ДОЛЧЕ И ГАБАНА: НАЙ-УСПЕШНИЯТ МОДЕН ДУЕТ

ДОЛЧЕ И ГАБАНА: НАЙ-УСПЕШНИЯТ МОДЕН ДУЕТ

Любомир Стойков

1.Доменико Долче и Стефано ГабанаДоменико Долче е роден на 13 септември 1958 година в Полици Дженероса (близо до Палермо) – Италия, Стефано Габана – на 14 ноември 1962 година във Венеция ( според някои източници – в Милано) – Италия. Запознават се в Милано през 1980 година, работейки за една и съща модна къща. През 1982 година двамата създават общо дизайнерско консултантско студио, което прераства в известната днес модна къща “Долче и Габана”. Първата си дамска колекция представят в Милано през 1985 година, където през 1986 откриват и първия си магазин. Две години по-късно лансират и трикотажна линия, а през 1989 година започват да създават колекции бельо и бански костюми. Започват да изнасят своите облекла в Япония ( 1988 г.) и в други страни, като например САЩ, където през 1990 година откриват свой шоурум. Същата година пускат в производство мъжките си колекции. Линията “D&G” стартира през 1994 година и е предназначена за млади хора и затова е на по-достъпни цени. Създават колекции очила със собствен дизайн от 1995 година. Носители са на наградата Woolmark през 1991 г. и на приза Най-женствен аромат на годината през 1993 г. Получават и “Оскар” за най-добър мъжки парфюм през 1996 година. В края на 90-те продажбите им възлизат на около 500 милиона долара годишн, а през 2003 година техният оборот достига 475 млн евро. Притежават свои бутици в някои от най-големите градове в света – Париж, Ню Йорк, Сингапур, Хонг Конг, Тайпе, Сеул, както и в повечето европейски страни и на още няколко континента.

Тандемът Доменико Долче и Стефано Габана е навярно най-успешният дует в световния моден дизайн. Тяхната мода е продаваема, не само защото е пазарно ориентирана и има определено комерсиален характер, но и защото е максимално близка до ценностите и очакванията на младите потребители. Тя се харесва защото е свежа, актуална и неподправена. В нейната основа са залегнали фетишите на рок- и поп-музиката, етно-стила и постмодерната еклектика. Какво знаем за двамата прочути дизайнери? Каква е тяхната философия и естетика? Кое ги прави неразделни със световноизвестните поп-звезди? Къде са полюсите на интимното им привличане и защо се разминаха в личния си живот?...

Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2005Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2005Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2005

По-старшият в знаменитата двойка – “баткото” Доменико Долче, от дете е потопен в модата. Баща му е бил шивач, а впоследствие става притежател на малка фабрика за облекло в Милано. Майка му също е отдадена на модния дизайн и модния бизнес. Стефано Габана пък има образование по графичен дизайн. Когато се срещат в Милано, двамата са обединени от желанието да променят стила и представите на хората за елегантност. Още първата им съвместна колекция, показана през 1985 година, съдържа квинтесенцията на творческите им идеи – еклектизъм и романтика, смесване на различните стилове, нестандартни конструктивни решения и много младежки дух.

ФИЛОСОФИЯ И ЕСТЕТИКА

Начинът на мислене на Долче и Габана се определя както от най-новите вибрации в постмодерната италианска култура така и, разбира се, от най-добрите постижения в италианската дизайнерска традиция, където особено властно се открояват такива значими стилисти като Пучи, Албини, Армани, Валентино, Версаче, Фере и др. Свой отпечатък върху творчеството им оставят сицилианският характер и венецианската чувствителност. Доменико Долче тълкува по интересен начин връзката между сицилианската душевност и схващането за елегантността: ”Сицилианците могат да бъдат горди и благородни без непременно да са богати. Всяка неделя те обличат най-хубавите си <а href="https://www.fashion.bg">дрехи и се разхождат с тях, дори и да са им единствените. Те са ярко доказателство, че елегантността не може да се моделира. Тя е нещо вътрешно, нещо, което ти култивираш у себе си, ако знаеш смисъла на своя живот.”

5.Модел на Долче и Габана, есен-зима 2004-2005Скици на Долче и Габана, лято 2003Джери Хол позира в “далматински” тоалет на Долче и Габана по случай премиерата на филма “1001 далматинци”, 1997 г.

Сред най-сериозните причини да заработят заедно е сходното им отношение към красотата, която е и най-големият им стимул за творчество. И двамата са повлияни не само от пищната красота на барока, но и от кино шедьоврите на Роберто Роселини и Лукино Висконти и техните главни героини чувствените и женствени София Лорен, Клаудия Кардинале и Ана Маняни. В дизайнерското си изкуство те черпят вдъхновение и от такива велики модни експериментатори като Исей Мияке, Йожи Ямамото и Рей Кавакубо. Новаторство, интелигентна първичност, горещ сексапил и дръзка еротика – всичко това, миксирано в амалгамата на модерната поп-култура и уличната мода е в културната и естетическата основа на стила “Долче и Габана”.

Естетиката им е обвързана с неглижираната мода на улицата и младежката субкултура. Колкото по-дръзко – толкова по-добре! Колкото по-секси – толкова по-успешно! Красивите бродерии, живописните апликации и използването на пачуърка в техните колекции свидетелстват за търсенето на етно-шика. Атмосферата на китните италиански селца, топлият дух на Средиземноморието, картинната природа също рефлектират в тяхното изкуство.

Още в първите години на своето утвърждаване двамата стилисти всячески се стремят да избегнат грубата комерсиализация на своя дизайн. Те работят за своето име с ясното съзнание, че не трябва да допускат компромиси под влиянието на пазарната конюнктура и на повърхностните модни тенденции. В края на 80-те в интервюта пред медиите те говорят за огромното значение на самото име “Долче и Габана” и отбелязват, че нямат намерение да правят пари по бързия начин и, че за тях много по-важно е сигурно, макар и по-бавно, да изградят своя имидж на професионалисти, на дизайнери, които предлагат високо качество, свеж стил и удобни и модерни облекла.

Хелена Кристенсен представя мода на Долче и Габана през 1993 годинаМодел на Долче и Габана, пролет-лято 1993Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2004

Дизайнерското дуо Долче и Габана обича хубавите къщи и апартаменти , при това - винаги обзаведени по техен вкус и съобразно техния стил. Интериорът на вилата им “Сан Дамиано” в Милано напомня много на колекциите им, заредени с духа на еклектизма, различните етнически, градски и субкултурни влияния. Няма нищо странно в съжителството на руски килим от осемнадесети век и столове със зеброви шарки. Многобройните фотоси на кинозвезди като Мерилин Монро и Робърт Мичъм, Ана Маняни и София Лорен, както и снимки от детските и юношеските години на двамата дизайнери допълват усещането за мозаична култура и заедно с това – за домашен уют и непринуденост. Стефано Габана твърди:”Моят живот е работата ми. Ако работното ми място изглеждаше твърде делово и официално, щях да се чувствам сякаш са отнели живота ми. Искам, докато работя, да си бъда като у дома си.” Доменико Долче го допълва:”Не искам да живея в музей. Когато вървиш по улицата, виждаш, че една сграда е стара, другата до нея е нова. Третата е грозна, четвъртата е прекрасна. Това е нормално. Такъв е животът днес”. Египетските вази, лондонската маса, нюйоркската лампа, събирани в продължение на години най-сетне са заедно, на едно място. Погледът към тях дава възможност за естетическа преценка за възможните комбинации и асоциации в модния дизайн.

МЕТАМОРФОЗИТЕ НА СТИЛА

Модели на Долче и Габана, eсен-зима 1991-1992В естетическата и творческата еволюция стилът на Долче и Габана претърпява множество метаморфози. Първите им колекции през осемдесетте години са белязани със знака на хубавите италианки – кинозвезди, и на сицилианския маниер на обличане. В моделите им доминират волани, плисета, къдрици. Поставят се акценти върху дългите и богато украсени поли, шаловете за глава и други романтични и бъбриви детайли. Отделен сегемент е религиозното влияние и използването на църковни атрибути ( макар и умерено) в произведенията им, като например броеници и кръстове. Не трябва да се подминава и активната роля на черния цвят в тяхното творчество. През 90-те години модата им става все по-витална, чувствена и сексапилна. На преден план излизат интимните дрехи, респ. използването на корсажите, жартерите и фаталните черни чорапи. Хипи-темата също умело е интерпретирана от двамата модни творци, които не крият пристрастията си към алтернативната външност на младежките субкултури и ъндърграунд влиянията. Ако се вгледаме в един техен модел в стил хипи от колекцията им пролет-лято 1993 година ще отбележим майсторското използване на ефектите на мънистата, клоша, пачуърка, шала с ресни и шапката със спусната периферия.

В началото на новия милениум Долче и Габана лансират по-смели визии, които напомнят на някои от произведенията на световните модни авангардисти като Пако Рабан, Андре Куреж и Пиер Карден – остри форми и футуристични елементи. Множество копчета от метал, войнствени катарами и други металически украшения придават дозирана агресивност в модата на италианския тандем.

Експертите отбелязват, че през 2002 – 2003 години в колекциите им личи по-отчетливо въздействието на британския стил и по-конкретно на внушенията на Вивиън Уестууд, Джон Галиано и Аликзандър Маккуин. Заемки от облеклото на пиратите, на величествените пелерини и на театралност и еклектичност в чисто английска интерпретация характеризират моделите на Долче и Габана. През следващите години разработките са по посока на каубойския стил и външността на японските гейши, рок-културата и поп-музикантите и др. Дизайнерите извикват на мода 7/8 панталоните, бюстиетата, късите сака и кукленските рокли. През всичките десетилетия общото и неизменното в творчеството им е масираното използване на денима ( панталони, якета и ризи, артистично накъсани и сцепени, украсени с много хъс и страст), на тишъртите ( безсмъртен символ на младежката контракултура и алтернативно мислене), комбинирани с шорти, джинси или поли, както и свежите бродерии и красивата еротизация на стила. Дали обувките ще бъдат с високи платформи тип “танк” или пък ще се набляга на малката черна рокля – всичко това зависи и от сезона, и от настроението, и от вдъхновението на оригиналните италиански дизайнери.

В най-новия си период между 2005 и 2006 години Долче и Габана се променят по посока на една по-рафинирана елегантност, близка до класическите представи за модната линия и до по-успокоените обеми, силуети, кройки и колористични вариации. Без да изменят на традиционно свежия си маниер и внушения за младежка неподправеност и грапавина, те правят доста категоричен естетически намек за многоизмерността на таланта си. Показателна в това отношение е дамската им колекция “По нещо за всеки”, есен-зима 2006-2007. Предложенията им пък за мъже за същия сезон са инспирирани от вида на Наполеон Бонапарт и милитаристичната тема като цяло. Не случайно колекцията е наименована “Война и мир”, а сред водещите й компоненти се открояват бричовете, ботушите, саката и джинсите, повлияни от военизирания стил на обличане.

Клаудия Шифер позира в колекцията Wildness на Долче и Габана, пролет-лято 1997Модели на Долче и Габана ( детайл), 1999 г. Модел на Долче и Габана, издържан в хипи-стила

НЕРАЗДЕЛНИ С ПОП-ЗВЕЗДИТЕ

Едва ли има нещо по-естествено и закономерно за творчеството на Долче и Габана от огромния им интерес към звездите на поп-сцената и плътните им контакти с тях. Повечето известните изпълнители са техни почитатели, но като че ли най-активно двамата работят с Мадона, Уитни Хюстън и Кайли Миноуг. Емблематичен е корсетът на Мадона, обсипан целият с ефектни камъни и кристали, изработен от дизайнерите през 1991 година. Това съвпада с периода, в който поп-певицата предизвиква всеобщ интерес към дълбоките деколтета и ексцентричното подчертаване на бюста, а като цяло и към по-еротичната и сексапилна мода, лансирана с помощта на засиленото внимание към бельото и неговото изваждане на показ. Уитни Хюстън също се възползва от услугите им, поръчвайки на “Долче и Габана” всичките си костюми за цяло едно свое турне. В дизайна на тези и други сценични облекла двамата модни творци наблягат на смесицата на цветове и стилове, както и на постигането на индивидуална експресивност и културна екстравагантност. Момчешкото, момичешкото и като цяло – младежкото излъчване е друга особеност, която личи особено силно в дрехите и допълненията, предназначени за поп-звездите.

Долче (вдясно) и Габана отмарят в компанията на любимия им лабрадор Лола.Почитта и преклонението им пред краля на рокендрола Елвис Пресли проличава, когато за представянето на колекцията си есен-зима 2004-2005 година те канят да дефилира внучката на Елвис Пресли – 14-годишната Райли Киоу. Тя е дете от брака на Лиса Мари Пресли и музикалния изпълнител Дани Киоу. Щампирани тишърти, мини-поли от деним, както и ефектни и пъстроцветни гердани, колани и обувки характеризираха повечето от моделите в тази колекция. Самата Райли Киоу се представи доста по-семпло с тоалет, издържан в стила на естетизирания гръндж, в който доминираха рюшовете, воланите и елегантното колие. “За нас е страхотна чест да й помогнем да започне работа като модел. С красотата на майка си и излъчването на дядо си тя е бъдеща звезда” коментират Долче и Габана дебюта на Райли на модния подиум.

ИНТИМЕН ЖИВОТ: БЛИЗОСТ И РАЗДЯЛА

Различността или още другостта в сексуалната ориентация на прочутите модни дизайнери отдавна не учудва никого. Интимната връзка на Доменико Долче и Стефано Габана със сигурност принадлежи към категорията неконвенционални любовни истории, дали изключително добър творчески и бизнес резултат. Те не само дълги години съжителстваха на съпружески начала, но и активно се бореха за защита на правата на гей обществото, а и въобще на хората, изповядващи нестандартни полови предпочитания. Двамата яростно отстояват в своите публични изяви т.нар. “Пакт за гражданска солидарност”, според който живеещите заедно двойки ( макар и официално нерегистрирани) имат същите човешки права както и онези, които чрез граждански акт са официално регистрирани. Тук те дори влизат в противоречие със Силвио Берлускони, към чиято партия “Напред, Италия!” имат големи политически симпатии.

Произведения на Долче и Габана, есен-зима 2007-2008Произведения на Долче и Габана, есен-зима 2007-2008Произведения на Долче и Габана, есен-зима 2007-2008

Модният свят обаче остана шокиран, когато през 2005 година двамата дизайнери обявиха, че прекъсват дългогодишната си интимна връзка и че остават само партньори в дизайна и бизнеса. Възможните причини за това са няколко. От една страна, естественото и логично приключване или още “изконсумирване” на връзката и на емоционалния им съвместен живот. От друга страна, вероятно разочарование на единия от другия или пък – взаимно – на всеки от всеки. Но може би най-важната причина за техния “развод” се корени в радикалното им различие по въпроса за семейството и за осиновяването на деца. Докато по-възрастният Доменико Долче не държи толкова да има собствено ( като ген и биология) дете и е готов да отгледа повече малчугани, воден от носталгия по собственото си детство, при по-младият - Стефано Габана нещата съвсем не стоят по същия начин. Той държи да бъде биологичният баща, да има един син и е готов да направи това, стига да открие подходяща за целта майка-донор. "Защото е немислимо един малчуган да има баща, а да няма майка, които да ги чувства близки, да расте под взаимните им грижи. Дори ако родителите живеят разделено, примерно в съседни апартаменти или къщи, както обикновени разведени, които обаче заедно намират топлина за детето си", развива своята философия Стефано Габана ( цит. по Р. Михайлов и в.”Монитор”).

Хубавото в този случай ( ако може да се говори че това е хубаво!) е, че двамата преодоляват емоционалния и интимен разрив и продължават да творят заедно. Те имат милиони почитатели, а не просто клиенти и е радващ фактът, че продължават съвместната си дизайнерска дейност.

Произведения на Долче и Габана за “D&G”, пролет-лято 2008Произведения на Долче и Габана за “D&G”, пролет-лято 2008

* * *
Творческият и делови успех на италианското дизайнерско дуо Долче и Габана се дължи поне на четири важни причини. Първо, изначалният им стремеж да бъдат различни, особени и индивидуални в своето изкуство. Второ, органичната им връзка с фолклора и етническото богатство, благодарение на които моделите им са пъстроцветни, витални и въздействащи. Трето, непресъхващият им интерес към реалния живот и хрумванията на улицата и младежката култура води до създаването на удобни, свежи и заредени със спортен дух облекла, в които сексапила се преплита с романтиката и еклектиката. Четвърто, пълноценното им общуване с киното и поп-музиката раждат новите шедьоври в модния дизайн, заредени с нова, нестандартна визия, ексцентричност и предизвикателство. Долче и Габана обогатяват италианската модна традиция тъкмо със смелото навлизане в ценностната система на новата генерация. Не само чрез облеклата и аксесоарите, но и със запомнящите се парфюми те дават своя свеж импулс и на световната мода. Най-високо трябва да се оценят техните нови конструктивни решения, оригинален микс на форми и цветове и естетска другост, творческа различност за понятията “елегантност”, “стил” и “постмодернизъм”.

Бележки:
(1) В статията са използвани следните източници: Празник на по-особения вкус. Доменико Долче и Стефано Габана, сп. “Максимум”, бр.10, април, 2000, с.9-10; Chua, Lawrence , Dolce & Gabanna, Sicilian style. (women's apparel designers Stefano Gabbana and Domenico Dolce) In: WWD, 6/21/1989; Dolce and Gabbana. In: Fashion Designers – Vogue – Internet; Evans, C.Fashion at the edge. Yale University press. New Haven and London, 2003 ; Martin, R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne и други публикации в българския и чуждестранния печат.

Снимки:

1.Доменико Долче и Стефано Габана
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999, p.537.
2., 3. и 4. Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2005
Фото: © “Elle” ( Ru), April 2005
5.Модел на Долче и Габана, есен-зима 2004-2005
Фото: © “Vogue” (Ru) , August 2004
6. Скици на Долче и Габана, лято 2003
Фото: © “Vogue” (Ru) , August 2003
7. Джери Хол позира в “далматински” тоалет на Долче и Габана по случай премиерата на филма “1001 далматинци”, 1997 г.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999, p.537.
8. Хелена Кристенсен представя мода на Долче и Габана през 1993 година
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999, p.537.
9. Модел на Долче и Габана, пролет-лято 1993
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999, p.537.
10. Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2004
Фото: © “Vogue”, Jan 2004
11. Модели на Долче и Габана, eсен-зима 1991-1992
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, р. 416;
12. Клаудия Шифер позира в колекцията “Wildness” на Долче и Габана, пролет-лято 1997
Фото: © Michel Comte / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, р. 352;
13. Модели на Долче и Габана ( детайл), 1999 г.
Фото: © Stevem Klein / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, р. 415;
14. Модел на Долче и Габана, издържан в хипи-стила ( мъниста, клош, пачуърк, шал с ресни и шапка със спусната периферия), пролет-лято 1993
Фото: © Niall McInerney / Polhemus, T. Streetstyle: from sidewalk to catwalk. London, New York, 1996, p.66
15. Долче (вдясно) и Габана отмарят в компанията на любимия им лабрадор Лола.
Фото: © Сп.”Максимум”
16. – 18. Произведения на Долче и Габана, есен-зима 2007-2008
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM
19. – 20. Произведения на Долче и Габана за “D&G”, пролет-лято 2008
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

ВИДЕО:
“Долче и Габана” – филм на Любомир Стойков, излъчен в предаването за стил “Чаровната диктаторка” по “7 дни” ТВ през 2007 г. – І част
“Долче и Габана” – филм на Любомир Стойков, излъчен в предаването за стил “Чаровната диктаторка” по “7 дни” ТВ през 2007 г. – ІІ част

Dolce & Gabbana : Women Fashion Show SS 2007 Runway (Part 1)

Dolce & Gabbana : Women Fashion Show SS 2007 Runway (Part 2)

Dolce & Gabbana : Fashion Show FW 06-07 Runway (Part 1)

Dolce & Gabbana : Fashion Show FW 06-07 Runway (Part 2)

Dolce & Gabbana : Fashion Show FW07-08 Women (Part 1)

Dolce & Gabbana : Fashion Show FW07-08 Women (Part 2)

DOLCE & GABBANA MENSWEAR SPRING/SUMMER 2008




Прочетено: 24638 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 3, Октомври 2007

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 2: ВАЛЕНТИНО: РОМАНТИЧНИЯТ РИЦАР НА ЕЛЕГАНТНИЯ СТИЛ
   БРОЙ 1: ДЖОРДЖО АРМАНИ : “ЕЛЕГАНТНОСТТА СЕ РАЖДА ОТ ДУХА, КУЛТУРАТА И ИНТЕЛИГЕНТНОСТТА”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing