Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Към читателя

ЛУКСЪТ ИЛИ ДИЛЕМАТА ЗА КОНСУМАТИВНАТА КУЛТУРА

от FLM
31.07.2008
Време за четене: 1 мин.
3472
A A
СВЕЖО И РАЗНООБРАЗНО ИНФОРМАЦИОННО МЕНЮ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

Любомир Стойков

Любомир Стойков – главен редактор на “Fashion Lifestyle Magazine”

Темата за лукса принадлежи към онези теми, по които – както за модата и за футбола, всеки има свое мнение, всеки може да бъде прав за себе си. Какво обаче е луксът? Пристрастяването към него не засилва ли доминирането на консумативната култура в съвременните хора? Кое е общото между лукса и модата? И кое е различното между материалния и духовния лукс?…
„Всичко, което е различно от подслон и храна е лукс” е казал великият Кристиан Диор. По този начин той сякаш се е опитал да предпази хората от погрешни интерпретации на лукса само като безмерно богатство, свръхизобилие, задоволяване на всевъзможни прищевки и пр., от една страна, а от друга – да придаде по-широко значение на категорията „лукс” в смисъл на вкус, на страст към красивия живот, на желание да се живее качествено и стилно. Луксът в много голяма степен е уникална комбинация между високите материални и духовни стойности, подсилени и от знаците на оригиналността, гениалността, различността. Участието на един от емблематичните дизайнери на нашето време – Карл Лагерфелд в изграждането на острова на модата („Исла мода”) в Дубай е показателно тъкмо за тази страна на лукса, разбиран като единство на скъпи материали и забележителни идеи. На това приказно място човек не само може пасивно да консумира стоки и услуги на зашеметяващо високи цени, но и да има привилегията да присъства на едни от най-значимите модни събития в света (поне така е замислен този грандиозен проект).

Луксът има своите материални и духовни измерения. Голяма част от българските новобогаташи, например, са деформирани в надпреварата си да притежават най-скъпите коли в света, най-луксозните яхти, или пък дворци в стил „мутро барок”. Купувайки си скъпите играчки на лукса, те мислят, че си купуват самочувствие и престиж, фукайки се с „успеха си” пред медиите и забравяйки, че за да могат истински да се насладят на това, което притежават им е нужна адекватна култура, естетически вкус, интелигентност, образованост и… чиста съвест. Това е в пълен противовес на други – истински богати хора по света, като например един от най-имащите хора – Бил Гейтс, който е намерил баланса и хармонията чрез мащабна благотворителна дейност и прецизен „филтър” към баналните изкушения на материалната цивилизация. Неотдавна след като напусна „Майкрософт”, той реши изцяло да се посвети на хуманитарна алтруистична дейност.

Парите и богатството са традиционните ключове към луксозния стил на живеене – бляскавите имения, свръхскъпите маркови автомобили, бижутата, дрехите висша мода, разточителните ваканции по магнетичните дестинации – като цяло към безумно високия стандарт на живота. Но може ли всичко да се купи с пари? Защо сред най-скъпите неща милиардерите посочват спокойствието, естествената радост от съществуването, истинската любов, приятелство и лоялност и…един куп други неща? Може би защото някои от тях са достигнали до прозрението, че с пари не може да се компенсира липсата на култура, на вкус, на интелигентност, на здрав разум и на добродетели като честност, преданост, скромност, мъжество и талант.
Задължително ли е обвързан луксът във външността с най-скъпите маркови облекла? Прочути знаменитости и респектиращи с таланта си актьори и певци като Робърт Де Ниро, Джордж Клуни и Боно от „Ю ту” не си падат по марковите дрехи, нито по скъпите “мъжки играчки”, обличат се по-семпло и бягат от показната външност. Това не им пречи, обаче, да бъдат сред най-уважаваните личности на планетата, защото са големи таланти. Това не означава, че те нямат своята представа за луксозния стил на живеене. Това не означава, че те не разбират що е лукс. Освен това всеки човек е в правото да има своите страсти – един по произведения на изкуството, друг по маркови облекла, трети по квалитетни и с колекционерска стойност напитки, четвърти – по ретро автомобили и т.н., и т.н.

Няма нищо осъдително в стремежа на обикновения човек към луксозните предмети и вещи за дома и за бита. Няма нищо осъдително в това един човек със скромни финансови възможности да пести пари и в един прекрасен ден най-после да закупи мечтаната от него луксозна вещ – автомобил или мотоциклет, костюм или бижу, часовник или даже обувки. Един си пада по „Армани”, а друг по „Версаче”; някой умира за „Прада” и „Блумарин”, а друг за „Шанел” и „Диор”; има почитатели на „Кавали”, както има фенове на „Долче и Габана”. Това просто издава определена житейска стратегия, лична страст, индивидуален вкус и ритуален маниер на живеене. Но превърнат в самоцел и сведен до парвенюшката си показност, луксът разкрива грозното си лице и се превръща в двойник на консумативното съществуване. Защото неговият принцип е: потребление заради самото потребление! Защото неговите признаци са безумното харчене, алчното поглъщане, ненаситното разхищение и поквареното забавление…

Тагове: Брой 13

Вижте още

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА
Към читателя

БЛЯСЪК: НАЧАЛО И ВЪЗХОД НА ПЪРВОТО БГ ТЕЛЕВИЗИОННО ПРЕДАВАНЕ ЗА МОДА

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО
Към читателя

НОВАТА ЕЛЕГАНТНОСТ: ИНСТИНКТИВНА РОМАНТИКА И МИКС МЕЖДУ МИНАЛОТО И БЪДЕЩЕТО

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ
Към читателя

ЛЯТНАТА МОДА: СИМВОЛ НА СВОБОДА И ЕСТЕТИЧЕСКА ДЪРЗОСТ

Към читателя

ЛИЛИ ИВАНОВА ИЗВЪН СТАНДАРТНИТЕ КЛАСАЦИИ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео