Благородство, талант, упорит труд и лишения се преплитат в живота на оперната певица Райна Кабаиванска. От дете по настояване на майка си, тя започва да свири на пиано и да пее, като си акомпанира с малък акордеон.
Завладяна от музиката, по-късно кандидатства в Консерваторията, където учи пиано и пеене. През 1958 г. печели стипендия за специализация за шест месеца в Москва, но успява да се срещне с министър-председателя по онова време и да замени стипендията си за специализация в Италия. Там животът я изгражда като силна личност, защото минава по не лекия път на поредица от лишения и разочарования.
Година по-късно, щастливата й звезда изгрява и Райна печели международния музикален конкурс за оперно пеене и класически балет – “Виоти” в град Верчели. От мъжете първа награда получава младият тогава Лучано Павароти. Паричната награда и престижът, които й донася конкурсът, оварят широко вратите за развитието на професионалната й кариера.
През 1961 г. с ентусиазираното настояване на една от легендите на световното оперно дирижиране Антонио Вотто, Райна дебютира в малката Скала в "Нощен турнир" от Малипиеро, а през май същата година e и дебютът й в “голямата” Ла Скала в ролята на Агнес в "Беатриче ди Тенда" заедно с Джоан Съдърланд.
Райна Кабаиванска се утвърждава като оперна певица и впечатляваща актриса с появата си в постановката на “Бохеми” от Пучини в Сан Ремо. Отдадена на своята професия и посрещана с оглушителни овации, тя предизвиква възторга на публиката и заслужено е въздигната в култова певица. Нейната многостранна даровитост заема важно място сред качествата й. Не би могло и да бъде другояче с изпълнителка, която е преди всичко висококултурна дама, полиглот и отличен музикант. Концертите и рециталите й са безбройни и обхващат репертоар от Монтеверди до наши дни.
През 2004 г. заедно с Лучано Павароти, Мирела Френи и диригентът Леоне Маджиера, Кабаиванска открива музикална академия в Модена.
Член е на журита на редица престижни конкурси – “Мария Калас”, “Кралица Елизабет” и т.н. Българската прима води майсторски класове в Италия, България, Испания и Франция. Професор е в италианската музикалната академия Чиджияна и в Нов български университет. Учредител е на фондация за подпомагане на културното и духовно изграждане на талантливи български деца-сираци.
Райна Кабаиванска е Кавалер на ордена на Италианската Република за гражданска доблест и за изключителен принос в изкуството. Пет пъти е обявявана за най-популярна личност на Италия и 2 пъти за музикант на годината.
Неповторима и единствена, изправяща публиката на крака, Райна Кабаиванска се превлъплъщава в Мадам Бътърфлай, Манон, Адриана Лекуврьор – героини от едноимените опери на Пучини, Масне, Чилеа. Широкият диапазон на нейните настроения, съответства и на диапазона на нейните роли. Тя има много състояния, може да бъде и женствено кокетна и събеседно жива, но и движеща се по правя линия към ясна цел, закачливо шегуваща се и отстъпваща, но и унила и патетично недоволна.
Ето какво казва и музикологът Родолфо Челетти за примата на българската, а и на световната опера:
“Гласът на Райна, разгледан сам по себе си като звуков материал, като генетичен инструмент, сякаш не съществува. Искам да кажа, че не може да бъде дефиниран, ако не се асоциира с определен образ – било Тоска, Чо-Чо-Сан, Адриана или Контесата от "Капричо". Всеки път това е един напълно различен глас.”. Безспорно е неговото признание, че "… Когато Райна се появи, сцената се изпълва с присъствието й!".
Снимки:
Райна Кабаиванска
Райна Кабаиванска в ролята на Мадам Бътърфлай на Пу чини
Българската прима на операта заедно с Лучано Павароти
Райна Кабаиванска на корицата на списание „Симфония”
Райна Кабаиванска в ролята на Дама Пика /Неапол, 2005 г./
Райна Кабаиванска в ролята на Дама Пика /Тулуза, 2008 г./
Райна Кабаиванска в сцена от операта „Тоска”
Фото: http://images.ibox.bg; http://e-vestnik.bg
Източник: www.rainakabaivanska.net
Видео: Райна Кабаиванска – "Тоска"