Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика

Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика

 

І част

Кирил Александров

Телевизонният стайлинг е специфична област от медийната комуникация на визуално и невербално равнище, притежава различна структура, характер и функционалност от разновидностите на модния стайлинг *.  

На първо място влияние върху него оказва концепцията, която следва всяка отделна медия. Концепцията за стил е заложена в редакционната й политика. Отговорността за спазването на телевизионния стайлинг и неговите протоколни аспекти зависи пряко от главния стилист. Помощниците-стилисти помагат за цялостната координация, за успешния краен облик на водещите и лица на медията. Отделът, занимаващ се със стил разполага и с професионалисти в естетическите области като грим, коафьорство и козметика.
Специфичното на стайлинга в телевизионните предавания е, че той борави с протокол. „Протоколът (от френски: protocole; от латински: protocollum) най-общо представлява определено множество от правила в употребление при дадени обстоятелства“.1 Разновидност на модния протокол е Дрескодът.

Стайлингът в телевизионните предавания, по-специално в ефир, има за цел:
1) Да впише визуалния образ на предавания в стиловата концепция на медията;
2) Да изгради идентичност с перспектива за разгръщане в дългосрочен план;
3) Да улесни избора на дрехи и аксесоари.2

От важно значение е подборът на цветовата палитра. Ина Асса, моден дизайнер и професионален медиен стилист, пише: „Символиката на цветовете се основава на конвенции, валидни за дадена култура в широк смисъл. Цветовете, подходящи за екранно облекло, са три типа: доминиращи, допустими и допълнителни“.3
Доминиращите цветове се характеризират със студената гама: „Черното, сивото и тъмносиньото създават усещане за безупречност, професионализъм и сериозност“.4 Вторият тип цветове (допустимите) са всички нюанси на синьото: „В тази категория попадат цветове, които са широкоразпространени в облеклото и затова се схващат като сигурни“.5 За допустими цветове се считат бяло, екрю, бежово. Особеното на тези цветове е, че подлежат на различни стилови съчетания. Допустимите цветове се разбират като ярки и „интензивни“, които служат и за акцент. Такива цветове са лилаво, бордо (разновидност на червеното), розово: „те стоят добре като допълнителни детайли или когато са обгърнати от дреха с доминираща или допустима цветова гама (например като ризи и блузи под сако)“.6

Ина Асса съветва: „Бъдете предпазливи с ярките цветове като жълто, зелено, оранжево, както и с пастелните бледорозово, горчица, маслинено зелено. Те могат да бъдат носени, ако подхождат на цвета на кожата и косата или на декора в студиото“.7

Отвъд океана, съветите на експерти по стил също следват определени протоколни норми. Те са ценни и като основа за сравнение между практиката в българската медийна среда и чуждестранната. Американският експерт по медиен стил Сара Макдъгъл споделя петте най-важни особености8, които трябва да се вземат предвид успешното медийно представяне. Те са плод на дългогодишната работа на Макдъгъл за различни организации.

На първо място тя посочва, че за добрия медиен стил е важно да се носят дрехи по мярка. Често се допускат грешки с мъжкото сако. По протокол: краят на рамената трябва да е и край за сакото. Цветовете, според Макдъгъл, трябва да са плътни. Червеното и оранжевото е необходимо да се избягват (както научихме и от Ина Асса), тъй като разсейват вниманието на аудиторията. Тъмните и студени цветове се считат за универсални и винаги са с предимство. Единственото изключение за нея е, ако водещият/та е с много тъмна кожа – в този случай по-светлите цветове трябва да осигурят контраст. Обратното също е валидно: светла кожа – тъмни нюанси.

Друга особеност е носенето на дрехи, подчертаващи индивидуалността и персоналеният стил. Този съвет9 научаваме и от италианския дизайнер на мъжка мода Алберто Веделаго. Една от тайните на неговата работа е, че при персоналното създаване на дрехата, той се съобразява с личността, особеностите и вътрешния свят на човека, допълвайки неговите физически характеристики.

Друга важна част от успешния медиен стайлинг е минимизирането на натрапчиви бижута и аксесоари. Не се препоръчва носенето на часовник, множество пръстени за дамите, както и големи обеци, или обемни и масивни колиета. Бижутата, макар елегантни и ефектни в даден повод или ситуация, в медиите отклоняват вниманието от водещия/та. Лицето винаги трябва да бъде на фокус. Трябва така да се подреди стайлингът, че то да изпъква, а не да бъде обградено от елементи, които да отклоняват вниманието от погледа на водещия/та. 

Златното правило за Магдъгъл е „Колко по-малко кожа, толкова по-добре“. Не бива дамите да бъдат с разголени ръце, крака и деколтета. Освен, че отклонява вниманието, тези открехнати части създават и предпоставки за негативна оценка и неодобрение, а също и предпразполагат към сексизъм. Класическото V-обазно деколте е предпочитано за дамите, като единствената препоръка е то да не бъде прекалено дълбоко. Косата е необходимо да е грижливо прибрана. Най-важният аспект в косата е отново възможността прическата така да бъде оформена, че да открива лицето (при дамите). „Проста и издърпана от лицето“ коса е съветът на Макдъгъл. При господата е важно да бъде грижливо сресана, без да е разрошена, или „чорлава“. Очите не бива по никакъв начин да бъдат прикривани с бретони, важен е погледът и неговото максимално изчистване и акцентиране.
Макдъгъл съветва използването на неутрален грим при дамите. Важна техническа особеност е поне малко повече да бъде подсилен от обикновено, но все пак в рамките на неутралните тонове, защото силната светлина в телевизионните студиа „размива“ цветовете. Тя уточнява, че само с промяна на червилото, при смяна на блуза, например, тя ще изглежда като част от съвсем различен тоалет, заснет в съвсем различен ден.

За естетиката на мъжкото лице е препоръчително то да бъде гладко обръснато. Този протоколен аспект отслабва в последните години. В много телевизионни предавания виждаме мъже с не просто наболи бради, а големи и масивни (Владимир Сиркаров в излъчваното предаване „Плюс-минус“ по Нова телевизия). Протоколът „казва“, че ако брадата е символ на личността и допринася за нейния имидж, то е позволено, но с някои уточнения за дължината и вида (например боядисана с различни багри не се счита за допустимо). Ако брадата не е символ на личността и се вижда нейното небрежно състояние, то това не се счита за добър стил. Единствено в новинарските емисии можем да срещнем спазването на този протокол в първичен вид – мъжете са с гладко обръснати бради.

Важен детайл за създаването на добър стайлинг и успешния медиен вид е свързан с поддържането на кожата. За добрия й вид пред камера е важно тя да бъде добре хидратирана. Сухата кожата още по-ясно личи при осветление и създава неприятен ефект в очите на аудторията, сякаш тя е неподдържана и в лошо състояние. Грижите за кожата включват използването на козметични средства не само от дамите, но и от мъжете.

Протоколът за косата, грима, маникюра също е част от общата концепция за стайлинг в телевизионната журналистика и нерядко се допускат грешки в интерпретациите му. За да се запознаете с него, четете в следващия брой.

------------------------

* Настоящата публикация е въз основа на дипломната работа на Кирил Александров на тема "Професионалният стайлинг в телевизионната журналистика (Сравнителен анализ на bТV, БНТ, Нова телевизия)" с научен ръководител проф. д.н. Любомир Стойков, защитена с отличен 6 през 2020 г. във Факултета по журналистика и масова комуникация

Източници:
Протокол. Уикипедия. [Цитиран 27.08.2020]. Достъпно на адрес: https://bg.wikipedia.org/wiki/Протокол

2 Асса, Ина. Насоки за облеклото в ефир. Е-книга. БНТ, София, 2016.

3 Пак там.

4 Пак там.
5 Пак там.
6 Пак там.
7 Пак там.
8 Mcdugal, Sarrah. 5-Styling tips to rock your next TV Appearance (online). Keypersonofinfluence.com, 2015. [Цитиран 27.08.2020]. Достъпно на адрес:http://www.keypersonofinfluence.com/5-styling-tips-to-rock-your-next-tv-appearance/  

9 Тодорова, Силвия. Десет златни съвета за мъжкия стил от маестро Алберто Веделаго (online). Beauty.fashion.bg, 2018. [Цитиран 27.08.2020]. Достъпно на адрес:    https://beauty.fashion.bg/article/15533/37/Deset-zlatni-suveta-za-mujkia-stil-ot-maestro-Alberto-Vedelago




Прочетено: 2169 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 108, Октомври 2020

Fashion.bg с колекция на Фестивал на модата и красотата 2020

 

По случай своята 20-та годишнина, Българският моден портал Fashion.bg стартира собствен електронен магазин за български дрехи. Модели от колекция 2020 с марка mar.fashion, създадена специално за онлайн магазина, бяха представени на тазгодишното издание на Фестивал на модата и красотата Варна, на което Fashion.bg е дългогодишен партньор.
Над 400 гости станаха свидетели на грандиозен моден спектакъл - Фестивала на Модата и Красотата. Модният форум впечатли присъстващите с феерия от мода, блясък, стил и красота, а хитовите колекции на български и чужди брандове, предизвикаха бурните аплодисменти на почитателите на висшата естетика.

Fashion.bg

Fashion.bg

Fashion.bg

Лице на събитието бе ослепителната Румяна Данаилова – Мис Варна 2019, а в ролята на водещ влезе популярният актьор Симеон Лютаков. На сцената дефилираха най–добрите модели на морската ни столица, сред които носителките на титлата Мис Варна – Михаела Йорданова, Марина Димитрова, Моника Драгнева, Жаклина Братанова и Ирена Иванова, както и топ моделите - Диан Христов и Мариан Христов.

Ако харесвате елегантните силуети, изчистените кройки, ако вярвате, че “малкото е повече”, а класиката е модерна – доверете се на българската марка mar.fashion. Колекцията включва рокли, блузи, поли, дамски панталони, дамски костюми и манта.

Преди три години FASHION.BG стартира и друг моден проект – детски и дамски рокли с рисунка или снимка на клиента, които също бяха представени с дефиле от моделите на VIP Fashion Group.

Fashion.bg

Модната индустрия се променя и водеща тенденция е персонализацията. Вече е лесно да бъдете уникални и да създавате собствени десени, които Fashion.bg отпечатва чрез метода сюблимация. Fashion.bg превръща детски рисунки в цветни рокли. Върху лист с умалена кройка на роклята детето прави своята рисунка. Вие изпращате снимка на рисунката и поръчвате роклята. След седмица ние ви я изпращаме готова.

Ако искате да направите уникален подарък-изненада, можете да снимате и да ни изпратите готова рисунка на вашето дете, която ще отпечатаме по подходящ начин върху роклята. Така ще изненадате вашето дете с оригинален подарък!

Fashion.bg съветва: "Създайте дрехи по ваш вкус! Дрехи със собствена история! Дрехите, създадени по поръчка са в унисон с актуалната тенденция за създаване на устойчива мода и опазване на ресурсите."

Тази година FASHION.BG обогати асортимента си и вече освен рокля с рисунка или рокля със снимка на клиента, предлага по поръчка шалове, парео и калъфчета за телефон със снимка на клиента или с рисунка.




Прочетено: 2172 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 108, Септември 2020

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 107: ТЕСА ЮРЯШЕВИЧ: КАКВО Е ДА СИ БЛОГЪР И МОДЕН РЕДАКТОР ДНЕС?
   БРОЙ 104: КИАРА ФЕРАНИ – ФЕНОМЕНЪТ СРЕД МОДНИТЕ БЛОГЪРИ
   БРОЙ 98: ЗА ПЪРВИ ПЪТ В СВЕТА – ТЕЛЕВИЗИОНЕН ВОДЕЩ С ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ
   БРОЙ 96: СПИРАТ ПРЕДАВАНЕТО НА МИЛЕН ЦВЕТКОВ ПО НОВА ТЕЛЕВИЗИЯ
   БРОЙ 95: АЛБЕРТО ВЕДЕЛАГО – ШИВАЧ НА ЛИЧНОСТТА

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing