Нина Цончева - Художник, чието платно е човешкото лице

Нина Цончева - Художник, чието платно е човешкото лице

Интервю на Галина Кондова

Нина Цончева е завършила Националната художествена академия със специалност “Стенопис”. Определя себе си като художник по образование и по призвание. И това не е случайно. Тя е петото поколение, в нейното семейство, което наследява дарбата и таланта да рисува. Традицията поставя нейния пра-пра дядо Атанас Кавръков - един от последните възрожденски зографи в България. След него всички в рода поемат по различен път, но винаги са свързани здраво с изкуството - скулптура, графика, стенопис, дьрворезба...

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеНина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Нина работи по специалността си, а с грим се занимава в телевизията, театьра и киното. Тя е част от екипа на най-успешното модно предаване – “Огледала”.

Вие сте художник, а как станахте професионален гримьор?
С грим започнах да се занимавам професионално точно когато завършвах образованието си. Стана съвсем случайно, въпреки че интересът ми към това изкуство винаги ме е съпътствал. Бях поканена от моя колежка в ателието на Димитьр Коклин. Там срещнах неговата ученичка Дияна Борисова - главния гримьор на „Огледала”. Тя ме покани като неин асистент в предаването. Така започна всичко. Въпреки, че съм благодарна на г-н Коклин за това, което научих за театралния и кино-грим, най-много дължа именно на Дияна Борисова. Тя беше човекът, който ме превърна в професионален гримьор.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеНина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Кое е най-важното качество, което трябва да притежава човек, за да се занимава професионално с грим?
Най-важните качества за това са усет за естетското, съобразителност и добра комуникативност, защото това е работа с хора и върху хора. Да не забравяме и външния вид, който трябва да поддържа всеки човек, грижещ се за визията на другите - не само заради близкия контакт по време на работа, а и за да бъде убедителен, че знае какво означава добра визия.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеКакво е за вас гримът – начин за прикриване на недостатъци или средство за подчертаване на силните страни на лицето?
И двете - зависи от случая. Ако наистина има някакъв козметичен проблем, който не може да бьде отстранен, гримът е спасение. Но най-голямата магия на грима е ловкото подчертаване на най-красивите детайли на лицето.

От кого се учите?
Най-вече от практиката, от самата работа, но и от активното следене на световните тенденции. Достатьчно е да следиш работата на гримьорите на световните дизайнери и на чуждите кинозвезди, които снимат в България.

Вие сте гримьор в най-успешното модно предаване “Огледала”. Разкажете за работата си там.
На „Огледала” дължа много. Работата с такива професионалисти ме обогатява и ме радва. Екипът ни е изключително сплотен, въпреки, че преобладават жените в него. Работим с изключително уважение един кьм друг, учим се един от друг. Това, надявам се, ни кара да се развиваме. Въпреки, че трябва да сме концентрирани, защото времето за снимки е ограничено, работим винаги с усмивка и добро настроение. Мисля, че това личи от екрана. Не малко гости са ни благодарили за най-хубавия ден в живота им, изкаран с „Огледала”.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеНина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Как преценявате какъв грим да направите на госта в предаването?
Гримът на госта се определя първо от темата на конкретното предаване, след това от стила на дрехите, които е избрала нашата стилистка и не на последно място от данните на самия гост. Защото целта ни е освен да материализираме една концепция, също и да представим госта в най-добрата светлина.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеНина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеНина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Случвало ли се е гостът да не се съгласи с вашата концепция за грим и да се налага да сътворите нова?
Не. По-скоро е имало такива проблеми по отношение на прическите, защото понякога се налага подстригване. Дори и някои гости да са се страхували от силен грим, когато са се виждали на края в огледалото, винаги са оставали доволни.

Кое е първото нещо, което забелязвате в лицето на човека, когото ще гримирате?
Пропорциите на лицето. Най-важно е да се съобрази коя част на лицето трябва да се подчертае. Дали в лицето преобладават големината на очите, устните или носа...

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Какво предпочитате: да интерпретирате тенденциите или да налагате свои?
Най-професионално ми се струва да можеш, интерпретирайки тенденциите, винаги да бъдеш себе си. Да имаш свой почерк. Претенцията да налагаш свои тенденции ми звучи преувеличена и нереализуема.

Как възприемате експериментите в грима?
Експериментите в изкуството са задължителни.Те са неговият двигател.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Много разпространена тенденция е т. нар. “невидим грим”. Посъветвайте нашите читателки как да го постигнат.
Вярно е и аз бих го препоръчала, особено за всекидневния грим. За постигането му са необходими или само матираща пудра или полупрозрачен фондьотен, които нежно да обобщят тона на лицето. Молив за очи, който леко да подчертае контура на окото, като най-добре е да се постави вътре в окото, за да създаде илюзията, че не е добавяно нищо извън естесвения контур. И накрая един слой леко нанесена спирала.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Коя е най-подходящата козметика за лятото?
По-леки кремове, не така мазни като през зимата. Най-важното е продуктите да са качествени с UV защита. Гримът като цяло трябва да бъде по-лек и почти незабележим.

Как да се грижим за гримовете си?
Гримовете трябва да се пазят от слънце и пряка сльнчева светлина.Те трябва да се съхраняват на хладно и тъмно място.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Какви са най-честите грешки, които допускат дамите при нанасянето на грима?

Понякога не избират точния нюанс на фондьотена или го нанасят прекалено обилно. Най-често не преценяват коя част от лицето си да подчертаят. Не е добре и очите и устните да са еднакво силно подчертани. Не е подходящо при сближени очи, например, да се подсилва вътрешния контур, при малки очи пък не трябва да се очертава окото и отвътре...

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Дайте някакви конкретни съвети – какъв грим е подходящ за блондинки, брюнетки, червенокоси...
За блондинките - кафяв или сив молив за очи, кафява спирала. Нюанси на червилото и на ружа - предимно от розовата гама. Гримът трябва да е максимално леко нанесен. За брюнетките и чернокосите дами - може да се използва черен молив, дори и очна линия, в зависимост от стила, който предпочитат. Изборьт на гама зависи изцяло от цвета на кожата и очите. При светлите очи цветовете са неограничени, но при тьмна кожа и очи трябва да преобладават топлите, земни тонове, всички производни на златните и бронзовите нюанси. При червенокосите дами - само нюанси на кафяво, бежово и червено. Никога да не се прави комбинация с розово и лилаво. И при тях може да се заложи на контрастно по-очертано око.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеНина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лицеНина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Тенденциите в грима се менят доста динамично и не всеки има възможност да ги следи и да ги прилага. От кои класически похвати, които остават непреходни, могат да се възползват дамите?
Всяка дама трябва да изследва кой е най-подходящият грим за нейното лице. В никакъ случай не е е препоръчително да се залита по всяка нова тенденция, защото рискуваме да станем смешни. Трябва да се тьрси най-красивата част от лицето, която да се подчертае с вкус.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Какво мислите за жените, които не излизат без грим от вкъщи?
Може би това е свързано с недостатьчно самочувствие, но ако това им помага да се чувстват по-добре нека го правят. Необходими са само достатьчно вкус и чувство за умереност. И качествена козметика.

Нина Цончева - Художникът, чието платно е човешкото лице

Вие какъв грим предпочитате?

Аз обожавам грима.Предпочитам този грим, който отговаря на облеклото ми и на ситуацията. Обичам гримът, който ме прави всеки ден различна.

Сама ли се гримирате?
Разбира се,това е допьлнително самоусъвършенстване.

Снимки:
1. – 5. Нина Цончева заедно с хората, които гримира.
6. – 7. Заедно с момичетата от “Огледала”.
8. – 20. Стенописи, сътворени от Нина Цончева.
Фото: © Личен архив




Прочетено: 6601 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 13, Август 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 12: Драматизъм и кукленско излъчване в летния грим
   БРОЙ 11: Изпепеляваща Съблазън
   БРОЙ 10: ГРИМЪТ ПРЕЗ ЛЯТОТО: FEMME FATALE
   БРОЙ 9: спиралата за очи – кралицата на декоративната козметика
   БРОЙ 8: Визията “Анжелик”: ангелски красива и неподправена

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing