Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

от FLM
30.09.2010
Време за четене: 3 мин.
7100
A A
ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАРоден е през 1825 ( според някои източници – 1826) година в град Борн – Линкълншър, Англия. Безспорен създател на висшата мода и кутюрист № 1 в света. Още като юноша започва да работи в търговската къща “Суон и Едгар” като продавач на галантерия. Преди това, макар и за кратко, още дете той вече е експрет по платовете. Първият му досег до модата е доста прозаичен – продава гребени, шалове, ръкавици, колани, вратовръзки, украшения и пр. През 1845 година се премества да живее в Париж, започвайки работа в модна къща “Гажлен”, където в началото също се занимава с търговска дейност, а по-късно започва да шие манта, копринени сака, шалове и др. В същата компания през 1850 година открива собствено шивашко ателие, а осем години по-късно заедно със съдружника си Ото Боберг от Швеция създава първата в света къща за висша мода. През 1871 година Уърт става едноличен собственик на модната къща, откупувайки изцяло дела на своя партньор. Неговата съпруга французойката Мари Верне е не само неизменна спътница в живота му, но и пръв модел и манекен във всички негови модни изяви. Чарлс Фредерик Уърт е първият придворен моден дизайнер в днешния смисъл на думата. Той с успех се грижи за външността на императрица Йожени, за кралски персони от цяла Европа, както и за най-прочутите театрални звезди. Въвежда основополагащи принципи на висшата мода, много от които са се запазили и до ден днешен. Умира през 1895 година, оставяйки занаят, наследство и слава на синовете си Гастон Уърт и Жан-Филип Уърт. Поколенческата щафета се предава до 1954 година, когато модна къща “Уърт” става органична част от модна къща “Пакен”. В наше време парфюмите на “Уърт” носят годишни приходи от 65 милиона щатски долара.

 

Чарлс Фредерик Уърт е за висшата мода това, което е Гутенберг за печатното слово и медиите, Даниел Бел за телефона, Джон Атанасов за компютъра или както твърдят някои автори: “Той беше за парижката мода това, което бе император Август за Рим”. Наричат го още “моден император” и “крал на модата”. Трудно може да се намери представително изследване за модата или пък сериозна историография за костюма, където името му да не стои на най-видно място, обагрено с ореола и заслуженото признание на новатор, пионер и откривател на модния дизайн от най-висока класа. Кой е всъщност Уърт? Какви са неговите реални заслуги към т.нар. “от кутюр”? Защо толкова много се изтъква неговата социална роля, редом – разбира се, с приносите му в дизайна на дамската дреха? Наистина ли той е бил моден законодател в продължение на десетилетия не за кого да е, а за императрици и графини, принцеси и актриси?…

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

ЖИВОТ ВЪВ ВИСШЕТО ОБЩЕСТВО

Трудно е да се каже кой на кого повлиява повече – висшето общество на Уърт или Уърт на висшето общество! Факт е обаче, че най-елитната клиентка на дизайнера е френската императрица Йожени – съпруга на Наполеон ІІІ. Говори се, че най-голям принос за събуждането на нейния интерес към изкуството на кутюриста има неговата съпруга Мари Верн. Тя с помощта на Паулина Метерних – жена на австрийския посланик във Франция, успяла да демонстрира изисканите рокли в аристократичното общество и по този начин да привлече вниманието на самата императрица. От 1860 година Чарлс Фредерик Уърт официално е ръкоположен като главен дизайнер на Втората френска империя и – разбира се – на първо място на половинката на император Наполеон ІІІ. Оригиналният и изобретателен моден творец е добре дошъл и в дворци и кралства. Твърди се, че по едно и също време той се е грижел за външността на цели девет кралици! Сред тях изпъкват имената на британската кралица Виктория и императрицата на Австро-Унгария Елизабет І.

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

Реализацията на Уърт в Париж съвпада с рязкото засилване на потреблението на луксозни стоки във Франция и особения пиетет към скъпата и автентична мода. Склонността му да избира възможно най-богатите платове, да апликира произведенията си с качествени и пищни орнаменти и украси, както и гениалната му способност да развива и променя стила по посока на нови конструктивни решения на силуета и използването на кринолина, в т.ч. и чрез повдигането на талията – всичко това му отрежда място на най-високия пиедестал на изкуството на облеклото в един знаков момент. Раждането на френската, а оттук и на световната висша мода е неизменно свързано с неговото име. Но така или иначе най-голямата препоръка и гаранция за умението и таланта на Чарлс Фредерик Уърт е френската императарица, която не можела да се нахвали от него в многобройните си контакти със съпругите на другите европейски короновани персони. Добра представа за размаха и мащабите, с които работел Уърт, добиваме от обстоятелството, че през 1864 година за него вече се трудили над 1000 шивачи и помощници. Само за присъствието на императрица Йожени на тържествата по случай откриването на Суецкия канал през 1868 година дизайнерът й изготвил по поръчка 250 уникални тоалета.

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

ПРИНОСИ И НОВОВЪВЕДЕНИЯ

Пищност, красота, обемност, но заедно с това – фини бродерии и тържествени орнаменти характеризират стила на Чарлс Фредерик Уърт. След като през средата на 60-те години на 19 век той се отказва от неудобните кринолини, в неговите произведения се забелязва отчетлива промяна на силуета най-вече по посока на скъсяването на полите и акцентуването върху шлейфовете. Уорт въвежда носенето на турнюрите ( възглавничките отзад на женската талия ), с които подсилва усещането за женственост, аристократичен сексапил и по-дискретен, но категоричен лукс. Ако се вгледаме, например, в две типични вечерни рокли, носещи марката “Уърт”, респ. от най-зрелия период на дизайнера – 1887 и 1892 години, несъмнено ще обогатим впечатленията си от неговата виртуозност и усещание за лукса на пространството и пространството на лукса. Описанието им, според Института за костюма към Музея на изкуството “Метрополитън” в Ню Йорк, е достатъчно красноречиво за доминиращата тенденция във висшата мода през последната четвърт на деветнадесетото столетие:” И двете ( рокли – б.а.) са изработени от богато декорирани материи и бродирани орнаменти, с метална нишка и стъклени или кристални мъниста. Материите за дрехи като тези са често плетени или бродирани, разположени като отделни части, проектирани да се превърнат в специфични части на роклята, като например централна предна част на полата. Някои значителни детайли като например звездите от мъниста по дължината на роклята и асиметричната драперия на полата стпомагат да се различат роклите на Уърт от тези на имитаторите”.

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАЧесто като мотиви за украса на своите произведения Уърт използва исторически сюжети или флорални символи и елементи. По-рядко той прибягва до знаци и рисунки, заимствани от източната култура и етнос. Сред предпочитаните от него материи могат да се отбележат тафта, кадифе, коприна, дантела, копринен шифон, тюл и др. Безкомпромисността на твореца по отношение на ултраскъпите платове допринася за активизирането на този дял от текстилната промишленост. Има сведения, че благодарение на неговите поръчки за нови и стойностни материи текстилните фабриките в Лион процъфтявали през този период.

В какво се изразява новаторството на Уърт? В чисто конструктивен план той е пионер в много отношения. Макар и пищни, и разточителни, неговите рокли са по-функционални и удобни от тоалетите от предходните десетилетия. Висшият стилист обръща гръб на кринолина, акцентува върху турнюра, въвежда подвижния шлейф и ограничава количеството волани, използвани в цялостния дамски костюм. Полифункционалността и взаимозаменяемостта на отделни компоненти на облеклото позволяват на дамите от висшето общество с лекота да се “пренастройват” от дневен във вечерен стил, от облекло за разходки и пътуване в дреха за приеми и бални танци.

Уърт създава Синдикалната камара на висшата мода във Франция през 1868 година, в която имали право да членуват само онези дизайнери и модни къщи, които постигали високо качество на изработка на облеклата с използването предимно на майсторска ръчна работа и изпълнението на индивидуални поръчки. Камарата отстоявала високото призвание на създателите на уникални облекла, както и се грижела за защита на техните авторски права и предпазването на техните оригинални произведения от имитации и плагиатства. Голяма част от правилата и принципите, измислени от великия кутюрист са валидни и в наше време, когато – макар и колабирайки – висшата мода все още е жива. Може да се доверим на краткото, но изчерпателно обяснение, с което модната анализаторка Шарлот Сейлинг коментира гениалността на дизайнера, а именно способността му “да комбинира английската технология за изработване на дамски дрехи с френското умение за демонстриране на великолепието”.

В много неща е пионер Чарлс Фредерик Уърт, но несъмнена е неговата заслуга към модната презентация, рекламата и демонстрацията на новите модели. Тъкмо той въвежда практиката новите модни тенденции да бъдат показвани от живи манекени, на най-почетно място от които била собствената му съпруга Мари Верн. Значителна част от неговите манекени, обаче били “внос” от Англия. Любопитно е да се отбележи, че с помощта на манекените той демонстрирал новата мода не само пред частни клиенти, но и пред търговци на облекла и пред шиваци-копировачи. Чарлс Фредерик Уърт е и първият създател на облекла, който започва да слага подписа си върху своите произведения. По този начин той дава основание да се отговори положително на въпроса

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

 

СУПЕРСТАР ЛИ Е УЪРТ?

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАДнес за никого не е изненада, че модни дизайнери като Карден и Фере, Валентино и Армани, Лагерфелд и Галиано, Уестууд и Готие имат влиянието на суперзвезди в обществото, попадайки под светлините на прожекторите и в класациите за най-рейтинговите знаменитости. Но за своето време Чарлс Фредерик Уърт наистина прави чудо като извисява занаята си в ранг на изкуство, отстоява неговата оригиналност и автентичност, подобно на художниците, които подписват картините си, започва да поставя името си на всяко свое произведение и – нещо, което е особено важно – въвежда прототипа на лицензионната политика, позволявайки при определени условия и срещу заплащане да се тиражира измисленият от него дизайн. Той е първият шивач в световната история, който от занаятчия се превръща в художник и – това също е много важно – официално е признат за такъв.

Популяризирането и разпространението на новата мода, сътворена от великия дизайнер вече ставало с помощта на демонстрации от страна на манекени, модни списания и пр. Мащабите на това влияние на се изчерпвали само с Франция и Англия, но и стигали чак отвъд океана – в Америка. Не само днешните крале на модата – Армани, Лагерфелд и Валентино живеят охолно и тънат в приказен разкош. Бащата на висшата мода също е живеел кралски и се е ползвал с привилегиите на световна знаменитост. Пътувал е в скъпо обзаведен вагон, показвайки на различни географски точки своите най-нови произведения. Да постигнеш известност с помощта на ножицата, иглата и конеца, налагайки името си във време, когато не е имало кино, радио и телевизия, наистина е пионерско дело, граничещо с подвиг.

ЗНАМЕНИТИ И ВИСОКОПОСТАВЕНИ КЛИЕНТКИ

Заслугите и модните приноси на Уърт не биха могли да бъдат достатъчно добре очертани, ако се пропуснат контактите му със знаменитите и високопоставени клиентки. С какво той привлича императрици и кралици, графини и принцеси, княгини и баронеси, актриси и прочути жени? Преди всичко с това, че правейки им по мярка уникални облекла, той им дава нов статут – статут на привилегировани от лукса и високото качество на дрехата персони. Макар че в буржоазното общество шумно се прокламира заличаването на дистанцията богати – бедни, класовите разлики продължават да си личат особено отчетливо чрез външността и облеклото. Уърт е сред първите майстори на луксозни и неповторими дрехи, които гарантират поддържането на тези разлики и осигуряването на “ексклузивна мода за висшите кръгове на обществото” (Д.Ю.Ермилова). Негови клиентки обаче не са единствено съпругите на императори и крале. Сред плеядата от известни жени, обличани от Уърт блестят имената на прочутите актриси Сара Бернар и Елеонора Дусе, както и на не малко видни представителки на бохемските кръгове. А това вече навежда на мисълта, че сериозна заслуга на Чарлс Фредерик Уърт е формирането на обществените лидери на вкуса и стила, на най-влиятелните личности в социума, на т.нар. “модни водачи”, на онези, които започват да диктуват модата в прекия смисъл на тази дума.

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

* * *

Днешните представители на висшата мода могат само да се гордеят със своя велик предтеча. Естетическото и професионално наследство на Чарлс Фредерик Уърт е един от най-големите аргументи в полза на тезата, че модата е изкуство, равноспоставено на останалите изкуства. Автентичността на подписа, новата роля на дизайнера в обществото ( способен да промени култура, нрави и поведение ), както и растящото значение на публичния имидж и въобще на човешката външност като знак за идентичност и начин на самореализация – всичко това води началото си от англо-френския моден патриарх, от човека, който създаде висшата мода.

ЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛАЧАРЛЗ ФРЕДЕРИК УЪРТ: ПЪРВИЯТ ИМИДЖМЕЙКЪР В ИМПЕРИЯТА НА СТИЛА

Бележка:

В статията са използвани следните източници: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Krick , J. Charles Frederick Worth and The House of Worth. The Costume Institute, Metropolitan Museum of Art, 2005 – Internet; Ewing, Elizabeth. History of Twentieth Century Fashion. London, “B.T. Batsford”, 1992; Fashion Designers – Vogue , Internet; Kosak, E. Kuntzsch, I., Laatz-Krumnow, I. Jugendlexikon. Kleidung und Mode. VEB Bibliographisches Institut. Leipzig, 1986.;McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne и др.

Снимки:

1. Чарлс Фредерик Уърт

Фото: © O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986

2.Бална рокля на Уърт, 1872 г.

Фото: © Metropolitan Museum of Art’s collection of Costume Institute

3. Дневно облекло на Уърт, 1883 г.

Фото: © Metropolitan Museum of Art’s collection of Costume Institute

4. Модел на Уърт, 1885 г.

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

5. и 6. Детайли от рокля за приема на Уърт, около 1881 г.

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

7. Рокля от атлас на Уърт, около 1888 г.

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

8. Рокля от копринен атлас за приеми на Уърт, около 1892

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

9. Дизайн на вечерна рокля на Уърт. Рекламна листовка, разпространявана на Световното изложение в Лион, 1894

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

10. и 11. Вечерна рокля и детайл от нея. Чарлс Фредерик Уърт, 1894

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

12. Бална рокля на Уърт, 1894

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

13. и 14. Вечерна рокля и детайл от нея с марката “Чарл Фредерик Уърт”, 1900 г.

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

15. Дневна рокля на Уърт, 1895 г.

Фото: © История моды с ХVІІІ по ХХ век. Колекции Института костюма Киото. “Арт-Родник”, Москва, 2003.

16. Вечерно облекло от Уърт, 1893

Фото: © Metropolitan Museum of Art’s collection of Costume Institute

17. Вечерни облекла от Уърт, 1887 г.

Фото: © Metropolitan Museum of Art’s collection of Costume Institute

Тагове: Брой 38

Вижте още

Ruse Fashion Week
Дизайнери

Ruse Fashion Week 2025: Финал с блясък и изящество

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео