Бихте ли ми казали ли нещо за вас?
Винаги съм търсила точната мярка която е в основата на човешките взаимоотношения и изкуството. Обичам умереността и напускам тази територия само когато оценявам артистичната работа на другите.
Вашите работи имат уникално, артистично внушениел Бихте ли ми казали повече за дизайнерската ви философия и инспирациите на облеклата, които проектирате?
Мисля това твърдение за малко преувеличено. Това, което ме вдъхновява и подхранва въображението ми, са великите примери на художниците от Френската школа. Харесвам Матис, Шагал, Модилиани, Сутин и Фуджита, сънародниците ми Паскин и Жорж Папазов, които подкрепят ежедневната ми работа и вдъхновение. Много от колекциите ми са вдъхновени от работите и философията на художниците които обичам. Дори и да не успявам да следвам до края пътя на свободата, винаги се оптвам да съм близо до идеите на „Дада” и тяхната революция.
Като eвропейски дизайнер мислите ли че предлагането на облеклата ви в Северна Америка носи нещо уникално европейско на америнаксната жена?
Европейското изкуство носи духа на Хуманизма. То следва този път от векове и негов връх са хармонията и изисканите внушения. Винаги е добре да се обогатиш с друга култура. Част от философията ми за дизайна на облеклото са думите на Оскар Уайлд: „Нищо не е толкова по-опасно от това да си много модерен. Рискуваш внезапно да се окажеш демоде”.
Според вас какво означава понятието мода в 2010?
В днешно време една модна колекция е 2/3 креативност и 1/3 реклама. Модната индустрия изисква различни умения. Хелън Стори, моден дизайнер, казва: „ Днес модният дизайнер трябва да играе различни роли: на художник, психолог, учен, политик, математик, икономист, търговец и всичко това в комбинация с бегач на дълги разстояния.” Модата днес е начин на живот. Както Оскар Уайлд казва:”Модата е това което човек облича. Не е модно това което другите носят”.
Като дизайнер и също като преподавател в Европа, кажете кои са най-важните уроци за студентите в областта на модния дизайн?
Модата винаги е била важна за всеки. Различните социални слоеве имат различно отношение към нея, но интелигентният човек винаги иска да се представи чрез модата. Някога Вламинк се е върнал от Лондон облечен с вратовръзка от дърво, боядисана във фовистични цветове, за да подчертае принадлежността и индивидуалността си.
Мислите ли, че днес модата има по-голямо значение отколкото е имала в миналото?
В основата на всяко материално изкуство стоят хармоничните взаимоотношения и пропорции. Великите примери на колегите ни от далечното и близко минало са най-важните неща, които един млад артист трябва да разбере.
Изкуството се ражда от изкуство и ние трябва да разбираме уроците на Пикасо и Миро, които са важни за всеки млад артист. След това той трябва да поеме своя собствен път.
Мислите ли, че е необходимо за този, който мечтае да стане моден дизайнер, да премине обучение по специалността в училище?
Абсолютно съм убедена, че без артистично образование няма шанс за развитие. Това не е валидно само за гениите, които се раждат веднъж на сто години.
Бел.ред. Интервюто на проф. Майа Богданова публикуваме в превод от английски, респ. от първоизточника: New England Fashion+Design Assosiation
Снимки:
1. Проф. Майа Богданова
2. – 9. Модели на проф. Майа Богданова
Изтоник: © Личен архив