Субкултурата „Скинхедс“

Субкултурата „Скинхедс“

Явор Цветанов

Субкултурата „Скинхедс“ възниква през 1969 година в отговор на все по-влошаващото се положение на работническата класа във Великобритания. Младите хора имат чувството, че са подтискани от всички заобикалящи ги: богатите буржоа, младите юпита, асоциалните хипита, властта в лицето на началника, учителя, кварталния полицай, пакистанеца, който има по-хубава работа, води до все по-нарастващото „ние-те съзнание“, сформиращо групова сплотеност. Това са условията, които зараждат движението „Скинхедс“ на Острова. Нужно е да се уточни, че скинарите изобщо не са хомогенна група, противно на широко разпространеното мнение сред хората. Сред групата има фракции с много голяма вътрешна нетърпимост една спрямо друга. Най-известните типове скинари са: национал-социалисти, които са и най-многобройни, традиционалисти и аполитични, SHARP /Skinheads Against Racial Prejudices/, анархокомунисти и крайно леви. Не трябва да се пропуска и темата футбол, тъй като футболното хулиганство стои в основата на „Скинхедс“ в България. В по-голямата си част футболните фенове са неонацисти или иначе казано национал-социалисти. Само сред привържениците на Левски има две враждуващи фракции: Sofia West и South Division.

Субкултурата „Скинхедс“

Като че ли колективното самосъзнание и идентифицирането с групата са много по-засилени при национал-социалистите в сравнение с останалите фракции. Това се дължи на по-силното идеологическо присъствие, строгата йерархизираност и спазването на определени правила. Най-активни във вандалските изяви са скинарите на възраст от 18 до 25 години. Характерните им оръжия са боксове, палки, вериги, ножове и карабини. При акции не правят разлика дали жертвите им са мъже или жени. В общи линии се ръководят от принципа „черен ли си, значи си виновен.“

Скинарите са от различни семейства - както от нормални, така и от семейства на разведени родители. Тийнейджърите с разведени родители търсят сигурността на групата. Сред скинарите има много добри ученици и студенти, така че не може да се твърди, че социалният им статус е определящ при избора на съответната субкултура. Момичетата „Скинхедс“ са даже по-агресивни и от мъжете, за да докажат равностойното си положение в групата.

Субкултурата „Скинхедс“

Наименованието „SkinHeads“ идва от това, че всички членове на субкултурата ходят с бръснати глави. Външният вид прави скинарите най-разграничими и разпознаваеми. Той е един от най-показателните аспекти за културната им принадлежност и е значително наситен със символен смисъл: кубинките, широките навити дънки, тирантите и ризата олицетворяват работното облекло, удобно за тежък, физически труд. Впоследствие това облекло се превръща в модна тенденция (важно е кубинките да са Doc Martens, една доста скъпа марка). Други марки, отличаващи скинарите, са още Ben Sherman, Fred Perry и Lonsdale като в повечето от тях се открива и някаква символна препратка към национал-социализма. Така облеклото се е превърнало в мода, но тези знаци остават отличителни за скинарите. Други символни средства, които се вкарват в облеклото, са връзките на кубинките. При национал-социалистите те са израз на груповата йерархия. Белите връзки изискват специално разрешение и се слагат само за определени заслуги. Те също така са и символ на чистотата на бялата раса. При аполитичните скинари белите връзки символизират точно обратното - антирасизма, чрез съчетаването на двата цвята: черно и бяло.

Субкултурата „Скинхедс“

Много характерен израз за принадлежност на скинарите към движението са татуировките. Почти всички скинари имат татуировки, които ги обвързват с групата. Правят ги разпознаваеми в нея. Татуировките често са носители и на информация. Татуираната паяжина сред скинарите означава, че носителят й е бил залавян от полицията. Характерно е и татуирането на кръстове на юмруците, което означава, че вярата дава сила. Лястовицата като символ на свободата също е често срещана татуировка.

Сред национал-социалистите преобладаващи са различните видове татуировки, отпращащи към идеята за национал-социализма. Келтският кръст е символ на превъзходството на бялата раса. Трискеле – древен, келтски символ, наподобяващ свастика. Използва се най- често от последователите на групировката "Кръв и чест", която има и българско подразделение. Абривиатурата WAR като в случая става въпрос за игра на думи и съкращението означава White Aryan Resistance. Нацистки орел, който е много разпространен, древноримски символ. Така наречените „Hammer Skinheads“, които са неонацисти, използват два кръстосани чука като символ на единството между белите работници. Железният кръст е немски, военен символ, превърнат от нацистите в медал. Татуират се също така и известните нацистки символи SS Bolts.

Субкултурата „Скинхедс“

Музиката е от съществено значение за идентифицирането с определена група. В това отношение скинарите не правят изключение. Именно музиката е най-важният фактор за възникването на движението и се превръща в основа за спор кои са истинските скинари. Може да се каже, че музиката не е само обединяващ фактор, но също и разграничаващ. Традиционалистите подчертават, че скинхед движението не може да бъде расистко, защото то нямаше да съществува, ако изпълнителите от Ямайка не бяха пренесли Ска музиката във Великобритания. Те са абсолютно против всякаква форма на расизъм и издигат лозунги като „Помни корените ти“, чрез които призовават да не се забравя как възниква движението. Ска музиката има основна роля за формирането на „Скинхедс“, тъй като младежки групи от Ямайка (т.нар. „руд бойс“), заедно с младежи от Великобритания (т.нар. „хард модс“) посещават клубове, където слушат Ска и така възникват първите скинари. Те се идентифицират основно с музиката. Бъстер Бладвесъл от английската Ска група Bad Manners казва: „За да бъдеш скинар, първо трябва да обичаш Doc Martens, трябва да обичаш Ска музиката, трябва да обичаш футбола, трябва да обичаш да танцуваш както никой друг от никоя субкултура и най-вече трябва да бъдеш антирасист.“ Той слага музиката на второ място по важност в движението след кубинките, които са символ на работническата класа.

Разширяващият се национал-социализъм получава отговор и в музикално отношение. Роди Морено от скинхед групата The Oppressed създава движението SHARP (Skinheads against racial prejudices): „За нас „Скинхедс“ е просто работническата класа. Ако си расист, не може да си скинар, защото скинарите не биха съществували без Ямайка. Тези, които отричат културата ние наричаме „Bonheads“, защото не са „Скинхедс“. Те са тотално различни, но очевидно светът навън мисли, че ние всички сме еднакви.“

В неговите думи се вижда разделението на „ние-те“ вътре в самата група, което се отразява и в музикално отношение. Текстовете на песните също са свързани със съответната идеология и често служат за пропаганда или отразяват враждебните отношения вътре в самото движение. По този начин музиката се превръща както в средство за идентифициране, затвърждавайки определена идеология, така и в средство на противопоставяне между отделните течения.

Снимки:
1. Скинари в Челси през 1982 година.
Фото: © Derek Ridgers / http://www.theguardian.com
2. Скинари във Великобритания.
Фото: http://atlantablackstar.com
3. Скинарът и неговите отличителни белези.
4. Знаци на „Скинхедс”.
Фото: Личен архив/ Интернет


Коментари (0)



Прочетено: 17835 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 76, Януари 2015

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 75: Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда
   БРОЙ 72: Стиймпънк субкултурата – с усет към детайла
   БРОЙ 69: Tomboy look: мъжкараната в действие
   БРОЙ 65: ХАРЛЕМ ШЕЙК – ЛУДИЯТ ТАНЦ ПРЕВЪРНА ХОРАТА В ОБЩНОСТ
   БРОЙ 63: ГЛЕМ-ГОТ – БЪДИ МОДНА ИКОНА, НО ОСТАНИ ОТ ТЪМНАТА СТРАНА





 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино



Модерните сайтове:   Мода - Колекции - Готварски рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Знамена - Дамски обувки - Дрехи