АННА МОЛИНАРИ: „МОИТЕ ДРЕХИ НОСЯТ ПОСЛАНИЕ ЗА КРАСОТА И СЪБЛАЗЪН”

АННА МОЛИНАРИ: „МОИТЕ ДРЕХИ НОСЯТ ПОСЛАНИЕ ЗА КРАСОТА И СЪБЛАЗЪН”

Проф. Любомир Стойков

Анна МолинариАнна Молинари е родена в Карпи, Италия през 1949 година. Заедно със съпруга си Джанпаоло Тарабини основават модната къща „Блумарин” през 1977 г. Същата година провежда и първото си публично ревю в Милано. През 1983 г. създава младежката линия „Мис Блумарин”. Пет години по-късно е основана компанията „Блуфин” със седалище в Карпи. Тя обединява всичко, направено до този момент от Анна Молинари и нейния съпруг. През 1990 година Молинари открива първия си самостоятелен бутик в Милано. Само след няколко години Молинари вече се продава в стотици магазини в целия свят. През 1992 година са създадени още две прочути марки „Анна Молинари” и „Блугърл”. Дизайнер на „Анна Молинари” става дъщерята на Анна и Джанпаоло – Россела Тарабини. През 1997 година продължава разрастването на модната къща, която бележи 46% ръст в своите продажби и открива нови бутици в Осака, Токио, Лисабон и Сеул. В Токио се провежда изложба на най-добрите рекламни кампании на „Блумарин” от 1991 година до 2001 година, която съвпада с откриването на нов самостоятелен бутик на марката в японската столица. През 2002 година в Пекин се открива бутик на „Блумарин”, а през септември същата година дебютира и нова линия на „Блугърл” – трикотажна колекция за тийнейджъри. Между 2003 и 2005 години компанията „Блуфин” открива хотел, участва в престижни изложби, лансира мъжка линия на „Блумарин”, започва партньорство с „Ферари”, слива и обединява магазини в Ню Йорк, лансира линия модни часовници „Блумарин” и т.н. През 2006 година трагично загива съпругът на Анна Молинари и неговото място на главен мениджър на компанията заема синът му Джангуидо Тарабини. От този момент дъщерята Россела Тарабини става творчески директор на всички марки на „Блуфин”.

Следващите години са белязани с нови грандиозни успехи – договор с фирмата за обувки „Вичини”, международен лиценз за парфюмите на марките „Блумарин” и „Блугърл”, съвместна инициатива с южнокорейския гигант “LG” и др. Само за 2006 година приходите на “Блуфин груп”, която контролира “Блумарин”, “Блугърл” и брандовете “Анна Молинари” има приходи от 102.4 млн евро. През 2008 година Анна Молинари открива самостоятелни бутици в Маями, Дубай, Москва, Киев, Одеса, Новосибирск и др. От месец юни 2008 година Россела Тарабини е преназначена като творчески и артистичен директор на марките, притежание на “Блуфин” и шефка на рекламните кампании на „Блумарин”.

Едно от най-трудните неща за постигане в модния дизайн е съчетаването на стилове и техники, които на пръв поглед нямат нищо общо помежду си. Би трябвало да звучи и да изглежда парадоксално комбинирането на строгостта и женствеността, прагматичноста и романтиката, спортния дух и официалния маниер, но тъкмо тези естетски вариации постепенно започват да доминират в съвременния стил. Блестящ пример в това отношение е една от най-известните италиански дизайнерки Анна Молинари. Нейните елегантни предложения, в които изчистената линия се допълва с флоралните композиции, емблематичните жилетки, красивите бродерии и нежните силуети я правят различима, запомняща се и концептуално открояваща се. Как се е зародил интересът на Анна Молинари към модата и модния дизайн? Каква е предисторията и произходът на днешната империя „Блуфин”, респ. на марките „Блумарин”, „Блу гърл” и „Анна Молинари”? Защо прочутата дизайнерка разглежда неразделно едно от друго модата и красотата, дизайна и етиката? Каква е мисията на нейната мода и откъде тя черпи най-голямо вдъхновение?...

МАЙЧИНОТО НАСЛЕДСТВО: ЛЮБОВТА КЪМ ПРИРОДАТА
Съвсем не е случайна връзката на Анна Молинари с модата и въобще със създаването на облекла и аксесоари. Детството й е пропито с тази атмосфера, тъй като нейните родители са имали фабрика за трикотаж, а майка й Одет е работила с едни от най-добрите италиански дизайнери през 60-те години на миналия век. Домашната среда, възпитанието в дух на доброта, справедливост и не на последно място – усет за красота, хармония и елеганност е сред основните фактори за изграждането на перфектна култура на мислене и поведение на бъдещата дизайнерка. Влиянието на майка й е изключително. Днес Анна Молинари разказва, че тя с нейната елегантност и любов към красотата и достойния начин на живот е била много силен пример за подражание, чийто следи са неизлечими. Тъкмо от всекидневния стил на майка си дизайнерката наследява огромната любов към природата:”Да, аз съм страстна любителка на природата. Като дете живеех в голяма къща сред хълмовете недалече от Модена. Майка ми много обичаше да се занимава с цветя и ми предаде любовта си към природата...” – с неизбежен сантимент си спомня всичко това Анна Молинари. По-късно точно тази култура към цветята ще й помогне да извиси дизайна си до толкова красиви образци, наситени с удивителни флорални шампи и бродерии. Редом с майка си, сред своите най-добри учители в модния дизайн Анна Молинари поставя прочутите италиански майстори на високата мода – Уолтър Албини и Франко Москино. От тях тя научава прецизните техники на шивашкото и дизайнерското изкуство, благодарение на тях тя разбира какво е необходимо, за да се създаде оригинална и въздействаща рокля.

Колекция „Анна Молинари”, пролет-лято 2007 г.

Любопитна семейственост и уважение към традицията личи във философията на Молинари. Тя твърди, че черпи енергия като мисли за външния вид на майка си и за таланта на дъщеря си. Позволява си и да помечтае за бъдещото на внучката й Елизабета, която би могла да бъде третото поколение в семейството й, свързано с модата и модното изкуство.

ЕСТЕТИКА И МОДНА КОНЦЕПЦИЯ
В определението си за модата Анна Молинари неизбежно си служи с думите „красота”, „творчество”, „изкуство”. Тя се примирява с крайностите на модните течения, които преацентират и подсилват един или друг силует, един или друг цвят, една или друга конструктивна особеност на тоалета, но заедно с това си има ясна и точна дефиниция за модата. Единството между критерии за индивидуалност на посланието чрез облеклото, от една страна, и от друга възможността да се изрази личността по този начин е крайъгълният камък в нейното мислене за модния дизайн:”Модата е чувствителност, креативност, красота, внимание към света на жените и техните потребности...Всяка облечена дреха трябва да е израз както на личността, така и на това да преоткриеш себе си чрез креативната изработка, която всеки път предлага мечтанието за красота по различен начин”. В интервюта и изказвания в медиите дизайнерката подчертава своето схващане за елегантност: квинтесенция на добрия вкус и показване на чувства, страсти и душевност чрез дрехите и украшенията. За нея водеща е ренесансовата красота. Тя дълбоко се надява съвременните хора да успеят да преоткрият ценностите на хармонията, божествената пропорция и златното сечение, познати от безсмъртните шедьоври на Леонардо и Микеланджело, Рафаел и Ботичели. Запитана веднъж как би определила красотата, тя отговаря:”Доброта, способност да се прощава и щедрост към другите хора”. Анна здраво свързва в едно етиката и естетиката, доброто и красивото – точно така, както то е интегрирано в древногръцката естетика и философия.

„Моите дрехи носят послание за красота и за съблазън, но без да са вулгарни. Тъкмо затова се харесват и на актриси, и на делови жени, и на домакини. Открих, че Дженифър Лопес си е купила мой тоалет чак когато я видях на снимка във вестника, облечена в прекалено „познатата” за мен рокля от пайети! Представяте ли си?” – обяснява спецификата и особеностите на собствения си стил Анна Молинари. Тя е смел и новаторски настроен творец, но държи да се разграничи от вулгарността, от прекрачването на границите на добрия вкус.
Няколко са знаковите компоненти в творчеството на прочутата италианска дизайнерка: цветовите мотиви, изкусните бродерии, паейтите, кристалите, използването на яки с кожи от норки и – разбира се – специалната роля на трикотажа, на плетивата, които придават толкова женственост и топлина, а заедно с това са практични и функционални. Любимите произведения на Молинари са бродираните рокли, плетивата с рози и големите кардигани (вълнените плетени жилетки), които могат да се комбинират с разкошни ефирни и заедно с това – тежки, рокли. Избистрянето на възгледа на дизайнерката за модата неизбежно минава през три ключови думи – изкуство, мечтание и красота. Според нея:”Модата е изкуство и тя трябва да остане мечта, която се превръща в красиви дрехи, далече от всякакъв сценарий”. В това определение се крие и едно тънко предупреждение за рисковете от прекомерното комерсиализиране на дизайна, от категоричните постановки, презентации и маркетингови стратегии.

Не само Анна Молинари, но и много други творци схващат модата в единство с красотата, лукса и начина на живеене. Самата Молинари е категорична, че луксът не е само знак за богатство и внушително благосъстояние. Според нея истинският лукс издава потребността на всеки човек да бъде уникален по някакъв определен начин, да се стреми към неповторимост чрез дадена вещ или дреха. Пример за това е диамантеният син луксозен кардиган, избродиран с диаманти и украсен по ръкавите с истински перли от есенно-зимната й колекция 2001-2002. Този невероятно скъп и красив шедьовър е създаден в партньорство между „Блумарин” и „Нимей Ла Перла”.

Корените на модата на Молинари са свързани с красивата и пъстроцветна италианска традиция. Когато говори за стила си и въобще за италианската мода, тя търси измеренията на красотата и в други доказани италиански ценности като мебелите и автомобилите, виното и храната. Окончателният успех на модният дизайн днес е поставен в желязна зависимост от рекламните и PR-кампании. Достатъчно е да се вгледаме в имената на фотографите, с които работи Анна Молинари, за да разберем прецизността и качеството на нейните публични комуникации. Сред тях изпъкват Хелмут Нютън, Питър Линдберг, Алберт Уотсън и други богове на фотообектива. Лица на кампаниите и фотосесиите за билбордове, клипове, списания и други медии са едни от най-красивите жени и топмодели на света като Карла Бруни, Каре Отис, Синди Крофорд, Наоми Кембъл, Моника Белучи, Хелена Кристенсен и др.

ПРЕДИМСТВОТО НА СЕМЕЙНИЯ БИЗНЕС
Семейството на Анна Молинари и Джанпаоло Тарабини действително е образец за сплотеност, взаимно допълване, толерантност и ефективност в съвместните професионални действия. Анна е не просто музата на модната къща, но и главният естетически генератор на идеи, хрумвания, модни концепции. Най-голямата опора, обаче, в нейния живот – човекът, който я подкрепя най-много е съпругът й Джанпаоло Тарабини, който е топмениджърът на компанията „Блуфин” до 2006 година, когато за жалост загива при трагичен инцидент по време на сафари в Зимбабве. Неговото място е заето от синът му Джангуидо Тарабини, който тогава е на 37 години. Той е завършил технически търговски институт и има натрупан опит в мениджмънта и маркетинга на леки автомобили, а преди смъртта на баща си е отговарял за лицензионната политика на „Блуфин”. Административен ръководител е и на Hotel Touring в Карпи, който е собственост на майка му Анна Молинари. Страст са му спортните коли, футбола и тениса.

В творческата част марките „Анна Молинари”, „Блумарин” и „Блугърл” днес се създават и развиват най-вече от дъщерята на Анна и Джанпаоло – Россела Тарабини. Тя обича пищните и пъстроцветни десени и твори в немалка степен под влияние на своите модни кумири – Вивиън Уестууд, Мартин Маржиела и Рей Кавакубо (особено последната). За нея майка й – Анна Молинари, е слънцето, а самата тя – Россела – е луната! Докато майката е по избухлива и екстровертна, Россела е по-съзерцателна и затворена като характер. Както свидетелства Анна Молинари за своята щерка:”Тя ревниво крие творенията си до последния момент. Когато подготвя нови колекции, се затваря в офиса си със своите сътрудници и никой освен тях не знае нищо за работата й. Дори аз”. Самата Молинари се радва, че дъщеря й работи и се развива самостоятелно, още повече, че двете са много различни.

КОЕ ВДЪХНОВЯВА АННА МОЛИНАРИ?
Вдъхновението в модното творчество е живителен сок за оригиналната идея, красив импулс, който ражда красотата, мощна емоционална енергия, която захранва въображението и стимулира модния процес. Кога и как идва вдъхновението при Анна Молинари? Кое я стимулира повече към творчество: цветята и градините или пък градският пейзаж? По принцип, както твърди самата тя, всичко може да я инспирира – самото изкуство – било то филм, театър, мюзикъл или картина; цветовете на природата или пък любимата й градина. Като италианка до мозъка на костите си, Анна получава вдъхновение и от мелодични песни, както и от случайни хора, които среща по улицата. Така например за лятната си колекция – 2002 година, тя интерпретира ориенталския дух, който е уловила в един фантастичен филм. За есенно-зимната си колекция 2007-2008 тя е инспирирана от ретро модата и шотландския стил, демонстрирайки либерално и фриволно отношение в линията „Блугърл”. Смесване на цветове и кройки, находчиво използване на камъните „Сваровски”, както и игриви аксесоари като помпони, панделки, огърлици и очила – всичко това издава дух, темперамент и култура, които апелират към повече жизненост, към повече страст и съблазън.

Една от сбъднатите мечти на дизайнерката е нейната селска къща в Мантуа. Тъкмо там тя се уединява и релаксира, зарежда се емоционално и чисто човешки. Анна Молинари е перфектна познавачка на флората и може с часове да разказва за любимите си цветя, за тънкостите и особеностите на тяхното отглеждане. Тя лично се грижи за поддържането на цветята в своя двор в Мантуа. Не крие страстта си към това занимание, но неизбежно го свързва с модата:”Цветята са моята голяма слабост. Най-често тъкмо те са моят извор на вдъхновение. Обожавам ги, възхищавам се на красотата им и ги копирам върху пуловерите или пък ги „пренасям” на дрехите чрез щампите. Процесът отнема много време. Понякога цветето на един пуловер ми отнема 20 часа труд (като се включат всички бродерии и т.н.). Само нашата фирма, в която всички толкова държим на качеството, може да предложи продукти от такъв тип”. Дизайнерката обича неистово цветята, но все пак измежду всичките тя има своята фаворитка и това е розата.

В своята градина Анна Молинари има най-различни видове рози, но тя особено харесва дивите рози, които са съвсем светли, почти бели и тъкмо затова будят възхита и копнеж. Не случайно любимата й песен е „Живот в розов цвят” на френската легендарна певица Едит Пиаф. Творчеството и стилът на Молинари са поредното доказателство за плодотворната връзка между природата и изкуството, красивата флора и изящния моден дизайн.

* * *

Анна Молинари обогатява не само италианската мода, но и световния дизайн с приемствеността, която осъществява спрямо великата традиция на добрите кутюристи в Италия. Заедно с това тя внася собственото си разбиране за елегантност, шик и красота, издигайки на нова степен схващането за женственост и романтика. Култовото й отношение към природата и към цветята подсилват естествения разкош и пъстротата на нейния дизайн. Дизайнерката има голям дял в развиването и интерпретирането на плетивото, бродерията и флоралните мотиви в дизайна на облекло. Благодарение на творци като Анна Молинари модата е привилегирована като пълноценно изкуство и незаменима проява на човешката фантазия, на способността на хората да мечтаят.

Бележки:
В статията са използвани следните източници:
Анна Молинари: „Моята мода вълнува”, сп.”Паралели”, бр.38, 20 – 26 септември 2001; Поротько, Екатерина. Розовые розы. В: Собака #54, Июль'05 http://www.sobaka.ru/index.php?path=magazine/article/more/364 ; http://www.blufin.it/ ; Теория роскоши Росселлы Тарабини. В: “HARPER'S BAZAAR” (Россия), март 2007 http://www.bazaar.ru/ ; Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; Vignali, Alessia. Luxury According to Anna. In: Luxos ( Italy) Fall / Winter 2008, pp.60 – 66; Wong, Lyndsey. Blugirl by Anna Molinari Fall 2007: Freedom of Colors & Styles. In: FashionWindows.com,Inc.и други публикации в българския и чуждестранния печат.

Снимки:

1. Анна Молинари

Фото: © Stefano Guindani / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 342;

2. Колекция „Блумарин” от Анна Молинари

Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 343;

3. Россела Тарабини, дъщеря на Анна Молинари и Джанпаоло Тарабини, в момента е главен дизайнер на линиите „Блумарин” и „Анна Молинари”
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 458;

4. Произведение на Росела Тарабини за „Анна Молинари”
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р. 459;

5. – 7. Колекция „Блумарин” – 2005 г.
Фото: © “Vogue” (USA), February 2005.

8. Колекция „Анна Молинари”, пролет-лято 2007 г.
Фото: © Photo Giovanni Pucci

10. – 11. Колекция „Анна Молинари”, есен-зима 2007-2008 г.
Фото: © www.style.com

12. Колекция „Блумарин” – 2008 г. (детайл)
Фото: © “Vogue” (Paris), Mars 2008.

13. Колекция „Анна Молинари” – 2008 г.
Фото: © “Vogue” (Paris), Mars 2008.

14. – 15. Анна Молинари в градината си – 2008 г.
Фото: © “Luxos” (Italy)

16. – 18. Колекция “Блумарин”, есен-зима 2008-2009 г.
Фото: © “Luxos” (Italy)

ВИДЕО:
EXCLUSIVE - Blumarine Spring Summer 2009 Full Show Part 1
EXCLUSIVE-Blumarine Spring Summer 2009 Full Show Part 2
ANNA MOLINARI FW FALL WINTER MILAN WOMEN 2006 / 2007
Fashion TV - Anna Molinari fall winter 2005 / 2006




Прочетено: 7281 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 18, Януари 2009

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 17: ВИКТОР И РОЛФ: КОНЦЕПТУАЛНО ДУО ЗА МИЛИОНИ
   БРОЙ 16: МАРК ДЖЕЙКЪБС: „ДРЕХАТА ГУБИ БЛЯСЪКА СИ, АКО НЕ Е ОБЛЕЧЕНА ОТ ТОЧНОТО МОМИЧЕ!”
   БРОЙ 15: ДЖАНИ ВЕРСАЧЕ: “ГРАНИЦИТЕ МЕЖДУ СЪБЛАЗНИТЕЛНОСТТА И ВУЛГАРНОСТТА СЕ ПРОМЕНЯТ С ОГРОМНА СКОРОСТ!”
   БРОЙ 14: АНЖЕЛА МИСОНИ: “ИСКАМ РАБОТАТА ДА Е В ХАРМОНИЯ С ЛЮБОВНИЯ ЖИВОТ И ПРИЯТЕЛИТЕ МИ!”
   БРОЙ 13: КАРЛ ЛАГЕРФЕЛД : “ЖЕНАТА Е НАЙ-СЪВЪРШЕНАТА КУКЛА, КОЯТО СЪМ ОБЛИЧАЛ С ВЪЗХИТА И ПРЕКЛОНЕНИЕ”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing