ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

Ирен Бабачева

„Писмата, които й пише собственоръчно... Кардиналът винаги казва, че нищо не е в състояние да накара краля (Хенри Осми) да пише сам – дори ако писмото е до друг крал. Дори да е до папата. Дори ако знае, че саморъчно написаното писмо би било посрещнато по различен начин.“ („Вълци“, Хилари Мантел).

Става въпрос за Ан Болейн – жената, станала повод за Реформацията, заради отказа на папата да утвърди развода на Хенри VIII с Катерина Арагонска и женитбата му с Ан Болейн. През 1534 г., след скъсване на отношенията с папата, Хенри Осми е провъзгласен от парламента за глава на английската (англиканската) църква, запазила католическите традиции.

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

Коя е Ан Болейн?
Жената накарала крал да направи невъзможното за една любов. Една жена променила историята на Великобритания и дарила и един от най-великите и дълго управлявали монарси Елизабет Първа. Ан Болейн е втората жена на Хенри Осми, майка на Елизабет Първа, обвинена в измяна, изневяра, вещерство и обезглавена на 19 май, 1536 г., само след 3 години на престола. Останала в историята и с факта, че била модна икона за времето си с ненадминат чар и харизма, безупречна в дворцовите танци, умна и интелигентна.

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

От дете била възпитавана в двора на бургундските херцози, в Мехелен и Брюксел, а след това и в Париж, била е в свитата на кралица Клод и обикаляла с нея красивите замъци по Лоара. Във френския двор Ан получила добро образование и възпитание. Когато се върнала в английския двор през 1521/1522 г., тя се различавала от останалите придворни дами, заради изключителния френски стил на обличане, отличното владеене на френски и латински език.

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

Образът на Ан Болейн е противоречив и е повод за множество книги и филми. Спорен е въпросът за красотата й. Някои историци твърдят, че тя била изкусителна красавица, а други – че била изкусителна със своя чар, но далеч не била красавица. Въпреки различните твърдения, образът на кралицата във филми е представян винаги от красиви жени. Примери за това е Женевиев Бюджолд във филма „Хилядата дни на Ан“, Хелена Бонъм Картър в „Хенри Осми“, Натали Портман в „Другата Болейн“, Натали Дормър в сериала „Династията на Тюдорите“ – където, описанието съвпада почти изцяло с книгите „Другата Болейн“ и „Наследството на Болейн“. В сериала е представен момент, в който Ан си позволява да носи пурпурно кадифе, което било неприемливо да се носи от хора без кралски произход.

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

От времето на Тюдорите, през 16-век, интересен е фактът, че всички слоеве на обществото носели вълна. Бедните носели нискокачествена, а богатите скъпа, висококачествена. Само богатите обаче можели да си позволят памук и коприна. Бродериите със златен и сребърен конец, укръшенията с перли, също присъствали в гардероба на кралете и кралиците. Най-скъпите багрила били ярко червено, лилаво и индиго, не на последно място е и тъмнозеленото – символът на Тюдорите. Ето защо, само хората с благороден произход можели да си позволят да носят червено и пурпур. Дрехите на кралете били изпълнени със символика по това време. Пример е една от роклите на Елизабет Първа, с която е на един от знаменитите си портрети. Роклята била тази, която давала т. нар. „присъствие“. Не само цветът бил от значение, а и малките подробности. Примерно перлите символизирали мир и чистота. Змията и сърцето символизирали съответно мъдрост и любов. Роклята била обсипана с бродерии на очи и уши, с което искала да каже на хората „Виждам и чувам всичко, което правите“.

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

В книгата на Филипа Грегъри – „Другата Болейн“, образът на Ан Болейн е на егойстична, отмъстителна, самовлюбена, но в същото време амбициозна, интелигентна и красива млада жена готова на всичко, за да постигне целите си. Модата отново е на водещо място тук, споменават се красивите рокли, нетипични за английския кралски двор, френските малки шапчици, които стават запазена марка на Ан Болейн, на което подражават почти всички придворни дами. В книгата на преден план са поставени отношенията на Ан със сестра й, от където идва и заглавието на книгата. „Ана беше до мен, облечена в една от старите ми рокли... завладяна от противоречиви сестрински чувства, аз се възхитих от това как тя я беше преправила. Бе заповядала да я скъсят и дооформят във френски стил и с нея изглеждаше много елегантна. Носеше я с малка френска шапчица, направена от плата, останал при стесняването на роклята.“ Образът, който Филипа Грегъри ни представя е същият, за който сме чели и преди това и който сме гледали във филмите за Ан. „Ала единствено Ана демонстрираше неповторимо прелъстителна самоувереност в походката. Движеше се така, сякаш всички мъже гледаха само нея. Вървеше така, сякаш бе неустоима.“

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

Книгата „Наследството на Болейн“ отново на Грегъри, е продължение на „Другата Болейн“ . В нея авторът разказва за времето след екзекуцията на Ан Болейн. Образът на Ан за младите и безгрижни години е изместен от вината и грешките, които е направила за да се стигне до трагичната й съдба. Тя са разказани от приближени и придворни дами на кралицата. В книгата е описвана като властолюбива, прекалено амбициозна, манипулативна, студена, горда, но и красива и неустоима. „Ана беше на върха на красотата и остроумието си, съблазнителна и примамлива, като тъмен мед“.

За всеки модата има различни измерения...“За едни модата е данък на човешката суета, за други капризно дете на духа на епохата...“ (Чаровната диктаторка, Л. Стойков“). Дори през 15-16 век, хората били подвластни на модата. Възхищавали са се на непостоянството и могъществото, с което пленява, и ни се струва нереално това, че е имало мода и преди Новото време, преди новия свят с всичките му модерни и нови изкушения, които предлага. И тогава хората са се вълнували, както сега, и тогава я е имало еуфорията от „новото“ и „непознатото“. И тогава я е имало модата – чаровната диктаторка...

ОБРАЗЪТ НА АН БОЛЕЙН – КРАЛИЦАТА НА СУЕТАТА

Снимки:
1. Хенри VIII и Ан Болейн.
Фото: https://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_I_of_England
2. – 3. Женевиев Бюджолд като Ан Болейн.
Фото: 2. https://www.pinterest.com/pin/129126714286117384/
3. http://onthetudortrail.com/Blog/2011
4. Хелена Бонъм Картър в ролята на Ан Болейн.
Фото: http://artoficeandfire.tumblr.com
5. – 6. Натали Портман като Ан Болейн.
Фото: 5. http://www.fanpop.com/
6. http://www.thegrindstone.com/2011/
7. – 8. Натали Дормър в сериала „Династията на Тюдорите като Ан Болейн.
Фото: 7. http://www.fanpop.com/clubs
8. http://www.fansshare.com/gallery
9. Хелена Бонъм Картър през 2003 г. и Натали Дормър през 2008 г. с идентичен модел на кралицата.
Фото: http://helenabonhamcarter.tumblr.com/
10. Реплика на модел, който се продава в интернет.
Фото: http://www.thevikingstore.co.uk/ekmps/
11. Една от роклите на Ан Болейн в музей.
Фото: http://www.tudortalkandcatwalk.com/henry-viii-and-ladies-at-leeds/
Източници: Мантел, Х., „Вълци”; Грегъри, Ф., „Другата Болейн”; Грегъри, Ф., „Наследството на Болейн”




Прочетено: 10026 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 79, Юли 2015

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 78: „ЩО Е ЕВРОПСКО – ОНО Е ОТ ШОПСКО“
   БРОЙ 78: НАЦИОНАЛЕН СЪБОР НА НАРОДНОТО ТВОРЧЕСТВО И ЖИВОТНОВЪДСТВО „РОЖЕН“ 17-19 юли 2015 г.
   БРОЙ 76: 100 ГОДИНИ БЪЛГАРСКО КИНО
   БРОЙ 75: KAFA: ПИРШЕСТВО НА ВКУСА, ЕДНО ПЪТУВАНЕ ДО КОРЕНИТЕ НА КАФЕТО
   БРОЙ 74: SWISS LINE във времето
   БРОЙ 74: Грим, икони и вдъхновения

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing