Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Култура Фотография

ДОРОТЕЯ ЛАНГ ПРОМЕНИ ДИГИТАЛНАТА ФОТОГРАФИЯ

от FLM
18.01.2024
Време за четене: 1 мин.
1799
A A
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

По време на Голямата депресия Доротея Ланг снима безработните мъже, които се скитат по улиците. Нейните снимки на работници мигранти често бяха представяни с надписи, включващи думите им. Първата изложба на Ланг, проведена през 1934 г., създава репутацията ѝ на опитен документален фотограф. През 1940 г. тя получава стипендията на Гугенхайм.

Доротея Ланг

Един от изтъкнатите пионери в документални фотографи на 20-ти век Ланг е родена като Доротея Нуцхорн на 26 май 1895 г. в Хобокен, Ню Джърси. Баща ѝ Хайнрих Нуцхорн бил адвокат, а майка ѝ Йохана се съсредоточила върху отглеждането на Доротея и брат ѝ Мартин.

Когато е на 7-годишна възраст Ланг се разболява от детски паралич, което оставя десния ѝ крак и стъпало забележимо отслабени. По-късно това я кара да се чувства благодарна за нещата, които са се случили в живота ѝ. „Заболяването бе най-важното нещо, което ми се случи и ме формира, напътстваше ме, инструктираше ме, помагаше ми“, разказва тя. Няколко години по-късно, точно преди да навлезе в тийнейджърските си години, родителите ѝ се развеждат, а Доротея обвинява баща си за раздялата и в крайна сметка изоставя фамилното му име и взема моминското на майка си – Ланг.

Доротея Ланг

След гимназията учи фотография в Колумбийския университет, а през следващите няколко години работи за различни фотографи, включително Арнолд Генте – водещ портретен фотограф, а през 1917 г. учи при Кларънс Хъдсън Уайт в неговото престижно училище за фотография. До 1918 г. Ланг живее в Сан Франциско и управлява успешно портретно студио.

Първият истински допир на Доротея към документалната фотография идва през 20-те години на миналия век, когато тя пътува из Югозапада с художника Диксън (първият ѝ съпруг), снимайки предимно индианци. С настъпването на Голямата депресия през 30-те години тя насочва камерата си към това, което започна да вижда в собствените си квартали на Сан Франциско: работнически стачки и опашки за хляб. В началото на 30-те години Ланге среща Пол Тейлър – университетски професор и икономист. Тяхното привличане е незабавно и до 1935 г. и двамата напускат съпрузите си, за да бъдат заедно. През следващите пет години двойката пътува много, документирайки трудностите в селските райони. Тейлър пише доклади, а Ланг снима хората, които срещат. Това произведение включва най-известния портрет на влиятелния фотограф – „Майка мигрантка“ – емблематичен образ от този период, който нежно и красиво улавя трудностите и болката от това, което толкова много американци са изпитали. През 1940 г.  става първата жена, удостоена със стипендия на Гугенхайм.

Докато се бори с нарастващи здравословни проблеми през последните две десетилетия от живота си, Ланг остава активна. Тя е съосновател на Aperture – малка издателска къща, която произвежда периодични издания и книги за фотография от висок клас. Поема задачи за списание Life, пътувайки през Юта, Ирландия и Долината на смъртта. Също така е придружавала съпруга си на неговите работни задачи в Пакистан, Корея и Виетнам, наред с други места, като документира това, което вижда по пътя.
На 11 октомври 1965 г. Доротея Ланг напуска този свят от рак на хранопровода на 70-годишна възраст в Сан Франциско.  По това време вече има няколко внуци и правнуци от двете си деца от първия брак и трите си доведени деца.

Доротея Ланг

Три месеца по-късно Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк представя ретроспективна изложба на нейните творби. Това е първата такава еднолична изложба на жена фотограф. През февруари 2020 г. същият музей отново представя фотографиите на Ланг с надслов „Доротея Ланг: думи и картини”.

През 2003 г. Ланг заема място в Националната зала на славата на жените. Три години по-късно начално училище е кръстено на нея в Нипомо, Калифорния, близо до мястото, където е заснела „Майка мигрант”. През 2008 г. тя става част от Залата на славата в Калифорния, разположена в Калифорнийския музей за история, жени и изкуства – нейният син Даниел Диксън приема почетите вместо нея. През октомври 2018 г. родният град на Ланг Хобокен, Ню Джърси я удостоява със стенопис, изобразяващ нея и две други видни жени от историята на Хобокен, Мария Пепе и Дороти Макнайл.

Снимки:

1. Фотографът Доротея Ланг.

Фото: © Larry Colwell / Anthony Barboza / https://telegra.ph/Dorothea-Lange-03-29

2. Майка мигрант, Нипомо, Калифорния, 1936 г.

Фото: © Доротея Ланг / https://magazine.artland.com/stories-of-iconic-artworks-dorothea-langes-migrant-mother/

3. Снимка на мигрант от Оклахома.

Фото: © Доротея Ланг / https://documentaryshooters.com/images-from-the-fsa-road/

Източници:
https://www.britannica.com/biography/Ansel-Adams-American-photographer
https://www.moma.org/artists/3373
https://www.biography.com/artists/dorothea-lange
https://en.wikipedia.org/wiki/Dorothea_Lange

Тагове: Брой 126

Вижте още

Вивиан Майер: шепот в кадър
Фотография

Вивиан Майер: шепот в кадър

АНРИ КАРТИЕ-БРЕСОН: МАСТЪРЪТ НА МИГНОВЕНАТА ФОТОГРАФИЯ
Фотография

АНРИ КАРТИЕ-БРЕСОН: МАСТЪРЪТ НА МИГНОВЕНАТА ФОТОГРАФИЯ

МАРК ШОУ – СЛЪНЧЕВА ЕНЕРГИЯ ЗАХРАНВА УНИКАЛЕН ФОТОАРХИВ
Фотография

МАРК ШОУ – СЛЪНЧЕВА ЕНЕРГИЯ ЗАХРАНВА УНИКАЛЕН ФОТОАРХИВ

ФРАНС ЛАНТИНГ: „ЗА ДА БЪДЕШ ЕФЕКТИВЕН КАТО ФОТОГРАФ, ТРЯБВА ДА МОЖЕШ ДА ЗАГУБИШ СЕБЕ СИ“
Фотография

ФРАНС ЛАНТИНГ: „ЗА ДА БЪДЕШ ЕФЕКТИВЕН КАТО ФОТОГРАФ, ТРЯБВА ДА МОЖЕШ ДА ЗАГУБИШ СЕБЕ СИ“

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Милка Александрова ще представи новата си изложба „Внимание“

Милка Александрова ще представи новата си изложба „Внимание“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео