Ан Демюлеместер е родена на 29 декември 1959 година в Кортрийк, Белгия. Завършила е моден дизайн в Кралската академия по изкуствата през 1981 година в Антверпен>, а преди това има също образование, придобито в художествен колеж в Бруж. Една от най-ярките представителки на т.нар. “Антверпенска шесторка“ – група белгийски дизайнери деконструктивисти и експериментатори. Първата й колекция прет-а-порте, предназначенa за жените е показана през 1981 година. Между 1981 и 1985 година работи като дизайнер на свободна практика. Собствена фирма под името B.V.B.A. “32” създава заедно със съпруга си през 1985 година. Авторка е на много колекции мъжко и дамско облекло, на различни аксесоари и плетива. През 1992 година е открит нейният шоурум в Париж. Носителка е на много престижни награди, между които “Златното вретено” (Белгия) за 1983 година и “Златна “Т” ( Испания) за 1992 година. По-късно открива магазини в Токио и Хонг Конг (2006); в Сеул (2007) и др. Организира своя ретроспективна изложба в Музея за декоративно изкуство в Париж (2011).
Творчеството на Ан Демюлеместер – една от най-ярките представителки на Антверпенската шесторка, често е сравнявано с експериментаторските търсения на най-прочутите японски деконструктивисти – Исей Мияке, Йожи Ямамото и Рей Кавакубо. Нейните изследователи не пропускат да отбележат факта, че през 80-те години тя прави това, което Ямамото и Кавакубо са създавали през 70-те , само че по нов и различен начин. И ако архитектурата на Льо Корбюзие вдъхновяваше Кавакубо, то самата Ан Демюлеместер днес живее в къща в Антверпен, проектирана от великия архитект заедно с Виктор (нейния син) и фотографа Патрик Робин (нейния съпруга).
ДЕКОНСТРУКТИВИЗМЪТ ОЗНАЧАВА СВОБОДА
Деконструктивизмът в модата е сред най-силните страни на постмодернизма, разбиран като култура и естетическа стратегия за създаване на произведения на изкуството. Колекциите на Ан Демюлеместер са нагледен пример за по-голяма отвореност, свобода и шанс за проява на инидвидуалното светоусещане на модния творец. Белгийската дизайнерка основателно се асоциира с едни от най-видимите страни на постмодернизма като културна и естетическа характеристика на съвременната епоха и като обобщена представа за правилата на художествено производство, изразяващи се тъкмо в липсата на каквито и да било правила. Деконструктивизъм и иронична дистанция, интерактивността и хипертекстуалността, еклектиката и културата на цитата, колажа и фрагментарност, игра и различност са сред ключовите думи, които помагат да се осмислят водещите страни в творечството на Демюлеместер в контекста на “постмодернизъм“. Не кой да е, а кръстникът на понятието “постиндустриално общество” социологът Даниел Бел посочва няколко знакови черти на постмодернизма, които с основание можем да отнесем към експериментите на Демюлеместер – инстинктивното начало, рушенето на границите и постигането на знание и познание чрез игра, а не чрез разграничение. Играта в изкуството на антверпенската дизайнерка веднъж е в “неправилността” на кройката и силуета, друг път в сменящата се височина на талията, а трети път – в текстуалните послания, изписани върху дрехите по метода на боди арт и оп арт.
Сред другите постмодернистични символи в произведенията на Ан Демюлеместер могат да се отбележат еклектиката и смесването на различните стилове, деформацията на силуета, преките или пък индиректните заемки от семиотиката на субкултурните течения. Както постмодернизмът с присъщите му деконструктивизъм и ирационалност се противопоставя на модернизма с типичните му конструктивизъм и рационалност, така и стилът на антверпенската дизайнерка и на нейните съмишленици се противопоставя на класическите представи за елегантност, за висша мода и за конвенционален лукс. Благодарение на експериментаторските творби на Ан Демюлеместер модата получава живителни сокове, тъй като много повече позволява на хората да избегнат унифицираността, да изразят по-пълноценно себе си – своя емоционален и духовен свят. Самото тяло вече е по-свободно и по-спокойно “диша” в неглижираната обвивка на деконструктивистката мода.
МИКС МЕЖДУ ГРУБОТО И ЕЛЕГАНТНОТО
Вникването в деконструктивисткия маниер на Демюлеместер показва, че в зората на своето творчество тя отдава предпочитание на едноцветни дрехи, изработени от силно напластени материи. В стила й се отпечатват няколко знакови похвати на постмодернизма в модата – миксът между грубоватата и елегантна кройка; по-обемните и дълги палта и рокли, които не ограничават тялото и неговите движения; естетическата деформация, постигана веднъж чрез удължаването на ръкавите на дрехите, втори път – чрез използването на субкултурни елементи от външността на хипитата и пънкарите, като отделни детайли или общ дух и атмосфера и трети път – чрез формалното противопоставяне между обемното и вталеното (големите, подобни на раса и плащеници дрехи на възтесните рокли и поли). Често пъти Демюлеместер предлага дрехи, които привличат вниманието със своята недовършеност и неоформеност – примерно с разръфаните си краища или пък с неочакваните метаморфози на текстила или пък формообразуването – примерно с обувки, чиито носове са покрити с дантела. Нейното изкуство е изкуство на светлосенките. Тъкмо в играта между светлините и сенките тя открива новото звучене, създава и изпраща новото послание, което не е обременено от познати и банализирали се форми, изразни средства, техники и ефекти.
Контрастът между религиозното и светското, елитарното и масовото, културното и субкултурното, нежното и грубото – дори когато се изразява в комбинацията между красива и фина блуза и тежко палто от габардин, показва още една от посоките на деконструктивизма, като един от особено характерните похвати на модния дизайн в епохата на постмодернизма.
ЕСТЕТИКА НА НЕБРЕЖНОСТТА
Когато едно непредубедено око се вгледа в произведенията на Ан Демюлеместер, то със сигурност ще почувства влиянието на субкултурата, на облеклата в стил “хипи” и “гръндж”, които предизвикват всеопрощаваща или пък снизходителна гримаса със своята размъкнатост, непретенциозност и заедно с това – свежест и атрактивна грапавост. Естетиката на тази небрежност и небрежността на тази естетика се коренят в любопитния съюз между елегантността и неглижето, между рафинирания вкус и маргиналните и спонтанни хрумвания за външността. Тъкмо Ан Демюлеместер, редом с такива ярки представители на Антеврепнската шесторка като Дрис Ван Нотен и Мартин Маржиела допринася за толкова властното нахлуване на спортния стил в официалната мода. Специалистите отдавна са забелязали, че дизайнерката използва кройки, които са близки до начина на проектиране на хипиевските и особено на рокерските облекла. Кожените якета и промазаните панталони от години са запазена марка на Демюлеместер, редом с дамските жилетки с високо закопчаване и “разпокъсаните”, “парцаливи” блузи, поли и пуловери. В нейните колекции сравнително рядко блестят активните тонове, тъй като обикновено тя работи с черното, бялото и сивото.
Вдъхновение в своята работа дизайнерката получава от небрежната естетика на младежките групи и течения и на ъндърграунд културата. Рокмузиката в лицето на две от най-ярките си представителки от златната епоха на 60-те и 70-те години в лицето на Джанис Джоплин и Пати Смит също са сочени като централни музи в творчеството на Ан Демюлеместер. Това обаче съвсем не означава, че зоните за вдъхновение са ограничени и сведени само до огнищата на младежката култура. Дизайнерката черпи идеи и от средновековния костюм, и от японската традиция на обличане.
* * *
Благодарение на Ан Демюлеместер и на дизайнери от нейната “кръвна група” световната мода получава свежи и нови импулси по посока на по-голямото разкрепостяване и даването на мощен отпор на крайното потребителско и консумативно отношение. Белгийската дизайнерка съумя да разкрие ново звучене на асиметрията като творчески похват, както и да естетизира такива славни субкултурни стилове като хипи, гръндж и пънк. Налагайки деконструктувизмът като основно изразно средство, тя придаде на модния дизайн ново звучене и му помогна да задоволи по-надеждно нагласите на хората към фрагментираност и индивидуалност на дрехата. Нейна е и заслугата за омекотяването на японската версия на деконструктивността и за осъществяването на приемственост и партньорство между японската и европейската дизайнерски школи.
Бележки:
(1) В статията са използвани следните източници: Ангелов, В. Речник на термините по естетика. София: “Булвест”, 2000; Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003; And now for something completely different – Ann Demeulemeester. In Internet; Evans, C.Fashion at the edge. Yale University press. New Haven and London, 2003 ; Martin, R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne и др.
Снимки:
Ан Демюлеместер
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne, p.565.
Гердан от пера – модел от колекцията на Ан Демюлеместер, 1992
Фото: © Marieen Daniels / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.348.
Модел на Ан Демюлеместеер, пролет-лято 1997
Фото: © Niall McInerney / Evans, C.Fashion at the edge. Yale University press. New Haven and London, 2003, p. 203.
Модели на Ан Демюлеместеер, 1996 – 2000
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000 , p.354.
5. Колекция на Ан Демюлеместеер, 1997-1998
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000 , p.398.
6. Модел на Ан Демюлеместеер, 1998
Фото: © John Akehurst / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.453.
7. Модел на Ан Демюлеместеер, 1998
Фото: © Chris Moore / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.453.
8. Модел на Ан Демюлеместеер, 1999
Фото: © Christophe Rihet / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.453 .
9. – 20. Модели на Ан Демюлеместер, пролет-лято 2006 г.
Фото © Ann Demeulemeester
21. – 22. Модели на Ан Демюлеместер, пролет-лято 2011 г.
Фото: Ann Demeulemeester / Prêt-à-porter P
23. – 24. Модели на Ан Демюлеместер, есен-зима 20>11 – 2012 г.
Фото © Ann Demeulemeester / GoRunway.com