Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура Субкултури

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА – ПОКЛОН ПРЕД КОСТЮМА И ПРЕД ОЩЕ НЕЩО…

от FLM
28.02.2009
Време за четене: 4 мин.
9203
A A
КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА – ПОКЛОН ПРЕД КОСТЮМА И ПРЕД ОЩЕ НЕЩО…
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Костюми, костюми и пак костюми – с тези думи бих могла да опиша косплей сукултурата. Само поглед е необходим, за да разберем какво се издига в култ в това общество. Уникалност, примесена с авантюризъм, героизъм и много забавление. Ето за това ще става дума тук…

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

Произход…
Думата „косплей” идва от английското словосъчетание “costume play” и е вид пърформанс изкуство, чийто представители се екипират със специално направени костюми и аксесоари. Героите, които те представят, най-често са инспирирани от японското и източно-азиатското изкуство – манга, анимации, токусацу, разкази с картинки, комикси, видео игри и фантастични филми. Така косплейърите формират едно субкултурно общество, чиято идея е свързана с обличане на костюми и разиграване на сцени и поведение, вдъхновени от героите, с които се отъждествяват. В някои кръгове понятието „косплей” се използва просто за хора, които носят костюми и не се обвързва специално с пресъздаване на герои.
През 1978 г. Nov Takahashi от японското „Studio Hard” измисля понятието „косплей” в очакване на Световната конвенция по научна фантастика в Лос Анджелис. Той бил толкова вдъхновен от тържествената зала и маскарадните костюми, че започнал да пише често на такава тематика в японските списания за научна фантастика. Така полека лека се формирало и понятието „косплей”.

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

Косплейсвърталища…
Представители на косплей субкултурата могат да бъдат срещнати по време на шоута за видео игри, както и на специални косплей партита в клубове или в развлекателни паркове. Японските тийнейджъри се събират на определени места в Токио с младежи с техните интереси като например в специални косплей кафенета, където сервитьорите са облечени като герои от видео игри.
Може би единственото най-известно косплей събитие, което маниаците очакват с огромно нетърпение, е т. нар. „Comiket” или панаир на комиксите, който се провежда два пъти годишно – през лятото и през зимата, и който събира хиляди косплей привърженици.
Маниаците се делят на „players” и ”cameko”, като първите играят даден герой, а другите ги снимат и след това им предоставят снимките като подарък. Техните отношения обаче се обтягат, когато „играчите” започват да бъдат преследвани от „фотографите”, като в повечето случаи „играчите” са жени, а „фотографите” – мъже. Често поведението на мъжете спрямо жените става обсебващо дотолкова, че те искат специални фотосесии и обменяне на лични контакти. Като резултат от това се налагат забрани за снимане по време на такива обществени събития.

Косплейкостюми…
Косплей костюмите се различават до голяма степен от тези по време на Halloween. Всъщност идеята при косплей е човек буквално да се превърне в даден герой, а сложните детайли от костюма са с особено важен статут. Костюмите трябва много точно да се придържат към оригиналния дизайн на облеклото на героя. Строго внимание се обръща на детайлите, които биха могли да бъдат шевове, нишки, цветове – изобщо всичко, което е свързано с истинския герой, трябва да бъде изпипано докрай. Някои косплей представители купуват костюма си от талантливи дизайнери, други си ги правят собственоръчно в продължение на месеци. Тъй като костюмите са изключително сложни за изработка, хората, занимаващи се с това, се събират, за да видят какво са сътворили другите маниаци и за да покажат своите произведения. Те снимат, обменят идеи, участват на различни косплей събития и най-важното – помагат си един на друг.

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

Косплей тенденции…
Последна мода в японската косплей култура е нарастващата популярност на героите от научно-фантастичните филми като „Матрицата”, „Междузвездни войни” и „Властелинът на пръстените”. Героите от „Хари Потър” се радват на особена популярност от женската част от японската аудитория. Често се случва жени да играят мъже, както и обратното. Тогава те се наричат “кросплей”.

Косплей производство…
В Япония две са най-известните списания – това са „Cosmode” и „Dengeki Layers”, като „Cosmode” е по-известното и вече е създадена негова английска версия. Наскоро на пазара излезнаха и още две списания, този път извън пределите на Япония – американското „AniCoz” и мексиканското „CosplayWorld”.

Разбира се, от това красиво явление в японската поп и стрийт култура най-много се възползва бизнесът. Косплей постепенно се превръща в хоби, от което се печели доста добре.
Тъй като дизайнът на повечето костюми е вдъхновен от научно-фантастичните герои на манга, анимации, токусацу, разкази с картинки, комикси, видео игри и фантастични филми, те нямат запазена марка от автора. Затова малките работилнички се възползват от това предимство и произвеждат и опаковат такъв вид костюми за феновете. Сравнително евтините костюми могат да се намерят на цена от около 70 долара, докато скъпите са над 600 долара. Аксесоарите и перуките също са част от цялостната косплей визия. В повечето случаи тези допълнителни елементи към облеклото могат да бъдат намерени и за по-малко от 50 долара.

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

В Япония тези костюми се използват много често и за сексуални цели, а играта с тях в този случай е вдъхновена от секса. Оттук следва, че терминът се припокрива с сексуалния фетишизъм. В Япония секс шоповете, където се предлагат косплей костюми, са известни под името „image clubs”.

Международната косплей култура…
Косплей културата в Америка, Канада и Великобритания се различава до голяма степен от тази в Япония. За пример биха могли послужат героите от филми като „Междузвездни войни”, „Стар трек” и други научно-фантастични филми, които се радват на особено голяма популярност в САЩ, отколкото в Япония. Костюми пък, за които би могло да се каже, че са проява на лош вкус в други държави, в Япония са много често срещани.

Косплей културата се радва на особен интерес и в страни като Бразилия, Аржентина, Чили, Австралия, Франция, а нейни представители се срещат в големите търговски регионални центрове. Например във Франция косплей маниаците се срещат на анимации и манга събирания, те се обличат като известни певци и телевизионни водещи. За разлика от японските, френските косплей представители използват предимно ръчно изработени костюми, които често биват обличани само веднъж. Купуването или повторното обличане на костюм се смята за нечестна игра. Френските косплей маниаци се фокусират върху състезания, на които се обръща особено внимание на пеенето, танцуването и играта.
Миналата година Лондонското „MCM Expo” събра повече от 300 косплей фенове. Това изложение е едно от най-известните британски анимационни и манга събития. Те се събират, за да се срещнат с други последователи, да печелят награди и да видят снимката си в националните издания. Косплей е трудна арена за начинаещите и затова те избират популярни анимационни герои, а ветераните пък избират по-трудните, които имат необичаен вид.

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

Поведение…
Много е важно да се спазват определени правила на поведение, когато се срещнат представители на тази субкултура. Например, когато видите косплей фен, е желателно костюмът му да не се пипа. Това не само, че е знак на неуважение, но и освен това трябва да се има предвид колко усилия са били необходими, за да бъде сътворено това прозведение на изкуството.
Ако пък сте начинаещ косплейър, е от огромно значение да се забавлявате, докато се обличате и носите костюма. Засега в България това хоби все още не е достатъчно разпространено, но някой ден може би и тук то могло да има своите верни последователи.

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

Косплей – игра с костюми или…
Далеч съм от мисълта да внушавам, че косплей субкултурата представлява единствено и само хора в костюми, които на определени събития играят определени герои. Тук става дума за нещо съвсем различно – става дума за отъждествяване със съответния герой, за вид поклон пред творчеството на човека, създал неповторимите облекла на любими наши герои. Култ пред едно изкуство, равно на филмовото, музикалното, танцовото или което и да било друго…Култ пред твореца…

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

Използвани източници:

  1. http://illablog.multiply.com/journal?&page_start=200
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Cosplay
  3. http://www.findhotlinks.com/12/19/cosplayer/
  4. http://www.flickr.com/photos/62328475@N00/174189690/
  5. http://cosplayin.blogspot.com/
  6. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=cosplay
  7. http://www.otakunews.com/article.php?story=1386
  8. http://www.crunchyroll.com/group/Cosplayer
  9. http://www.riuva.com/?p=1332
  10. http://varnenskiglarus.blogspot.com/2008/11/cosplay-forplay.html

Снимки:

http://www.findhotlinks.com/12/19/cosplayer/

http://www.flickr.com/photos/62328475@N00/174189690/

http://www.riuva.com/?p=1332

http://varnenskiglarus.blogspot.com/2008/11/cosplay-forplay.html

КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА КОСПЛЕЙ СУБКУЛТУРАТА

Видео:

  1. http://www.bgvip.tv/play.php?vid=139137
  2. http://vbox7.com/play:2fcf4afe
  3. http://vbox7.com/play:073f6328
  4. http://www.youtube.com/watch?v=_6tYIsAJP0M
  5. http://www.youtube.com/watch?v=yNBVX-nOIWc
Тагове: Брой 20

Вижте още

8 МИТА И ПОГРЕШНИ СХВАЩАНИЯ ЗА КОТКИТЕ
Субкултури

8 МИТА И ПОГРЕШНИ СХВАЩАНИЯ ЗА КОТКИТЕ

ИЗКУСТВОТО ДА БЪДЕШ ГЕРОЙ
Субкултури

ИЗКУСТВОТО ДА БЪДЕШ ГЕРОЙ

СЕДЕМ НАЧИНА, ПО КОИТО ГЕЙМИНГЪТ ВЛИЯЕ НА МОДАТА ПРЕЗ 2024
Субкултури

СЕДЕМ НАЧИНА, ПО КОИТО ГЕЙМИНГЪТ ВЛИЯЕ НА МОДАТА ПРЕЗ 2024

VSCO GIRL: СУБКУЛТУРАТА НА INSTAGRAM
Субкултури

VSCO GIRL: СУБКУЛТУРАТА НА INSTAGRAM

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео