Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

ФРАНКО МОСКИНО: “МОДНИТЕ РЕВЮТА МОГАТ ДА БЪДАТ ОПАСНИ ЗА ВАШЕТО ЗДРАВЕ”

от FLM
30.11.2009
Време за четене: 3 мин.
6768
A A
ФРАНКО МОСКИНО: “МОДНИТЕ РЕВЮТА МОГАТ ДА БЪДАТ ОПАСНИ ЗА ВАШЕТО ЗДРАВЕ”
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” Франко Москино е роден на 27 февруари 1950 година в Абиатеграсо, Италия и умира на 18 септември 1994 година в Милано. От 1967 до 1970 година учи в Академията за изящни изкуства – Милано. По време на следването си рисува скици и модни илюстрации. Забелязан е от Джани Версаче и е поканен да работи за него от 1971 до 1977 година. Главен дизайнер на модна къща “Cadette” (1977-1982). През 1983-а създава своя собствена фирма “Moonshadow” и още същата година лансира първата си марка “Moschino Couture”. Започва с дамска мода, но през 1986-а вече дебютира и с мъжка колекция. Първият си парфюм за жени пуска година по-късно. Идва ред и на линиите “Cheap& Chic”, основана през 1988 г. (според някои източници 1991 г.) и “Moschino jeans”. Открива първия си бутик в Милано през 1989 г., а през 1993-а празнува 10-годишнината от създаването на модната къща със специална изложба в Милано.

Последната идея на Франко Москино е създаването на екологична марка “Ecouture”. След преждевременната смърт на дизайнера, неговите идеи продължава да развива присъединилата се към екипа през 1981 година Росела Жардини (до 1994-а негова първа асистентка и основна помощничка). Днес тоталните продажби на Франко Москино са за 238 млн. щатски долара. Само за последните седем години той е увеличил приходите си близо пет пъти. От 1999 година насам собственик на фирмата на Москино е крупният италиански производител на облекла и допълнения “Aeffe SpA”, собственост на Алберта и Масимо Ферети.

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве”

Италианският моден дизайн очарова със средиземноморската си свежест, грапавината на уличния стил и съблазънта на романтичната женственост. Но и с още нещо – и това е тъкмо спецификата на творци като изумителния Франко Москино, чиято звезда – макар и само за две десетилетия, успя да озари завинаги световната визуална култура. Кой е Франко Москино? На какво се дължи светкавичният му успех? Кое кара Джани Версаче да го покани още докато е студент да рисува скици и илюстрации за модната къща? Защо мнозина определят Москино като “ужасно дете” и “непокорно момче”, сравнявайки го с друг негов известен френски побратим – Жан Пол Готие? Защо дизайнерът е толкова ироничен в своите послания към публиката? Кои са неговите главни пробиви в традиционната модна система?…

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” ЕСТЕТИКА И ФИЛОСОФИЯ НА ИТАЛИАНСКОТО ЛОШО МОМЧЕ
Вглеждането в историята и успехите на най-значимите модни дизайнери показва сходни характерови особености. Оригиналността им обикновено се базира както на индивидуалната креативност и находчивост (спрямо материи, силуети, конструктивни решения и пр.), така и намирането на собствена формула на различността – било в екстравагантно публично поведение и външност, било в нестандартни и скандални подходи към рекламата и масовите презентации. За рекламната кампания на своите парфюми Москино лансира постери, в които красиви жени пият парфюма със сламка, сякаш това е кока-кола или хитов коктейл. Впрочем дизайнерът отдава изключително значение на ароматните течности, вярвайки в максимата, че “Парфюмите правят модата”. През годините “Москино” създава много хитови аромати: 1987 г. – Moschino (дамски); 1990 г. – OKKO (мъжки); 1995 г. – Cheap and Chic (дамски); 1996 г. – Oh de Moschino (дамски); 1997 г. – Uomo Moschino (мъжки); 2001 г. – L’eau Cheap and Chic (дамски); 2004 г. – Moschino Couture (дамски); 2005 г. – I Love Love (дамски). Всички те по един или друг начин издават страст и модерност, съблазън и магнетичност, финес и индивидуалност.

Предизвикателствата на Франко Москино към общественото мнение, както и неизчерпаемите екстравагантни идеи сякаш нямат край. В нашумяла публична презентация или по-скоро акция срещу СПИН манекенка се появява в тоалет на Москино, обсипан целия с презервативи (по ирония на съдбата тъкмо тази болест трагично покосява живота на дизайнера). Философията в стила и дизайнерския почерк на Франко Москино показва тежнения към две неща: отстояване на собствен вкус и идентичност на всеки клиент, от една страна, и от друга – открояването сред общия моден пейзаж с особени, свежи и често пъти странни решения за външния вид. Москино е в модата, но е и срещу модата. В модата е дотолкова, доколкото тъкмо тя, схващана като безценен шанс да бъдеш себе си и средство за изразяване на Аз-а, е прекрасно поле за свободна изява на мисъл, емоция и култура. Срещу модата е затова, защото пазарът на луксозни стоки е в състояние да поквари вкуса, да унифицира и комерсиализира личността, да я превърне в жалък консуматор, подвластен на чужди стратегии и манипулации.

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве”

Москино никога не е криел своите увлечения по сюрреализма и по изкуството на една от най-големите революционерки в модата Соня Делоне, авторка на техниката на симултанния дизайн. Редица произведения на Франко Москино са вдъхновени и посветени на Делоне, а в повечето му колекции техниката на пачуърка заема забележително място.

Мнозина автори посочват хитроумните и находчиви идеи на Франко Москино, като например използването на черупки от яйца и малки вятърни мелници за копчета или пък въвеждането на техниката на оп-арта (оптическото изкуство) чрез рисуване и поставяне на щампи върху самите дрехи. Костюмите с екстравагантни и шокиращи апликации, като ножове и вилици, също намагнитизирват вниманието и затвърждават имиджа му на иновативен и смел творец. Москино е и един от първите (ако не и първият) дизайнери, които умело си служат с оптичната имитация на фалшиви джобове, шевове и пр. – стил, който днес наистина се радва на голяма популярност. Модата на Москино печели хиляди и милиони привърженици, защото е плод на неговата необятна фантазия, чувство за хумор и непресъхващо желание за провокиране на утвърдените ценности и норми. В своите луди експерименти той стига дотам, че пародира прочутия парфюм “Шанел №5” – обстоятелство, което му навлича неприятности и съдебни битки с френския доайен в световната мода – гиганта “Шанел”. Като резултат Москино е осъден за тези свои “своеволия” и трябва в буквалния смисъл на думата да си плати за тях.

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” БУНТ ЧРЕЗ ИРОНИЯ И САРКАЗЪМ
Не може да се твърди със сигурност кое точно в стила и почерка на студента по изящни изкуства е привлякло вниманието на друг един гений на италианската мода – Джани Версаче: дали грацилния похват и мечтателността, или пък непокорството и бунта срещу скучните академични прийоми на рисуване? Факт е обаче, че както в колекциите на Версаче, така и в работите на Москино (когато вече се изявява като самостоятелен дизайнер) личат отчетливо и изяществото, и чувствената средиземноморска красота, и дързостта, и куража да са взривят обичайните представи за възвисено и елегантно. Множество надписи и апели по витрините на бутиците на Москино издават неговия бунт, който в едни случаи разчита на тънката ирония, а в други – на острия сарказъм. Плод на неговото остроумие са слоганите “Да върви по дяволите модата!” и “Ready to where?” (игра на думи с английското “ready-to-wear”, което е вариант на френското прет-а-порте или още – готово облекло), означаващо в пряк превод “За къде си готов?” или още “Готов ли си да стигнеш далеч?”, “Готов ли си на всичко?”. Кой е в основата на ироничната дистанция, която той заема спрямо утвърдени дизайнери и модни къщи и като цяло към покваряващата система на модата? И не тръгва ли така срещу самия себе си – не се ли опитва да среже клона, на който седи? Москино е убедително доказателство за това, че в ерата на постмодернизма иронията и насмешката, пародията и словесният колаж са основни изразни средства, които помагат да се преодолее шаблонът, схемата във визуалното изкуство. Огромно негово предимство е, че си служи не само с живописната техника, но и използва множество вербални похвати, директни апели, надписи и умотворения, които издигат модата в ранг на писмовна система не само в интерпретацията на Ролан Барт, но и като актуална, остро социална литература. Тъкмо изразно-изобразителният арсенал на Москино помага на стила на обличане да се имунизира срещу най-страшните пороци на модаджийството: конформизъм, консуматорство, ненужно разточителство и самоцелно прахосничество. Всеки може да бъде модерен по начина, по който сам прецени, а не като следва папагалски това, което бълват лъскавите списания, и това, към което зоват бляскавите витрини – това е подтекстът, закодиран в почти всички произведения на Франко Москино. Неговият бунт не е срещу модата като начин да бъдеш оригинален и да намериш най-адекватния стил на изразяване и общуване, на идентифициране и ценностно обогатяване, а срещу манипулативната модна система, която подобно на паяка коварно лови в своята мрежа безчислените си жертви.

ПРОБИВИ В ТРАДИЦИОНАЛИЗМА
Сред най-големия и не без основание упрек към висшата мода е критиката относно прекаления лукс и издигането в култ на свръхконсуматорството. Москино прави един от първите пробиви в това традиционално отношение към скъпите дрехи. Той не понася и не приема модните дизайнери да бъдат схващани като един вид слуги на консумативното общество. Да си модерен, според него съвсем не означава да се обличаш в прекалено скъпи дрешки и да носиш бижута на астрономически цени. Не случайно един от най-популярните му лейбъли е “Cheap&Chic”, т.е. – евтино и шикозно. Когато човек се вгледа в някои от най-популярните му сентенции-девизи, разбира как един творец може да се наложи в света на лукса, използвайки средства, които бихме могли да наречем антилуксозни, антимодни, антикомерсиални. Ето някои от тях: ”Понятие “добър вкус” не съществува”, “Спрете модната система”, “По-добре хубаво копие, отколкото лош оригинал”, “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” и др. Отношението на дизайнера към публичните презентации и рекламните кампании, подобно на отношението му към самото творчество, е палаво, иронично, критично и неконвенционално. Той експериментира и на практика показва, че елегантното с успех може да бъде изместено от екстравагантното. А когато му втръсва еднообразното дефилиране на манекените и осъзнава баналната суета около всяко ревю, спира да показва мода по този начин и предпочита да лансира новите си идеи чрез видеофилми и мултимедия.

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве”

Не са мнозина онези, които знаят, че първата екологична марка в модата принадлежи тъкмо на Франко Москино. В края на недългия си жизнен път той регистрира търговска марка “Ecouture”, обвързана с екодизайна. Това предполага използването на екологично чисти и гарантирани суровини и материали, както и производство на облекла и допълнения по начин, който не замърсява и не застрашава околната среда. Но още преди създаването на тази линия дизайнерът е пристрастен към използването на изкуствената кожа, плюша и синтетиката, като заместители на материали, за чието получаване се убиват животни. В края на 90-те години той показва колекция с недвусмисленото заглавие “Fur for fun” (“Кожа за забавление”), в която дрехите са изработени от екокожи.

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве”

“МОСКИНО” ДНЕС
Безспорна заслуга за виталността на модна къща “Москино” днес има приемничката на дизайнера Росела Жардини, която работи в неговата компания от самото начало. Откровението й в едно интервю е показателно за духа и ценностната система, действаща сега в империята “Москино”: “Нашата философия е проста – шикът е свобода. Тайната на стила е в това да съчетаваш дрехите и да ги обличаш за удоволствие”. Тя не крие, че основното й вдъхновение идва от естетическото и професионалното наследство на Франко Москино, когото никога не може да забрави и продължава да обича дълбоко. Друг един дизайнер – Винсент Даре, който дебютира за модната къща с колекцията си пролет-лято 2003 година, също е заразен от чара на Москино, от непоправимото му чувство за смешното и комичното. Той стига дотам в опитите си да продължи традицията му, че кара манекените на ревюто да се движат на “заден ход” – една любопитна презентационна форма, която със сигурност се запомня и коментира. През последните години произведенията на “Москино” и различните линии на модната централа показват ориентация към използването на бродерии, оригинални апликации и орнаментации. Отличителните характеристики на най-новите колекции са тяхната раздвиженост, големите възможности за практични комбинации, перфектният силует и деликатната, и заедно с това – решителна интерпретация на субкултурата, уличната атмосфера и ценностите на младата генерация от новия милениум.

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве”

Например за сезона есен-зима 2007-2008 типична е по-екстравагантната линия, наложена от марката “Moschino Cheap&Chic”. Акцентите падат върху роклите и полите тип балон. Материите са вълна, полиестер и памук. Цветовата гама варира между златно, бяло, черно и сиво. При аксесоарите се налагат заоблените върхове на обувките (последният писък са както високите токове, така и платформите). Особено актуални са моделите с каишки около глезена и отворени на пръстите.

* * *

Животът и богатото творчество на Франко Москино са симптоматични за реализацията на всеки оригинален и новаторски настроен дизайнер. Те са показателни за необятните възможности, които територията на модата предлага за изобретателност, провокативност и хумористично чувство. Благодарение на творци като Москино, съвременният моден дизайн е сред водещите културни фактори, чудесен шанс и инструмент за отстояване на индивидуалната идентичност, както и мощен „витамин” за социалното разнообразие. Неговият стил е истинска противоотрова срещу свръхконсумативните нагласи и манипулативните крайности на комерсиалната мода.

франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве” франко москино: “Модните ревюта могат да бъдат опасни за вашето здраве”

Бележки и източници:
О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Moschino: Irreverence As An Art Form. By: Boyd Davisр 22.03.2001. In: www.fashionwindows.com; Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; Martin, R. The St. James Fashion Encyclopedia: A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters Television News; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996; Интернет източници: www.moschino.it , www.infomat.com и др.

Снимки:

1.Франко Москино.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000.
2. Колекция на Франко Москино, 1984.
Фото: © Arnaldo Castoldi / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000.
3.Колекция на “Москино”, вдъхновено от пачуърка на Соня Делоне
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000, p.534.
4.– 6. Колекция на “Москино” от 90-те години на ХХ век
Фото: © Seeling, Ch. Fashion, The century of the designers 1900 – 1999 . Cologne, 2000, p.534 – 535.
7. Колекция на Росела Жардини за “Москино”.
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.
8. Колекция на Росела Жардини за “Москино”, декември 2000.
Фото: © David Slijper, styling by Merryn Leslie / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.
9. Аксесоари на “Москино”, есен-зима 2005-2006.
10. Колекция на Росела Жардини за “Москино”, есен-зима 2007 – 2008.
Фото: © “Moschino”
11. – 12. Колекция на Росела Жардини за “Москино”, есен-зима 2009 – 2010.
13. – 14. Колекция на Росела Жардини за “Москино”, пролет-лято 2010.
Фото: © Marcio Madeira / www.vogue.com

 

Тагове: Брой 29

Вижте още

Ruse Fashion Week
Дизайнери

Ruse Fashion Week 2025: Финал с блясък и изящество

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео