Името Edis Pala отдавна вече не звучи само като част от младата българска мода, а като марка със собствена философия, разпознаваема на подиумите от Париж до Милано. Дрехите му носят увереност и характер, съчетание между традиция и авангард, между дисциплина и свобода. Те са създадени за хора, които вярват в себе си, не се страхуват да бъдат различни и не търсят одобрение, защото знаят кои са. „Самоувереността е ключът към успеха“ – това е не просто мото на марката, а същността на нейната идентичност.

Всяка колекция на Едис Пала е като разказ за Балканите, пречупен през модерната естетика на XXI век. В моделите му се преплитат грубата красота на традиционните орнаменти и изчистената визия на съвременния минимализъм. Той умело съчетава ръчно рисувани принтове, асиметрични кройки и експериментални материи, като всяка дреха носи отпечатъка на индивидуалността. Пала лично създава текстилните си дизайни, а лимитираните серии превръщат всяко негово творение в уникат. Ревютата му са повече от дефилета, те са визуални спектакли, в които дрехата не просто се носи, а говори. Сред запомнящите се негови колекции е “Game Madness S/S 2016”, с която поставя началото на собствената си марка. Макар първоначално фокусът да е върху мъжката мода, скоро дизайнерът се обръща и към жената – дръзка, независима, „жената вамп“, както сам я описва, „която не търси силата у мъжа, защото вярва в своята собствена“.

През 2025 г. Едис Пала затвърждава международния си успех с представянето на колекцията UNTOLD FW25 на Седмицата на модата в Милано. Ревюто, проведено на Via Bigli 21 в Милано, впечатлява публиката с концепцията “Upcycled Healing” – дрехи, създадени чрез рециклирани материи, вплетени с български обредни мотиви и символи на нестинарството. Колекцията е своеобразен мост между миналото и бъдещето, в който модата се превръща в ритуал за обновление. В нея ясно личи и новата посока на дизайнера – устойчивост, културна памет и експресивна визуалност. Италианското модно издание Glas Mode описва дебюта му като „повествование за идентичност, травма и преосмисляне“. Малко след Милано Пала започва работа по новата си линия UNFOLD SS26, която, според пост в официалния Instagram на марката, „започва там, където завършва лечението в прераждането“. Така 2025 г. бележи утвърждаването му като един от най-оригиналните млади визионери в европейската мода.

Истинският пробив за Едис Пала идва с участието му в модно събитие в Париж – момент, който той нарича своя „трамплин“. Именно тогава светът за първи път забелязва младия дизайнер от Балканите, който се осмелява да мисли отвъд границите на традицията. Оттогава дрехите му печелят интерес от Европа, Азия и Близкия изток, а брандът Edis Pala се нарежда сред онези млади лейбъли, които говорят на езика на увереността, изкуството и свободата. „В началото никой не вярваше, че ще успея с моя моден бранд. Но аз не спрях. Човек винаги има избор – моят е никога да не спирам“, казва той.

За него изкуствоведът проф. Любомир Стойков – председател на Академията за мода, споделя: „Едис Пала е знаков представител на новата генерация български модни дизайнери, за които стилът на бъдещето е кауза, а най-високите образци в традицията – незабравим пример. Различността на неговия талант се изразява преди всичко в умението да вплита собствената си концепция за елегантност в неизбежните критерии за устойчива и рециклирана мода. Като добавим към това и добре селектираните елементи на уличния и субкултурния стил, които са фино кодирани в произведенията му, става ясно защо Едис Пала е атрактивен в своята оригиналност и оригинален чрез своята атрактивност. Желая му нови успехи!“.
За младия дизайнер модата не е просто индустрия, а лична изповед. Тя е отражение на вътрешната сила и начин да заявиш себе си. „Стилът ми беше оръжие към света и стената, която ме предпазваше от всички удари“, споделя Пала в интервю за BG Voice. И именно тази комбинация от уязвимост и решителност се превръща в неговата най-голяма сила.
Днес марката Edis Pala вече стои редом до модерните и смели европейски брандове, а дрехите му се носят от артисти, инфлуенсъри и хора, които търсят не просто визия, а израз. За тях модата е повече от стил, тя е идентичност. В нея има нещо от театъра, нещо от философията и много от сърцето на Балканите.

Пътят на Едис започва далеч по-скромно от София, с молив, плат и една голяма мечта. Той носи в себе си пъстро културно наследство – баща му е наполовина турчин и албанец, а майка му – наполовина туркиня и българка. Тази смесица от култури се превръща в негова идентичност и вдъхновение. Още от дете рисува, комбинира дрехи и търси начин да изрази различността си. След това пътят го отвежда в Милано, където завършва престижната академия Nuova Accademia di Belle Arti (NABA), специалност „Моден дизайн“. Там се учи да гледа на дрехата не като на предмет, а като на история. Работи за Джорджо Армани, участва в подготовката на модни седмици, асистира на дизайнери и натрупва опит, който по-късно превръща в собствен стил. През 2016 г. създава своя марка, с която стъпва на международната сцена не просто като дизайнер от България, а като артист, който превърна Балканите в своята най-голяма сила.
Днес, когато неговите модели дефилират между световни градове и култури, те носят едно ясно послание – модата е език, който разбира всеки, стига да вярва в себе си.
Източници:
BG Voice








