През 1958 година се създава модната къща „Леонар“. Жак Леонар назначава Даниел Трибуяр за дизайнер и генерален директор. През 1960 година Трибуяр лансира прилепнали по тялото пуловери с щампи. Използван е уникален и непознат до този момент начин за печатане, който е патентован. Следващите десет години „Леонар“ работи предимно с „Диор“, „Ланвен“, „Ермес“. През 1968 година Трибуяр прави своята първа колекция от копринено жарсе за модна къща „Леонар“ (дотогава само пуловери). През 1969 година Жак Леонар и Трибуяр създават парфюми „Леонар“. През 1970 г. е открит и първият изключителен бутик „Леонар“ в Париж. През 1983 година Япония кани Трибуяр да създаде специални кимона в стил „Леонар“. Следващата година е дебютът на тази колекция в Япония. От 1987 година Трибуяр става собствик на модната къща (откупува я от Жак Леонар). За пет години „Леонар“ удвоява своя оборот – открива още бутици. Днес имат повече от 120 бутика в целия свят, голяма част от които са в Азия рамо в Япония притежават 104 бутика за дамска конфекция. През 1992 година е създадена първата мъжка колекция „Леонар“. От 1994 година модна къща „Леонар“ е приета във Федерацията на френските стилисти от кутюр и прет-а-порте. Същата година открива втори ексклузивен бутик в Париж. През 1995 година отваря врати бутикът „Леонар“ в Шанхай. Даниел Трибуяр е дизайнер на специална линия облекла за концертите на Джони Холидей. През 1997 година му е присъдено почетното звание „Доктор хонорис кауза“ на Шанхайския университет. Носител е на наградата „Златният триъгълник“1. През 2001 година, Даниел Трибуяр прави последната си колекция за марката, а от 2002 до 2004 дизайнери за бранда стават Оливие и Мишел Шатени като през 2004 г. си сътрудничат с Вероник Лирой. От октомври 2011 до април 2012 година творчески директор на „Леонар” е Максим Симънс.
За първи път чух името „Леонар“ от Жан-Франсоа Ваниер, пресаташе на Музея на модата и костюма „Галиера“ в Париж. Когато го попитах кой дизайнер се ползва с най-голям авторитет в града на Сена, очаквах да чуя познати имена – Лагерфелд, Сен Лоран или Пиер Карден. Но Ваниер бе категоричен – новият стил в момента се диктува от модна къща „Леонар“ и нейния главен дизайнер Даниел Трибуяр. По-късно – най-напред в салона на „Прет-а-порте“ в Порт дьо Версай, а след това и в самата модна къща, при личните си срещи с г-н Трибуяр, успях за почувствам необикновеното въздействие на тази естетика. Даниел Трибуяр е изключително фин и приятен човек. При контакт с него респектират най-малкото две неща – безупречното поведение и оправданата тежест, която той придава на всяка своя дума. Любопитно е още в началото да разберем дали случайно или закономерно е попаднал в модния бранш и правил ли е нещо друго през живота си?
Г-н Трибуяр, как свързахте съдбата си с модата2?
Може да ви се стори забавно, но през целия си живот аз не съм правил нищо друго освен мода. Започнах много млад, като създавах тъкани за от кутюр (висшата мода), срещах се с Диор, Баленсиага, които за жалост вече не са на този свят. Всичко това породи у мен желанието да започна сам да правя мода и през 1958 година – много млад, започнах с това, което сега виждате. Трябваше да минат 25 години, за да стане „Леонар“ известна марка в целия свят. Това означава, че нещата стават бавно, че човек трябва да бъде много привързан към своята професия и че не може да я упражнява като аматьор, че не може да я сменя, ако тя е негово истинско призвание.
През 60-те сте работили за едни от най-известните модни къщи – „Диор“, „Ланвен“, „Ермес“. Какво си спомняте за този период?
Правех първите си стъпки в професията и трябваше много да уча. Работейки с хора от такава класа като Ермес, Диор и Ланвен, започнах да овладявам строгостта, суровостта и точността на дизайнерството. Успях да запазя отлични взаимоотношения с тези модни къщи. По това време „Леонар“ не съществуваше. Открих модната къща по-късно, но когато прохождах в бранша, Леонар беше само един доставчик на „Ермес“, „Диор“ и „Ланвен“. Днес сме колеги.
От кой дизайнер сте научили най-много? Може ли да се каже, че имате свой учител в изкуството, наречено мода?
Имам много учители. Говорих ви за Диор… Очевидно е, че Кристиан Диор е един необикновен пример за мен. От господин Баленсиага се научих на простота на линиите. Маркиз Емилио Пучи оказа голямо влияние върху мен. За жалост той „залезе“ и работите му вече не са толкова известни. Именно този човек притежаваше едно наистина необикновено познание в областта на цветовете, но не правеше нищо друго освен геометрични рисунки. Навярно благодарение на него аз навлязох в света на цветята. Смятам, че това е човекът, който оказа най-плодотворно влияние върху мен…
Бихте ли разказали как преминава един ваш работен ден?
Работният ми ден е много строго регламентиран. Сутрин се занимавам с административни, финансови и търговски въпроси на модната къща. Обикновено обядвам добре. В Париж имаме шанса да обядваме добре. А следобед работя в студиото си, в своята творческа лаборатория, така че тогава вместо върху цифрите съсредоточавам енергията си върху цветовете. Двете неща не бива да се смесват. Мисля, че когато човек работи с цифри, не бива да бъде смущаван с въпроси относно този или онзи цвят, както и човек не бива да мисли за цифри, когато създава някой модел или работи с екип от манекени. Следователно животът ми е разделен на две, което означава, че съм постигнал идеалното равновесие.
Кои са източниците на вашето вдъхновение?
Това, което ме вдъхновява най-много, са самите жени. Те ме подтикват към творчество. През последните няколко години модата в Европа, пък и в целия свят беше станала монотонна – доминираха черните и сините тонове. А аз винаги съм се борил против това, защото смятам, че жената е много по-красива, когато е облечена в много цветове и се чувства, различно, т.е. когато е в рокля на „Леонар“, тя е щастлива!
Може ли да смятаме, че ключовите думи във вашето творчество са „комфорт“, „цветове“, „еластичност“?
Да, така е. През всичките тези години винаги съм желал жената да живее в радост: в комфорт и в цветове. Затова възприех една цветова линия, която се различава от всички останали. Днес тя е най-характерната за модна къща „Леонар“. Комфортът се дължи и на еластичността на дрехите. Бях първият, който въведе този тип дреха и благодарение на това днешната жена притежава лукса на еластичното облекло.
Модна къща „Леонар“ е една от къщите с най-перфектни рекламни и пъблик рилейшънс системи. Как работите с вашите манекени?
В нашата професия мислим и за жените, и за мъжете и търсим подходящи манекени, върху които да представим творенията си. Когато говоря за манекени, първо се сещам за жените, но ние работим и с мъже. Манекените, които най-често са много хубави, представят жената, която искаме да обличаме, и след като следваме капризите на модата, ние трябва да направим опит с нашите манекени, за да разберем дали рисунките или дължините са сполучливи, дали шикът се запазва, въпреки че дрехата се удължава – нещо, което аз не особено силно приветствам. Аз третирам манекените като свои сътрудници. Въпреки че те обикновено са по-хубави от нашите основни потребителки, все пак те ми позволяват да разбера какво ще стане с моята дреха върху гърба на една жена от Париж, Ню Йорк, Токио или Хонконг.
В предишния ни разговор казахте, че ваши клиентки са Катрин Деньов, Ивана Тръмп, Кири Те Канава и др. Към този списък добавили ли са се и имена на други известни личности?
Ивана Тръмп е „наш говорител“ в САЩ. Нямам нови знаменитости в актива, но съм доволен, че обличам все повече млади жени, модата „Леонар“ се „подмлади“. Аз наистина полагам усилия да създавам колекции от дрехи, които ще се носят от по-млади жени. Естествено тези млади жени днес не са прочути и когато станат прочути, ще ви кажа имената им…
Продължение на интервюто в брой 71 на Fashion Lifestyle Magazine…
Снимки: 1. Даниел Трибуяр
2. Любомир Стойков и Даниел Трибуяр – първа среща, Париж, 1994 г.
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
3. Даниел Трибуяр заедно с дъщерите си.
Фото: © Leonard Paris/ http://commons.wikimedia.org
4. Модел на „Леонар”, пролет/лято 1995 г.
Фото: © Модна къща „Леонар”
5. – 6. Модели висша мода на „Леонар”, есен-зима 1994 – 1995 г.
Фото: © Модна къща „Леонар”
7. Модел на „Леонар”, пролет-лято 1997 г.
Фото: © Daniel Tribouillard
8. – 9. Модели прет-а-порте на „Леонар”, есен-зима 1999 – 2000 г.
Фото: © „Леонар”
10. Модели от колекция пролет-лято 2013 г. на модна къща „Леонар”.
11. Модели от колекция есен/зима 2013-14 г. на модна къща „Леонар”.
12. – 13. Модели от колекция пролет-лято 2014 г. на модна къща „Леонар”.
Фото: © Leonard/ http://www.leonard-paris.com
14. Даниел Трибуяр
Фото: http://commons.wikimedia.org
Бележки: 1. De grote Mode-Encyclopedie. Editions Nathan. Paris-France, A989; пресслужбата на г-н Даниел Трибуяр.
2. В интервала между 1994 и 1999 година съм се срещал над десет пъти с г-н Даниел Трибуяр. Наблюдавайки дефилетата с неговите колекции, имах чудесната възможност да следя еволюцията на този изключително елегантен стил.