ВАЛЕНТИНО: РОМАНТИЧНИЯТ РИЦАР НА ЕЛЕГАНТНИЯ СТИЛ

ВАЛЕНТИНО: РОМАНТИЧНИЯТ РИЦАР НА ЕЛЕГАНТНИЯ СТИЛ

Любомир Стойков

ВалентиноРожденната дата на Валентино Гаравани е 11 май 1932 година, а родното му място е Вогера, Италия. Първоначално завършва Художествената академия в Милано, а по-късно и Школата към Синдиката на представителите на висшата мода в Париж. Професионалната си кариера започва при прочутия френски дизайнер Жан Десе, на когото асистира от 1950 до 1955 година. Между 1956 и 1958 година той работи за друг френски моден ас – Ги Ларош. От тях той получава закваската на шармантната френска висша мода и издига в култ изисканата елегантност, лукса и умереното разточителство, гарнирано с капка провокативност и скандалност. След като сменя още няколко работодатели, той основава своя собствена модна къща и показва първата си колекция през 1960 година. Още от този ранен период до Валентино застава неговия делови партньор и съдружник Джанкарло Джамети, който преди това е изучавал архитектура. Двамата са чудесен и дългогодишен тандем, на който освен разрастването и задграничната мощ на компанията, се дължи също така създаването на Академията за мода в Рим, мащабната благотворителна дейност, в частност посветена на борбата срещу чумата на ХХ век – болестта СПИН. Името на дизайнера нашумява особено след премиерата на колекцията му във Флоренция две години по-късно. Успехът и шеметната му кариера подобно на пробивите в световната мода на други негови именити колеги като Черути, Армани и Версаче се дължат на ориентацията му към киноактрисите и по-специално към звездите на Холивуд. Както пише Тери Еджинс в книгата си “Краят на модата”: “Когато през 1960 г. италианската висша мода бе концентрирана в Рим, Валентино Гаравани, познат просто като Валентино, се превърнал във фаворит на холивудското висше съсловие. Освен че бил талантлив моделиер, смуглият, красив и с тежки клепачи Валентино се държал като най-прочутият бонвиван на модата – и олицетворение на “долче вита” ( “сладък живот” – итал.) При пищните украшения на яхтата и палатите му, Валентино обичал да се забавлява на широка нога, заобиколен от холивудски легенди като Елизабет Тейлър и Джоан Колинс, които били сред любимите му клиентки”.

ВалентиноНяма енциклопедии и речници за модата, в които да не е отбелязана 1967 година като изключително важен програмен етап в творчеството на Валентино, в т.ч. и създаването на прочутата “Бяла колекция” и лансирането на запазения му знак “V”. През 1968 – 1973 години създадената от него фирма е собственост на “Кентън корпорейшън”, но от 1973 година тя отново е притежание на дизайнера. Той разширява дейността си и в областта на дизайна на мебели и интериор, декори и текстил. Пуска линията си за мъже през 1972 година, а между 1968 и 1988 години открива своите бутици в Париж, Рим, Милано, Лондон и др. През този период започва и да лансира специалните емисии на своите парфюми и ароматни течности. От 1998 година собственик на империята “Валентино” става “Partecipazioni Industriali”, а през 2002 марката вече е притежание на концерна “Марцото”, който държи също така “Джанфранко Фере Студио”, “Хуго Бос”,”Мисони”, “Марлборо Класикс” и др.

ВалентиноЗАДОВОЛЕНО И ГЛЕЗЕНО ДЕТЕ
Как се отразява върху формирането на личностната му култура обстоятелството, че още като дете не е търпял лишения и е живял в разкош? И какво е въобще отношението му към богатството и богатите хора, към които несъмнено принадлежи и той? Родителите му са били собственици на фирма за електроуреди в Северна Италия. Те са задоволявали начаса всеки каприз на малкия Валентино, който не крие факта, че наистина е разглезен от живота и от семейството си. По-късно, когато вече седемнадесетгодишен той е в Париж те продължават да му изпращат големи суми пари, за да не му липсва нищо. В града на Сена бъдещият император на модата не си губи времето с празни развлечения, а се занимава с танци и посещава множество театрални постановки. И все пак не бива да се забравя, че дизайнерът винаги е обичал лукса, богатството и разкоша – при това не както някои други милионери тайно и прикрито, а щедро демонстрирайки тази своя страст. Широко известно е неговата максима:”Защо да изглеждам беден, след като съм богат!”. Щедра, луксозна и в известен смисъл – разточителна е и неговата мода. Стремежът му към перфекционизъм и големите материални възможности са го научили да не прави икономии, когато се стреми към съвършенството, към най-доброто в занаята.

ВалентиноИЗЯЩНА КРОЙКА, ДРАМАТИЗЪМ И РОМАНТИКА
Кое привлича и възхищава толкова много в стила на Валентино? Защо изисканите жени го харесват толкова много, а първокласни дами като Елизабет Тейлър и Жаклин Кенеди Онасис не се колебаят да му се доверят още когато не е придобил световната слава и известност? Едно от обясненията е поезията на неговия стил. Кройката му е толкова изящна, че може да се оприличи на древногръцките и древноримските скулпури. Обикновено в неговите произведения се забелязва нотка драматизъм, което се дължи на умението му чрез дрехата да придава особен смисъл на ситуацията, на събитието и на личностната роля било на приеми, коктейли и балове, било в друга специална и официална среда. Този драматизъм би бил немислим без неговия запазен цвят – червеното. Любов, съблазън, изкусителност и заедно с това страст и емоционална категоричност лъхат от прекрасните рокли на Валентино. Тяхното естетическо въздействие се подсилва както от изключително скъпите и добре обработени материи като креп, шифон, кадифе, дантела, тафта, сатен и т.н., така също и от вниманието което той отделя на детайлите и особено на ръчните бродерии.

ВалентиноВалентино

Правени са му всевъзможни коментари и анализи, но повечето оценки не подминават творческия му перфекционизъм, последователността и най-високото качество на работата. Пунктуалността на рисунъка и качеството на шева и на материята характеризират особено силно неговия дизайн. Тоталният комфорт и завършеността на формата са неща, които винаги спомагат за разпознаването на почерка му. Това са и отличителните белези и за разпространяваните от модната му къща аксесоари, парфюми, дребни, но изящни предмети за украса. Когато работи, Валентино се преобразява дотолкова, че се слива със своте скици, рисунки и щрихи. Обзет е от чувството за модерност, за усет към формите, диктувани от времето. При него, както и при мнозина други стилисти, вдъхновението може да дойде от разни посоки. Що се отнася до изкристализирането на идеята самият художник разказва за работата си с молива:”Ражда се в магически момент от някакъв спомен, от книга, картина, понякога дори под влиянието на нещо лошо. Превръща се в емоция и после в дреха...Или в парфюм...Или в накит”.

ВалентиноНеговата стихия е дамската мода. Доказал е и способностите си да създава актуално мъжко облекло, понякога даже с авангардни нюанси или екстравагатни компоненти. Къси или стигащи до пода, снабдени с разкошни апликации или пък изчистени; с голи рамене или пък с леки наметки – роклите с марката “Валентино” са демонстрация на стаена еротичност, женственост и хармоничност. Валентино е намерил “множествената пропорция”: тоалети, които не просто разхубавяват собственичките им, не само подсилват тяхната самоувереност, но и подчертават най-красивото у тях. При това по един дискретен, ненатрапчив начин. Склонността към изтънчена романтика личи и по фрагментите. Валентино издава предпочитанието си към огромните папийонки и цветови апликации, които в неговите модели придобиват значението на артистични акценти. Сложни драперии, изкусни орнаментации и редом с това предимствата, които дават материи като коприната, шифона и броката понякога в неговите произведения се комбинират с опростените форми и по-непретенциозните платове.

В изкуството му по много тънък и специфичен начин се отразява цялото богатство на италианската култура и живопис, в които ехото на Ренесанса и високите постижения на най-добрите майстори на четката никога не може да заглъхне. Нека да не забравяме, че Валентино кога по-пряко, кога по-косвено е възприел и черти и похвати от своя велик предходник – дизайнера и художника Емилио Пучи – ненадминат и днес виртуоз на цветовете и шарките в дамската мода. Валентино покорява с величествеността и женствеността на своите модели, но заедно с това той е и майстор на контраста и на фините и деликатни драперии и плисета. Той е и един от най-големите врагове на небрежната и прекалено всекидневна мода. Случва се отвреме навреме той публично да разкритикува прекалено свободния и неглижиран стил на обличане на някои известни жени, сред които даже и Джулия Робъртс. Но дали маестрото е прекалено краен и ортодоксален или пък има право да изисква перманентна елегантност, ще покаже времето. Несъмнен факт е, че за разлика от други свои именити колеги, в т.ч. Армани, Версаче и Фере, той задълго остава верен на своето схващане за изисканост, красота и елегантност.

ВалентиноВалентиноВалентино

ЩО Е ЕЛЕГАНТНОСТ?
За тези, които под елегантна дреха разбират изчистената, майсторски скулптирана и максимално прецизирана рокля като кройка и силует модата на Валентино идеално се вписва в тяхната представа. Неговите модели, наситени с много романтика, изящество и аристократизъм са натоварени едновременно и с женственост, и с достолепие, и с топлота. Но какво разбира под елегантност самият дизайнер? Хармония, чувство за мяра или пък модел на поведение? В интервюта пред медиите той твърди:”Елегантността винаги е една и съща, защото по същество тя е въпрос на хармония, на мярка, на простота. И преди всичко въпрос на поведение, на вътрешен живот и на интелигентност. На нещо, което тръгва отвътре и се изразява във външния вид”. В стремежа си да обоснова тезата си, че елегантността не може да се приписва едностранчиво само върху качествата на самата дреха, творецът намесва ключови думи като “инстинкт”, “остро критическо чувство”, “скромност” и стига до извода, че роклята сама по себе си не би могла да даде елегантност на жената, която я облича, тя може да й помогне да бъде харесвана и да я разкраси, но това е нещо съвсем друго. Валентино прави интересно разграничение между “елегантността”, “изискаността” и “чарът”. За него елегантността тръгва отвътре и се изразява във външността, изискаността е вродено качество, което не може да се научи, но може да се развива, докато чарът е смес от интелигентност, красота, възпитание и душевност на ярка личност.

ВалентиноВалентиноВалентино

Дизайнерът има доста строги критерии към елегантната дама и според него всичко трябва да започне от собствения й анализ – себеоценката на личния тип и избор на подходящите грим, прическа, походка и линия на външността. Чак след това тя може да умува и да селектира вида облекло, който би й подхождал най-много. Като пример за елегантна жена и добрата комбинация от елементи на облеклото и допълненията той предлага следното: “красива блуза от крепдешин, пола или панталон от фланела, гривна, часовник... Може би се повтарям, но имам стари спомени за великолепни жени, облечени така. Много красиви жени.Много елегантни. Много изискани. Само с такова семпло облекло...И накрая препоръчвам да се избягват излишните неща: претовареното почти винаги граничи с грозното”. Валентино държи много на красивата, на романтичната дреха. Широки поли с изящни блузи, романтични и женствени рокли са фаворизирани от него за специалните случаи и в частност за вечерните тоалети. Иначе най-доброто за една жена е полата, хубавата блуза, блейзерът и др. Както обича да казва маестрото, с една красива бяла блуза, пола от сива фланела и малко черно жакетче от вълна или кадифе елегантната дама може да се появи навсякъде.

ВЕЛИКИТЕ МУ КЛИЕНТКИ СА КРАСИВИ И СЕКСАПИЛНИ
Клиентките и обожателките на дизайнера са атрактивни и особено въздейстстващи жени, чийто личен физически магнетизъм се допълва от артистичен талант и перфектно овладени маниери на публичното поведение. Глория Гинес и Жаклин Кенеди-Онасис, София Лорен и Елизабет Тейлър, Одри Хепбърн и Шарън Стоун, Орнела Мути и Брук Шийлдс, Джулия Робъртс и Дженифър Лопес и още много други са в този специален списък. Към техните имена могат да се добавят имената на десетки и даже стотици съпруги на шейхове и петролни магнати, държавници и короновани особи. Кое ги привлича в изкуството на този емблематичен моден творец? Какво мислят те за него и как пък той самият се отнася към тях?

ВалентиноВалентиноВалентино

Всеизвестно е отношението му към Жаклин Кенеди, която година след убийството на съпруга й Джон Кенеди, започва да се облича при него. Дизайнерът особено цени факта, че тя предпочита него, когато той е още 32 годишен, млад и не особено известен. Джаки обаче има смелостта и започва да носи тоалетите му. Сприятеляват се и, когато идва време за сватбата й с Аристотел Онасис не кой да е, а Валентино създава дантеления корсаж и дългата плисирана пола за брачната церемония. Тъкмо Жаклин Кенеди Онасис нарича роклите му “мечти, сътворени с ръка”. Една от най-сексапилните клиентки и любимки на Валентино е холивудската звезда Шарън Стоун. Връзката между двамата става особено силна, а и публично известна, когато дизайнерът я кани с къса булчинска рокля да закрие негово ревю. Това става малко след като София Лорен му “изневерява” и предпочита да се облича при Армани. За Шарън Стоун дизайнерът казва:”Тя е невероятно блестяща жена. Уникална! Излъчва женственост и в същото време мъжественост. Притежава някаква тайнственост. Блясъкът придава тайнственост на жените”.

Оценките на прочутите клиентки за таланта му минават през трезвите културологични мнения и стигат до вулканичните емоции и патетичните суперлативи. Модната законодателка Даяна Врийланд твърди, че произведенията на Валентино са шедьоври, чието място са световните музеи, а Глория Гинес е още по-спонтанна, когато възкликва:”Аз не обличам неговите рокли, обичам ги!”.

ВалентиноВалентиноВалентино

ИЗТЪНЧЕНА ЕСТЕТИКА И ПРЕЗ НОВИЯ МИЛЕНИУМ
Своята философия за елегантността и завършеността на линията Валентино демонстрира в повечето си произведения. Тази естетика личи особено отчетливо, например, в предложенията му есен-зима 2001-2002 година. Те са белязани от доминиращите творчески кодове, в които изисканият сексапил и пиететът към финия и изтънчен силует са особено подчертани. Дизайнерът виртуозно борави с туид и шотландско каре, дантела и различни мрежести материали, букле и сатен. Във вечерните <а href="https://www.fashion.bg">дрехи акцентът пада върху черната тафта и черния креп. Тези платове са фаворизирани и в специалните костюми, които Валентино по традиция изработва за официалните церемония за филмовите награди “Оскар”. Има няколко области от висшата мода, където дизайнерът държи факлата на първенството. Една от тях със сигурност е вечерният шик. Сред несъмнените образци в това отношение са неговите творби есен-зима 2002-2003, изработени от кадифе и черна дантела, сатен и брокат. Модната критичка Сара Мауър тогава отбеляза, че женствеността в дизайна му вдъхва мултипоколенчески респект”. Колекцията му висша мода, пролет-лято 2003 година е също бляскава и изпълнена с луксозен шик. Част от моделите бяха вдъхновени от екзотичните индийски кинозвезди. Вълнен креп, изтънчени бродерии, щампирана коприна в интензивни тонове насищаха неговите послания с много страст, вълнение и виталност. Индийската култура като цяло и ритуалните празници в частност белязаха колекцията на стилиста, превърнал се в емблема на световната елегантност.

С колекцията си висша мода есен-зима 2003-2004 година пък Валентино дава да се разбере, че е по-креативен от всякога и че въобще не се страхува от напористите нови генерации дизайнери. Неговата визия за есенно-зимната дама е наситена с огромна доза елегантност и аргументирана чрез красивите и стилни облекла, изработени от сатен, шифон, дантела и украсени със скъпи кожени наметки и дискретна бродерия. За пролетния сезон висша мода на 2004 година Валентино се вдъхновява от Сандро Ботичели и залага на къси, вталени жакети, поли до коленете и материи като лек габардин, вълнен креп, туид, смес на вълна и коприна – за дневните облекла. За вечерната мода той предлага изискани тоалети от шифон, копринена тафта, органза, муселин и дантела. Много често имиджът на прочутите холивудски звезди, както вече стана ясно, вдъхновява маестрото при създаването на новите му произведения. Така е и при проектирането на колекцията му висша мода есен-зима 2004-2005, в която основната инспирация идва от блясъка на такива мегазвезди като София Лорен и Гуинет Полтроу. “Това е колекция за значимите жени, чиято индивидуална привлекателност е контрапункт на богатството на техния гардероб” – коментира пред медиите Валентино своите творения. Фини бродерии, сатен, крокодилска кожа, визон, норка и лисица е материалната основа на тези послания от лукс, фантазия, женственост, сексапил и мечтание. Черно, кафяво, оранж, червено и пепел от рози са сред доминиращите тонове, а гарнитурите от панделки, тюл и мъниста допълват усещането за непреходна елегантност и рафинираност на стила.

ВалентиноВалентиноВалентино

Независимо от динамиката и пазарните лъкатушения модна къща “Валентино” успешно се справя с маркетинговите и финансовите изпитания. Доходите й само за първите 9 месеца на 2006 се покачиха с 21.1% , което означава, че достигнаха 91.9 милиона евро. Това се дължи на изключитело успешната колекция от дамски облекла и аксесоари. Печалбите обаче не попречиха на мълвата да разпространи вестта за скорошно оттегляне на дизайнера от активна дейност. Слуховете за пенсионирането на великия стилист така и не бяха коментирани нито от говорителя Антонио Фаврин, нито от модната централа, нито от самия Валентино.

Тежки вечерни роки, обсипани с диаманти, красиви бродерии, пищни тоалети, украсени с пера, нежни апликации и кожа бяха акцентите в неговата юбилейна колекция. Тя бе кулминацията на тридневното честване на 45-та годишнина от началото на самостоятелната творческа дейност на Валентино през месец юли 2007 година. Колористичните доминанти бяха пастелните тонове, а също така типичния за дизайнера червен цвят, редом с черното и бялото. Вълнуващото парти се състоя се в базилика от 12 век недалеч от Ватикана. Много световни знаменитости уважиха юбилея на емблематичния Валентино. Сред тях се откроиха Карл Лагерфелд, Джорджо Армани, Донатела Версаче, Каролина Ерера, Том Форд, Клаудия Шифър, Елизабет Хърли и ред още други.

* * *
Обобщавайки изумителните творчески постижения на Валентино – “ролс-ройсът сред дизайнерите”, е добре да си даваме сметка, че той е създател от най-висок ранг в духа на голямата традиция на висшите творци на модата от втората половина на ХХ век. Несъмнен е приносът му към рафинирането на формата и изчистването на силуета в модния дизайн. Като цяло стилът “Валентино” се фокусира върху най-привлекателното от италианския маниер на обличане – нежността, романтиката и естествеността.

ВалентиноВалентиноВалентино

____


Бележки:
В статията са използвани следните източници: Еджинс, Т. Краят на модата. W studio, С., 2000; Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Петров, А. Само една глупачка може да изглежда грозна, в.”Вестник за жената”, 19 септември 1997 г.;Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989; Feldman. E. Fashions of a decade. The 1990s. Facts On File. New York, 1997; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters Television News; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996; VOGUE.COM

Снимки:

1.Валентино
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989
2.Валентино
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000.
3.Модел на Валентино от 1964 г.
Фото: © O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986
4.Три модела на Валентино, издържани в стила макси, миди и мини
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000.
5.Вечерен ансамбъл от Валентино с изкусна ръчна изработка, пролет-лято 1968 г.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000.
6.Скици на Валентино
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000.
7. Модели на Валентино, 1990 г.
Фото: © Encyclopedie.Editions - De grote Mode Nathan. Paris, France,1989

8.Валентино във вилата си в Тоскана, 1989 г.
Фото: © Lord Snowdon / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000;

9.Валентино се забавлява на своята яхта
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000;

10. Детайл от модел на Валентино, издържан в ромнатичен дух – колекция пролет-лято 1969 г.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000.

11. Класическа вечерна рокля от Валентино, повлияна от геометризма на “Ар деко”, есен-зима 1989-1990
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000.
12. и 13. Модели от колекцията на Валентино, есен-зима 1992-1993
Фото: © Vogue ( Great Britain) September 1992

14. Модел от колекцията висша мода на Валентино, пролет-лято 2003
Фото: © AP Photo/Remy de La Mauviniere
15. Модел от колекцията висша мода на Валентино, есен-зима 2003-2004
Фото: © AP Photo/Remy de la Mauviniere

16. Модел прет-а-порте на Валентино, пролет-лято 2004
Фото: © Marcio Madeira for VOGUE.COM

17. и 18. Модели от колекцията висша мода на Валентино, есен-зима 2004-2005

Фото : © AP Photo/Francois Mori
19. Модел от колекцията висша мода на Валентино, пролет-лято 2005
Фото : © Marcio Madeira/ VOGUE.COM
20. Модел от колекцията висша мода на Валентино, есен-зима 2005-2006
Фото : © Doutzen Kroes at VIVA / Marcio Madeira for VOGUE.COM
21. Модел от колекцията висша мода на Валентино, пролет-лято 2006
Фото : © Marcio Madeira/ VOGUE.COM

22. Модел от колекцията висша мода на Валентино, есен-зима 2006-2007
Фото : © Marcio Madeira/ VOGUE.COM

23. Модел от колекцията висша мода на Валентино, пролет-лято 2007
Фото : © Marcio Madeira/ VOGUE.COM

24. Модел от колекцията висша мода на Валентино, есен-зима 2007-2008
Фото : © Marcio Madeira/ VOGUE.COM
25. Модел от мъжката колекция мода на Валентино, пролет-лято 2008
Фото : © Marcio Madeira/ VOGUE.COM

ВИДЕО:

Paris Fashion Week 2006: Inside the Valentino Show

Valentino : Fashion Show FW06-07 (Part 1)

Valentino : Fashion Show FW06-07 (Part 2)

Valentino Haute Couture Spring 2007

2007 SPRING/SUMMER runway-Valentino

45 години Валентино

VALENTINO'S ANNIVERSARY




Прочетено: 17424 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 2, Септември 2007

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 1: ДЖОРДЖО АРМАНИ : “ЕЛЕГАНТНОСТТА СЕ РАЖДА ОТ ДУХА, КУЛТУРАТА И ИНТЕЛИГЕНТНОСТТА”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing