МАРИАНА МАНОЛОВА ЗА ТЕКСТИЛНАТА ИНДУСТРИЯ В БЪЛГАРИЯ

МАРИАНА МАНОЛОВА ЗА ТЕКСТИЛНАТА ИНДУСТРИЯ В БЪЛГАРИЯ

 

МАРИАНА МАНОЛОВА ЗА ТЕКСТИЛНАТА ИНДУСТРИЯ В БЪЛГАРИЯ Г-жо Манолова, вие сте изпълнителен директор на БАПИОТ (Българска асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил), разкажете ни нещо повече за допирните точки между текстилната индустрия и модата?

- Престижни марки като Max Mara, Hugo Boss, Eckada, Roy Robsan, Pierre Cardin, Lise Charmel, Chloe, Givanshi, Mariella Burani, Chacok, Gary Weber, Strenesse, Joop, Rosner, Tom Tailor, Moncler, Laura Biagoti, Kenzo , Sonya Rakel, Iceberg, са символи на модата. Но когато говорим за тях в БАПИОТ това означава бизнес. Тези и още много други марки се произвеждат в България. Нашата асоциация представя един от експортните сектори на българската икономика, който в последните 10 години формира между 18 и 21 % от валутните приходи на страната и е също така един от най-големите работодатели след държавната администрация. Българските предприятия от години произвеждат облекла по поръчка, предимно за Европа и дори днес, въпреки кризата и намаленото потребление, което оказва силно влияние върху модната индустрия, България облича Европа. Все повече наши фирми произвеждат и налагат собствен продукт. Вече са известни много български марки облекла, някои от които се налагат и на чуждестранния пазар, продават зад граница, развиват вериги магазини, дори са франчайзингодатели.

Ние сме най-старият индустриален сектор в България, и на практика сме част от европейския пазар много преди страната ни да бъде приета в ЕС, защото отдавна произвеждаме и продаваме продукцията си главно там – първите осем европейски страни за износ са Италия, Германия, Гърция, Франция, Великобритания, Австрия, Белгия, Холандия. Това доказва, че българските фирми работят качествено, че клиентите са доволни.

МАРИАНА МАНОЛОВА ЗА ТЕКСТИЛНАТА ИНДУСТРИЯ В БЪЛГАРИЯ Какви са конкурентните ви предимства?

- България е добро място за производство на облекла. Качеството на изработката е високо, сроковете на производство и доставка - кратки, гъвкаво изпълняваме малки и сложни бутикови серии. Оборудването е на високо техническо ниво, работниците са квалифицирани, цените ни са конкурентни. Не е без значение и фактът, че в индустрията предприятият са частни, а всички знаем, че частният предприемач е по-мотивиран и амбициозен. Според експертите България ще продължи да произвежда модни облекла от среден и висок клас. Поръчките на по-скъпи облекла ще останат тук, защото сроковете на изпълнение са кратки. Масовата продукция като Zara и Esprit ще останат в Азия.

Как помага на членовете си вашата асоциация?

- Нашата роля като асоциация е да промоцираме, да даваме на фирмите информация, да организираме специализирани обучения, семинари, бизнес контакти в страната и чужбина, подкрепа в участия на специализирани панаири и събития. Имаме дългогодишно сътрудничество с чуждестранни експерти по маркетинг, организация на производство, управление на магазини, моден дизайн. За да се задържиш в тази толкова динамична индустрия е нужна не само предприемчивост, но и професионална информация.

Познавате отблизо сектора облекло и текстил на национално и европейско ниво. Какъв е вашият професионален поглед върху модата в България?

- За да се развие конкурентна българска модна марка, е необходимо време, професионален екип и финансов ресурс. Плюс защита на българския производител от страна на държавата, която трябва да предприеме мерки срещу нелегалния внос от Китай, Турция, Индия…Тези облекла в много случаи са некачествени, така че българския потребител е ощетен.

Според много европейски модни експерти имаме силно конкурентни млади дизайнери – те имат оригинални и продаваеми идеи, могат да работят както в България, така и навсякъде в Европа. Но когато говорим за български модни колекции, експертите са по-сдържани и препоръчват да се изработват - след проучване - специални колекции за определения пазар. Стилът на обличане и предпочитанията не навсякъде са еднакви, а у нас определено влияе и Ориента.

В Австрия, Испания и Белгия например съм била в магазини, каквито в България още няма. Те предлагат изключително качество облекла, обувки, аксесоари. Могат да се поръчат и изработят по желание и мярка на клиента, към тях да се комбинират и всички необходими аксесоари. Интересно е, че тези магазини са с дълга история и имат своите групи клиенти отдавна – те са със средни и по-високи доходи, но най-вече с определен стил на обличане, в който конфекцията има малко място.

МАРИАНА МАНОЛОВА ЗА ТЕКСТИЛНАТА ИНДУСТРИЯ В БЪЛГАРИЯ

Какво място заема модата в личния ви живот, извън рамките на професионалните ангажименти?

- Имам свой собствен стил, не следвам стриктно модата, а по-скоро пречупвам тенденциите й през моя вкус и какво трябва да има в един „вечен” гардероб. Нося това, което ми отива, следвам принципите за елегантност и удобство и допълвам гардероба си с дрехи, които се съчетават и са качествени. Облеклото е част от нашата индивидуалност, така че трябва да бъдем внимателни кога какво обличаме. Модерното и елегантното обличане са различни неща. Не съм почитател на дрехи само заради марката или модерната линия в момента.

Кои са принципите, от които се ръководите при вашия личен избор на облекло?

- Качеството на дрехата и дали ми отива. Не добавям много аксесори – в рамките на приетото и да са съчетани. Бялата блуза е на първо място сред любимите ми дрехи – тя е неизменна част от гардероба. Комбинира се идеално с поли, панталони, вечерни тоалети и джинси, и на нея мога да разчитам винаги, независимо от случая. Тя е непреходна и необходима. Белият цвят е кралят на всички цветове и е подходящ за всеки сезон. Любима ми е също роклята, но тя е труден избор – рядко намирам това, което ми харесва.

Какъв е предпочитаният от вас стил на обличане?

- В офиса е бизнес, в свободното ми време - по-артистичен.

Облеклата на кои дизайнери предпочитате?

- Не мога да кажа, че харесвам само определени дизайнери. Важна е дрехата, нейната линия и материя, нейното излъчване. Просто трябва да ми хареса и да е в моя стил.

Как прекарвате свободното си време?

- Зависи колко свободно време имам – за пътуване, за четене, за среща с приятели. Не съм спортна натура. Преди често ходехме с приятели на дълги преходи из Витоша. Обичам цветята – понякога правя декорации с цветя за офиса или за приятели, дори без специален повод.

 

Интервюто взе Силвия Тодорова

 

 

Снимки:

  1. Мариана Манолова на пресконференция в БТА по повод международен моден форум – Русе 2010

  2. Мариана Манолова на пресконференция в град Русе
  1. Мариана Манолова на пресконференция в БТА по повод международен моден форум – Русе 2010

  2. Mариана Манолова със сина си


Фото: © Личен архив на Мариана Манолова / ”От игла до конец”




Прочетено: 5085 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 34, Май 2010

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 33: Д-р Албена Златарева: Интелигентният човек не спазва модата сляпо
   БРОЙ 32: New York Times: Марта Вачкова e една от най-влиятелните дами в българия
   БРОЙ 31: мария шрайвър – винаги сред първите
   БРОЙ 30: Карла Бруни – различната първа дама
   БРОЙ 29: барбара уолтърс – гранддамата на американската журналистика

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing