Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

от FLM
31.03.2011
Време за четене: 3 мин.
7250
A A
АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф.Любомир Стойков

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААн Демюлеместер е родена на 29 декември 1959 година в Кортрийк, Белгия. Завършила е моден дизайн в Кралската академия по изкуствата през 1981 година в Антверпен>, а преди това има също образование, придобито в художествен колеж в Бруж. Една от най-ярките представителки на т.нар. “Антверпенска шесторка“ – група белгийски дизайнери деконструктивисти и експериментатори. Първата й колекция прет-а-порте, предназначенa за жените е показана през 1981 година. Между 1981 и 1985 година работи като дизайнер на свободна практика. Собствена фирма под името B.V.B.A. “32” създава заедно със съпруга си през 1985 година. Авторка е на много колекции мъжко и дамско облекло, на различни аксесоари и плетива. През 1992 година е открит нейният шоурум в Париж. Носителка е на много престижни награди, между които “Златното вретено” (Белгия) за 1983 година и “Златна “Т” ( Испания) за 1992 година. По-късно открива магазини в Токио и Хонг Конг (2006); в Сеул (2007) и др. Организира своя ретроспективна изложба в Музея за декоративно изкуство в Париж (2011).

Творчеството на Ан Демюлеместер – една от най-ярките представителки на Антверпенската шесторка, често е сравнявано с експериментаторските търсения на най-прочутите японски деконструктивисти – Исей Мияке, Йожи Ямамото и Рей Кавакубо. Нейните изследователи не пропускат да отбележат факта, че през 80-те години тя прави това, което Ямамото и Кавакубо са създавали през 70-те , само че по нов и различен начин. И ако архитектурата на Льо Корбюзие вдъхновяваше Кавакубо, то самата Ан Демюлеместер днес живее в къща в Антверпен, проектирана от великия архитект заедно с Виктор (нейния син) и фотографа Патрик Робин (нейния съпруга).

ДЕКОНСТРУКТИВИЗМЪТ ОЗНАЧАВА СВОБОДА

Деконструктивизмът в модата е сред най-силните страни на постмодернизма, разбиран като култура и естетическа стратегия за създаване на произведения на изкуството. Колекциите на Ан Демюлеместер са нагледен пример за по-голяма отвореност, свобода и шанс за проява на инидвидуалното светоусещане на модния творец. Белгийската дизайнерка основателно се асоциира с едни от най-видимите страни на постмодернизма като културна и естетическа характеристика на съвременната епоха и като обобщена представа за правилата на художествено производство, изразяващи се тъкмо в липсата на каквито и да било правила. Деконструктивизъм и иронична дистанция, интерактивността и хипертекстуалността, еклектиката и културата на цитата, колажа и фрагментарност, игра и различност са сред ключовите думи, които помагат да се осмислят водещите страни в творечството на Демюлеместер в контекста на “постмодернизъм“. Не кой да е, а кръстникът на понятието “постиндустриално общество” социологът Даниел Бел посочва няколко знакови черти на постмодернизма, които с основание можем да отнесем към експериментите на Демюлеместер – инстинктивното начало, рушенето на границите и постигането на знание и познание чрез игра, а не чрез разграничение. Играта в изкуството на антверпенската дизайнерка веднъж е в “неправилността” на кройката и силуета, друг път в сменящата се височина на талията, а трети път – в текстуалните послания, изписани върху дрехите по метода на боди арт и оп арт.

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

Сред другите постмодернистични символи в произведенията на Ан Демюлеместер могат да се отбележат еклектиката и смесването на различните стилове, деформацията на силуета, преките или пък индиректните заемки от семиотиката на субкултурните течения. Както постмодернизмът с присъщите му деконструктивизъм и ирационалност се противопоставя на модернизма с типичните му конструктивизъм и рационалност, така и стилът на антверпенската дизайнерка и на нейните съмишленици се противопоставя на класическите представи за елегантност, за висша мода и за конвенционален лукс. Благодарение на експериментаторските творби на Ан Демюлеместер модата получава живителни сокове, тъй като много повече позволява на хората да избегнат унифицираността, да изразят по-пълноценно себе си – своя емоционален и духовен свят. Самото тяло вече е по-свободно и по-спокойно “диша” в неглижираната обвивка на деконструктивистката мода.

МИКС МЕЖДУ ГРУБОТО И ЕЛЕГАНТНОТО

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМАВникването в деконструктивисткия маниер на Демюлеместер показва, че в зората на своето творчество тя отдава предпочитание на едноцветни дрехи, изработени от силно напластени материи. В стила й се отпечатват няколко знакови похвати на постмодернизма в модата – миксът между грубоватата и елегантна кройка; по-обемните и дълги палта и рокли, които не ограничават тялото и неговите движения; естетическата деформация, постигана веднъж чрез удължаването на ръкавите на дрехите, втори път – чрез използването на субкултурни елементи от външността на хипитата и пънкарите, като отделни детайли или общ дух и атмосфера и трети път – чрез формалното противопоставяне между обемното и вталеното (големите, подобни на раса и плащеници дрехи на възтесните рокли и поли). Често пъти Демюлеместер предлага дрехи, които привличат вниманието със своята недовършеност и неоформеност – примерно с разръфаните си краища или пък с неочакваните метаморфози на текстила или пък формообразуването – примерно с обувки, чиито носове са покрити с дантела. Нейното изкуство е изкуство на светлосенките. Тъкмо в играта между светлините и сенките тя открива новото звучене, създава и изпраща новото послание, което не е обременено от познати и банализирали се форми, изразни средства, техники и ефекти.

Контрастът между религиозното и светското, елитарното и масовото, културното и субкултурното, нежното и грубото – дори когато се изразява в комбинацията между красива и фина блуза и тежко палто от габардин, показва още една от посоките на деконструктивизма, като един от особено характерните похвати на модния дизайн в епохата на постмодернизма.

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

ЕСТЕТИКА НА НЕБРЕЖНОСТТА

Когато едно непредубедено око се вгледа в произведенията на Ан Демюлеместер, то със сигурност ще почувства влиянието на субкултурата, на облеклата в стил “хипи” и “гръндж”, които предизвикват всеопрощаваща или пък снизходителна гримаса със своята размъкнатост, непретенциозност и заедно с това – свежест и атрактивна грапавост. Естетиката на тази небрежност и небрежността на тази естетика се коренят в любопитния съюз между елегантността и неглижето, между рафинирания вкус и маргиналните и спонтанни хрумвания за външността. Тъкмо Ан Демюлеместер, редом с такива ярки представители на Антеврепнската шесторка като Дрис Ван Нотен и Мартин Маржиела допринася за толкова властното нахлуване на спортния стил в официалната мода. Специалистите отдавна са забелязали, че дизайнерката използва кройки, които са близки до начина на проектиране на хипиевските и особено на рокерските облекла. Кожените якета и промазаните панталони от години са запазена марка на Демюлеместер, редом с дамските жилетки с високо закопчаване и “разпокъсаните”, “парцаливи” блузи, поли и пуловери. В нейните колекции сравнително рядко блестят активните тонове, тъй като обикновено тя работи с черното, бялото и сивото.

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

Вдъхновение в своята работа дизайнерката получава от небрежната естетика на младежките групи и течения и на ъндърграунд културата. Рокмузиката в лицето на две от най-ярките си представителки от златната епоха на 60-те и 70-те години в лицето на Джанис Джоплин и Пати Смит също са сочени като централни музи в творчеството на Ан Демюлеместер. Това обаче съвсем не означава, че зоните за вдъхновение са ограничени и сведени само до огнищата на младежката култура. Дизайнерката черпи идеи и от средновековния костюм, и от японската традиция на обличане.

* * *

Благодарение на Ан Демюлеместер и на дизайнери от нейната “кръвна група” световната мода получава свежи и нови импулси по посока на по-голямото разкрепостяване и даването на мощен отпор на крайното потребителско и консумативно отношение. Белгийската дизайнерка съумя да разкрие ново звучене на асиметрията като творчески похват, както и да естетизира такива славни субкултурни стилове като хипи, гръндж и пънк. Налагайки деконструктувизмът като основно изразно средство, тя придаде на модния дизайн ново звучене и му помогна да задоволи по-надеждно нагласите на хората към фрагментираност и индивидуалност на дрехата. Нейна е и заслугата за омекотяването на японската версия на деконструктивността и за осъществяването на приемственост и партньорство между японската и европейската дизайнерски школи.

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

АН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМААН ДЕМЮЛЕМЕСТЕР – ЦАРИЦАТА НА ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА

Бележки:

(1) В статията са използвани следните източници: Ангелов, В. Речник на термините по естетика. София: “Булвест”, 2000; Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003; And now for something completely different – Ann Demeulemeester. In Internet; Evans, C.Fashion at the edge. Yale University press. New Haven and London, 2003 ; Martin, R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne и др.

Снимки:

  1. Ан Демюлеместер

Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne, p.565.

  1. Гердан от пера – модел от колекцията на Ан Демюлеместер, 1992

Фото: © Marieen Daniels / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.348.

  1. Модел на Ан Демюлеместеер, пролет-лято 1997

Фото: © Niall McInerney / Evans, C.Fashion at the edge. Yale University press. New Haven and London, 2003, p. 203.

  1. Модели на Ан Демюлеместеер, 1996 – 2000

Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000 , p.354.

5. Колекция на Ан Демюлеместеер, 1997-1998

Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000 , p.398.

6. Модел на Ан Демюлеместеер, 1998

Фото: © John Akehurst / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.453.

7. Модел на Ан Демюлеместеер, 1998

Фото: © Chris Moore / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.453.

8. Модел на Ан Демюлеместеер, 1999

Фото: © Christophe Rihet / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.453 .

9. – 20. Модели на Ан Демюлеместер, пролет-лято 2006 г.

Фото © Ann Demeulemeester

21. – 22. Модели на Ан Демюлеместер, пролет-лято 2011 г.

Фото: Ann Demeulemeester / Prêt-à-porter P

23. – 24. Модели на Ан Демюлеместер, есен-зима 20>11 – 2012 г.

Фото © Ann Demeulemeester / GoRunway.com

Тагове: Брой 44

Вижте още

Ruse Fashion Week
Дизайнери

Ruse Fashion Week 2025: Финал с блясък и изящество

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео