Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

ДЖАПАНКИТЕ – ВЛАДЕТЕЛИ НА ЛЯТОТО

от FLM
02.07.2009
Време за четене: 2 мин.
9108
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

В сезона на пътешествията, топлото време и морето, е време да попътуваме с най-верния си приятел от плажа, в банята и дори в града. За тази екскурзия няма да е нужен обаче нито автомобил, нито влак, а само… чифт джапанки, които ще ни разходят по пътя на своето минало.

Историята започва с раждането. Тя показва, че животът на джапанките се заражда именно там, където се заражда и самият живот -от изгрева на слънцето – Изтока.
Името им обаче, с което са известни днес, съвсем не съвпада с раждането им. Думата “джапанки” или още “флип-флопс” започва да се използва значително по-късно – от около 1960 година. Названието “джапанки”, произлиза от названието на японските сандали и описва може би най-старата форма на обувките.

джапанки

Джапанките са надживяли стотици поколения, тъй като тяхната възраст е най-малко шест хиляди години. Този тип примитивни обувки са изобразени на скалната живопис, датираща от късния палеолит за период около 15 000 години назад. Има и описания на джапанките в древните египетски стенописи от гробници и храмове от около 4000 г. пр. Хр.

Най-старият оцелял пример за съществуването на джапанките в миналото са обувките, направени от папирусови листа. Тези джапанки са на около 1500 г. пр. Хр, и могат да се видят изложени в Британския музей.

джапанкиВ миналото джапанките са изработвани от множество материали и в много страни. Египетските сандали например са направени от папирусови и палмови листа. Специфичното и интересно в Египет е, че джапанките на богатите жени са били украсени със скъпоценни камъни и бижута. Дървени сандали пък са били изработвани в Индия, а оризовата слама е била материалът, използван в Китай и Япония. Листата от сизаловите растения били използвани за направата на сандали в Южна Америка, докато коренното население на Мексико използвало юка за изработката.

Макар и в миналото, мода съществувала. Въпреки че джапанките се състоят едва от две каишки и подметка, се оказва, че стиловете им са много. Моде лите се различават най- вече по разнообразната позиция на лентата, тъй като всяко използване на джапанките от различните цивилизации е съобразено с … пръстите на краката.

При гърците например тази лента минавала през големия пръст, при римляните – през втория пръст, а при месопотамците през третия.

В Енциклопедия на историята на японските нрави са поместени материали за широко използване на джапанките в Япония най-рано от периода Хейян (794-1185). В Япония децата ги носели докато се учели да ходят.

Като се има предвид дългата история на джапанките, досега те са се променили сравнително малко от древните времена.

В Америка първите джапанки започнали да се появяват чак след Втората световна война, тъй като войниците ги носели често като сувенири. Същото се случило и след Корейската война.

джапанкиджапанки

Войниците отнесли в Америка предшествениците на това, което ние сега определяме като джапанки, изработени от евтини материали. Тъй като този тип обувки навлезли в американската популярна култура, те били променени по вкуса й – в ярки цветове и дизайн от педесетте години на миналия век.

джапанкиОсвен знак на поп културата, джапанките стават пример и за определяне на неформалния начин на живот, като сърф културата в Калифорния например – всички ги носели на плажа или на басейна. Така джапанките постепенно се появили във всеки евтин магазин на плажа.

С течение на времето материалът за производство на джапанките се променя – освен гума, започват да се използват дървесина за кожа с бамбук и стилизирани платформи, но всички те остават верни на оригиналната база на дизайна – две каишки с подметка. Постепенно джапанките започнали да стават популярна част от модния пейзаж, така както дънките и тениските.

Голям тласък за превръщането на джапанките във всекидневието идва от Havaianas – основният бразилския производител. За повече от три десетилетия, Havaianas били основен производител на този тип аксесоар, произведен от синтетичен каучук. Джапанките обаче били обувките на селяни, домакини и други бедни хора, също както джинсите в САЩ, които представлявали работно облекло на миньори и работници.

Скоро след това стилът на джапанките се развил в две насоки – като част от всекидневието, а понякога и дори във висшата мода. Пример за увеличаването на продажбите им е фактът, че те са любим аксесоар на супермодела Кейт Мос, която дори ги носи на официални събития.

Произведени в ярки цветове и на цена от 6 до 15 долара за чифт или изпъстрени с кристали Сваровски за 150 долара, обувките тип флип-флопс, дефилират на модния подиум, благодарение на известните дизайнери.

Често възниква и въпросът дали те са подходящи за такива събития и дали пасват с дрескода в офиса например. Напоследък е налице широко медийно внимание в САЩ, за това дали този тип обувки, съчетани с подходящи дрехи, могат да се носят в Белия дом. Дори и за двадесет години обаче такава дискусия едва ли някога би намерила решение.

Трудно е да се намерят точни статистически данни за размера на пазара на джапанки в САЩ. В момента пазара на обувките там възлиза на 45 млрд. долара, а пазара за флип-флопс се оценява на 2 милиарда долара на дребно, като по-голямата част от тях са на цена под 50 долара за чифт. Пазарният размер е около 10% или продажба на около 20 милиона чифта годишно.

Пътуването обаче не приключва тук, тъй като простичките като модел, но вечни като удобство джапанки имат да извървят още много път… и то какъв.

джапанкиджапанки

Източници:
1.www.pecheblu.com
2.en.wikipedia.org

Снимки:
1. Джапанки и златни напръстници за краката, открити в гробницата на Тутанкамон.
Фото: farm4.static.flickr.com
2. Древноегипетски вариант на джапанките.
Фото: www.historyforkids.org
3. – 4. Съвременните джапанки са оригинални и ефектни.
Фото: teamsugar.com, www.mylovelybigfeetblog.com
5. – 7. Джапанките са любими и на знаменитостите.
Фото: www.zimbio.com, www.entertainmentwise.com, www.iheartthat.com

 

 

 

 

Тагове: Брой 24

Вижте още

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ
История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео