново си казах, че всичко е като на кино. Спомням си моя първи работен ден, валеше, не можех да намеря такси и тогава си помислих: ”Ако това е светът на възрастните, по-добре е да се прибера при майка си!”, но аз устоях на предизвикателството. Останах. Срещнах едно прекрасно момиче, Мари Клер, която още работи с мен”. Цялото детство на Карл Лаферфелд е белязано от примери за самостоятелно и решително поведение с категорични тежнения към изкуството, към света на красивото, абстрактното, въображаемото. Още когато е на седем години той разбира огромното си инстинктивно влечение към живописта и дотолкова се влюбва в една картина на художника Адолф Менцел, че родителите му се видели в чудо и в крайна сметка му подаравят за Рождество Христово репродукция на произведението.

Карл Лагерфелд заедно с Anna Piaggi и Suzy Dyson, 1977 г.Платното, изобразяващо вечеря в двореца Сан-Суси на мъже с перуки ( всъщност Фридрих ІІ, писателя Волтер и техни приятели ) е ключова за детското съзнание. Самият Лагерфелд признава:”Веднага осъзнах, че онази изключително изискана и елегантна сцена от картината показваше как трябва да се изживее животът. Това за мен бе идеалът, към който започнах да се стремя неудържимо в моя живот”.

ТЕОРИЯ НА МОДАТА И КРАСОТАТА

За разлика от онези негови колеги, които твърдят непрекъснато колко сериозно и важно нещо е модата, дизайнерът е по-предпазлив в класификациите, защото според него много сериозно е и много скучно. Схващането му за модата е, че тя е изкуство и в никакъв случай не е лекомислена и глуповата. Тя изразява духа на времето, а Лагерфелд се забавлява с това. Връзката, която той прави между хората и модата се изразява в това, че благодарение на нея човек преодолява ограничеността си. Известният още като “Кайзер Карл” ( прозвище измислено му от Вивиън Уестууд) дизайнер използва изразът “здрав интелектуален опортюнизъм”, който противопоставя на преситеността, баналността и назадничавостта. Негово е и едно от най-оригиналните определения за облеклото (а това в определена степен означава и за модата) като “начин, с помощта на който по-точно датираме спомените си”. Той принадлежи към онези интерпретатори, които разглеждат и отчитат общото значение на модата – не само като стил в облеклото, но и като начин на живеене. Всеизвестно е, че модата има хубави и лоши страни, но е добре да се осмисли това, че нещо е хубаво в даден момент и не може да трае вечно. Лагерфелд се надсмива над онези свои колеги, които са обречени да се самокопират и самоповтарят поради причината, че са забравили собственото си минало и че са обърнали гръб на авантюрите и предизвикателствата. Ключовата дума за модния дизайнер е “новото”. Тъкмо за това “трайността” е противопоказна характеристика на модата, тя е сериозен неин недостатък, според теорията на Карл Лагерфелд. Той не би желал да бъде консерватор на собствените си произведения и обича да повтаря една от любимите си еврейски поговорки “За миналото не се дава кредит”.

Модна илюстрация на Карл Лагерфелд ,1978 г.Карл Лагерфлед със своя модел Anna Piaggi – костюм за венециански бал в Париж, 2 март 1979 г.Модел на Карл Лагерфелд

Модел на Карл ЛагерфелдПо повод твърдението на великия учен Бертран Ръсел, че модата може да бъде стихийна, Карл Лагерфелд коментира , че това наистина е възможно, стига обстоятелствата да й позволят да се проявява по този начин. Заедно с това той е против безсмислените провокации на модата. Още по-ясно може да се почувства възгледът му модата и красотата, когато се вникне в разсъжденията му за връзката между елегнатността и сексапила и въобща за това що е елегантност. “Наистина, казва Лагерфелд в интервю за италианския телевизионен канал “Раи уно”, терминът сексапил е толкова демодиран, както и думата елегантност, или на-ймалкото е понятие, подлежащо на предефиниране. Елегантността е и физическо, и морално качество, което няма нищо общо с облеклото. Можете да видите селянка, много по-елегантна от една така наречена елегантна жена”.

Лагерфелд се вдъхновява от улицата, от моделите, от всичко. Разнообразието и пищността на красотата го зареждат с енергия да създава нови и нови оригинални, стилни, въздействащи произведения. Разбирането на истинската същност на модата минава през осмислянето на ролята и мястото на материите. Той смята, че концепцията за благородните материи вече е отживяла времето си и дава за пример как един “стреч” – този еластичен материал, е дал нови възможности на дизайна – шанс, който преди никога не е бил възможен. “Познанието за модата е част от професията ми. Шеметните промени в модата през последното десетилетие се дължат преди всичко на материите. Появиха се нови, каквито преди не са съществували и това позволи създаването на модели, невъзможни за изработкапреди години. Сами ще видите, че в нашата колекция има “пяна” от вълна. Това е чисто нова материя. Ако от нея се направи къса, драпирана рокля, тя вече е модерна и шик. А в същото време, ако този модел е изработен от класическа материя изглежда демоде” – твърди още през 1993 година Казейр Карл.

Модели на Карл Лагерфелд, 1989, 1997-1998 и 1999

ОРИГИНАЛНА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ЖЕНАТА

За да разберем концепцията на Карл Лагерфелд за жената, трябва да вникнем в разсъжденията му за нейното бъдеще:”И през следващите 1000 години тя ще продължава да ни изненадва с устрема в развитието си. Не я виждам като домакиня, макар , че някои много искат да я върнат в кухната. Първата жена – Ева, не е съгрешила, за да останат нейните последователки вечното ребро Адамово, а за да скъсяват, докато напълно заличат разликата между мъжа и жената. В този смисъл предвиждам непрестанен растеж, който ще се отрази и във външния вид, в гардероба й. Тя ще се издига, но и ще бъде глезена, ухажвана и протежирана от нас – дизайнерите, защото ние всички още си играем на кукли... А жената е най-съвършената кукла, която съм обличал с възхита и преклонение”. Като част от неговите колористични предложения за жената на бъдещето могат да се посочат телесния цвят, охрата, жълтото, кафяво-черната гама и др.
Още по-ясно концепцията му за жената се разкрива от начина, по който самият той диференциа модните си послания според марките за които работи, респ. “Шанел”, “КЛ”, “Клое”. По неговото признание, в съзнанието му нещата са така подредени, че той бързо и лесно може да “превключи” от една на друга жена. Това е нещо като пъзел, който той подрежда и преподрежда. Стремежът му към младите жени, почитателки на “Шанел” е да ги настани в света на комфорта, силуетът пък на “КЛ” е предназначен за жените от всички възрасти и дизайнерът е сигурен, че той ги вълнува и привлича. Акцентът в “Клое” пък пада върху нежната, ефирна и неопределена от времето жена – жената, която винаги е съществувала за дизайнера и към която той с радост и без усилие се завръща отново и отново.

Колаж на Карл Лагерфелд със знакови елементи от наследството на Коко ШанелКолекция на Карл Лагерфелд за “Шанел”, пролет-лято 1998 г.

ТОПМОДЕЛИТЕ СА КАТО КИНОЗВЕЗДИТЕ

Кайзер Карл е всепризнат откривател на манекени и със сигурност Инес дьо ла Фресанж, Линда Еванджелиста, Клаудия Шифер, Наоми Кембъл, Стела Тенант, Надя Ауерман, Девон Аоке и др. не биха били това, което са без неговата изключителна намеса. За разлика от други дизайнери, които омаловажават ролята на топмоделите, той не мисли така и ги сравнява с кинозвездите. Аргументът му е, че след като те представят модата като спектакъл, сценично, би трябвало да бъдат най-важната част от тази сцена – както са актрисите в киното. В Надя Ауерман той харасва нейната феноменалност, желязна воля и неуморимост за налагането на своята външност и сравнява с Марлене Дитрих въз основа на неповторимо обаяние и грандиозен успех. За Кейт Мос твърди, че съответства на типа на съвременната млада генерация и печели тъкмо с това, че не е непременно изумително красива като Клаудия Шифер или Кристи Търлингтън.

Модели на Карл Лагерфелд за “Шанел” от 90-те години на ХХ век

За дизайнера е изключително важно топмоделът да може да се променя, а не да застива в една и съща визия, защото модата е динамична система и не търпи еднообразието. Той не се колебае да издига във висините даден модел, след което с лекота да го детронира, какъвто бе случаят с Клауди Шифер. Главното за него е манекенката да е в съзвучие с духа на времето. Причините поради които той твърди през 1996 година, че Клаудия трябва да слезе от подиума са, че тя вече принадлежи на друг свят, остроумието й е от друг тип и въобще е от друга епоха. В Стела Тенънт му харесва това, че тя носи стила със себе си и каквото и да облече – то й стои елегантно. Според дизайнера манекените са част от създателите на имиджи и видеиня, които хората толкова много желаят. Ето какво споделя той:”Човечеството не може без идеални образи, без идоли. Ние, дизайнери, модели, манекени – създаваме тези видения. Идеалният образ трябва да се променя с времето. Има малко момичета, които владеят това умение. Линда Еванджелиста съумя да сменя външния си вид в продължение на цели 10 години. Модата се променя. Външният вид се променя. Щеше да бъде много опасно, ако не беше така”. Самият Лагерфелд е доказателство на тезата си чрез своята собствена сензационна промяна през 2002 година. Тогава от лично тегло 102 килограма ( при ръст 180 см) той стигна до рекордните 60 килограма, което му позволиха да влезе в дрехи от най-малкия размер.

Карл Лагерфелд в топмоделска компания в края на ревюто за “Шанел”, есен-зима 1995-1996 г.

По отношение на топмоделите Кайзер Карл е не само селекционер, но и дързък експериментатор и провокатор. Винаги търсейки необичайното и нестандартното в тяхната изява, а чрез тях и на самата презентация и спектакъл на новия стил, той не се колебае да шокира модния свят. Сред многобройните примери се открояват два. Веднъж, когато през януари 1994 година той изправи на нокти целию мюсюлмански свят показвайки рокля висша мода за “Шанел”, избродирана със строфи от Корана. Моделът бе демонстриран от топманакенката Клаудия Шифер, но предизвика толкова остро несъгласие, че Лагерфелд официално се извини и обяви, че изтегля роклята от колекцията. Друг драстичен случай бе, когато през март 1997 година в ревю на кожени палта за “Фенди” накара супермодела Кристен Макменами да се появи чисто гола на модната сцена, наметната само с най-нов модел кожено палто. Журналисти и хроникьори тогава побързаха да окачествят тоалета като “скандален”.

УНИВЕРСАЛНОСТ НА ТАЛАНТА

Многопосочността на гениалността и дарованието на Лагерфелд е резултат на особеностите на индивидуалното му културно и интелектуално развитие. В случая богатството на духа и ерудираността сюблимират в свежи, оригинални и запомнящи се дизайнерски произведения. Уникалният начин, по който той анализира, дефинира и предефинира естетическото наследство на Коко Шанел го прави действително велик и емблематичен творец. Карл Лагерфелд е аристократ и познава отлично историята на висшата мода, естетическите особености на ХVІІІ век, но заедно с това не пропуска нито за миг вибрациите на уличния стил и майсторски ги пренася в своите колекции. Ако отворите модните енциклопедии, ще се натъкнете на примери за неговото новаторство от рода, че той за пръв път използва кожи от катерици, къртици и зайци за палта ( като преди това ги оцветява в интензивни тонове ). Сред запазените му знаци са миниполите и корсажите. Подчертано е неговото внимание към аксесоарите и детайлите – огърлици, чанти, гривни, пръстени, а също – колани, обувки и шапки. Той допринася за преоткриването на стила “неокласика”, но не остава на това ниво, а непрекъснато разнообразява и освежава своите произведения.

Модели висша мода на Карл Лагерфелд за “Шанел”, есен-зима 1997 г.

Универсалността на таланта на Карл Лагерфелд личи и по изумителното му фотографско умение. И други дизайнери имат навика да снимат своите произведения, но той успя да го издигне и превърне в още едно изкуство, на което е господар. За няколко години в края на 80-те Лагерфелд прави над 8000 фотографии в подготовката на първия си фотоалбум със снимки и портрети. Той фотографира както топмодели по време на фотосесиите за рекламните кампании, така и знаменитости като принцесата на Монако Каролина. Специалистите откриват известна доза меланхолия в неговите фотопроизведения, но са респектирани от способността с която той режисира, композира и вижда предварително своите обекти. Лагерфелд обича фотографското изкуство, защото то е част от така желания от него “непрекъснат диалог с модата”. Още повече, че когато застане зад обектива, той вижда и несъвършенствата на творбите си и може да подобри в един или друг аспект своята колекция. Без да му се прави дълбок анализ като фотограф, трябва да се отдаде заслуженото на тънкия му усет за завършеност на кадъра, усет към детайла и естетическо и поетическо отношение към общата композиция.

Чанта от Карл Лагерфелд за “Шанел”, есен-зима 1999 - 2000Модели на Карл Лагерфелд за “Шанел”, есен-зима 2000-2001

Великият дизайнер се занимава с толкова разнообразни дейности, че е трудно да се изброят всичките посоки, в които избуява уникалния му талант. През 2008 година той се насочи и към проект, предназначен за някои от най-богатите хора на земята. Става дума за договора му с дубайската компания „Dubai Infinity Holdings” за построяването на 80 луксозни къщи на територията на първия остров на мода, известен под името „Isla Moda”. Предвидено е оригиналното дизайнерско произведение (Кайзер Карл отговаря за интериорния дизайн на примамливите местенца) да бъде завършено след три години.

Лагерфелд приема присърце и различни идеи с обществено значим характер. Наскоро той се включи на добра воля (без никакво възнаграждение) в кампанията, подета от френските власти за безопасност на движението и дори позира на рекламен плакат, облечен в сигнална жилетка, придружен от бездънно откровения надпис: „Жълто е, грозно е, не отива на нищо, но може да спаси живота ви!”.

Модели на Карл Лагерфелд за “Шанел” есен-зима 2002-2003Модели на Карл Лагерфелд, пролет-лято 2008Модели на Карл Лагерфелд, пролет-лято 2008

* * *

Приносът на Карл Лагерфелд към световния моден дизайн се дължи поне на три неща. Първо, той на практика показа колко е прав френския мислител Жак Дерида, когато твърдеше, че творецът е обречен да повтаря историята докато достигне до своята истина и тогава, разрушавайки из основи традицията, създава новото. Дизайнерът усвои превъзходно най-важното от наследството на Шанел, без обаче да остава в нейната сянка, а вслушвайки се в ритъма на днешния ден и отговаряйки на потребностите на модерните и постмодерни жени. Второ, Кайзер Карл доказа, че за да бъдеш голям пофесионалист и да създадеш велико име, трябва да си широко скроен интелектуалец, да познаваш в детайли другите изкуства и да откриваш връзката им с модата по нов творчески начин. Трето, цялото творчество на Карл Лагерфелд аргументира тезата, че модата е терен за новото, оригиналното и интересното; за забавното и неординерното; за красивото и непостоянното. Благодарение на него модата получи признание и като изкуство, и като незаменимо средство за съхранение на най-важното в човешката цивилизация и култура.

Модели на Карл Лагерфелд, пролет-лято 2008Модели на Карл Лагерфелд, есен-зима 2008-2009Модели на Карл Лагерфелд, есен-зима 2008-2009

Бележки:
В статията са използвани следните източници: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989; Feldman. E. Fashions of a decade. The 1990s. Facts On File. New York, 1997; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters Television News; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996;

Снимки:

1. Карл Лагерфелд в края на 80-те години на ХХ век.

Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989, p.124

1а. Карл Лагерфелд в наши дни
Фото: © http://www.millionaire.bg/article.jsf?flashCategoryId=8&articleId=1317

2. Седемнадесетгодишният Карл Лагерфелд ( първият отляво) заедно с деветнадесетгодишният Ив Сен Лоран печелят първа награда в конкурса на International Wool Secretariat 1954 г.
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.383

3. Карл Лагерфелд вечеря с приятели в Париж, 1973 г.
Фото: © Piaggi, Anna. Karl Lagerfeld. A fashion journal. London, 1986, p.186.

4. Карл Лагерфелд заедно с Anna Piaggi и Suzy Dyson, 1977 г.
Фото: © Piaggi, Anna. Karl Lagerfeld. A fashion journal. London, 1986, p.8

5. Модна илюстрация на Карл Лагерфелд ,1978 г.
Фото: © Piaggi, Anna. Karl Lagerfeld. A fashion journal. London, 1986, p.142

6. Карл Лагерфлед със своя модел Anna Piaggi – костюм за венециански бал в Париж, 2 март 1979 г.
Фото: © Italian Vogue / Piaggi, Anna. Karl Lagerfeld. A fashion journal. London, 1986, p.118

7. Модел на Карл Лагерфелд за “Клое”, 1973
Фото: © David Montgomery / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p. 298;

8. Модел на Карл Лагерфелд за “Клое”, есен-зима 1983 - 1984
Фото: © История моды. Коллекция Института костюма Киото. Можсква, 2003, с.633.

9. Модели на Карл Лагерфелд, 1989, 1997-1998 и 1999
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.382

10. Колаж на Карл Лагерфелд със знакови елементи от наследството на Коко Шанел
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.113

11. Колекция на Карл Лагерфелд за “Шанел”, пролет-лято 1998 г.
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.112

12. Модели на Карл Лагерфелд за “Шанел” от 90-те години на ХХ век
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.114

13. Карл Лагерфелд в топмоделска компания в края на ревюто за “Шанел”, есен-зима 1995-1996 г.
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.298

14. Модели висша мода на Карл Лагерфелд за “Шанел”, есен-зима 1997 г.
Фото: © / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.192;

15. Чанта от Карл Лагерфелд за “Шанел”, есен-зима 1999 - 2000
Фото: © История моды. Коллекция Института костюма Киото. Можсква, 2003, с.698.

16. Модели на Карл Лагерфелд за “Шанел”, есен-зима 2000-2001
Фото: © История моды. Коллекция Института костюма Киото. Москва, 2003, с.556.

17. Модел на Карл Лагерфелд за “Шанел” есен-зима 2002-2003

18. – 19 а . Модели на Карл Лагерфелд, пролет-лято 2008
Фото: © http://www.catwalking.com/SHOWBRIEF/seasons/SS08/shows/LAGERFELD_ED_SS08/index.html

20. – 21. Модели на Карл Лагерфелд, есен-зима 2008-2009
Фото: © http://www.fashionising.com/forums/t--Karl-Lagerfeld-autumn-winter-2008-2009-2818-1.html

ВИДЕО:
Chanel Spring Summer 2007

Chanel : Haute Couture Fashion Show AW06-07 (Part 1)

Chanel : Haute Couture Fashion Show AW06-07 (Part 2)

Chanel : Haute Couture Fashion Show AW06-07 (Part 3)

Karl Lagerfeld: Spring 2008

Karl Lagerfeld: Fall 2008




Прочетено: 15004 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 13, Август 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 12: АНДРЕ КУРЕЖ ИЛИ ФУТУРИЗМЪТ В МОДАТА
   БРОЙ 11: ДЖУЛИЪН МАКДОНАЛД: “НЯМА ДА МЕ СПРАТ ДА ИЗПОЛЗВАМ КОЖА”
   БРОЙ 10: РОМЕО ДЖИЛИ: РОМАНТИКА И МУЛТИЕТНИЧЕСКИ ШИК
   БРОЙ 9: АЛИКЗАНДЪР МАККУИН: “ЗА ИДЕИТЕ СИ МОГА ДА ЖЕРТВАМ ВСИЧКО...”
   БРОЙ 8: Стела Маккартни: "Модата е само облекло - не забравяйте това"

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино





Модерните сайтове:   Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски манта - Дамски рокли