НАЙ-ЗНАЧИМИТЕ СЪБИТИЯ В МОДАТА ПРЕЗ 2021 ГОДИНА

НАЙ-ЗНАЧИМИТЕ СЪБИТИЯ В МОДАТА ПРЕЗ 2021 ГОДИНА

 

Любомир Стойков
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”

Да пишеш годишен обзор за модните случки и явления за цяла една година е все едно да кажеш, че можеш да обхванеш необхватното. Съзнавайки условността на подобни класации, следва да се отбележи, че в някои рекапитулации за стила през 2021 година се изтъкват забележителни трансформации и особености във външния вид на редица знаменитости. Според „Вог“ на водещи позиции сред най-добре облечените за изминалата година са Аманда Горман, Ким Кардашиян, Зендая, Лейди Гага, Анджелина Джоли и други. С ефектна лента „Прада“ на главата си младата поетеса Аманда Горман разчувства президента Джо Байдън със своето творение „Хълмът“, по който се изкачваме“ по време на неговото встъпване в длъжност, което направи така, че аксесоар за дамска прическа мигом да се превърне в моден хит. Ким Кардашиян в енигматичното сако на Баленсиага по време на МЕТ гала за събирането на средства за Института по костюмите към Метрополитън мюзиъм също не остана незабелязана от острото око на библията на световната мода. Лейди Гага събра погледите в ултимативните тоалети на „Гучи“, „Валентино“ и „Скиапарели“, а американската певица, актриса и танцьорка Зендая се превърна във фаворитка на лайфстайл пресата с аутфитите на „Веран Уанг“ „Валентино“, „Рик Оуенс“ и „Роберто Кавали“. Знаменитостите правят модата, но и обратното е в сила – максима, която получи поредното си потвърждение и през последната година.

Най-голям напредък и добри икономически резултати (а това резонира и върху репутацията и стойността на търговските марки) получиха онези световни модни брандове, които не само откликнаха на апелите на времето за иновативност и модерност, но и умно и гъвкаво се адаптираха към кризисните пандемични условия и използваха максимално ефективно най-новите високи технологии и изкуствения интелект в своята дейност. Според авторитетната класация на „Brand Finance“ в топ 10 се нареждат следните компании: „Найк“, „Гучи“, „Луи Вюитон“, „Адидас“, „Шанел“, „Зара“, „Юникло“, „Ейч енд Ем“, „Картие“ и „Ермес“.

2021-а беше година на важни, на исторически значими годишнини. Подобаващо бе отбелязан 100-ият рожден ден на най-популярния парфюм в света „Шанел № 5“, който – ще припомним, е първият търговски аромат – дело на жена, съхранил и умножил своята популярност. Друга стогодишнина – тази на модната империя  „Гучи“, също бе отбелязана мащабно и ефектно: с бляскав онлайн ревю-спектакъл и колекция, която бе резултат на обединените таланти на Алесандро Микеле (главния дизайнер на „Гучи“) и Демна Гвасалия (главния дизайнер на „Баленсиага“). Свой особен принос към луксозния юбилей даде и премиерата на филма „Домът на Гучи“ (реж. Ридли Скот). Лентата разбуди духовете и породи много дискусии. Най-пощадена от критиката се оказа Лейди Гага (в ролята на Патриция Реджани – съпругата на Маурицио Гучи, осъдена за неговото убийство), която много скоро получи номинация за „Златен глобус“ за „най-добра женска роля“, а редица филмови експерти й предвещават и „Оскар“ в същата категория.

Родната кинозвезда Мария Бакалова пожъна изумителен успех не само като актриса с много престижни награди и номинации, в т.ч. и за „Оскар“ в категорията „Най-добра актриса в поддържаща роля“ за участието й във филма „Борат – 2“ (реж. Джейсън Уолинер), но и на световната модна сцена. По време на церемонията за раздаването на 93-тите награди на американската Академия за филмови изкуства и науки в „Юниън стейшън" (в центъра на Лос Анджелис) тя прикова вниманието със стилна бяла рокля „Принцес" на „Луи Вюитон", изработена от 100 метра тюл, със разкошно в сдържаността си и сдържано в разкоша си диамантено колие „Moussaieff Jewellers", както и с рисунъка на впечатляващия грим на  Williams и Dennihan, вдъхновен от принцесата на Монако Грейс Кели.

Мария Бакалова осъществи невиждан досега пробив на наш сънародник в света на висшата мода. Респектираща бе нейната колаборация с такива влиятелни модни брандове, като „Луи Вюитон", „Армани", „Прада", „Кристиан Диор" и „Оскар де ла Рента". С елегантните облекла на тези прочути брандове българската актриса участваше във фотосесии, появяваше се на червения килим, позираше пред фоторепортери и телевизионни оператори. В излъчването на звездата от „Борат 2" личат знаците от харизматичността на Лолита плюс невинност, естественост и младежка чистота. Всичко това е безпрецедентно в досегашната световна практика на българските топмодели и е без аналог за досегашните международни триумфи на родните филмови актриси.

Модната 2021 година не мина без печал и тъга по преминалите в небитието големи имена в модния дизайн. След боледуване си отиде от този свят на 41- годишна възраст един от съвременните феномени в модата - Върджил Абло, артистичен директор на мъжката линия на „Луи Вюитон“ и създател на лейбъла  „Оф-Уайт". Оригиналната интерпретация на попкултурата, музиката, градската култура и спорта привилегироваха Абло като един от най-впечатляващите модни творци, чието изкуство със сигурност ще остави дълбока следа в световната визуална култура. Модният свят потъна в скръб и от кончината на Елза Перети – емблематичната дизайнерка на бижута и десетилетна емблема на ювелирния гигант „Tiffany & Co.“, която се пресели в отвъдното на 80-годишна възраст. Животът й преминава не само под знака на уникалната й дизайнерска дейност, но и със запомнящо се ярко присъствие през годините в обкръжението на Анди Уорхол, като фаворизиран модел на Рой Холстън и на прочутия фотограф Хелмут Нютън.
Въпреки, че ситуацията със замърсяването на въздуха, почвата и водата е катастрофална и климатичните промени са почти необратими, през 2021 година бе постигнат несъмнен напредък по отношение на устойчивата мода и кръговата икономика. Известни дизайнери и крупни компании демонстрираха решимост в отстояването на т.нар. „етична“ мода и екосъобразени облекла. В това отношение могат да бъдат дадени примери с такива мегабрандове като „Адидас“ и „Зара“, които са се ангажирали със съвсем конкретни срокове и резултати. „Адидас“ освен, че постигна сериозно намаляване на консумацията на вода в своето производство и използва 20% енергия от възобновяеми източници, си постави за цел до 2024 година да използва 100% рециклирани материали. На свой ред „Зара“ последователно намалява вредното си въздействие върху околната среда и все по-ефективно рециклира чанти, закачалки, кутии и други артикули. Този гигант в сферата на „бързата мода“ се е ангажирал до 2022 година да произвежда минимум 50% устойчиви продукти от цялата си фабрична дейност.

Във връзка с намирането на адекватен отговор на разрастващата се ковид пандемия, рязко се ускори прилагането на новите дигитални технологии в модния сектор – в дизайна, индустрията и бизнеса с облекла и допълнения. Световните седмици на модата се проведоха изцяло или частично в дигитален формат. Промени се, обаче, не само презентирането на облекла и други модни стоки, но и търговията с тях, която все повече се трансформираше от физически покупко-продажби в пазаруване онлайн. Неимоверно нарастна ролята на дигиталния маркетинг в постковид комуникацията чрез използването на нови виртуални инструменти и въвеждането на дигитални лични асистенти чрез видео разговори, стрийминг,  AR (augmented reality – разширена реалност),  AR Clothing Try-On и др. Дигиталните версии на модните колекции позволяват изпробването на облекла да става в реално време чрез приложения от типа DressX. Нови измерения започна да получава и т.нар. „виртуален шоурум“, който предоставя отлични възможности на купувачите да разглеждат в детайли облеклата и допълненията от разстояние, независимо от това в коя точка на планетата се намират.

Но кои български дизайнери и професионалисти, ангажирани с модата и модния бизнес заслужиха големи аплаузи през 2021 година? Най-добрите постижения в родния стил бяха на представители на новата генерация творци, отличени с Годишната награда „Златна игла“ на Академията за мода. Най-престижната награда „Дизайнер на годината“ бе връчена на Радослава Лазарова. Отличието „Модна къща 2021“  - на „Алегра“ с дизайнер Радостина Илиева, а останалите призове бяха разпределени на Костадин Кръстев – Коко за  „Модна фотография“, на Елиза Попова за „Моден грим“ и за „Най-добър млад дизайнер“ – на Антон Узунов. Трябва да се подчертае, че това е втората „Златна игла“ на Радослава Лазарова (с първата бе удостоена преди време за най-добър млад дизайнер), Елиза Попова също за втори път е отличена като гримьор на годината, а Костадин Кръстев – Коко  - за трети път със „Златна игла“ за най-добра модна фотография. Тази година лице на „Златната игла" бе българският топмодел Вероника Стефанова – „Мис България Свят 2017", която се присъедини към корпоративната социална отговорност на Академията за мода и решението й да закупи много важни дизайнерски принадлежности за студент по моден дизайн, да го подкрепи финансово и да му осигури посещение на Седмицата на модата в Милано (в инциативата участва и Костадин Кръстев - Коко).

Други носители на „Златна игла“ през годините също приключват годината с радваща и позитивна равносметка. Сред тях е София Борисова, която стана победител в категория „Мода“ на предаването „Любимците на България“ по БНТ, както и признание за изключителния й професионализъм в изработката на сватбени рокли. Огромна и впечатляваща беше активността на емблематичната дизайнерка Албена Александрова, чиято модна къща „Рошавата гарага“ отбеляза своя 30-годишен юбилей. Не сведоха глави пред пандемията и такива именити наши дизайнери и успешни брандове като Евгения Живкова, Светослав Колчагов, Невена, Ина Асса, Теодора Спасова, Аксел Харди, Христо Чучев, Стоян Радичев, „Агресия“, „Десизо Мони“, „Миноар“, „Бейонд“, „Бандерол“ и редица още други.   

Сред новите модни магазини, открити у нас, непременно трябва да отбележим и първият бутик на известния бранд „Миноар“, популярен с уникалността и качеството на своя авторски текстил, както и със стойностния си и нетипичен постмодернистичен дизайн. Своят успешен дебют на модната сцена направи брандът „La Cara Mi Exclusive by Mila Zaharieva” (това стана по време на ревю-спектакъла „Златна игла 2021“).

Един от най-добрите български дизайнери, признат в чужбина, Иван Донев, който също е носител на „Златна игла“ приключи 2021 година с поредния голям професионален успех. Този път той бе отличен за приноса си към висшата мода с авторитетната награда „GOLDEN LADY 2021 VFW“, която му бе връчена по време на Седмицата на модата в Дубай.
Този, макар и непълен, обзор на модната 2021 година би бил още по-лаконичен, ако не припомним за 80-годишния юбилей на най-знаковото име в българското коафьорство – това на стилист Капанов, както и да не отдадем дължимото на проведения под негова егида ХХІV Международен фестивал на прическата  и красотата в София. Важно е да се отбележи, че през 2021-ва един от големите български лидери в професионалните козметични продукти Selena ES разви своята корпоративна идентичност с ново лого и символ – папагала Кралското Жако, който олицетворява такива фирмените ценности, като лоялност, красота, интелигентност и забавление. Компанията даде старт на тази реновация в нова собствена бизнес сграда в град Пловдив, в която предстои провеждането на важни събития през 2022 година.

Още един национален конкурс на Академията за мода – състезанието за най-стилни и успешни българи „БГ модна икона 2021“, показа колко важна е връзката между адекватния дрескод и професионалния възход. С този приз заслужено бяха отличени Есил Дюран в категория „Музика“, Иво Аръков в категория „Изкуство“, Натали Трифонова в категория „Телевизия“, Ники Дойнов в категория „Медии и журналистика“, Саня Борисова в категория „Изкуство“ и за втори път Таня Скринска в категория „Бизнес”. Във време, когато лицето на днешната медийна култура е проядено от фалшиви знаменитости и виртуални тарикати, награди от този род са особено необходими. Новите носители на „БГ модна икона“, които Академията за мода оценява толкова високо за техния стил и професионален успех, служат за пример на новото поколение и на цялото общество. Затова и адмирациите към тях са напълно заслужени.

365-те дни на изминалата година ясно показаха, че българският моден дизайн и българската модна индустрия няма да паднат на колене пред ковид пандемията. Като важна част от културата и изкуството, модното творчество надмогна ограниченията и лишенията, защото стилът и красотата никога не се предават. Затова трябва да се отдаде нужния респект към българските модни творци и предприемачи, които, въпреки жестоката ситуация оцеляха и така допринесоха за оцеляването на нашия материален и духовен живот. Вече за всеки стана ясно, че мода ще има при пандемии, кризи, стагнации и какво ли не още, защото стремежът към новото и различното е свещено право на всеки човек.




Прочетено: 1912 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 116, Януари 2022

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 115: ХУМОРИСТИЧНИЯТ СТИЛ В ПОЛИТИЧЕСКАТА КОМУНИКАЦИЯ
   БРОЙ 114: ЕСТЕТИКА НА ХОБИТО
   БРОЙ 113: ПОЛИТЕЙНМЪНТ ИЛИ РАЗВЛЕКАТЕЛНИЯТ СТИЛ В ПОЛИТИКАТА
   БРОЙ 111: ВДЪХНОВЕНИЕТО В МОДНИЯ ДИЗАЙН
   БРОЙ 110: КОЙ ЩЕ ПОБЕДИ: КЕЦОВЕТЕ ИЛИ ВИСОКИТЕ ТОКЧЕТА?

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing