Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Мария Ничева

Продължение на материала от брой 74 на Fashion Lifestyle Magazine...

Мото на Айрис ван Херпен е: "Нормалните правила не се прилагат!". Тя създава един съвременен поглед върху висшата мода, като съчетава фини техники, ръчна работа с цифрови технологии. Ван Херпен създава противоречие между красота и регенерация. Това е нейният уникален начин да се направи преоценка на реалността и така да се изразява и подчертава индивидуалността.

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Същността на ван Херпен изразява характера и емоциите на една жена. Тя смесва стари и забравени техники с иновативни материали. Самата ван Херпен твърди: „През цялата ми работа се опитвам да стане ясно, че модата е художествен израз, показващ носенето на изкуството, а не е само функционална и лишена от съдържание или търговски инструмент. С моята работа възнамерявам да покажа, че модата със сигурност може да има добавена стойност към света, че тя може да бъде вечна и че нейната консумация може да бъде по-малко важна от нейното начало. Носенето на дрехи създава една вълнуваща и наложена форма на себеизразяване. „Формата следва функцията" не е лозунг, с който съм съгласна. Напротив, аз намирам, че формите допълват и променят тялото и по този начин и емоцията.”

Интересното в творчеството й е, че макар да напомнят за визията на плашещи митични герои, нейните инсталации са и подчертано футуристични. Дизайнерката представи от есенната колекция за 2012 платформи съвместно с марката за обувки United Nude. Тези модели могат да впечатлят със своята оригиналност и новаторство.

Модните критици смятат, че не след дълго колекциите на холандската дизайнерка ще получат масово признание. Съвременният подиум ще демонстрира технологичната мода. В модните среди името й се свързва с обещание за много изненади и талант, който продължава да процъфтява всеки сезон с новаторски дух и усещания. И тъй като дарбата на Айрис намира израз в този невероятен дизайн, не е чудно че нейни колекции ежегодно са обект на музейни изложби по целия свят, а наградите, които допълват всичко това продължават да увеличават броя си.

Дизайнерският подпис на ван Херпен е разпознаваем дори и за ненабитото модно око. Обикновено тя успява да визуализира идеи, които на пръв поглед изглеждат неуловими, успява да материализира мислите си в мода, която сякаш идва от бъдещето.

Айрис изследва с любопитство света на модата отвъд общоприетите норми и хоризонти, влага инженерно и архитектурно мислене в структурите на творбите си. От известно време насам, тя е насочила усилията си в проучване и разработване на модели, създадени с новата технология за 3D принтиране. Афинитета си към футуристичните модели, тя подкрепя с нестандартни имена, с които кръщава колекциите. Технологията на 3D печата предлага неограничени възможности при конструирането на артикули с невероятен потенциал за употреба. От години насам забелязваме приносът й в редица направления от медицината, бижутерията и интериорния дизайн до секс играчките. Заради нейната гъвкавост и възможности не е изненадващ сремежът на модната индустрия да се докосне до тази продуктивна технология на дизайн.

Производството на подобни дрехи дава възможност, чрез триизмерен печат да се слива слоят прах със рециклируеми термопластични материали в една нова форма, която почти не оставя отпадъчни материали след производството си. Фабрикуват се безшевни и гъвкави текстилни структури, които чрез използването на софтуер се преобразуват в тъкани, отговарящи на изискванията на плата. Производството с триизмерен печат се съобразява с индивидуалните размери на клиента и предоставя поръчкови модели, направени без рязане и шиене в перфектната форма и размер. Това представлява огромно предимство, защото прави производствения процес по-екологичен и ефективен. Освен точните размери на дрехите и аксесоарите, което позволява на ползвателя им да се почувства слят с облеклото си, тази технология осигурява и изненадваща здравина на моделите. С помощта на материали като найлон и стомана, компютърно генерираните чертежи се превръщат в деликатни дизайнерски творения със завидна здравина и оригинален външен вид.

КОЛЕКЦИИТЕ НА АЙРИС ВАН ХЕРПЕН 2011 – 2014 г.
„Ескейпизъм” (Бягство) – януари 2011 г., Седмица на модата в Париж.
Колекцията представя излизане от ежедневната реалност, чрез пристрастяване към цифровото забавление, което подбужда в Айрис не само чувство на празнота, но и гротеска, крайност и фантастика. Тази колекция има за цел да улови екзалтацията на тези зависимости. Друг важен източник на вдъхновение са темпераментните барокови скулптури на американския художник Крис Кукси. Драматични изпъкнали сферични форми се редуват с дантела и скелет, подобни на 3D-графика и сребристо-сиви платове, които изглежда се отразяват на тяхната собствена повърхност. 

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Колекция “Capriole” („Скачам”) – юли 2011 г., Париж.
Това е компилация от моменти от предишни колекции и пет впечатляващи тоалети, които предизвикват чувството, сякаш е момент точно преди и по време на свободно падане при скок с парашут. Петте тоалета са отражение на екстремните усещания, изпитани по време на този скок. Например, роклята, състояща се от серпентина форми, изработени от черни акрилни листове, наречена „рокля змия”, предизвиква психическо състояние в момента, преди скока, когато, както ван Херпен обяснява, "с цялата енергия в главата ми аз се чувствам, сякаш съзнанието ми се промъква през хиляди завои".

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

„MICRO” – януари 2012 г., Париж.
„Микро” се фокусира върху света на микроорганизмите, който е напълно скрит от погледа ни. Снимки на такива екземпляри, които са мъртви, изсушени и химически обработени, за да се запазят и стабилизират техните структури, вдъхновяват дизайнерката. Тя остава интереса за живия организъм. Нейните проекти намекват за арматура, пипала, клетъчни структури, и плазма. Някои изглеждат влажни, други светят и се движат, носият се, идващи, за да живеят върху тялото. 

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

„Хибрид-холизъм” – юли 2012, Париж. 
Холизъм е древната вяра, че цялата материя е в някакъв смисъл жива. Проектът представлява фини материали, електрическа енергия и химия, всичко заедно си взаимодейства и на пръв поглед прилича на една архитектура, която симулира живот. Тази среда диша и се движи. 

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

„НАПРЕЖЕНИЕ” – януари 2013 г., Париж.
Айрис ван Херпен изследва електричеството на тялото. Тази колекция има за цел да изобрази материя, движение и мощност. Като част от шоуто, дизайнерката си сътрудничи с художник от Нова Зеландия Карлос ван Камп, за да пресъздаде високото напрежение, електричеството и взаимодействието му с човешкото тяло. Ван Камп експериментира с три милиона волта.

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

„ВГРАДЕН В ПУСТИНЯТА” – есен/зима 2013 – 2014 г., Париж. 
Природата е дива, бликаща мощна сила и се размножава, създавайки потресаваща красота. Дизайнерката си сътрудничи с художника ван дер Вил, който е прекарал няколко години в изследване на възможностите на магнетизма и те заедно създават тоалети, чиито много форми са генерирани от феномена на привличане и отблъскване.

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода

Снимки:
1. Айрис ван Херпен.
Фото: http://powervrouwen.blog.nl
2. – 3. Модели от колекция „Ескейпизъм” (Бягство) – януари 2011 г., Париж.
4. – 6. Модели от колекция “Capriole” („Скачам”) – юли 2011 г., Париж.
7. – 8. Модели от колекция „MICRO” – януари 2012 г., Париж.
9. – 10. Модели от колекция „Хибрид-холизъм” – юли 2012, Париж. 
11. – 12. Модели от колекция „НАПРЕЖЕНИЕ” – януари 2013 г., Париж.
13. – 14. Модели от колекция „ВГРАДЕН В ПУСТИНЯТА” – есен/зима 2013 – 2014 г., Париж. 
Фото: http://www.irisvanherpen.com/haute-couture
Източници:
http://fashioninside.bg;
http://jenite.bg ;
http://malls-of-bulgaria.com ;
https://www.fashion-lifestyle.bg/textiles_broi67 ;
http://www.viewsofia.com ;
http://morphocode.com
http://www.irisvanherpen.com/about
Забележка: Текстът е от презентация за дизайнерката Айрис ван Херпен на Мария Ничева, I-ви курс Магистър, специалност Мода, Национална Художествена Академия;  




Прочетено: 4471 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 75, Ноември 2014

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 74: Моделите на АЙРИС ВАН ХЕРПЕН – нормалното не е на мода
   БРОЙ 72: Ексцентрикът Том Брауни: „Не приемайте модните ми провокации буквално!”
   БРОЙ 71: Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена в много цветове!”
   БРОЙ 70: Даниел Трибуяр: „жената е по-красива, когато е облечена в много цветове!”
   БРОЙ 69: Кензо: „Всичко е в състояние да ме вдъхнови!”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing