„Виктория и Албърт“ – лондонският музей, за който шивачеството е изкуство, достойно за излагане, представя от 14 Март до 2 Август 2015 г. забележителна изложба на тоалетите на Аликзандър Маккуин. Лондон, родният град на дизайнера и мястото, което го вдъхновява най-много, неслучайно е избран за организирането на първата най-голяма ретроспективна изложба в Европа на покойния дизайнер.
Работата му за известните майстори шивачи между 1984 – 1988 г. като Андерсън и Шепърд, Дживъс и Хокинс, О‘Конър и други, му помага да изучи кройки и конструкции, които интерпретира в своя дизайн. Един от най-известните дизайнери остава в историята на модата като създател на панталоните с S-кройка, нестандартните конструкции на якетата-„Данте“ през 1996 г. и панталоните с много ниска талия „Бъмстер“ от колекцията „Шофьор на такси“, станали моден хит в периода 1990 – 2000 г.
„Долната част на гръбначният стълб – това е най-еротичната част
от човешкото тяло, било то мъжко или женско.“
А. Маккуин.
Името на изложбата „Жестока красота“ отразява виждането на дизайнера за красотата на жената и нейното място в обществото. Като романтичен индивидуалист, той промотира свободата на мисленето и изразяването й, чрез облеклото и подкрепя ръководенето на личността от въображението.
Кураторът Клер Уилкокс подрежда тоалетите не както са създадени в колекции, а спрямо теми, вълнували дизайнера през творческия му път. Всяка тема е представена с уникален интериор от видео стени, тапети с модни скици, резбовани позлатени рамки, дори стая със стени и таван от черепи и кости.
Почти всяка тема съдържа в заглавието си думата „романтизъм“ и макар че романтика на пръв поглед не се усеща в изложените модели, тя е дълбоко закодирана в конструкциите, дантелите и украсите. Кройките и конструкциите са заимствани от периодите Романтизъм, Барок и Готика, но в същото време са иновативни и революционни. Тоалетите всяват страх и почитание. Арогантни, странни облекла от платове, пера, коса, метал, дърво, пластмаса, пясък, боя, месо, препарирани животински части и какво ли още не.
„Хората намират моите тоалети за агресивни. Аз ги виждам като романтични, занимаващи се с тъмната страна на личността.“
А. Маккуин.
Готика
Маккуин е силно вдъхновен от Викторианската готика през XIX в., чиято архитектура комбинира елементи от романтизма с всяващи ужас образи на животни и митични същества. Подобно на този период в колекциите му често рефлектират парадоксални взаимоотношения като живот и смърт, светлина и мрак, меланхолия и красота. Манекените са облечени в черни рокли от пера, кожени колани, многобройни плисета и пайети, образи на черепи с вплетени житни класове, а на главите си носят кожени маски с ципове на устата. Дизайнерът често поставя контраст между модния блясък и тъмнината и смъртта, като използва черепи, рога и кости като елементи в принтове или декорации.
„Смъртта е част от живота. Тя е нещо тъжно, меланхолично,
но и романтично в същото време. Тя е краят на цикъла – всяко нещо има край.
Цикълът на живота е позитивен, защото отваря място за нови неща.“
А. Маккуин
Романтичен примитивизъм
Дизайнерът многократно се връща към темата за примитивизма и хармонията в обикновения свят. Простите неща в живота и диалектичната връзка между хищник и плячка са изразени в колекциите „Ишу“ 2000 г. и „Навън е джунгла“ 1997 г. Комбинациите на примитивно и модерно, нецивилизовано и цивилизовано са изградени в облеклата чрез комбинирането на кожа с косъм с дантела и мъниста, лен с латекс, препарирани части от диви животни и рокли от коса. На тавана, на специално изградената стая от черепи и кости за изложбата, е вграден басейн, в който се прожектира образа на гмуркащо се момиче.
Романтичен национализъм
Аликзандър Маккуин създава няколко колекции, вдъхновени от биографични истории, заложени в шотландските му корени. Гордостта му намира явен израз в колекцията „Вдовиците на Гулoден“ 2006 г., свързана с въстанията през 1745 г. Традиционни шотландски карета, комбинирани с дантели; корони във формата на дяволски рога, гравирани със скъпоценни камъни; червени пантофки със сърмени украси, червени пера и пайети – колекцията „Highland rape“ 1995 г. носи политическо послание към Англия.
„Това, което англичаните направиха с шотландците,
не е нищо друго освен геноцид.“
А. Маккуин.
Въпреки тези остри забележки към англичаните, дизайнерът е дълбоко провокиран и от британската история. Най-осезаемо това личи в „Момичето, което живее на дървото“ 2008 г., една от неговите най-романтично-националистически колекции.
Романтична екзотика
Романтичната чувствителност на Маккуийн разширява неговите въображаеми хоризонти не само материално, но и пространствено. Съблазънта на екзотиката е централна тема в неговите колекции и тя е широкообхватна. Африка, Китай, Индия и Турция са местата, които предизвикват въображението му. Японското кимоно е дрехата, която дизайнерът безкрайно преструктурира в колекциите си.
„VOSS“ 2001 г. или „убежище“, е колекция, поставена в огромна двупосочна огледална кутия. Редица екзотични облекла в пъстри цветове и апликации, се появяват пред очите на публиката строго контролирано, а когато се скриват, публиката се оглежда в стъклата.
„Това беше опит да хвана нещо, което не е обичайно красиво,
но показва, че красотата идва отвътре.“
А. Маккуин
Романтичен натурализъм
Природата вдъхновява дизайнера за създаването на облекла от пера – „Вдовиците на Гулоден“ 2006 г.; рокля от миди в колекцията „VOSS“ 2001 г.; рокля от истински цветя в „Сарабанда“ 2007 г. и др. Дизайнерът използва още кал, косми, рога на животни, коса, дърво, черупки, тръни, кожи на влечуги, кръв, месо и др.
Кабинет на куриози
Експозицията е фокусирана върху атавистични и фетишистки принадлежности, създадени от Маккуиин в сътрудничество с шапкаря Филип Трейси и бижутера Шон Лийн. Кабинетът включва аксесоари от различни ревюта, специално създадени за шоуто и непредназначени за производство. Наредени от пода до тавана, като в кутии, са „артефакти“ като излятият корсет, шапката с пеперуди, обувките от „Атлантида на Платон“, шапката с гнездо и яйца, дървеният резбован торс, роклята от миди, обувките с крила, маската за лице с фигура на Христос, пръстенът с коса и други.
„Харесвам аксесоарите заради техният садомазохистичен аспект.“
А. Маккуин
Кураторът на изложбата е успял да предаде тази мисъл в пълната й сила. Разглеждайки тоалети и аксесоари от различни колекции събрани заедно, сякаш дизайнерът не се интересува от жената като личност, а само от нейното тяло като носеща структура на арт произведение.
Атлантида на Платон
Последната колекция на дизайнера от 2010 г. е силно повлияна от природата и теорията на Чарлз Дарвин. Маккуин използва сложни дигитални щампи, вдъхновени от морските обитатели и създава страхотно високите ботуши „Броненосец“. Колекцията предлага мощна визия за бъдещето и със своят микс от технологии се смята за най-голямото постижение на дизайнера. „Атлантида на Платон“ прогнозира бъдеще, в което ледовете ще се стопят, нивото на водата ще се покачи и живота на Земята трябва да се развива под вода, или ще загине още веднъж.
„Човечеството ще се върне на мястото, от което е дошло.“
А. Маккуин
Снимки:
1 – 11. Част от забележителната изложба на тоалетите на Аликзандър Маккуин в Лондон.
Фото: Личен архив на Ирина Танева