МАРК ДЖЕЙКЪБС: „ДРЕХАТА ГУБИ БЛЯСЪКА СИ, АКО НЕ Е ОБЛЕЧЕНА ОТ ТОЧНОТО МОМИЧЕ!”

МАРК ДЖЕЙКЪБС: „ДРЕХАТА ГУБИ БЛЯСЪКА СИ, АКО НЕ Е ОБЛЕЧЕНА ОТ ТОЧНОТО МОМИЧЕ!”

Проф. Любомир Стойков

Марк ДжейкъбсРоден е на 9 април 1963 година в Ню Йорк. През 1981 година получава средно образование по дизайн и изкуства, след което следва в елитния нюйоркски колеж по дизайн „Парсънс”, където се дипломира през 1984 година. Между 1984 и 1985 години е дизайнер на бук за модни скици за „Ruben Thomas Inc.”. Тогава създава и първата си колекция за тази марка. През следващите две години управлява своя собствена фирма. От 1988 година е вицепрезидент на модна къща „Пери Елис” – дамска линия. Главен дизайнер е на „Пери Елис” от 1989 до 1993 години. През 1994 година регистрира марка на собственото си име „Марк Джейкъбс”. По-достъпната му линия облекла се казва „Марк от Марк Джейкъбс”. Първата си колекция мъжки облекла представя през 1996 година, а през следващата година открива и своя първи бутик в кватрала Сохо на Ню Йорк. От 1998 година до днес непрекъснато работи като творчески директор на френската модна къща „Луи Вютон”. Носител е на наградата „Златен напръстник” на Колежа „Парсънс” – Пери Елис (1984), на Съвета на модните дизайнери в Америка (1988). Обявен е за дизайнер на 1992 година – дамска мода. Същата награда получава от Съвета на модните дизайнери в Америка и за 1997 година, а през 1998 година получава приза на VH – 1 (отново за дамска мода). През 1999 година Съветът на модните дизайнери в Америка му връчва приза за най-добър дизайнер на аксесори за годината.

Присъствието на Марк Джейкъбс в световната мода е толкова осезателно, че просто е немислимо да си представим две от най-големите модни култури – френската и американската, без него. Той е признат майстор на уникалния дизайн, артист до мозъка на костите и заклет иноватор и привърженик на смелите творчески решения. Това обаче не му пречи да бъде прокламатор на грънджа в модата, от една страна, и перфектен стилист в империята на лукса „Луи Вютон”, от друга. Как Марк се превръща в Джейкъбс? Случайно или закономерно е попадането му в модния свят? Кои са неговите водещи естетически принципи? Откъде черпи вдъхновение? Какъв е произходът на неговия талант?....

Марк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

ДЕТСКИ ГОДИНИ
Предопределеността е типична за мнозина творци. Марк Джейкъбс не прави изключение от тях. По чисто родови причини му е съдено да бъде в артистичния свят, макар че става дума не толкова за мода, колкото за други традиционни и влиятелни изкуства, като киното и театърът. Дядо му е бил сценарист в „Метро Голдуин Майер” – Холивуд, родителите му са били агенти в най-голямата театрална агенция в света, а самата агенция пък е била притежание на неговия чичо. Самият Марк като юноша също работи в нея, но като пощенски куриер. Това обаче далеч не е най-добрият му спомен от ранните години на формиране на неговия характер. Като ученик той се е трудел и на модния „фронт”, макар и като снабдител на бутика „Charivan”. Мечтите му, свързани с дизайна на облекло датират още от дванадесетгодишна възраст. Баща му умира рано, но пък траен отпечатък върху възпитанието и културата на Марк Джейкъбс оставя неговата баба. Самият дизайнер си спомня нейните уроци по красота и елегантност. Тя често го е взимала със себе си, когато е обикаляла големите нюйоркски магазини, като например „Блумингсдейл” на „Лексингтън авеню” или пък „Бергдорф Гудман” и „Куреж”. Малкият Марк съвсем отрано общува със световните модни образци, представени на страниците на лъскавите журнали. Тъй като още тогава той забелязва, че американските списания се правят с по-малко въображение от европейските, моли и даже настоява пред баба си да му купува европейски лайфстайл издания, сред които „Вог” и „Офисиел”.

Марк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

Бъдещият дизайнер не само прелиства скъпите списания, но и прерисува скици, модели, илюстрации от тях. Когато любопитството му към модата стига дотам, че вече желае сам да създава дрехи, на помощ идва шивачката на баба му, която го учи на елементарни умения по шев и кройка. За първите уроци по мода Марк Джейкъбс си спомня още: ”Много начални знания за модния дизайн добих и от „Джери Браун”, откъдето баба ми си купуваше остатъци от скъпи и модерни материи. В общи линии това беше старото училище по мода на баба ми, което много ми помогна, за да стана това, което съм днес”. Страстта и детинския си интерес към стила Марк развива в училището по дизайн и изкуство, което той завършва в родния си Ню Йорк. По-късно той постъпва в престижния колеж по моден дизайн „Парсънс”, където показва не само обичайното старание, но и впечатляващи творчески резултати.

„ЗА МЕН ИВ СЕН ЛОРАН Е НОМЕР ЕДНО!”
Бъдещият дизайнер на империята „Луи Вютон” подобно на други свои колеги започва с плетивата. Първата му колекция съдържа добре изплетени пуловери и се радва на добър успех сред клиентите. Още като студент той започва да работи за един от най-талантливите американски дизайнери - Пери Елис, който за съжаление умира съвсем млад. Изявявайки се за тази марка Марк Джейкъбс печели няколко награди, сред които и най-пристижната модна награда в САЩ – на Съвета на модните дизайнери в Америка.

Марк ДжейкъбсМарк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

Когато възниква стилът „гръндж” в попмузиката – като романтично ехо на британския пънк, Марк Джейкъбс е сред първите, които започват да го интерпретират в своите колекции, освежавайки и разнообразявайки по този начин доста банализирания моден пейзаж на конфекционерите. Така както неговият идол Ив Сен Лоран в далечната 1963 година създава колекция, вдъхновена от битническата субкултура, Марк Джейкъбс черпи импулси от облеклото на изпълнителите на гръндж и твори по грапавите и невчесани закони на този бунтарски стил. Относно Ив Сен Лоран, Марк е непосколебим в твърдението си, че тъкмо френския ас на висшата мода му е оказал най-голямо влияние. С какво по-точно? С необикновената си модна фантазия, със загадъчността и изтънчеността на самата модна къща, с това, че твори прекрасните си произведения с много страст и вдъхновение. Допада му, че Сен Лоран е изцяло отдаден на своето изкуство и е потопен дълбоко – емоционално и интелектуално – във всяка една тема, във всяка една колекция, в отделната дреха и даже в конкретния детайл. „За мен Ив Сен Лоран си остава номер едно. Каква магия и каква школа за модерност! В моите очи той е най-големият дизайнер на нашето време” – твърди с патос Марк за своя кумир десетина години преди неговата смърт. Навярно днес това признание е още по-категорично и властно.

Марк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

ДИЗАЙНЪТ: СЕРИЯ ОТ ТВОРЧЕСКИ ИЗБОРИ
За да се разбере адекватно модната философия и естетиката на Марк Джейкъбс, трябва да се осмисли неговата антиномия – на пръв поглед противоречивост и даже известна несъвместимост на професионалната му реализация. Веднъж той е различният, бунтарят, новаторът и близкият до улицата и ъндърграунда дизайнер, а друг път – шефът на прочута в целия свят модна къща за луксозни куфари и чанти, за скъпи и прескъпи елегантни облекла и допълнения. Възможно ли е това? Да, стига – както е в случая, да е налице сериозен ресурс от талант, гъвкавост и адаптивно мислене. Самият дизайнер твърди, че му е комфортно да работи в модната система, но че гледа на нея дистанцирано, просто защото самият той не е изцяло неин продукт.
За Марк модата и модният дизайн са органично свързани с възможността да се направи точния избор. Неговото творчество включва не само крайния продукт, но и процесът по раждането на идеята, нейното материализиране, динамизиране и финализиране. Най-щастлив той се чувства тогава, когато срещне някой непознат по улицата, облечен в неговите произведения . Истинската награда за труда му е тъкмо тази, че този непознат е избрал тъкмо неговата творба. Големият и най-важен урок от модата за него е, че той самият трябва да бъде в настоящето и да се радва на живота тук и сега. Любопитна е неговата дефиниция за модния дизайн. Той смята че: ”Дизайнът е серия от творчески избори. Има толкова много избори, които човек може да направи. Не знам как е при другите хора, но за мен това е много мъчителен процес, защото трябва да има цялостност и смисъл в изборите”.

Марк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

Искате ли да разберете душата на един дизайнер, поинтересувайте се кое го вдъхновява най-много. Верността на тази максима проличава и в работата на Марк Джейкъбс. Когато е поканен да оглави дизайнерският тим на „Луи Вютон” в Париж, той вече е дълбок поклонник на великата френска мода, тъй като съзнава че тя е едновременно каприз и оригинално хрумване и че носи удовлетворение, което може да бъде изразено по различни начини. Париж е мястото, където се отключва максимално фантазията на Джейкъбс. Него го вдъхновяват както разходките пеша или с такси, така и вечният парижки символ – Айфеловата кула. Но Париж е само едно от местата, които ентусиазират дизайнера. Не бива да се подценяват нито младежките култури, нито прочутото Студио 54 в Ню Йорк, нито пък другите места за забавление. Грешат обаче онези, които си мислят, че става дума за елементарно пренасяне на образи, чувства и символи от всички тези центрове на инспирация. Самият Марк Джейкъбс говори открито за източниците на своето вдъхновение: ”Обичам рокендрола, обичам да излизам, да посещавам партита и да се забавлявам. Когато става дума за мода, тези неща ме вдъхновяват, но се стремя да не ги отразявам огледално в творенията си и да не представям клишета или пък тяхната повърхностна, позьорска версия”. Всички тези вълнуващи места и начини на развлечение въздействат на твореца фино, деликатно и оставят диря в неговата душевност. Самото им интерпретиране вече е въпрос на индивидуалност, тръпка и светоусещане за време и пространство, стил и новаторство. Това се отнася и за начина, по който той „парафразира” стила хипи в своето творчество, и за начина, по който той използва еклектиката и пачуърка като освежаващи стила техники и изразни средства.

Марк Джейкъбс Марк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

„РАВНОДУШИЕТО Е ТОВА, КОЕТО МОЖЕ ДА МЕ НАРАНИ ДО СМЪРТ”
В различните периоди от своята дейност Марк Джейкъбс демонстрира разнообразни техники, силуетни и колористични решения. По любопитен начин той миксира класическите дамски и мъжки теми и акценти, за да възпроизведе модерния стил. Неговите жени, обикновено са носители на новата бизнес визия - енергични и минималистични, спортни и леко неглижирани, те издават енергията на виталната личност през двадесет и първото столетие. Това, което привлича вниманието му в образа на една жена са на първо място раменете и главата, а после – нейните крака. Дизайнерът прави отчетлива разлика между модното шоу и дрехите, които са за пряка „консумация”, за непосредствено потребление. „Извисена реалност” и „фантазия” нарича той своите произведения, предназначени за ревюто и заедно с това дълбоко вярва в истинския живот на дрехите. Живот, който започва след като шоуто вече е приключило. Опит да стъпи по-здраво на земята е и мисълта му:”Дрехата губи блясъка си, ако не е облечена от точното момиче!”. Тези и други негови възгледи за дизайна ни карат да го възприемаме и като поет и мечтател, но и като трезв реалист, който не може да не се съобразява с пазара и с конкретиката на модното потребление.

Марк ДжейкъбсМарк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

Често пъти в колекциите му бликат ярки тонове, силуетите са многопластови, а сред акцентите се открояват папийонки и райета, щампирани материи и елементи на оп-арта. Неговите аналитици още си спомнят, как преди години Джейкъбс бродираше крилати фрази и афоризми върху пуловерите и саката в своите колекции. Един издайнически акт за човек, който с усмивка и непослушание разрушава традици и създава нови. Като човек на естетическите крайности, логично той стига до извода, че равнодушието е това, което може да го нарани до смърт. Той смело лансира новите си идеи, не се страхува да провокира публиката и сякаш му е безразлично дали тя ще му се обясни в любов или пък ще излее неприкритата си омраза. Единственото чувство, което не може да прости, а и да преживее е безразличието, неутралната оценка...

Кой може най-добре да се произнесе за качеството и стойността на дадена дреха, на определен стил? Пазарът, времето или пък знаменитостите? Марк Джейкъбс е един от най-любимите дизайнери на звездите. Негови почитателки са такива холивудски чаровници като Уинона Райдър и София Копола, Ума Търман и Скарлет Йохансон. Със своите флуиди, таланти и чисто женски прелести те омайват Марк и го стимулират да създава нови и нови линии, колекции, облекла и допълнения. Известно е, че някои от чантите, правени по негов дизайн, носят тъкмо имената на тези известни икони на големия екран.

Марк ДжейкъбсМарк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

* * *

Стилът и творчеството на Марк Джейкъбс показват най-малкото три неща. Първо, че силата на съвременния дизайн до голяма степен се дължи на връзката му с реалния живот, с конкретните мъже и жени, с естествените първоизвори на модното вдъхновение. Второ, че оригиналната мода е немислима и невъзможна без младежката субкултура – без течения като хипи и гръндж, които със своята свежест, непокорство и еклектика освежават и разнообразяват стила на обличане. Трето, че един и същ моден създател е в състояние да работи за модната система, за империята на лукса и заедно с това да съхрани чувството си за различност, семплост и провокативност. Като междуконтинентален шедьовър на американския прагматичен стил и европейската изискана линия, Марк Джейкъбс олицетворява едно от най-интересните и влиятелни направления в днешния моден дизайн.

Бележки:
В статията са използвани следните източници: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, Москва, 2003; Марк Джейкъбс: „Модата е каприз, който носи удовлетворение”. Във „Fashion Lifestyle Magazine”, бр. 14 от септември 2008 г. https://www.fashion-lifestyle.bg/interview_broi14 ; Марк Джейкъбс: един американец на „Сен-Жермен-де пре”, сп. „Паралели”, бр. 48, 2 – 8 декември 1999 г. ; Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; Martin, R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996; http://www.fashionoffice.org/who/jacobs.htm ; http://www.freeinfosociety.com/article.php?id=367 и други публикации в българския и чуждестранния печат.

Марк ДжейкъбсМарк ДжейкъбсМарк Джейкъбс

Снимки:

1. Марк Джейкъбс

Фото: © Duc Liao / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 224;

2. Колекция на Марк Джейкъбс, 1987 г.
Фото: © Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996, p. 109.

3. Марк Джейкъбс показва колекцията си за „Пери Елис”, 1992 г.
Фото: © Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996, p. 109.

4. Съвременната делова жена и нейните аксесоари – колекция на Марк Джейкъбс за „Луи Вютон”, есен-зима 1998-1999

Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann, 2000, р. 553.

5. В своите колекции през 90-те Марк Джейкъбс интерпретира духа на 50-те и 60-те години.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann, 2000, р. 600.

6. Колекция на Марк Джейкъбс от 90-те години.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann, 2000, р. 601.

7. Марк Джейкъбс за „Луи Вютон”
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 225.

8. Колекция на Марк Джейкъбс, октомври 2000 г.
Фото: © Anete Aurell / Styling by Annett Monheim / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 227.

9. Колекция на Марк Джейкъбс за „Марк”, юли 2001 г.
Фото: © Greg Lotus / Styling by Patti Wilson / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 226.

10. Колекция на Марк Джейкъбс, октомври 2001 г.
Фото: © Ellen Stagg / Styling by Karen Levitt / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 229.

11. Колекция на Марк Джейкъбс за „Марк”, август 2001 г.
Фото: © Vanina Sorrenti / Styling by Soraya Dayani / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 231.

12. Колекция на Марк Джейкъбс за „Луи Вютон”, март 2002 г.
Фото: © Willy Vanderperre / Styling by Oliver Rizzo / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 230.

13. Колекция на Марк Джейкъбс за „Луи Вютон”, октомври 2002 г.
Фото: © Tesh / Styling by Edward Enninful / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 228.
14. и 15. Колекция на Марк Джейкъбс, 2003 г.
Фото: © Amantha Morton photographed by Juergen Teller. In: “Vogue” (USA), August 2003.

16. и 17 . Колекция на Марк Джейкъбс, 2005 г.
Фото: © Cindy Sherman photographed by Juergen Teller. In: “Vogue” (USA), February 2005.

18. Реклама на Марк Джейкъбс за „Nordstrom”, 2006 г.
Фото: © “Vogue” (USA), August 2006.

19. и 20. Марк Джейкъбс за „Марк”, 2008 г.
Фото: © “Vogue” (Paris), Mars 2008.

21. и 22. Колекция на Марк Джейкъбс, есен-зима 2008 – 2009
Фото: © Marcio Madeira / www.style.com

23. и 24. Колекция на Марк Джейкъбс за „Марк”, пролет-лято 2009
Фото: © Marcio Madeira / www.style.com

ВИДЕО:
Marc Jacobs, Spring 2009
Marc Jacobs: Spring 2008
2007 SPRING/SUMMER runway - MARC JACOBS




Прочетено: 13394 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 16, Ноември 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 15: ДЖАНИ ВЕРСАЧЕ: “ГРАНИЦИТЕ МЕЖДУ СЪБЛАЗНИТЕЛНОСТТА И ВУЛГАРНОСТТА СЕ ПРОМЕНЯТ С ОГРОМНА СКОРОСТ!”
   БРОЙ 14: АНЖЕЛА МИСОНИ: “ИСКАМ РАБОТАТА ДА Е В ХАРМОНИЯ С ЛЮБОВНИЯ ЖИВОТ И ПРИЯТЕЛИТЕ МИ!”
   БРОЙ 13: КАРЛ ЛАГЕРФЕЛД : “ЖЕНАТА Е НАЙ-СЪВЪРШЕНАТА КУКЛА, КОЯТО СЪМ ОБЛИЧАЛ С ВЪЗХИТА И ПРЕКЛОНЕНИЕ”
   БРОЙ 12: АНДРЕ КУРЕЖ ИЛИ ФУТУРИЗМЪТ В МОДАТА
   БРОЙ 11: ДЖУЛИЪН МАКДОНАЛД: “НЯМА ДА МЕ СПРАТ ДА ИЗПОЛЗВАМ КОЖА”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing