Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Текстил

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

от FLM
12.05.2019
Време за четене: 2 мин.
4216
A A
ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

С цената на какво?
Дака, Бангладеш. 24 април 2013. 8-етажна фабрика за дрехи се срива до основи. Тя се смята за най-смъртоносното строително бедствие в модерната човешка история и носи смъртта на 1 134 души. Най-големият виновник са марките бърза мода, които се интересуват основно от количествата производство и далеч не от мястото и условията, при които се трудят работниците. А ние, потребителите, косвено допринасяме за това, купувайки си плодовете на техния труд.

Днес, шест години по-късно, кампании като #WhoMadeMyClothes (Кой е направил дрехите ми) и филми като „Произведено в Бангладеш“ предизвикват желание за повече прозрачност от страна на модните брандове. Подобни процеси се разпространяват бързо благодарение и на социалните мрежи, тъй като хората искат да знаят, че парите им отиват за стока, при производството на която никой не е бил наранен. За съжаление обаче, този инцидент далеч не е единственият проблем.

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

Глобалното текстилопроизводство пословично замърсява околната среда, допринася за промените в климата повече от международните полети и корабоплаването взети заедно. А модата, заради променящите се тенденции, е разточителна по природа. Свидетели сме на бума на т.нар. „бърза мода“ – евтините дрехи, скоростно произведени, за да угодят на най-новите тенденции. Тя предразполага към свръхконсумация. Потребителите купуват някаква дреха, не я носят много и скоро усещат нужда от нова. Това генерира излишни количества боклук и нископлатени, експлоатирани работници (предимно от третия свят), които се трудят в лоши условия, за да задоволят темповете и вечния глад за ново на пазара. Великобритания е страната, в която се купува най-голямо количество дрехи на човек, повече от която и да е друга европейска държава.

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

Според Грийнпийс най-малко 8000 химикали биват използвани за превръщането на суровините в дрехи. Също така 73% от текстилните нишки, използвани за производството на повече от 100 млрд. дрехи всяка година, се озовават в боклука. За изминалата 2018-та година британският моден бранд „Бърбъри“ изгаря непродадена стока на стойност 40 млн. долара… Проблемен е и процесът на носене след това. Маратонките или блузата, изработена от изкуствени материи, не стигат толкова бързо до боклука колкото пластмасовите шишета или пък клечките за уши. Но въпреки това те отиват там, след като сте ги износили или са ви омръзнали. И замърсяват околната среда, защото съдържат нерециклируеми материали.

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

Решението
Световни марки като „Найк“, H&M, „Бърбъри“ и Gap са подписали инициатива, която цели да промени това, че по-малко от 1% от дрехите се рециклират. Четирите бранда ще се присъединят към модната дизайнерка Стела Маккартни, която миналата година стана първата, която се подписва.

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

За целта е необходимо обучение на квалифицирани кадри, нови начини на производство, както и проследяване създаването на продуктите от плантациите до бутиците. Любопитно е, че H&M има за цел да използва изцяло рециклирани или други безопасни за природата материали до 2030 г., като засега 30% от стоките им са такива.

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

Какво е устойчива мода?
Устойчивата мода се появява като резултат от любовта към природата чрез дрехите. Целта е да се използват органично отгледани и рециклирани материали за направата на материи. От използването на естествена към изкуствена или веган кожа, до материи, създадени от плодове! Когато някой не може да се раздели с плюсовете на естествената кожа, може да се обърне към „винтидж“ модата. Пазарът на стари чанти (по-конкретно чантите Baguette на италианската модна къща „Фенди“) е скочил с цели 558% от януари 2018 г. „Шанел“ също забелязват скок в продажбите, особено след смъртта на Карл Лагерфелд през февруари.

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

Но тук не става дума само за чанти – видяхме Меган Маркъл да носи рокля на „Диор“ от 60-те години на миналия век, а Бела Хадид – с чанта на „Луи Вуитон“ от 2003 година.
Потребителите са наясно с лошото влияние на модната индустрия върху планетата и заради това се стремят да приспособят навиците си за пазаруване според тях. Според сп. „Вог“ 64% от жените са склонни да си купят носени стоки, за разлика от 2016, когато процентът е бил 45.

Изцяло нови материи
Производството и консумацията на естествени тъкани като памук, вълна, коприна и лен са дълбоко познати на текстилната индустрия. А почитателите на устойчивата мода най-често си търсят дрехи, изработени от рециклирани материали като коприна, коноп, памук, както и по-иновативни като рециклирано стъкло.

Малко познат факт обаче е, че с развитието на технологиите могат да се използват плодове, от които се получават нишки за платове. Такива от кокос, ананас, захарна тръстика, портокал, ябълка, банан. За материята от ананас например се използват листата на плода. Получава се здрав, разграждащ се плат, който е и на достъпна цена. Той е мек, лек и лесно се поддържа.

ВРЕМЕ Е ЗА МОДНА (Р)ЕВОЛЮЦИЯ

Важно е да се грижим не само за себе си, като се храним здравословно и се движим редовно. Опазването на планетата е ключово и наложително, виждайки необратимите промени, които вече са настъпили. Малки стъпки от това да използваш пазарска чанта от плат вместо найлонова, до това да си купиш красива лятна рокля, изработена от обелката на банан…

Снимки:
1. Срутването на Рана Плаза в Дака, Бангладеш.
Фото: © Associated Press / Reporters
2. Шевна машина.
Фото: © Unsplash.com
3. H&M, Zürich, Switzerland.
Фото: © Unsplash.com
4. Зелена коприна.
Фото: © Unsplash.com
5. Принц Хари и Меган Маркъл.
Фото: © ANDREW LLOYD
6. Кадър от фотосесията за новата колекция H&M Conscious Exclusive, изработена изцяло от устойчиви материали.
Фото: © H&M Conscious Exclusive
7. Материя от листата на ананас.
Фото: © https://www.fibre2fashion.com
8. Устойчива мода.
Фото: © Unsplash.com

Източници:
https://www.vogue.co.uk
https://www.vogue.com
https://www.theguardian.com/
https://www.reuters.com/
https://emptyyourwardrobe.com
https://www.fibre2fashion.com

Тагове: Брой 101

Вижте още

Ruse Fashion Week
Новини

Ruse Fashion Week стартира през май

10 вечни части, от които всеки гардероб се нуждае
Текстил

10 ВЕЧНИ ЧАСТИ, ОТ КОИТО ВСЕКИ ГАРДЕРОБ СЕ НУЖДАЕ

Устойчива мода
Текстил

Как потребителите могат да допринесат за по-устойчива мода

КАКВИ СА ВИДОВЕТЕ ПЕЧАТНИ УСЛУГИ И КЪДЕ НАМИРАТ ПРИЛОЖЕНИЕ?
Текстил

КАКВИ СА ВИДОВЕТЕ ПЕЧАТНИ УСЛУГИ И КЪДЕ НАМИРАТ ПРИЛОЖЕНИЕ?

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео