СТИВ МАККЪРИ – МАЙСТОРЪТ НА УЛИЧНАТА И ПОРТРЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ
Радинела Гелева
Стив МакКъри е една от най-емблематичните фигури в съвременната фотография повече от пет десетилетия. Неговото творчество обхваща конфликти, изчезващи култури, древни традиции и съвременна култура – но винаги запазва човешкия елемент, който направи прочутия му образ на афганистанското момиче толкова въздействащ.
Роден е във Филаделфия, Пенсилвания и първоначално възнамерява да учи кино и кинематография, но вместо това завършва бакалавърска степен по „Театрални изкуства“ в Пенсилванския държавен университет. По време на следването си работи като фотограф за университетския вестник The Daily Collegian, което е първото му докосването до това изкуство. След като завършва през 1974 г., продължава да работи за Today’s Post в King of Prussia, Пенсилвания, в продължение на две години, а след това започва на свободна практика в Индия.
Месеци след пристигането си в страната, МакКъри пресича границата с Пакистан, където среща група афганистански бежанци, които го транспортират до контролирана от талибаните част на Афганистан малко преди съветската инвазия. След като тайно навлиза в територията с филмови ленти, зашити в дрехите му, започва да улавя човешкия опит с войната и щетите, причинени от въоръжените действия, включително началото на разрива между руските и афганистанските сили. Въпреки че във фотографиите на Стив МакКъри преобладават изображения на война и насилие, той надхвърля тези теми, като набляга на човешките емоции в сърцето на своите обекти. Една от най-известните му снимки е портрет на тогавашната 12-годишна Шарбат Гула от бежанския лагер Насир Баг, който е близо до Пешавар, Пакистан. Стив заснема Гула, в чийто пронизващ детски поглед се отразява тежестта на войната в Афганистан. „Афганистанското момиче“ украси корицата на списание National Geographic за броя му от юни 1985 г. и е призната за една от най-известните корици на списанието. Снимките на МакКъри не са за отразяване на епични битки между огромни армии. Вместо това той отразява последиците от войната върху хора и места. Често снимките му се фокусират върху лицата на обектите, показващи непринудени емоции. Той се опитва да покаже, чрез пълния реализъм на снимките си, преживяванията на хората, попаднали в разгара на войната, както и щетите, нанесени на разкъсваните от войната пейзажи. Освен че отразяват военните конфликти, портретите на пенсилванския фотограф надникват в изчезващите цивилизации по света, каквато е емблематичната му снимка на старейшината на племето „Рибари“ от Раджастан, Индия от 2010 г.
Фотографиите му носят множество награди, включително за „Фотограф на годината в списание“ от Националната асоциация на фотографите в пресата, множество награди за първо място в конкурса World Press Photo Contest и наградата за отлични постижения от френските арт директори. Член и кореспондент е на Magnum Photos от 1986 година. През 2004 година основава ImagineAsia – организация с нестопанска цел, която си партнира с регионални НПО (неправителствени организации), за да помогне на деца и възрастни в Афганистан да получат образование и ресурси за обучение.
Снимки:
1. Пенсилванският фотограф Стив МакКъри.
Фото: © Masters of Photography / https://www.americahousekyiv.org/ah-blog/2018/9/18/artist-spotlight-steve-mccurry
2. Най-известната фотография на Стив МакКъри – „Афганистанско момиче“.
Фото: © Steve McCurry / https://www.artsy.net/artwork/steve-mccurry-afghan-girl-peshawar-pakistan-1
3. Снимка на МакКъри, озаглавена „Племенен старейшина, Рабари“
Фото: © Steve McCurry / https://ocula.com/art-galleries/sundaram tagore/artworks/steve-mccurry/raberi-tribal-elder-rajasthan-india/
Източници:
https://ocula.com/artists/steve-mccurry/
https://www.stevemccurry.com/bio
https://www.artnet.com/artists/steve-mccurry/biography
https://www.famousphotographers.net/steve-mccurry
https://www.cavaliergalleries.com/artist/steve_mccurry/biography/
https://iphf.org/inductees/steve-mccurry/
Прочетено: 957 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 123, Април 2023
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 122: Как да изберете подходящата компания за продуктова фотография
БРОЙ 121: ЛИЙ ДЖЕФРИС – ФОТОГРАФЪТ НА БЕЗДОМНИТЕ
БРОЙ 118: АНСЕЛ АДАМС – МАЙСТОРЪТ НА ФОТОГРАФИЯТА
БРОЙ 117: АНИ ЛЕЙБОВИЦ – ФОТОГРАФЪТ НА ЗНАМЕНИТОСТИТЕ
БРОЙ 116: ИЗЧЕЗВАЩИТЕ ПЛЕМЕНА ПРЕЗ ОБЕКТИВА НА ДЖИМИ НЕЛСЪН