Продължение на интервюто от брой 70 на Fashion Lifestyle Magazine…
Даниел Трибуяр през 1965 година и Даниел Трибуяр през 1995 година – кое е общото и кое – различното?
Ще ви отговоря, че съм си същият. Опитвам се да остана все така млад в мислите си, но уви – времето минава и за щастие опитът компенсира изхабяването на годините. В главата си аз се чувствам начинаещ в професията и сякаш всеки сезон започвам отново, започвам наново с колекциите, с модната къща. Във всяка отделна страна изграждаме динамични структури, бутици, опитваме се да установим нашата представа за модата там, която е уникална сама по себе си, защото „Леонар“ е нещо особено – обичат ни или мразят, но във всички случаи ние сме различни – различни от другите. И с цветове, и с дрехи. Да се върна на вашия въпрос: на тридесетгодишния мъж му липсва опит, има нужда да учи – аз от дълги години се уча на този занаят и както казвам винаги на екипа си – ако имам възможност още тридесет години да правя мода, едва тогава ще разбера със сигурност какво точно правя! Човек трябва да си остане млад, да мисли за младите жени, да се опита да спазва известна хигиена на живот, спортна и интелектуална, да пътува, да поддържа връзки с хората, да има интересни срещи – всичко тома ни позволява да останем „будни“ и да успяваме в условията на конкуренцията.
В дизайна на облекло могат да се срещнат всякакви символи, мотиви и алегории. Но като че ли най-естественият и вечен спътник на красотата си остава цветето. Модна къща „Леонар“ просто е немислима без цветята – без прекрасните посланици на природата, които придават на нейните модели изключителна изразителност и нежност. Откога им отдавате толкова силно предпочитание във вашето изкуство?
Бях 25-годишен, когато избрах орхидеята. Не знам защо се спрях на този фетиш, но първите ми колекции биха основани тъкмо на това цвете. В продължение на тридесет години измисляхме и използвахме и други в нашите колекции, но орхидеята се превърна в символ на „Леонар“… Не правех геометрични фигури, защото си имах орхидеята. И хората ме предпочитаха заради разнообразието и заради богатото присъствие на цветята.
В последната си колекция за жени вие като че ли малко изменихте на досегашния си стил, избягнахте цветята, заложихте повече на сивите тонове. Кое ви накара да постъпите така?
Никога не се отказвам от цветята. Просто малко намалих броя на рисунките на цветя, защото всички малко или много се подчинява на някаква тенденция. Но в крайна сметка всичко, дори тенденциите, излизат от нашето сърце, от нашия ум, от нашата душа. На мен не ми пука какво се решава на всички тези събирания на дизайнери в Париж и други градове, където се обсъждат общите тенденции, защото аз не вярвам в тях. Обратното, вярвам в тенденциите на сърцето и в момента, в който почувствам, че няма чак такава нужда от цветя, аз просто намалявам техния брой и правя лека стъпка назад, като се опитвам да предвидя какво ще искат жените. Наистина има по-малко цветя, но аз цял живот съм рисувал цветя, животни, кашмирени мотиви и този път например смесих кашмира с тъкани от камилска вълна. Въпреки всичко представяме тази година 5 – 6 нови рисунки на цветя. Традицията „Леонар“ откриваме отново в орхидеите, хризантемите, смесени с ориенталски флакони за парфюми. Традицията продължава да съществува, въпреки че жените днес търсят повече кашмирените мотиви, но ви уверявам, че следващия сезон ще има огромни количества цветя, ще се върнем отново към тях.
Как изглежда мъжът, облечен по модата „Леонар“. Говоря за последната ви колекция за мъже?
Всичко е ново, защото „Леонар“ работи за мъжа от три-четири сезона. За мен мъжката мода е истинско откритие. Откритие също така за пресата и за клиентите. Нашите колекции за мъже са всичко друго, но не и скучни, те не са за тъжни хора, ние предлагаме класически дрехи, защото в крайна сметка аз съм един класически човек. Предлагаме костюми в сиво, сини блейзери, ансамбли на тенис-райета, но отвътре в тези класически дрехи присъстват рисунки, които придават една нотка фантазия, липсваща в другите мъжки колекции. Тези съвсем нови решения бяха посрещнати топло преди два дни – посрещнати наистина изключително топло, защото са дрехи за мъже с голям кураж.
Кога може да очакваме, че една колекция на „Леонар“ ще гостува в България. От какво зависи това?
Мисля, че вече сте ми задавали този въпрос. Мисълта за пътуване в България ме вълнува. Бих искал да разбера това, което българката и българинът носят и искат да носят. Мисля, че това, което ние правим днес, е предназначено за елегантните жени от всички страни по света, а пътуванията позволяват общуване на интелектуално ниво, сближаване между хората и аз съм убеден, че ако имаме шанса да намерим място, където да представим колекцията си, ще имаме успех, защото нашият продукт е наистина интернационален. Аз съм предварително убеден, че хубавите българки ще станат още по-хубави с моите импреси! (импримета – игра на думи).
Естетиката Даниел Трибуяр – главният дизайнер на известната модна къща „Леонар“, има за своя основа луксозните тъкани, игривата комбинация на тоновете и женственият, гарниран с неизбежната доза романтика силует. Единственият олтар, на който г-н Трибуяр прави поклон – това е олтарът на елегантността. В колекцята си прет-а-порте с прогнозата за пролетно-лятната мода на 1996 година „Леонар” лансира осем генерални теми: „Харли Дейвидсън“, „Джимис“, „ Туид" и „Берлинготи“, „Грейс Кели“, „Нефертити“, „Ноктюрно”, „Вила Карлота“ и „Холивуд“. Още в първата серия се чувства желанието на дизайнера да съхрани елегантността и усещането за модерност даже и в спортните дънкови облекла, в чиито материали са използвани кожа сребрист металик, жарсе и ламе. Корсети, щамповани пуловери и якета от деним в съчетание с шорти, наистина са най-добрата асоциация, правена за стила „Харли Дейвидсън“. Щампованите якета, сака и жилетки и късите вталени блузи от памучен плат ще са предпочитани шт представителките на нежния пол пре знойните месеци на 1996 година. Дългите рокли-манта от туид имат запазена територия в изтънчената и представителна външност. Създателят на стила „Леонар “ е повлиян главно от формите на 60-те години, редом със силуетите и цветовете на екзотичния Ориент и Древния Египет. Към това не може да не се прибави и очевидното вдъхновение от холивудските звезди и от прочути актриси като Бриджит Бардо и Грейс Кели. Флоралните мотиви отново са водещи в художествените решения на тоалетите. Цветовите вариации се разпростират от традиционнотото черно и бяло до багрите на цитрусовите плодове, а също комбинациите със сребристи оттенъци. Материите са в синхрон с идеите – копринено жарсе, деним и памук, метализирана ликра, тафта и щампирана органза. Темата „Нефертити“ Даниел Трибуяр разработва чрез редуване от къси и дълги рокли от копринено жарсе с щамповани ивици „Леонар” – една елегантна препратка към вековечните норми за красота, вкус и грациозност. Като добавим към това и следващите внушения, изработени с много любов и въображение – внушения от органза и креп-жоржет, копринено жарсе и копринена органза. Логото „Холивуд-дизайн Гетсби“ символизира епохата на тоталното преклонение пред лукса и времената на тежкарския маниер на обличане. Рокли с пайети от сребро, бродирани бюстиета и поли от тафта допълват усещането за комфорт, пищност и театралност. Имената на на моделите – „Лукреция “, „Рекамие “ и „ Сибила говорят достатъчно красноречиво сами по себе си – една мода, вдъхновена от културата на историята и от историята на културата. „Фриволността е на мода “ бе дискретният девиз на „Леонар“ – стилът на жената, (освободена от предразсъдъци и отдадена на пролетната си страст. Една мода на изисканите тъкани, чудния рисунък и шармантната игра на цветовете!
Г-н Трибуяр, поздравявам ви с тази прекрасна колекция и бих желал да разбера какви чувства ви вълнуваха, когато създавахте тези модели?
Преди всичко това бе желанието да продължа младостта. Може би забелязахте, че моята булка е изключително млада и че всички манекенки са подмладени. Може би колкото повече човек напредва в познанието на модата, толкова повече младежки неща трябва да прави. И по-конкретно – да прилага съвременните пластични и еластични материали. Много вярвам в бъдещето на пространствените решения, кибернетиката, импрегнираните материи, които в известна степен позволяват да се промени формата на дрехите.
А защо решихте Летисия да представи булчинската рокля?
Защото смятам, че Летисия е най-красивата млада жена миньон, която познавам. Тя е сгодена за Джони Холидей, а това е важно. Освен това тя за пръв път участва в ревю. Аз бях изненадавам от нейната красота, познавах я, защото е известна… Но ме изуми красотата и приветливостта й.
Как подбрахте музиката за ревюто, която също беше много интересна?
Музиката?… От три седмици работим върху нея с един изключително талантлив композитор. Прекарахме дни и нощи наред, за да подбираме музика, която да съответства на теми като на „Холивуд” например, а чрез нея да уважим и Джони Холидей.
(Въпрос към годеницата на Джони Холидей – Летисия Боду) Кажете, моля ви, как се чувствахте, облечена в булчинската рокля?
Това е много красива булчинска рокля. Но да ви призная – в началото имах дори сценична треска – това беше първото ми ревю. Тази рокля наистина е толкова красива. Неописуемо е вълнението да носиш такава дреха. Бях много горда – всичко бе толкова вълнуващо!
А какво мислите въобще за стила на „Леонар” и г-н Даниел Трибуяр?
За мен той е един от най-добрите дизайнери в света. Наистина е страхотен! В своята концепция за стила на зимната жена на 1999 година главният дизайнер на модна къща „Леонар” – г-н Даниел Трибуяр се е вдъхновявал от красотите на природата и от екзотиката на културите. Сред символите на женствеността в новата си колекция мосю Трибуяр е посочил и българската роза. Темите на неговите послания – „Африканската кралица”, „Жерминал”, „Килиманджаро”, „Москва”, „Черно злато” и други, наистина съдържат специално усещане. Усещане за лукс и ефирност, женственост и хармония. Едни внушения, материализирани в имприме и велур, копринено жарсе и сатен, дантела и кадифе, ламе и златен брокат.
С виталност, чувственост, оптимизъм и чувство за хумор е заредена най-новата колекция есен-зима 1999 – 2000 година на Даниел Трибуяр за „Леонар". Философията и естетиката на лукса, пречупена през призмата на актуалните тенденции в деловия и интелектуалния живот на Европа, търсенето на максимания комфорт и отдаването на почит пред дискретната еротичност са едни от водещите характеристики в дрехите на известната френска модна кьща. Фланелени и шенилни платове, тъкани, типични за вечерните облекла, щампираното копринено жарсе, дантелата, органзата и шифонът са в услуга на твореца, желаещ да придаде нова чувственост, динамика и художественост на своите творби, които да удовлетворят не само утилитарните изисквания, но и естетическите очаквания.
Защо колекцията ви за есента и зимата на 1999 – 2000 година се казва „Планета жена”?
Защото в нашия модерен свят, в тази „мондиализация” трябва да се мисли, че една колекция, която е създадена за всички жени по по света. Вие безспорно знаете, че „Леонар“ е френска къща, създадена в Париж от мен преди 40 години и междувременно започнахме да изнасяме дрехи в целия свят – станахме истински износители: имаме голям пазар в Япония (104 бутика). И когато създавам своята колекция, мисля за мъничките японки – така както мисля за големите австралийки, както и за парижанката, която няма да се облече по същия начин, както ще се облече моята японка от Киото. Модата трябва да бъде планетарна и това, което аз бих искал, е тя да бъде много разноцветна, така както аз я виждам в този момент в представите си. Смятам, че това ще е последният сезон, в който представяме толкова много модели в черно и сиво, и че от утре ще влезем в царството на цветовете.
Бихте ли направили кратък коментар на финалната дреха – сватбеният модел?
За да постигна някаква еволюция в булчинската рокля (тъй като години наред правя сватбени облекла, които винаги са изработени от традиционни материи като органза и сатен), реших тази година да предложа едно малко забавно намигване (закачка с моите приятели от пресата) и затова направихме сватбена рокля от хартия. Всъщност това е много особена хартия – японска тоалетна хартия. От нея направихме стотици различни бели рози – от хартия със съвсем друго предназначение. Резултатът е много забавен и съм много щастлив, че уважихте поканата ми и дойдохте, за да го видите!…
Снимки: 1. Даниел Трибуяр
2. Любомир Стойков и Даниел Трибуяр – първа среща, Париж, 1994 г.
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
3. Даниел Трибуяр заедно с дъщерите си.
Фото: © Leonard Paris/ http://commons.wikimedia.org
4. Модел на „Леонар”, пролет/лято 1995 г.
Фото: © Модна къща „Леонар”
5. – 6. Модели висша мода на „Леонар”, есен-зима 1994 – 1995 г.
Фото: © Модна къща „Леонар”
7. Модел на „Леонар”, пролет-лято 1997 г.
Фото: © Daniel Tribouillard
8. – 9. Модели прет-а-порте на „Леонар”, есен-зима 1999 – 2000 г.
Фото: © „Леонар”
10. Модели от колекция пролет-лято 2013 г. на модна къща „Леонар”.
11. Модели от колекция есен/зима 2013-14 г. на модна къща „Леонар”.
12. – 13. Модели от колекция пролет-лято 2014 г. на модна къща „Леонар”.
Фото: © Leonard/ http://www.leonard-paris.com
14. Даниел Трибуяр
Фото: http://commons.wikimedia.org
Бележки:
(1) Става дума за колекцията на „Леонар”, есен-зима 1995 – 1996 година.