Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Общество История

„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

от Надежда Петрова
04.03.2025
Време за четене: 1 мин.
526
A A
„ШАНЕЛ“: КЛАСА И СТИЛ – ВЧЕРА, ДНЕС И УТРЕ

Дизайнерката Коко Шанел. Фото: Harpers Bazaar

Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Ако има емблема в света на модата, то това безусловно е „Шанел“ (Chanel). Личността на Коко Шанел и модната къща, носеща нейното име, отдавна са се превърнали в пионери в историята на съвременната мода – символи на класа, стил, елегантност, дързост и лукс.

Габриел Коко Шанел преобразява скучния дотогава дамски гардероб, правейки го шикозен и елегантен за всеки един повод – от елегантния тайор за работещата жена до малката черна рокля за перфектната вечер, залагайки на туид и трико, на черно и бяло. Революцията в дамското облекло е осезаема – тялото е изкарано деликатно на показ, неговите форми и извивки са подчертани, то се движи леко и свободно, без да бъде обременявано с тежки кринолини и твърди корсети.  През 30-те години на миналия век Коко Шанел заявява: „Аз върнах свободата на жените, на техните тела, които се задушаваха под купища дантели, корсети и бюстиета. И всичко това ненужно натъпкано и подплатено.“. Коко Шанел изгражда уникален стил – непреходен във времето, а линиите и силуетите са актуални и днес. Редица неща, създадени от нея,  са се превърнали в иконични в света на модата – чантата „Шанел“ 2.55 (Chanel 2.55), парфюмът „Шанел“ № 5 (Chanel № 5), слънчевите очила, шапките и безкрайните нанизи изкуствени перли.

Псевдонимът Коко. След като напуска манастира, в който е израснала, Габриел Шанел започва работа като продавачка в известен бутик в Мулен, а в същото време работи и като певица в едно кафене. Там тя изпълнява песен със заглавието „Кой  видя Коко?“ и така оттогава всички започват да я наричат Коко. В това кафене се случва и една от най-важните ѝ срещи – тази с Етиен де Балзан, наследник на текстилни предприемачи. Той я кани да се премести в неговия замък и освен неин любим, той е и първият ѝ спонсор. Етиен де Балзан подава ръка на Коко и тя започва да прави шапки, а всички дами от обкръжението ѝ буквално се влюбват в нейните произведения.

Дизайнерката Коко Шанел.
Фото: Chanel

Двойното С. Знаменитата запазена марка с двете преплетени букви С представляват инициалите на дизайнерката – „Коко Шанел“ (Coco Chanel). Те са не само емблема на модната къща, но и символ на стила на Шанел, присъствайки както в логото, така и като бродерия или принт върху дрехи и аксесоари. Всъщност Коко се вдъхновява за тях от стъклописите в манастира в Обазин, където прекарва своето детство. Тези стъклописи дават началото и на други знаменити символи в нейното творчество – лъвове, вериги, фатални числа.

Линиите и цветовете. Годините, прекарани в абатството са дали и тук своето отражение. Израснала сред монахините в семпли дрехи в черно и бяло и строгата архитектура на манастира, Коко пренася това в своето творчество. Така Коко става Шанел – антитезата на противоположните цветове и строгата линия на силуетите се превръщат в отличителна черта на марката.

Трикото. През 1916 г. френският текстилен производител Жак Родиер (Jack Rodier) предоставя ексклузивно на Коко трикото за производство на дрехи. Дотогава то се е считало за тъкан, подходяща единствено за бельо. Коко Шанел реализира най-добре своите модели именно чрез него заради неговата мекота и свободата, която предоставя на женското тяло. Тя създава пуловери, жилетки и поли от тази материя, а те се превръщат в едни от първите разпознаваеми модели на бранда.

Пижамата. По време на Първата световна война Коко Шанел измисля удобен, но същевременно елегантен  модел копринена пижама, за да може тя и нейните клиентки да излязат на улицата посред нощ, ако се наложи, но без да губят своя блясък и очарование. Въздушните тревоги за предстоящи бомбардировки могат да прозвучат по всяко време на денонощието и това да наложи евакуация на живущите. Пижамата се превръща в една от любимите дрехи на Коко и дори понякога тя си позволява да излезе с нея и извън дома.

Парфюмът „Шанел“ № 5. В Грас Коко Шанел се запознава с парфюмериста Ернест Бо, който  по онова време е много известен в руския царски двор. Той създава първият и емблематичен парфюм за марката. Кръстен е „Шанел“ № 5, защото е бил петият от предоставените на Коко мостри. Този парфюм се превръща и в любимото оръжие за съблазняване на холивудската дива Мерилин Монро. Първоначално парфюмът не бил пуснат веднага в продажба, а се предлагал тайно на доверените клиентки, правейки ги част от една специална общност.  Така този аромат се превръща в моден фетиш още преди да е пуснат за масова продажба.

Емблематичният парфюм „Шанел“ №5.
Фото: Zoe Magazine

Малката черна рокля. Безспорно това е най-големият триумф в света на модата. Още от създаването си малката черна рокля се превръща в перфектния тоалет за всеки един повод и място. Любопитно е, че за създаването ѝ дизайнерката се вдъхновява от работещите парижанки – в офиса или в магазина, служителките носят черни рокли с бели яки и маншети. Така Коко решава да направи изчистена черна рокля, която да бъде изключително елегантна и да може внася индивидуалност благодарение на различни материи и детайли.

Чантата „Шанел“ 2.55. Тази прочута чанта е вдъхновена от мъжката чанта, използвана от любимия на Коко, английския благородник Артър „Бой“ Капел, който се облича като истинско денди. Този аксесоар е хит в бутика ѝ в Дьовил в навечерието на Първата световна война. Моделът търпи множество трансформации и версии през годините, но първоначално за неговата изработка Коко Шанел черпи вдъхновение от огромния диван с  възглавници от еленска кожа, намиращ се в нейното ателие. Това е най-копираната чанта в световен мащаб още от нейното създаване, а самата Коко споделя, че копирането е най-големият комплимент, който може да получи, защото се копират само най-добрите. Любопитен факт е, че това е и първата чанта, която се носи на рамо, а не в ръка.

Коко Шанел и звездите на Холивуд. През 1930 г. холивудският магнат Сам Голдуин от Метро Голдуин Майер вижда в Коко точния стилист, който да изгради имиджа на едни от най-големите кино звезди по онова време. Той я ангажира да работи за него като ѝ предоставя личен влак от Ню Йорк до Лос Анджелис. Влакът е изцяло реновиран с кожен салон в цвят слонова кост, а по време на пътуването Коко се наслаждава на шампанско и хайвер в компанията на своята специална приятелка Мися Серт. На гарата в Холивуд Коко е посрещната  с букет рози от Грета Гарбо. Шанел е личен стилист на актриси от ранга на Глория Суонсън и Марлене Дитрих, а Катрин Хепбърн печели награди и признание на Бродуей с мюзикъла „Коко“.

Талисманите на Коко.  Коко Шанел винаги носела две гривни, върху които изпъквали два големи малтийски кръста, украсени с аметисти, изумруди и тормалин. Тези гривни били подарък на дивата от нейния любим Дмитрий Павлович, братовчед на руския цар Николай Втори и член на династията Романови. Коко решава да създаде и своя линия бижута, която разработва съвместно с граф Етиен де Бомон и дук Фулко ди Вердура. Тези бижута съчетават полускъпоценни камъни редом до най-чистите такива и впечатляват със своята дързост и разкош.

Мари-Eлен Арно, облечена в костюм от есенно-зимната колекция „от котюр“ на „Шанел“ 1958/1959 във „Вог“, септември 1958 г.
Фото: Chanel

Бюти продуктите. Интересът на Коко към продуктите за красота всъщност датира много преди да пусне в продажба легендарния парфюм „Шанел“ № 5. Тя разработва заедно с екип лекари таен лосион, от чиито уникални качества се възползва императрица Евгения – една от най-елегантните жени на онова време и съпруга на Наполеон III. Този лосион е бил перфектен както за зачервена кожа, така и след бръснене, което го превръща в един от първите козметични унисекс продукти.

Враждата с Елза Скиапарели. Двете  най-големи имена в света на модата са били в непримирима вражда, която се простирала дотам, че на един бал Коко блъска Елза към един свещник и роклята ѝ пламва, а огънят е потушен с чаши сода от развеселените гости.

Скандална, дръзка, смела и гениална, Коко Шанел е истинска легенда, вдъхновила много от големите имена в света на модата. Освен за киното, по покана на Сергей Дягилев тя е създавала и костюми за балетни представления, а тоалети на модна къща „Шанел“ и до днес обличат за най-важните си моменти част от най-известните жени на света. Коко Шанел е доказателство, че няма невъзможни неща когато талантът и трудът срещнат възможността.

Използвани източници: LofficielItalia

Тагове: ChanelКоко ШанелШанел

Вижте още

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН
История

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ТЕН

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
История

ЙОРДАНКА ЧЕРНАЕВА – ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА БЪЛГАРСКАТА МОДА

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО
История

ИСТОРИЯТА НА ЧЕРВЕНОТО ЧЕРВИЛО

История

СИЛАТА НА ОЧНАТА ЛИНИЯ – ОТ ДРЕВНИ ВРЕМЕНА ДО ДНЕС

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео