„За мен, комфортът е най-модерното нещо в дрехите, но и най-опасното за дизайнерите. В модата и в животa, имаш нужда от страх и несигурност, за да продължиш напред“, споделя Албер Елбаз.
Дали е от съществено значение къде и по кое време на този свят се е появил някой, ако този някой остане непознат и неразпознаваем? Албер Елбаз е личност, която оставя дълготрайна следа в съзнанието на всеки, който се е докоснал до творчеството му. Това важи особено за жените, тъй като той съумява да инфилтрира истината за тях в дрехите, които създава. Да обичаш и да разбираш жена, са две диаметрално противоположни неща, но когато ги постигнеш, мястото ти в сърцето й става постоянно. За успеха на Елбаз в модната индустрия влияние е оказала именно тази му способност – усета към женствеността.
Албер Елбаз е роден на 12 юни 1961 г. в Казабланка, Мароко, но десет години по-късно имигрира в Израел заедно със семейството си. Полага служба в Израелските отбранителни сили, след което се дипломира в известният в Шенкар колеж по инженеринг и дизайн (Shenkar College of Engineering and Design). До тук нищо не предполага, че един ден Елбаз ще се превърне в един от водещите модни дизайнери в световен мащаб. Самият той споделя, че ако е можел да върне времето и да започне всичко от начало, едва ли е щял да запише мода, а по-вероятно – медицина. Изключителната му проникновеност обаче прави паралел между двете противоположни сфери и заключава, че модата е приблизително толкова интимна, лична и обгрижваща тялото, колкото и самата медицина.
През 1985 година Елбаз се мести в Ню Йорк, където за период от две години работи за производител на конфекция. Съдбоносна е срещата му с дизайнера Джефри Бийн (Geoffrey Beene), от когото получава цялото му необходимо знание за модата като феномен и като занаят. Като че ли творческото сътрудничество помежду им се оказва най-мощният катализатор за външното проявление на вътрешно присъщите за Елбаз стил, деликатност и семпла оригиналност. Всъщност, талантът на дизайнера, приложен в избора на материи, форми, силуети, не може да бъде описан само с няколко определения, той трябва да бъде почувстван и това, оказва се, не е сложна задача. Дрехите му извикват желание у всяка жена да се слее с тях, тъй като те допълват, изграждат, извличат на повърхността женствеността, неподправена, истинска и затова вечна, което пък прави творенията му неизлизащи от актуалност.
Албер Елбаз по сетивен път открива истината в нейните многолики проявления, а гениалността му се корени в умението да я репрезентира чрез дрехите, които създава. Бийн научава протежето си не само на същественото в занаята, но също така му дава и безценни съвети като например, „никога не казвай комерсиално – казвай желано“.
Албер Елбаз е асистент на Джефри Бийн до неговата смърт, която слага физически край на тяхното седем годишно творческо сътрудничество, но не и на влиянието на Бийн върху креативното претворяване на женствеността в колекциите на Елбаз за Guy Laroche, Yves Saint Laurent, а от десет година насам и за френския бранд Lanvin, който възкреси от пепелта на посредствеността, изпълвайки величието на лейбъла със съдържание.
Още в начало на своята кариера като дизайнер, Елбаз заявява категорично, че има ясна визия за творчеството си, за това какви идеи иска да внедри в конструкциите на дрехите, които създава. Той е визионер, истински артист, странящ от комерсиалното, но по резонно стечение на обстоятелствата, създаващ продаваща се мода. Мода, която задава тенденции с траен характер в подкрепа на неговото възражение, че не е „дизайнер на момента“, каквото определение често му се дава. Успеваемостта на колекциите му навярно се дължи и на желанието му да внесе емоция в материята, изграждащата дрехата. Дизайнерът споделя: „Ние търсим емоционални дрехи. Никой не може да ги дефинира точно, но усещаме, че тази промяна настъпва. Изкуството е само за сетивата, но дизайнерите трябва да мислят. Жените се променят и аз действително виждам разликите в живота на жените и на мъжете. Жените трябва да представят, да бъдат перфектни. Но това, което правя, не се свежда до формула.“ Очевиден е неговият задълбочен интерес към все по-дълбочинното опознаване на женската същност, на тенденциите в личностното и емоционалното еволюиране на жените.
Изтънчеността, деликатността на формата, както и приложимостта на дрехите, които Елбаз създава го правят предпочитан дизайнер за събития с официален и неофициален характер от популярни личности като Дженифър Лобез, Кайти Холмс, Джулиан Мур, Ема Стоун, Бионсе Ноуз, Мила Кунис, Зоуи Салдана, Мерил Стрийп и много други.
През ноември 2011 г. се създава колаборационна хитова серия от дрехи на „Ланвен” за H&M. Събитието е широко отразено, а феновете на двата бранда едва успяват да си набавят дори парче от колекцията.
За десет годишнината от постъпването на Албер Елбаз на поста артистичен директор на френската къща за висша мода „Ланвен”, е създадена ексклузивно луксозната книга „Албер Елбаз, Ланвен””, описваща процеса по създаването на колекция с автор – самият дизайнер. Скъпоценната книга излиза в лимитиран тираж, на 688 страници, на които Елбаз разкрива заложената истина в творческите си проекти. На партито след ревюто на колекция есен-зима 2012 г., Албер посреща с песен почелите събитието гости, а за него организаторите поднасят пирамидална торта, чиито етажи представляват реплика на самата книга. Модното шоу по презентирането на колекция есен-зима 2012, посветено на годишнината на Елбаз, е колаборация от тревожност, фантазия и интуиция, това е модата на френския дизайнер.
Цветова наситеност, блясък, скъпоценни камъни, изчистена линия, строга привлекателност, иновативност и традиционност описват моделите от есенно-зимната колекция на Елбаз за „Ланвен”. Силуетът е изчистен, следва формата на тялото, а обемите в областта на ханша, постигнати чрез допълнителен пласт плат доизграждат женствените форми. Цветовете са плътни, но непретенциозни. Тревожността на твореца се превръща в тръпка за зрителя, който се влюбва от пръв поглед в роклите.
Логото на „Ланвен”, най-старата къща за висша мода в света, е майка и дъщеря, държащи се за ръце. Докато дизайнерите днес биха разчели това малко по-сантиментално и откровено съотнесено към висшата мода, то изглежда напълно се е синхронизирало с интенциите на главният дизайнер Албер Елбаз при поемането на творческата отговорност към лейбъла през 2001. Жени – млади и възрастни, слаби и закръглени, от покрайнините и от центъра на града – изглежда всички са увлечени по култа, издиган от „Ланвен”. (Дали е култ, след като е завладял всички?) Истинският въпрос е: Колко майки и дъщери са допуснали рокля на „Ланвен” да застане помежду им? Първият ми досег с дизайнерската работа на Елбаз беше преди 5 години. Това, което ме впечатли в работата му, беше пълното му отрицание да следва тенденции, за да привлича внимание. Това не е просто коктейлно облекло за парти – икономичността на Елбаз в кройката и силуета, изчистеността на формите, и изобилието, което проявява по отношение на идеите за форми и размери, така че да са подходящи за разнообразни поводи, го открояват пред имената на почитани дизайнери в пантеона на френската висша мода.
Предлагаме на вашето внимание интервю на Стефани Сиймор Брант (StephanieSeymourBrant) за списание Interview с артистичният директор на най-старата модна къща „Ланвен”– Албер Елбаз. Според нея онова, което е най-впечатляващо, е как Елбаз започва бавно и тихо, без никаква излишна шумотевица и слухове в пространството. Резултатът са рокли, бижута, обувки – а дори и знаковите за него панделки, които не биха могли да излязат от мода. Ние всички бихме носили „Ланвен” и след десет години.
Да вземем например шлиферът(trench coat) от пролетта на 2008? Каква жена не би се зарадвала на прекрасен копринен тренчкот? Фактът, че всички ние изглеждаме добре в едни и същи дрехи, е показателен за това колко много Елбаз обича жените. Той желае дрехите, които създава да са съвместими с живота им, а не обратното. „В моментите, когато по различни поводи съм посещавала магазина на „Ланвен” в Париж, не съм имала възможността да се срещна лице в лице с Елбаз, докато не се срещнахме на обяд в Ню Йорк и на по супа разговаряхме защо жените са по-добри шофьори от мъжете, и защо съревнованието между колеги може да е вдъхновяващо.”
Стефани Сиймор Брант (STEPHANIE SEYMOUR BRANT): Майка Ви фризьор ли беше?
Албер Елбаз (ALBER ELBAZ): Не, тя ми беше художник, а баща ми – колорист. И двамата работеха с бои.
Стефани Сиймор Брант: Израснал сте в Израел, а допада ли Ви животът в Париж?
Албер Елбаз: Да, но аз обичам различните места, по принцип… Всичко се определя от хората. Преди мразех Ел Ей (LA, USA), но попаднах на толкова страхотни хора там, че се влюбих в града. Когато пътувам по света, никога повече не поглеждам географията – абсолютно достатъчно ми е да намеря галерии и художествени произведения. Предимно се заглеждам в хората и те са тези, които ме изпълват с енергия. Аз съм много общителен човек. Ако съм на хубаво място, но не ми допадат хората, се чувствам ужасно. Голямата къща или охолният апартамент не означават много за мен. От значение е какво хората правят или не правят.Мисля, че живеем в странно време, когато всеки мисли за това какво ще се случва и като че ли всеки се подготвя за това, нещо като разчистване на къщата. В модата правим нещо много подобно.Премахваме фалшивото и се стремим да бъдем малко по-реалистично настроени и семпли. Ние в модата имаме репутация на хора с опаковка – илюзорни/притворени – но нито един от тези, които познавам не е престорен.
Стефани Сиймор Брант: Напълно съм съгласна.
Албер Елбаз Познавам удивителни хора в модата, които са всичко друго, но не и симулативни. Те са истински и изключително чувствителни. Те са щастливи и тъжни. Те са лоялни приятели. Имах малка пресконференция вчера. Започнах словото си с Хайди Клум, която продуцира Runway Project. В началото на всяко шоу тя казва: „В модата един ден си вътре, а на следващия си вън.“ Всеки път, когато чуя това, умирам. Обичам шоуто й и я харесвам, но не съм съгласен с това нейно становище. Ако не си Мис Америка или момичето с моментна слава, то тогава не можеш да попаднеш в капана да бъдеш въвлечен, а после да отпаднеш скоропостижно и безславно. Считам, че модата е занимание с дълготраен характер и е обвързано с ангажимент и отдаденост на процеса. Не става въпрос за печелене или губене, а за процес – да продължаваш и да развиваш предприетото.
Продължение на интервюто в брой 56 на Fashion Lifestyle Magazine. . .
Автор на встъпителната бележка и превод на интервюто: Камелия Димова
Снимки:
- – 2. Албер Елбаз – артистичният директор на френската къща „Ланвен” – е един от водещите модни дизайнери в световен мащаб.
Фото: http://fuckyeahalberelbaz.tumblr.com/ , http://omgeemag.onsugar.com
- Албер Елбаз и великият дизайнер Карл Лагерфелд
Фото: http://fuckyeahalberelbaz.tumblr.com/
- Албер Елбаз и Донатела Версаче
Фото: http://fuckyeahalberelbaz.tumblr.com/
- Албер Елбаз и актрисата Никол Кидман
Фото: http://www.hautefashionafrica.com
- Албер Елбаз пред обектива на Джеймс Кокран, заедно с моделите Ирис Струбегер, Фрея Ерихсен, Хана Габи Одиел и Магдалена Фраковиак
Фото: http://lovelanvin.tumblr.com
Източник: © Interviewmagazine(onlineedition), StephanieSeymourBrant