Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура Медии

MОДАТА: ИЗКУПИТЕЛНА ЖЕРТВА НА ЧОВЕШКАТА СЛАБОСТ

от FLM
30.04.2009
Време за четене: 1 мин.
5924
A A
MОДАТА: ИЗКУПИТЕЛНА ЖЕРТВА НА ЧОВЕШКАТА СЛАБОСТ
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл
* Албена Александрова (РОШАВАТА ГАРГА) срещу Любомир Милчев – “Денди”

Често наричат модата “феномен”. Ако погледнем значението на тази дума в тълковния речник, ще прочетем следното: “Феномен: необичайно, свръхестествено явление или същество със свръхестествени способности”. Разбира се, можем да задълбочим лингвистичния анализ и да изследваме всяка една от тези думи поотделно, но не това е целта. По-специален интерес предизвикват последните две думи в това тълкувание: “свръхестествени способности”. В този случай логично възниква въпросът: след като модата е феномен, притежава ли тя свръхестествени способности?

Наскоро в предаването “Сблъсък” по бТВ беше коментирана темата “Развращава ли модата”? Както във всеки спор, разбира се, и в този случай имаше две страни. Известната дизайнерка Албена Александрова пледираше “невинен” за модата, докато Любомир Милчев – по-известен като “Денди”, беше приел ролята на прокурор. За разлика от него Албена Александрова – главен дизайнер на модна къща „Рошавата гарга”, показа със силата на аргументите, опита и компетентността, че модата е културен и естетически феномен, който изисква артистизъм, вещина и гъвкавост. Тя се наложи категорично в този ТВ двубой и с чувството си за хумор, когато подари на “Денди” белезници, за да се самоарестува заради липсата на вкус, което постави под въпрос ролята му на моден разбирач в неговата ТВ рубрика „Фешън полиция”. Ирония примесена с щедрост демонстрира дизайнерката, когато подари на своя „боксов” противник и специален брой на моден журнал със заглавие „Денди”, за да разбере Любомир Милчев все пак какво означава съвременна интерпретация на дендизма като стил и поведение.

Със сигурност стана ясно, че злостни коментари и обиди трудно могат да се използват като становище по даден въпрос. Това само утвърди истината, че модата много отдавна не е просто дефилиране на модели по подиума и поредното представяне на дизайнерска колекция. Модата е мощна индустрия и фино изкуство, обект на редица сериозни научни изследвания, и всяко подценяване на този факт води единствено до изпадане в неудобно, дори срамно положение.

Сблъсък като сблъсък, биха казали повечето читатели. От това предаване обаче могат да се направят поне три важни извода, които ще отговорят на поставения по-горе въпрос. Първият се заключава в изречението "Колкото по-зле, толкова по-добре". Участието като гост в подобно телевизионно предаване изисква предварителна подготовка и богат арсенал от аргументи в подкрепа на собствената теза. За съжаление т.нар. “Денди” създаде истинска дендания на екрана (грешката е вярна при изписването на думата), като демонстрира тотално отсъствие на знания и логични доводи в подкрепа на своята теза.

На второ място се оказа, че редица хора приписват на модата свръхспособности, които тя, поради една или друга причина, не притежава. Модата не е всесилна, тя е еманация на човека, който я “упражнява”, притежава само властта, която всеки един от нас й дава и стига само до там, докъдето я допуснем. И ако има нещо, което може да разврати човек, то това е неговото собствено съзнание. Тоест всичко е въпрос на избор, който обаче е продиктуван от онова, което се случва “там горе”, в главата. За съжаление много често хората обвиняват модата за собствените си грешки и я превръщат в изкупителна жертва на собствената си слабост. В тази връзка е странно, че дори хора, които си приписват титлата “фешън експерт”, бъркат голота с порнография. Специално за всички тях е пояснението: има разлика между двете, дори и някой да не я забелязва, и тя се състои в границата, която всеки сам си поставя. Естетичната голота е една от често интерпретираните теми в световното изкуство и съвсем логично е модата също да я експлоатира. Порнографията е изразяване на яве на всичко онова, което се случва в нечие съзнание и всеки сам решава дали ще я “приеме” и в гардероба си.

Третият извод, който може да бъде направен, е, че модата явно не е за всеки и са необходими сетива, за да може тя да бъде разбрана правилно. Безспорно, сляпото консуматорство е типична черта на съвременното общество, която не може в никакъв случай да бъде неглижирана. Дори напротив – за него трябва да се говори, да се коментира и да се обсъжда като порок, като болест на днешния ден. Но то също е въпрос на личен избор, то е липса на собствено мнение, на себеуважение и най-вече на самоконтрол. Нещо, за което обаче не е виновна модата, а самият човек.

Много коментари могат да бъдат написани още по повод на това предаване. Важното е, че казаното дотук дава отговор на въпроса, който беше поставен в началото, а именно “Притежава ли модата свръхестествени способности?”. И този отговор е ясен и категоричен: не. Модата е феномен не защото има свръхестествени способности, а защото успява по необикновен начин да провокира човешкото въображение. Тя притежава способността да мистифицира всекидневието дори с един дребен детайл, да предава послания, които не могат да бъдат изказани с думи, да култивира ценности. Или както самата Албена Александрова твърди: “Модата е сигнал, модата е знак, модата възпитава”. Какво по-човешко от това?

Снимки: www.btv.bg

Тагове: Брой 22

Вижте още

Стилът на диктаторите: Хитлер, Мусолини, Сталин
Медии

Стилът на диктаторите: Хитлер, Мусолини, Сталин

Професионален стандарт в търсене на най-добрите примери в бизнеса
Медии

Професионален стандарт в търсене на най-добрите примери в бизнеса

БТА е платформа за истинските новини
Медии

БТА е платформа за истинските новини

Прочутото списание FLANELLE избра Аксел Харди за Edge of Light
Медии

Прочутото списание FLANELLE избра Аксел Харди за Edge of Light

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео