Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

ЖАН ПАТУ: МАЙСТОР ВЪВ ВИСШАТА МОДА И НОВАТОР В СПОРТНИЯ СТИЛ

от FLM
30.11.2010
Време за четене: 2 мин.
17515
A A
ЖАН ПАТУ: МАЙСТОР ВЪВ ВИСШАТА МОДА И НОВАТОР  В СПОРТНИЯ СТИЛ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф.Любомир Стойков

ЖАН ПАТУИмето му е синоним на елегантност, опияняващи аромати и дизайнерски блясък от първите десетилетия на ХХ век. Жан Пату е сред плеядата прочути френски модни творци, който редом с Коко Шанел, Мадлен Вионе, Жак Дусе, Едуард Молиньо, Жана Ланвен, Аликс Гре, Кристобал Баленсиага, Кристиан Диор и др. формират устоите на френската висша мода и трасират пътя на такива талантливи техни следовници като Марк Боан и Мишел Гома, Карл Лагерфелд и Кристиян Лакроа, Жерар Пипар и Жан-Пол Готие. Кой всъщност е Жан Пату? Каква е неговата модна концепция? Успял ли и с какво да конкурира емблематичната мадмоазел Коко Шанел? Кои са неговите приноси към обогатяването и развитието на световния моден дизайн? И какво знаем за най-известните му клиентки?…

БИОГРАФИЧНИ АКЦЕНТИ

Жан Пату не живее дълго на този свят, но през петдесет и шестте си години на съществуване /роден е през 1880 и умира през 1936/ съумява да придаде на модата нова визия, ново усещане и да я приближи максимално до потребностите на жените за по-свободен и по-динамичен стил на живеене. Роден е в Нормандия и е неразделна част от традицията в рода си – и баща му, и чичо му се занимават с кожарство и кожухарство. Едва двадесет и седем годишен Жан Пату не прави изключетние и също подхваща утвърдилия се семеен бизнес – кожарството. По-нататък нещата се развиват с мълниеносна бързина: през 1912 година той открива във френската столица малко, но собствено шивашко ателие с името “Пари”, а след две години успява да продаде цялата си продукция на бизнесмен от САЩ. Този факт е симптоматичен, тъй като през следващите две десетилетия дизайнерът ще има много топли отношения с Америка, в частност с Холивуд и холивудските звезди и със стройните и красиви американски манекенки.

ЖАН ПАТУПо време на Първата световна война служи и дори получава офицерски чин в Алжир, а след приключването на бойните действия възобновява дизайнерската си дейност. Това става през 1919 година, когато той отново е в своето ателие, което обаче е с променено име – “Жан Пату”. Дизайнерът започва да обръща все по-сериозно внимание на презентациите на своите колекции, като кулминация в това отношение бележат шестте американски манекенки, които той поканва в Париж през 1924 година, за да покажат най-новите му произведения. Едва ли във Франция по това време не е имало красиви момичета за модни ревюта и снимки, но на Пату му е било необходимо от една страна американско звучене с оглед на стратегическото му партньорство с Щатите, а от друга страна, не може да се отрече и обстоятелството, че той самият е харесвал по-високите, по-стройните модели, които с доста по-различен маниер и жестикулация демонстрирали новата мода – именно като манекенките, които той подбрал в Америка.

В края на 20-те и началото на 30-те години, независимо от световното влошаване на икономиката и пазарите, бизнесът на Жан Пату се развива, расте и процъфтява. Той управлява не само едноименната си модна къща в Париж, но и филиалите си във Венеция, Монте Карло и другаде. Допълнителна популярност и финансови успехи му носят прочутите ухания и лансирането на парфюмите “Amour Amour” (1925), “Joy” ( 1930 ), “Divine Folie” (1933), “Normandie” (1935 ) и др. Днес “Жан Пату” се сочи като най-големият потребител на жасмин – основната съставка в божествения парфюм “Joy”. Твърди се, че за получаването на 28, 35 грама от екстракта на “Joy” са необходими 10 600 цветчета от жасмин!

ЖАН ПАТУ

КЛИЕНТКИТЕ: АКТРИСИ, СПОРТНИ ЗВЕЗДИ И КРАЛИЦИ

Само за няколко години ателието на Пату се превръща в могъща модна къща, чийто клиентки стават прочутите актриси Пола Негри, Луиз Брукс, Констанс Бенет, Габи Морли, както и известната звезда на тенис корта Сюзън Ланлан. За нашумялата спортистка той измисля за пръв път късата бяла плисирана пола от коприна, както и друго – неотменно в наше време приспособление за тенисисти – лентата, с която те да придържат косите си. Историците свидетелстват, че появявайки се, облечена по този начин на турнира “Уимбълдън” /къса пола, бял пуловер без ръкави и оранжева лента на главата/ Сюзън Ланлан предизвикала истинска сензация и коментари, които продължили със седмици. Дрехи с марката “Жан Пату” започват да носят даже и кралиците на Испания и Румъния.

ЖАН ПАТУСТИЛ, КОНЦЕПЦИЯ И ЕСТЕТИКА

Стилът на Жан Пату е твърде опростен, изчистен и удобен. Неговият семпъл маниер обаче в никакъв случай не омаловажава излъчването за луксозна елегантност и за елегантен лукс, идващо от официалните му вечерни тоалети, от роклите за гранд премиери и за пищни приеми. Тези строго официални и тържествени облекла, изработени от креп жоржет, обсипани с перли и украсени с ефектни бродерии днес се намират в някои от най-прочутите музеи на модата и костюма. Редом с елегантните дамски костюми, рокли, палта и ансамбли, той създава и удивителни с точната си и прецизна линия шапки и прочие аксесоари. Известна е острата му конкуренция със знаменитата Коко Шанел – професионално противоборство, за което са изписани немалко страници. Жан Пату обаче още в началото на 20-те години се отказва от състезанието с мадмоазел Шанел и решава да се устреми към нова, незаета, а също така и непозната ниша – нишата на спортното, на удобното и на практичното облекло. В действителност той не остава в историята толкова със скъпите си вечерни рокли с богати апликации и виртуозна обработка, а със своите нововъведения особено в областта на спортната и практичната мода и банските костюми, които той прави твърде популярни. В немалко източници дизайнерът е сочен къто първосъздателят на световната спортна мода. ЖАН ПАТУНеговият творчески инстинкт и интуиция на откривател го карат да обърне в значителна степен гръб на официалното и специално предназначено за гала вечери и приеми облекло, за да даде предимство на всекидневната, спортната и функционалната дреха. Новата му концепция се вписва в промяната в ценностната система на хората през двадесетте години на миналия век. На мода в пряк и в преносен смисъл идват младежката фигура и спортният външен вид. Жените стават все по-модерни, динамични и еманципирани. За тях спортните занимания, начините на оползотворяване на отдиха и свободното време придобиват все по-голямо значение. Те, както впрочем и мъжете, не искат да се разделят с младежкия си чар. В помощ им идва спортният стил на живеене, физкултурните занимания, туризмът, водните игри и т.н. В хармония с това Жан Пату започва да лансира спортния маниер на обличане, в т.ч. тенис-модата и плажната мода. Култът към телесната красота и здравия слънчев загар процъфтява. Пату осъзнава това. Нещо повече – той е сред тези, които формират този култ и изпреварва с цели четири години Коко Шанел, започвайки да произвежда и продава плажен крем срещу изгаряне / за сведение първите бройки кремове против слънце “Жан Пату” се появяват през 1924 година, а “Шанел” едва през 1928 година /.

С какво друго Жан Пату остава в историята на висшата мода и на конфекцията? С това, че иползва като много актуален материал трикотажа, редом с креп жоржета, вълната, памука и коприната. Модният творец неизменно акцентува върху талията, като преди всичко държи тя да бъде на естественото й място и височина. Заедно с това, той осъзнава много добре значението на нейната промяна. В началото на своята кариера той е между първите дизайнери, които започват да създават и да лансират клоширани рокли с високи талии. В най-зрелия си период в края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век той отново дава предимство на вдигнатите талии, с което постига и оптическа илюзия за стройност на силуета и необикновена дължина на бедрата.

ЖАН ПАТУ

Специална заслуга на Жан Пату към световния дизайн е и отношението към марката и собственото име. Корпоративното и имиджовото “остойностяване” на името му започва от преименуването на ателието му и използването на собствения монограм, поставян върху облеклата, създадени от него като запазена марка. Този акт на дизайнера, редом с поведението на другите негови знаменити колеги допринася да се промени въобще отношението към тях и от обикновени шивачи бързо, бързо да започнат да бъдат титулувани като високо професионални “кутюристи”.

* * *

Творчеството му, както и цялостната му естетика показват, че големите дизайнери са големи, тъкмо защото съумяват да уловят духа на своето време и да предусетят посоката на човешките мотиви и желания. Жан Пату е пионер и новатор в удобното и спортно-практично облекло като част от цялостната ориентация на човечеството към по-практичния и по-природосъобразен стил на живеене, в който спортът и активните занимания в свободното време заемат сериозно място. Заедно с това той демонстрира необикновен талант във висшата мода, издържана в духа на класическата френска елегантност от първата половина на ХХ век. Неговите заслуги и приноси към динамиката на световния моден дизайн са неоспорими и незабравими.

ЖАН ПАТУЖАН ПАТУ

ЖАН ПАТУЖАН ПАТУ

ЖАН ПАТУЖАН ПАТУ

 

Бележки:

В статията са използвани следните източници: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Borge, J., Viasnoff, N. Archives de la mode. Editions Michele Trinckvel, 1995; Constantino, M. Fashions of a decade. The 1930s.London, 1991; Encyclopedie de la mode.Nathan.Paris,1989; Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Munchen,1990; Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990

 

Снимки:

1. Модел на рокля за чай от Жан Пату, 1922

Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003;

2. Вечерен тоалет от Жан Пату, 1922

Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003;

3. Жан Пату заедно с шестте американски манекенки, поканени от него в Париж, 1924

Фото: © Borge, J., Viasnoff, N. Archives de la mode. Editions Michele Trinckvel, Milan, 1995

4. Три модела шапки, създадени от Жан Пату, 1926

Фото: © “Art, Gout, Beaute”, 1926 In: Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Munchen,1990;

5. Модел на Жан Пату, 1926

Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990

6. Вечерни ансамбли от Жан Пату, 1926

Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990

7. “Черно и бяло” – вечерна рокля от Жан Пату, 1927

Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990

8. Бански костюм от Жан Пату, 1928

Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003;

9. Модел от Жан Пату, 1931

Фото: © Encyclopedie de la mode.Nathan.Paris,1989

10. Детайл от официална вечерна рокля от Жан Пату, 1931

Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990

11. Морски ансамбъл от Жан Пату, 1938

Фото: © Borge, J., Viasnoff, N. Archives de la mode. Editions Michele Trinckvel, Milan, 1995

12. Тоалет с шапка от Жан Пату, края на 30-те години на ХХ век

Фото: © Constantino, M. Fashions of a decade. The 1930s.London, 1991

Тагове: Брой 40

Вижте още

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Дизайнери

IN MEMORIAM: МОДНИЯТ СВЯТ ТЪГУВА ЗА РОБЕРТО КАВАЛИ

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео