Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена в много цветове!”

Проф. Любомир Стойков

През 1958 година се създава модната къща „Леонар“. Жак Леонар назначава Даниел Трибуяр за дизайнер и генера­лен директор. През 1960 година Трибуяр лансира прилепнали по тялото пуловери с щампи. Използван е уникален и непознат до този момент начин за печатане, който е патентован. Следващите де­сет години „Леонар“ работи предимно с „Диор“, „Ланвен“, „Ермес“. През 1968 година Трибуяр прави своята първа колекция от копринено жарсе за модна къща „Леонар“ (дотогава само пуловери). През 1969 година Жак Леонар и Трибуяр създават парфюми „Леонар“. През 1970 г. е открит и първият изключителен бутик „Леонар“ в Париж. През 1983 година Япония кани Трибуяр да създаде специални кимона в стил „Леонар“. Следващата година е дебютът на тази колекция в Япония. От 1987 година Трибуяр става собствик на модната къща (откупува я от Жак Леонар). За пет години „Леонар“ удвоява своя оборот – открива още бутици. Днес имат повече от 120 бути­ка в целия свят, голяма част от които са в Азия рамо в Япония притежават 104 бутика за дамска конфекция. През 1992 година е създадена първа­та мъжка колекция „Леонар“. От 1994 година модна къща „Леонар“ е приета във Федерацията на френските стилис­ти от кутюр и прет-а-порте. Същата година открива втори ексклузивен бутик в Париж. През 1995 година отваря врати бутикът „Леонар“ в Шанхай. Даниел Трибуяр е дизайнер на специална линия облекла за концертите на Джони Холидей. През 1997 го­дина му е присъдено почетното звание „Доктор хонорис кауза“ на Шанхайския университет. Но­сител е на наградата „Златният триъгълник“1. През 2001 година, Даниел Трибуяр прави последната си колекция за марката, а от 2002 до 2004 дизайнери за бранда стават Оливие и Мишел Шатени като през 2004 г. си сътрудничат с Вероник Лирой. От октомври 2011 до април 2012 година творчески директор на „Леонар” е Максим Симънс.

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

За първи път чух името „Леонар“ от Жан-Франсоа Ваниер, пресаташе на Музея на модата и костюма „Галиера“ в Париж. Когато го попитах кой дизайнер се ползва с най-голям авторитет в града на Сена, очаквах да чуя познати имена – Лагерфелд, Сен Лоран или Пи­ер Карден. Но Ваниер бе категоричен – новият стил в момента се диктува от модна къща „Леонар“ и нейния главен дизайнер Даниел Трибуяр. По-късно – най-напред в салона на „Прет-а-порте“ в Порт дьо Версай, а след това и в самата модна къща, при личните си сре­щи с г-н Трибуяр, успях за почувствам необикновено­то въздействие на тази естетика. Даниел Трибуяр е изключително фин и приятен човек. При контакт с не­го респектират най-малкото две неща – безупречното поведение и оправданата тежест, която той придава на всяка своя дума. Любопитно е още в началото да разберем дали случайно или закономерно е попаднал в модния бранш и правил ли е нещо друго през живо­та си?

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Г-н Трибуяр, как свързахте съдбата си с мо­дата2?
Може да ви се стори забавно, но през целия си живот аз не съм правил нищо друго освен мода. Започнах много млад, като създавах тъкани за от кутюр (висша­та мода), срещах се с Диор, Баленсиага, които за жа­лост вече не са на този свят. Всичко това породи у мен желанието да започна сам да правя мода и през 1958 година – много млад, започнах с това, което сега виж­дате. Трябваше да минат 25 години, за да стане „Леонар“ известна марка в целия свят. Това означава, че нещата стават бавно, че човек трябва да бъде много привързан към своята професия и че не може да я упражнява като аматьор, че не може да я сменя, ако тя е негово истинско призвание.

През 60-те сте работили за едни от най-из­вестните модни къщи – „Диор“, „Ланвен“, „Ермес“. Какво си спомняте за този период?
Правех първите си стъпки в професията и трябваше много да уча. Работейки с хора от такава класа като Ермес, Диор и Ланвен, започнах да овладявам стро­гостта, суровостта и точността на дизайнерството. Ус­пях да запазя отлични взаимоотношения с тези модни къщи. По това време „Леонар“ не съществуваше. Открих модната къща по-късно, но когато прохождах в бранша, Леонар беше само един доставчик на „Ермес“, „Диор“ и „Ланвен“. Днес сме колеги.

От кой дизайнер сте научили най-много? Може ли да се каже, че имате свой учител в изкуството, наречено мода?
Имам много учители. Говорих ви за Диор... Очевидно е, че Кристиан Диор е един необикновен пример за мен. От господин Баленсиага се научих на простота на линиите. Маркиз Емилио Пучи оказа голямо влияние върху мен. За жалост той „залезе“ и работите му вече не са толкова известни. Именно този човек притежаваше едно наистина необикновено познание в областта на цветовете, но не правеше нищо друго освен геометрични рисунки. Навярно благодарение на него аз навлязох в света на цветята. Смятам, че това е човекът, който оказа най-плодотворно влияние върху мен...

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Бихте ли разказали как преминава един ваш работен ден?
Работният ми ден е много строго регламентиран. Сутрин се занимавам с административни, финансови и търговски въпроси на модната къща. Обикновено обядвам добре. В Париж имаме шанса да обядваме добре. А следобед работя в студиото си, в своята творческа лаборатория, така че тогава вместо върху цифрите съсредоточавам енергията си върху цветовете. Двете неща не бива да се смесват. Мисля, че когато човек работи с цифри, не бива да бъде смущаван с въпроси относно този или онзи цвят, както и човек не бива да мисли за цифри, когато създава някой модел или работи с екип от манекени. Следователно жи­вотът ми е разделен на две, което означава, че съм постигнал идеалното равновесие.

Кои са източниците на вашето вдъхнове­ние?
Това, което ме вдъхновява най-много, са самите же­ни. Те ме подтикват към творчество. През последните няколко години модата в Европа, пък и в целия свят беше станала монотонна – доминираха черните и си­ните тонове. А аз винаги съм се борил против това, защото смятам, че жената е много по-красива, когато е облечена в много цветове и се чувства, различно, т.е. когато е в рокля на „Леонар“, тя е щастлива!

Може ли да смятаме, че ключовите думи във вашето творчество са „комфорт“, „цве­тове“, „еластичност“?
Да, така е. През всичките тези години винаги съм же­лал жената да живее в радост: в комфорт и в цветове. Затова възприех една цветова линия, която се разли­чава от всички останали. Днес тя е най-характерната за модна къща „Леонар“. Комфортът се дължи и на еластичността на дрехите. Бях първият, който въведе този тип дреха и благодарение на това днешната же­на притежава лукса на еластичното облекло.

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Модна къща „Леонар“ е една от къщите с най-перфектни рекламни и пъблик рилейшънс системи. Как работите с вашите мане­кени?
В нашата професия мислим и за жените, и за мъжете и търсим подходящи манекени, върху които да предс­тавим творенията си. Когато говоря за манекени, първо се сещам за жените, но ние работим и с мъже. Ма­некените, които най-често са много хубави, предста­вят жената, която искаме да обличаме, и след като следваме капризите на модата, ние трябва да напра­вим опит с нашите манекени, за да разберем дали рисунките или дължините са сполучливи, дали шикът се запазва, въпреки че дрехата се удължава – нещо, което аз не особено силно приветствам. Аз третирам манекените като свои сътрудници. Въпреки че те обикновено са по-хубави от нашите основни потребителки, все пак те ми позволяват да разбера какво ще стане с моята дреха върху гърба на една жена от Париж, Ню Йорк, Токио или Хонконг.

В предишния ни разговор казахте, че ваши клиентки са Катрин Деньов, Ивана Тръмп, Кири Те Канава и др. Към този списък доба­вили ли са се и имена на други известни личности?
Ивана Тръмп е „наш говорител“ в САЩ. Нямам нови знаменитости в актива, но съм доволен, че обличам все повече млади жени, модата „Леонар“ се „подмла­ди“. Аз наистина полагам усилия да създавам колек­ции от дрехи, които ще се носят от по-млади жени. Ес­тествено тези млади жени днес не са прочути и когато станат прочути, ще ви кажа имената им...

Продължение на интервюто в брой 71 на Fashion Lifestyle Magazine...

Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена  в много цветове!”

Снимки: 1. Даниел Трибуяр
2. Любомир Стойков и Даниел Трибуяр – първа среща, Париж, 1994 г.
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
3. Даниел Трибуяр заедно с дъщерите си.
Фото: © Leonard Paris/ http://commons.wikimedia.org
4. Модел на „Леонар”, пролет/лято 1995 г.
Фото: © Модна къща „Леонар”
5. – 6. Модели висша мода на „Леонар”, есен-зима 1994 – 1995 г.
Фото: © Модна къща „Леонар”
7. Модел на „Леонар”, пролет-лято 1997 г.
Фото: © Daniel Tribouillard
8. – 9. Модели прет-а-порте на „Леонар”, есен-зима 1999 – 2000 г.
Фото: © „Леонар”
10. Модели от колекция пролет-лято 2013 г. на модна къща „Леонар”.
11. Модели от колекция есен/зима 2013-14 г. на модна къща „Леонар”.
12. – 13. Модели от колекция пролет-лято 2014 г. на модна къща „Леонар”.
Фото: © Leonard/ http://www.leonard-paris.com
14. Даниел Трибуяр
Фото: http://commons.wikimedia.org

Бележки: 1. De grote Mode-Encyclopedie. Editions Nathan. Paris-France, A989; пресслужбата на г-н Даниел Трибуяр.
2. В интервала между 1994 и 1999 година съм се срещал над десет пъти с г-н Даниел Трибуяр. Наблюдавайки дефилетата с неговите колекции, имах чудесната възможност да следя еволюцията на този изключително елегантен стил.




Прочетено: 3779 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 70, Февруари 2014

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 69: Кензо: „Всичко е в състояние да ме вдъхнови!”
   БРОЙ 68: Жан Луи Шерер: „Всеки следва пътя на своята съдба”
   БРОЙ 67: ПИЕР КАРДЕН: „ВСИЧКО Е МОДА!”
   БРОЙ 66: ПИЕР КАРДЕН: „ВСИЧКО Е МОДА!”
   БРОЙ 65: Джон Роша: „Намерете своя собствен глас, работете усилено и следвайте мечтите си!”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing