Роден през 1922 година във Форт Уейн, Индиана, Уилиям Ралф (Бил Блас) цял живот създава красота, елегантност и блясък. Още с първите си стъпки на начинаещ моден асистент в Ню Йорк показва уменията си в областта на дизайна на спортни облекла. Началото на кариерата му е свързано с Дейвид Крисъл, при когото от 1940 година работи като скицира модели. След Втората световна война – през 1946 година започва при “Ана Милър & Къмпани” / през 1959 година модната къща се слива с “Морис Рентнър”/. Бил Блас работи неотлъчно в нея първоначално като вицепрезидент, а по-късно и като собственик. От 1970 година тя носи името “Бил Блас”. С годините се усъвършенства и като стилист на скъпи вечерни рокли и постепенно доказва, че "американската висша мода" не е журналистическо преувеличение, а нещо съвсем реално. Облича най-знатни и известни персони от американския хайлайф, сред които двете бивши първи дами – Нанси Рейгън и Барбара Буш, още Барбара Стрейзънд, Барбара Уотърс и др. Носител е на множество награди – “Коти” – на американските модни критици, съответно през 1961,1963 и 1970, за мъжко облекло – през 1968 година, на Съвета на модните дизайнери в Америка – през 1986-та и др. Последните собственоръчно проектирани облекла – дело на Бил Блас, са за колекцията му пролет-лято 2000 година. След неговото оттегляне от активна творческа работа, марката е поета от младия шведски дизайнер Ларс Нилсон. Бил Блас умира на 12 юни 2002 година във Вашингтон на 79 години. Той бе творецът, обявен приживе за легенда, икона на американската мода и доайен на дизайнерите на облекло в САЩ. Името му стоеше неизменно до имената на другите му велики колеги – Холстън, Калвин Клайн и Ралф Лорен. Издигната в култ, неговата марка бе тиражирана в стотици лицензи, ставайки пример за успешна и качествена комерсиализация(1). В наше време дизайнер на модната къща е талантливият Джефри Монтейро.
Бил Блас е един от малцината американски дизайнери, които редом с конфекцията изработват и облекла от елитния жанр “висша мода”. Кое го подтиква към този избор? Това че негови клиентки са съпруги на президенти, преуспели бизнес дами и популярни звезди? Или пък изначалното му желание да създава красиви, стойностни и неповторими уникати? И може ли да се търси връзка между разточителството на епохата от 80-те години и пищността на произведенията на дизайнера от този период. Ето какво четем в един анализ на творчеството му от това време: “През 80-те години Бил Блас създава много по-богато украсени и разточителни модели. Материите, които използва са велурено кадифе, сатен, тафта, кашмир и самурова кожа, а по-специалното е, че започва да прилага мъниста за широките колани с висящи краища, лепардови шарки за полите, или пък да покрива цели блузи и ризи с големи правоъгълни мъниста /цветовете варират от нежно розово до бяло/, а с пайети съумява да оформи цели пейзажи, истински картини върху вечерните сака”(2). Важни отлики за творчеството му са усложняването на кройките, прецизната работа върху различните украси на дрехите, както и майсторството, с което той заимства елемнти от всекидневната и спортна мода, за да ги вплете в официалния и вечерния стил.
Бил Блас се ползваше с изключително висока репутация по няколко причини. Първо, той беше едно от водещите лица на американската мода, благодарение на това, че издигаше в култ изискаността и шика на модерната жена. Още като дете си е представял точно така своите клиентки – в пищни коктейлни рокли, грациозни и романтични /впрочем в юношеските му скици преобладават тъкмо такива силуети/. Второ, неговият имидж бе подсилен от такива личностни качества като алтруизъм, филантропия, духовна щедрост, веселост на характера и доброта. Любопитна преценка през 1997 година му прави Тери Еджинс в книгата си “Краят на модата”: ”На седемдесет и пет годишна възраст, жизнерадостният Блас бил най-известният дизайнер с ранг на държавник от “Седмо авеню”, филантроп, който веднъж дарил 10 милиона долара на Нюйоркската обществена библиотека. Кутюр колекциите на Блас се продавали най-вече на разпродажби – и от години не били печеливши. Ала Блас имал дойна крава: ценна мрежа от четиридесет лицензи, която правела негови чаршафи, парфюми, джинси и мъжко облекло” (3).
Като специален пратеник на Нова телевизия и на авторското ми предаване "От игла до конец" в Ню Йорк през 1998 година имах възможността лично да се запозная и да интервюирам това модно величие на Америка. Случи се в Манхатън по време на седмицата на модата "Севънт он сикст". На т.нар. "бекстейдж" позирахме за снимка с прочутия Бил Блас. Малко преди да щракне фотоапаратът, дизайнерът се обърна към моделите, които се подготвяха за ревюто и повика Киара Кабукуру – тъмнокожа красавица, която бях интервюирал току-що. Покани я да застане между нас, за да има някаква интрига, добавайки "Много е хубава! Много я харесвам!". Тъкмо така ни е запечатал и фотообективът – тримата – Бил Блас, Киара и моя милост. Няма да забравя никога колко любезен, достъпен и естествен бе тогава мистър Блас.
Какви са впечатленията ми от есенно-зимната колекция, която той показа в Браянт парк? Какво беше общото внушение и кои бяха акцентите в неговите послания за нежния пол? Могат ли с няколко ключови думи да се опишат тези облекла? Съзерцавайки още първите произведения от новата колекция на Бил Блас за сезона есен-зима 1998–1999-та, човек се убеждава колко е прав дизайнерът, когато твърди, че в модата днес се забелязват две течения: едното, което лансира облекла с цел да предизвика всеобщо удивление и другото, което предлага дрехи за носене. Очевидно творецът принадлежи по-скоро към втория тип създатели на облекла. Най-новите хрумвания на стилиста бяха издържани в естетиката и философията на спортното и практично облекло. От произведенията му се излъчваше дух на непретенциозност, свежест, бодро настроение и като цяло – изчистеност и практичност. “Освободеност”, ”спонтанност”, “автентичност” са навярно най-точните ключови думи, които могат да характеризират показаните през април 1998 г. произведения на Бил Блас – те имаха амбицията да предложат на американските жени възможно най-добрия образ с висококачествени платове от “Савил Роу” и дълги поли като алтернатива на панталоните – за вечерите, за моментите на релакс. Акцентът бе поставен както на материли като фланелените тъкани и кашмира, така също и на дантелата, сатена, шифона и кадифето. Не бяха изключение също така коприненият креп и жерсето. Такава видя модата за есенно-зимните жени на 1998-1999 години Бил Блас – дизайнерът, за когото синонимите на стила бяха и си остават свежест, освободеност и спонтанност!
Какво е Вашето определение за модата?
О, това е въпрос на субективна гледна точка. Модата винаги е била твърде индивидуална. За себе си зная, че обичам да работя в областта на модата, защото харесвам оригиналния стил и правенето на облекла.
Защо избрахте модата и модния дизайн за своя професия?
За мое щастие, успях да работя нещо, което ми бе слабост от младини. Дойдох в Ню Йорк, когато бях осемнадесетгодишен младеж. Тъй като имах амбиции, попаднах във фокуса на събитията, а малцина са успели да реализират себе си по този начин.
Как ще формулирате елегантността?
Това е животът, пътуването, всичко, което ни заобикаля.
Каква е основната ви идея в тази колекция?
Ами това е една типично американска колекция – семпла по отношение на спортното и всекидневното облекло и ефектна при вечерните дрехи. Всъщност такава е творческата линия на всяка моя колекция – от една страна е семпла, а от друга – претенциозна.
Как бихте характеризирали феномена “американски стил”?
Става дума преди всичко за стил в спортното, удобното облекло. Ние го правим преди другите да са се насочили към него – това е наша територия.
Кой е вашият учител в модния дизайн?
Всички, с които ме е срещала професията – всички, които правят мода: от изпълнителите до търговците. Учил съм се от всички тях – без изключение.
Каква е разликата между европейския и американския стил?
Американският стил е направен наистина за американците. Европейците са по-различни,те правят по-универсална мода.
Каква е разликата между висшата мода и готовото облекло?
В нашата страна висшата мода също може да се носи. Така е направена и трябва да отбележа, че ние не създаваме “от кутюр” в смисъла, който влагате и разбирате вие в Европа. Основната разлика тук е, че висшата мода е доста по-скъпа, но при все това – пак е конфекция. Има няколко равнища на качество и стил, но по моему основната разлика е в цената.
Как прекарвате свободното си време?
Пътувам из страната при всяка възможност, която ми се удаде. Обичам да отделям много внимание и да се занимавам с моите любими кучета.
ДРУГИТЕ ЗА НЕГО
Почитателките и ценителките на един толкова влиятелен творец като Бил Блас наистина са безброй. Нека отново да вникнем в мнението за стила му на някои от тях.
Сузи Менкес /модна редакторка на “Интернешънъл хералд трибюн”/ : “Бил Блас е американският класик в облеклото. Той току-що ми каза, че от четиридесет години прави вечерно облекло, което се базира на сатенени рокли, поли и блейзъри и успява да изглежда така свеж както и през 1950 година. За мен той е един много голям и влиятелен дизайнер.”(4)
Кайли Бакс / топмодел / : “Според мен, тази колекция е твърде изискана, а роклите с които приключва ревюто изглеждат божествено. Убедена съм, че когато ги видят, жените със сигурност ще ахнат от възторг”(5)
Нанси Рейгън / бивша първа дама / : "Обичам неговите дрехи, защото те са удобни, носими и хубави" (6)
Ан Уинтър, главен редактор на "Вог" /САЩ/ : “В своя живот и творчество Бил Блас представи есенцията на американския стил: чар, свобода и възхитителна неподправеност"(7)
_________
Бележки:
(1) За живота и творчеството на Бил Блас вж. по-подробно: Еджинс, Т. Краят на модата. W studio. С., 2000 ; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 ; McDowell, C. Fashion today. London, 2000 ; Milbank, C.R. New York fashion. The evolution of American style. Harry N. Abrams, inc, Publishers, New York, 1989; Stegemeyer,A. Who`s Who in Fashion.Third Edition. ”Fairchild Publications”. New York,1996.
(2) Milbank, C.R. New York fashion. The evolution of American style. Harry N. Abrams, inc, Publishers, New York, 1989, р.
(3 ) Еджинс, Т. Краят на модата. W studio. С., 2000, с. 286 – 287.
(4) Думите са споделени пред мен в блиц-интервю със Сузи Менкис в Ню Йорк на 2 април 1998 г. веднага след ревюто на Бил Блас в “Браянт парк” – Манхатън – б.а.
(5) Думите са споделени пред мен в блиц-интервю с топмодела Кайли Бакс в Ню Йорк на 2 април 1998 г. непосредствено преди ревюто на Бил Блас в “Браянт парк” – Манхатън – б.а.
(6) Цит. по: Kugler, S. Fashion Designer Bill Blass Dies , Associated Press – Internet,
Jun 13, 2002 .
(7) Цит. по: Associated Press – Internet – 2002.
Снимки:
1.Копринена коктейлна рокля от Бил Блас – 1959 г.
Фото: © Еleanor Lambert
2. Рокля без ръкави от коприна с колан във вид на верига – Бил Блас – 1968
Фото: © Еleanor Lambert
3. Две разновидности на популярния през 70-те блейзър – Бил Блас – 1971 г.
Фото © Еleanor Lambert
4. Богато бродирано болеро с копринена вечерна рокля – Бил Блас – 1985 г.
Фото: © Sheila Metzner
5. Вълнен двулицев тайор с големи копчета – Бил Блас, 1990 г.
Фото: © Bill Blass Ltd.
6. Любомир Стойков заедно с Бил Блас, 2 април 1998 г. – Ню Йорк
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
7. Любомир Стойков заедно с Бил Блас и Киара Кабукуру, 2 април 1998 г. – Ню Йорк
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
8. и 9. Модели от колекцията на Бил Блас, есен-зима 1998-1999 г.
Фото: © All photographs © 2003 FIRSTVIEW
10. Модел от колекцията на Ларс Нилсон за “Бил Блас”, есен-зима 2003-2004 г.
Фото: © All photographs © 2003 FIRSTVIEW
11. – 16. Модели от пролетната колекция на модна къща „Бил Блас” с дизайнер Джефри Монтейро.
17. Бил Блас, 1998 г.
Фото: © AP Photo/Richard Drew, File
Фото: © Matteo Volta ; http://www.elle.com