ДЖАНИ ВЕРСАЧЕ: “ГРАНИЦИТЕ МЕЖДУ СЪБЛАЗНИТЕЛНОСТТА И ВУЛГАРНОСТТА СЕ ПРОМЕНЯТ С ОГРОМНА СКОРОСТ!”

ДЖАНИ ВЕРСАЧЕ: “ГРАНИЦИТЕ МЕЖДУ СЪБЛАЗНИТЕЛНОСТТА И ВУЛГАРНОСТТА СЕ ПРОМЕНЯТ С ОГРОМНА СКОРОСТ!”

 

Проф. Любомир Стойков

Джани Версаче е сред най-изявените модни творци на ХХ век. Изкуството му завладява с бароковата мащабност и необикновен живот на цветовете и десените. Като могъщ реформатор на стила, той промени представите на хората за елегантност и помогна на мъжете да разчупят своята външност и да я еманципират от каноните на строгостта, скуката и еднообразието. Кой е Джани Версаче? Какво влияние е оказала върху неговото творчество родната му майка? Кой е най-характерното за неговата модна концепция? Еротиката ли стои над всичко? Защо сред клиентите му се открояват най-известните рок- и поп-звезди?...

Джани Версаче и Кейт Мос на финала на ревюто му – колекция висша мода, есен-зима 1995-1996Детайл от общ фотос на колекцията на Джани Версаче, 1994-1995Модели от колекцията на Джани Версаче, есен-зима 1995-1996

Роден е на 2 декември 1946 година в Реджо ди Калабрия, Италия, а умира на 15 юли 1997 година, застрелян пред входа на вилата си в Маями Бийч. Злокобните изстрели прекъсват живот на един от най-талантливите и атрактивни модни творци в света. В периода 1964 – 1967 година следва архитектура. През следващите четири години се изявява като дизайнер и купувач на платове за студиото на майка си в Париж и Лондон. Известно време работи за различни модни къщи като “Джени” и “Компличе”, а през 1978 година открива своя собствена фирма в Милано. Същата година е и неговата премиера – колекция дамска мода. През 1979 година той лансира своята първа колекция мъжка мода, а две години по-късно и първия си парфюм. В сферата на висшата мода навлиза през 1989 година, когато открива собствено ателие от кутюр в Париж. През 1993 година започва да прави дизайна на мебели и на различни предмети за обзавеждане на дома. Създава и линията “Версус” в отговор на неимоверния интерес към спортния и младежки стил на обличане, предлаган при това на по-достъпни цени. За сравнително кратко време той с помощта на брат си Санто Версаче и сестра си Донатела Версаче успява да изгради невиждана модна империя, която има над 500 бутика в целия свят и за която работят над 6000 служители в десетки страни. Тук не се броят и още 200 магазини за джинси, носещи неговото име. Към деня на неочакваната му смърт личното му състояние се оценява на 900 млн долара, а годишният оборот на модната къща достига 1 млрд долара.

Модели от колекцията на Джани Версаче, есен-зима 1995-1996Кирсти Хюм, облечена от Джани Версаче, 1998Модели на Джани Версаче, 1989 година

ВЛИЯНИЕТО НА МАЙКА МУ ФРАНЧЕСКА
По адрес на деликатните (а според някои – и сложни) отношения на Джани Версаче с родната му майка Франческа Оландезе Версаче е писано доста и какво ли не. Някои твърдят, че тя е било много сурова към него, за разлика от държането си към брат му Санто. Бъдещият велик дизайнер е роден сред купища рокли и отрано е изградил едно твърде противоречиво отношение към жените. Всяка сутрин, когато трябвало с майка си да отиде в шивалнята, те минавали покрай публичен дом. Франческа заканително поглеждала към малкия Джани, предупреждавайки го Топмоделът Кристен Макменами позира гола с надпис “Версаче” в стила на “хероиновия шик” от средата на 90-те години, 1996 годинаколко са лоши тези жени, а детето на свой ред отвръщало глава и не поглеждало към проститутките. Така или иначе той е закърмен съвсем отрано с една професия, която за него се превръща в съдба и в която той неъмнено дължи майсторството и професионализма си на своята създателка. Благодарение на общуването с майка си и всекидневното стажуване и участие в шивашкия процес, протичащ в ателието й, Джани усвоява тайните на занаята, формира в себе си професионално и отговорно отношение към платовете и към техниката на тяхното кроене, шиене и моделиране. Години по-късно той си спомня за тези практически уроци: ”В шивалнята на майка ми се научих на техника, на качество и традиция. Успях да се възползвам добре от това “наследство”. Мисля, че придавам индивидуалност на жената, като й помагам да се “изразява” чрез моите дрехи. Който избира Версаче, показва стил на живот, съчетаващ класиката и модерния дух”. Що се отнася до отношението му към брат му – Санто и сестра му – Донатела, то е белязано от огромна обич и професионално диференциран подход – Санто е спец по финансите и мениджмънта, а Донатела – майсторка на изисканите и оригинални аксесоари, експерт по готовото облекло и с невероятен по усет за съвременност, женственост и динамика. За нея Джани казваше още приживе: ”Тя въплащава образа на деловата жена и ми помага да разбера светоусещането на модерната дама”. Закономерно днес творческата част на империята “Версаче” се ръководи от Донатела Версаче.

 

Топмоделът Кристен Макменами позира гола с надпис “Версаче” в стила на “хероиновия шик” от средата на 90-те години, 1996 годинаВърху изграждането на необикновения и ярко въздействащ стил на Версаче редом с майка му влияние оказват и няколко знакови за модния дизайн през ХХ век личности. Според анализаторите на творчеството му, на първо място е прочутият Пол Поаре, от който италианският дизайнер се възхищава нееднократно и заимства (пречупвайки през своята авторска призма) идеи и мотиви, свързани с театрализацията и еклектизма на модата. Други емблематични имена, които му правят впечатления и неизбежно се отразяват в произведенията му са имената на Мадлен Вионе и на мадам Гре. Изкусни бродерии, фини драперии и метафоричния поглед към стила са само част от инспирациите, които той търпи, приема и интерпретира.

АВТОРОВАТА КОНЦЕПЦИЯ ЗА МОДАТА
Дизайнерът си дава много добра сметка за това, кой всъщност движи модата. Според него, това се лидерите на общественото мнение: хората, които са водачите в изкуството, музиката, политиката и културата и, които не се боят да променят правилата, за да създадат новия и оригинален стил. А какво представлява модата? Ето един от многобройните му отговори, споделяни пред пресата:”Модата винаги първа отразява всичкипромени в общесвото. Тя гледа в бъдещето, винаги търси нещо ново.”

Версаче гледа на себе си като на експериментатор и до известна степен – авантюрист в сферата на модния дизайн. Всичко около него рефлектира върху светоусещането му и слага по-дълбок или по-плитък отпечатък върху произведенията му. Той наистина е сред малцината творци на ХХ век, които са в състояние всичко да превърнат в мода. Кое го вдъхновява? Откъде черпи идеи и зарежда своите креативни акумулатори? На първо място – останалите изкуство – киното, театъра, литературата, живописта, както и всекидневния живот в пъстрото му разнообразие. Много специален източник на вдъхновение в модното творчество са жените, при това – най-разнообразните жени, или както сам той споделя през 1990 година: ”...Жени приятелки, неприятелки, млади, стари, духовити, капризни, превзети, заядливи, интелигентни, сериозни, искрометни или войнствени, но никога скучни”. Вдъхновява го също живота му в двете суперлуксозни вили – една на брега на езерото Комо в Италия, а другата – в Маями Бийч, на крайбрежния океански булевард “Оушън драйв”; въздействат му – разбира се – по свой начин, произведенията на Марсел Пруст и “Батман”. Античните фигури, ценностите на барока, както и въобще особеностите на изкуствто през ХVІІ и ХVІІІ век развихрят въображението му и го стимулират при създаването на новия богат и чувствен стил на обличане.

Кожените якета и майсторското боравене с кожата бяха един от специалите на Джани Версаче – модели от колекцията му пролет-лято 1982 годинаСред множеството подстъпи към обяснението на неговата гениалност е и божественото му умение да подбира и смесва цветовете. Именно на богатата колористика и на необикновената му цветова фантазия се дължи прелестта на шедьоврите, създадено от него. Любопитни са думите му, казани по адрес на багрите – думи на художник и на поет едновременно: ”Боиш ли се от цветовете, се боиш от живота, който ни заобикаля със своите изненади и със своите странности. Цветовете развеселяват онзи, който ги носи, и онзи, който ги гледа. Една жълта фланелка, един червен кашмир, едно виолетово шалче, чифт яркосини ръкавици според мен могат да изразяват силно влечение към изкуството и към живописта, съчетано със сигурна и голяма любов към природата. Не искам повече някои цветове да остават единствено в паметта и в културата на миналото, затова си ги възвръщам с пълни шепи, приисква ми се чак да оцветя хората, използвайки ги като палитри, покривайки ги с татуировки, за да разтърся всички от дрямката на нашите градове”, твърди той пред списание “Епока” (Милано).

Версаче е оригинален и без конкуренция защото не допуска компромиси към качеството на изработка и качеството на материята. Неговите платове – коприна, вълна, памук, шифон, дантела, кожа, сатен, кадифе, тафта и особено смесите, са олицетворение на стила му – богати, автентични и полифонични.

Във връзка с глупавите спорове кой е по-велик Армани или Версаче, може да се доверим на модната анализаторка Колин Макдауъл, която отбелязва, че Джани Версаче не попада в капана на ултраженствения стил и, че разбира елегантността също толкова добре колкото и неговия велик конкурент и сънародник Джорджо Армани. Подобно на него, той създава “изтънчени дрехи, които позволяват на сексуално уверените жени да проектират същността си така, както те самите желаят”.

ЕРОТИКАТА НАД ВСИЧКО?
Супермоделът Синди Крофорд като моден репортер за MTV, облечена в стил “Джани Версаче”, средата на 90-те години на ХХ векКрасотата на голото или полуоблеченото тяло, съблазнителният му релеф, загатнатата или пък директно поднесена еротика – всичко това органично се вплита в нагласата на дизайнера да бъде едновременно провокативен и изкусителен. За него красотата е създадена да бъде гледана и от мъжете, и от жените. Когато две жени коментират един красив мъж ( полугол на плажа, или пък ефектно облечен по улицата или в бара ) те не си служат с изрази и епитети, много по-различни от думите на двама мъже, които обсъждат хубостта и елегантността на една жена. Но има ли граници между съблазнителността и вулгарността, между секса и порното? На подобни въпроси Джани Версаче отговаря категорично и заедно с това философски:”Границите и параметрите се променят с голяма скорост. Мадона, която показва секс, докато пее, беше немислима през 40-те години. А от друга страна, една от най-хубавите и най-древните книги, в която сексът и съблазънта са обяснени и илюстрирани с голяма простота, е именно Кама Сутра.” За да се вникне още по-дълбоко в схващането на дизайнера за еротиката е добре да се осмисли мнението му за артистичния и сексуален феномен Шарън Стоун. За нея Версаче смята, че притежава хубост, коята надхвърля успеха на един филм. Правейки аналогия с мита за Ким Бейсингър и лентата “9 седмици и половина”, той констатира, че еротиката, увеличена върху киноекрана, е в състояние да накара всички да мечтаят.

Джани Версаче изразява отношението си към красивото и предизвикателно голо женско тяло и чрез селекцията на топмодели за негови ревюта като сексапилните Наоми Кембъл, Хелена Кристенсен, Клаудия Шифър, Синди Крофорд, Кристи Търлингтън, Ясмин Гаури, Кейт Мос, Надя Ауерман и др., както и екстрагантната Кристен Макменами, която през 1996 година позира пред обектива на Юрген Телер гола с надпис “Версаче” в стила на “хероиновия шик” от средата на 90-те години. Тъкмо нейната нестандартност и даже недотам пропорционалност и физическа хармоничност, пък и особености на характера и биографията ( тя надхвърля 30-те, пие, пуши, води нередовен живот) и имиджа й на “лошо момиче” привличат интереса на модния творец. Не случайно Джани Версаче я избира и за рекламно лице на колекцията си есен-зима 1995-1996 година. Но така или иначе възгледът на дизайнера за еротиката и сексапила не би могъл да се разбере, ако не се вникне във възторженото му отношение към древногръцката и древноримската култури и изповядвания в тях култ към красивото и добре оформено голо тяло – символ на живот, здраве, любов и успех.. Версаче не е поставял никога еротиката над всичко, но по адрес на неговите произведения може да се твърди убедително, че еротиката присъства във всичко, че без нея и без нейната жизнеоутвърждаваща символика е немислим и стилът “Версаче”.

Пъстроцветие и психеделия в модел от ликра на Джани Версаче, 90-те години на ХХ векМодели от колекцията на Джани Версаче, пролет-лято 1981 година

НА “ТИ” СЪС СВЕТОВНИТЕ ПОПЗВЕЗДИ
Мадона, Брус Спрингстийн, Елтън Джон, Принс, Майкъл Джексън, Стинг, Ерик Клептън, Шер, Дейвид Бауи – това е съвсем скромна част от мегазвездите на световната попсцена, обличани от Джани Версаче. Сред клиентите му са не само представители на артистичния свят, но и монархически особи и персони като покойната принцеса Даяна и принц Едуард. Кое сродява стилът на Версаче със стила на рок- и попкултурата? Екцентричността, провокативността, скандалността или ( а то е всичко това взето заедно ) желанието да си различен на всяка цена? Дизайнерът се родее с артистичния и музикален свят. Неговата чувствителна душевност откликва и разбира прекрасно мотивите, философията и желанията на представителите на музикалните среди. Обединява ги и неизчерпаемото въображение и свръхемоционалност. Това обяснява защо за пролетно-лятната си колекция 1995 година маестрото кани Мадона да представи неговите модели, посветени на 100-годишнината на киното и съвместно с фотографът Стивън Мейзъл да запечатат чудните превъплъщения на певицата в образите на кинонзвездите от различните времена. Седем години след убийството на Джани Версаче сестра му – Донатела, нае отново Мадона като рекламно лице и своя лична консултантка за зашеметяващата сума от 10 млн долара.

Маскулинистична сексуална визия, инспирирана от стила “ДжаниМаскулинистична сексуална визия, инспирирана от стила “Джани

Тери Еджинс хвърля допълнителна светлина върху връзката на Версаче със знаменитостите:”В духа на Армани, Версаче бе ухажвал най-крещящите звезди – Силвестър Сталоун, Тина Търнър и Елизабет Хърли. А Версаче също толкова често се свързваше и с хората с лоша слава, като Майк тайсън, който често носил “Версаче” на публични места. Самият Джани Версаче се похвалил веднъж пред един репортер, че рапърът Тупак Шакур “носил Весаче” в деня, когато го вкарали в затвора и в деня , в който излязъл от затвора.” Познавачите на модата обичали да казват, че съпругите на богатите носели “Армани”, докато метресите им предпочитали “Версаче”.

Маскулинистична сексуална визия, инспирирана от стила “ДжаниМаскулинистична сексуална визия, инспирирана от стила “Джани

* * *

Изкуството на един от модните гении на ХХ век Джани Версаче не може да бъде разбрано, ако не се вземат предвид както перфектността и виртуозността на изпълнението му, така и богатството и разкоша на неговия почерк. Във времената на минимализма и на студения шик той смело твори в духа на Емилио Пучи и Кристиан Лакроа. Бароковата доза красота и елегантност, с която той щедро обсипва своите почитатели го привилегирова като дизайнер на лукса, цветовото пиршество и несвенливия сексапил. Това личеше отчетливо не само в неговите сезонни колекции, но и в мащабните му проекти за киното, театъра, операта и балета. Неговата еротика, подобно на еротиката в древността е жизнена и силна като самия живот, защото тя черпи своите сокове от действителността и от историята, съзнавайки че без нея е невъзможна истинската красота. Джани Версаче завинаги остава дизайнерът на цветовете, пъстрите шарки и младежката разкрепостеност. А това означава – творец на промяната, творец на бъдещето!

Реклама на Джани Версаче – 1992Донатела Версаче за „Версаче”, есен-зима 2008-2009Донатела Версаче за „Версаче”, есен-зима 2008-2009

____________
Бележки:
В статията са използвани следните източници: Версаче, Дж. Хора – палитри, сп.”Епока” (Милано) – по сп.”Лик”, бр.3 от 25 януари 1991 година, с. 31 – 32; Еджинс, Т. Краят на модата. W studio, С., 2000; Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989; Feldman. E. Fashions of a decade. The 1990s. Facts On File. New York, 1997; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters Television News; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996; Versace, G. Men without Ties. New York.London.Paris, 1997.

Донатела Версаче за „Версаче”, есен-зима 2008-2009Донатела Версаче за „Версаче”, есен-зима 2008-2009Донатела Версаче за „Версаче”, пролет-лято 2009

Снимки:

1. Джани Версаче и Кейт Мос на финала на ревюто му – колекция висша мода, есен-зима 1995-1996
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000;
2. Детайл от общ фотос на колекцията на Джани Версаче, 1994-1995
Фото: © D.Ordway / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000;
3. и 4. Модели от колекцията на Джани Версаче, есен-зима 1995-1996
Фото: © Richard Avedon / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000;
5. Кирсти Хюм, облечена от Джани Версаче, 1998
Фото: © Tim Walker / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000;
6. Модели на Джани Версаче, 1989 година
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989
7. Топмоделът Кристен Макменами позира гола с надпис “Версаче” в стила на “хероиновия шик” от средата на 90-те години, 1996 година.
Фото: © Juergen Teller / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, р. 187.
8. Модел на Джани Версаче, пролет 1995 година
Фото: © Seeling, Charlotte. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. p.179
9. Кожените якета и майсторското боравене с кожата бяха един от специалите на Джани Версаче – модели от колекцията му пролет-лято 1982 година
Фото: © O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson.London,1986, p.255.
10. Супермоделът Синди Крофорд като моден репортер за MTV, облечена в стил “Джани Версаче”, средата на 90-те години на ХХ век.
Фото: © Feldman. E. Fashions of a decade. The 1990s. Facts On File. New York, 1997, p.29
11. Пъстроцветие и психеделия в модел от ликра на Джани Версаче, 90-те години на ХХ век.
Фото: © Feldman. E. Fashions of a decade. The 1990s. Facts On File. New York, 1997, p.31
12. Модели от колекцията на Джани Версаче, пролет-лято 1981 година
Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003, с.217.
13. – 16. Маскулинистична сексуална визия, инспирирана от стила “Джани
Версаче”
Фото: © Versace, G. Men without Ties. New York.London.Paris, 1997.
17. Реклама на Джани Версаче – 1992
Фото: © Vogue, 1992
18.– 21. Донатела Версаче за „Версаче”, есен-зима 2008-2009
Фото: © Marcio Madeira / www.style.com
22. – 24. Донатела Версаче за „Версаче”, пролет-лято 2009
Фото: © Marcio Madeira / www.style.com

Донатела Версаче за „Версаче”, пролет-лято 2009Донатела Версаче за „Версаче”, пролет-лято 2009

ВИДЕО:

Versace Menswear FW 2008-09

Versace: Fall 2008

VERSACE spring summer 2008

TIME Interviews Donatella Versace

Versus & Versace Fall Winter 2003 RTW

Sky News: Gianni Versace murdered

Gianni Versace Spring 1994 Fashion Show (full pt.1)

Gianni Versace Spring 1994 Fashion Show (full pt.2)

Gianni Versace Fall 1993

Gianni Versace / Spring-Summer 1992 / Pret-a-Porter

Versace 91, Stephanie/Cindy/Linda/Karen/Claudia/Helena




Прочетено: 20776 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 15, Октомври 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 14: АНЖЕЛА МИСОНИ: “ИСКАМ РАБОТАТА ДА Е В ХАРМОНИЯ С ЛЮБОВНИЯ ЖИВОТ И ПРИЯТЕЛИТЕ МИ!”
   БРОЙ 13: КАРЛ ЛАГЕРФЕЛД : “ЖЕНАТА Е НАЙ-СЪВЪРШЕНАТА КУКЛА, КОЯТО СЪМ ОБЛИЧАЛ С ВЪЗХИТА И ПРЕКЛОНЕНИЕ”
   БРОЙ 12: АНДРЕ КУРЕЖ ИЛИ ФУТУРИЗМЪТ В МОДАТА
   БРОЙ 11: ДЖУЛИЪН МАКДОНАЛД: “НЯМА ДА МЕ СПРАТ ДА ИЗПОЛЗВАМ КОЖА”
   БРОЙ 10: РОМЕО ДЖИЛИ: РОМАНТИКА И МУЛТИЕТНИЧЕСКИ ШИК

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино





Модерните сайтове:   Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски манта - Дамски рокли