Мария Хосефина Паканинс и Нино – по-известна като Каролина Ерера, е родена на 8 януари 1939 година в Каракас, Венецуела. Прославена е като дизайнерката на висшето общество. Преди да започне да се занимава с дизайн години наред е титулувана като една от най-добре облечените жени в света и е номинирана за наградата “Зала на славата”. В модния дизайн и бизнес я насърчава главната редакторка на “Вог” Даян Врийланд. Премиерната й колекция дамска мода печели овациите на елитната публика и на модната преса /април 1981 г./. Освен висша мода Каролина Ерера лансира и по-семпла линия облекла – CH /1986 г. /, както и булчински колекции /1987 г./. В края на 80-те и началото на 90-те години тя успешно развива своя моден бизнес, добавяйки към дрехите аксесоари /прочути са нейните линии слънчеви и диоптрични очила “Каролина Ерера Ню Йорк” и “212 Ню Йорк”/. Успоредно с това дизайнерката лансира и своите прочути парфюми за жени /през 1988 г./ и за мъже /през 1991 г. /. Произхожда от заможно венецуелско семейство и е женена за богатия Рейналдо Ерера. Имат четири деца. (1). Дъщеря й Каролина Адриана, например, й помага в ароматната линия за мъже 212 (парфюми, козметика и пр.). Притежава десетки бутици в целия свят, като само в Европа те са не по-малко от 50. През 2009 г. открива първия си бутик в Русия.
Изключително красивата и стилна Каролина Ерера е сред световните емблеми за вкус, чар и влиятелност в обществото. Тя е пример за това как може една жена без специално дизайнерско образование, само благодарение на високата си индивидиулна култура и светски начин на живеене да се превърне в моден творец от световна класа. Своето дарование да улавя мигновено с поглед естетиката на интериора, детайлите във външността на другите, орнаментите, украсите и пр. тя коментира по следния начин: “Направо фотографирам с погледа си. Влизам в една стая или в един салон и само секунди по-късно съм запомнила всичко, което е вътре. Освен това моментално долавям кое в помещението е добре и кое зле подредено. По същия начин знам дали една дреха е добре или зле ушита” (2). Елементарното тълкуване на това откровение ще се ограничи само с добрата визуална памет на дизайнерката и с констатацията, че тя е твърде наблюдателна. По-дълбокият смисъл обаче е в това, че своеобразното “сканиране” на обстановка и хора е свързано и с критическото преосмисляне на оформлението, на комбинациите на цветове и обеми, на различни пропорции и детайли по посока на тяхното усъвършенстване в търсене на идеала.
По собственото й признание, тя разкрива страстта си към модата като тийнейджърка – в училище, когато е на 15-16 години. Дълго време не вярва, че ще реализира мечтата си да бъде дизайнерка. Най-важна роля за творческия й успех изиграват родителите й. Те възпитават в нея, а и в трите й сестри желязна дисплина и ги научават да подреждат адекватно ценностите в живота си. Какво е за нея елегантността? Отговор на този въпрос откриваме в интервюто, което дизайнерката дава пред Би Би Си: “Елегантността не е само това, което носиш, но и определен начин на мислене, на говорене, цялото ти поведение и отношение към света. Аз творя за изтънчената дама. Съвременната жена, която е активна във всички области на живота, пътува много, в същото време се грижи за семейството си и прави кариера.”
НЕ Е НУЖНО ДА ШИЕШ, ЗА ДА СИ ДОБЪР ДИЗАЙНЕР
Кои са най-характерните черти в модното изкуство на Каролина Ерера? Със своите доста радикални възгледи тя разбива на пух и прах твърденията на мнозина експерти, според които, за да си добър дизайнер трябва да умееш перфектно да шиеш, както и да работиш само с най-висококачествени платове. Един от най-сензационните факти от творческата й биография е, че тя никога не е шиела и, че не е зашила нито едно копче през живота си. Самата Каролина Ерера потвърждава това и дори го извежда като основен принцип в своята работа: “За да си стилистка, изобщо не е необходимо да знаеш да шиеш, трябва само да имаш набито око за пропорциите, за съчетанието на цветовете и за това дали една дреха е добре или зле скроена” (3). Дизайнерката черпи вдъхновение и се афишира като последователка на прочутия Кристобал Баленсиага – един от най-големите модни законодатели през ХХ век. Нейните произведения издават пиетет към изтънчеността и луксозната изисканост. По някакъв необикновен начин те “извличат” екстракта от всяка жена и акцентуват върху нейната чувствителност, романтичност, еротичност и като цяло – върху нейната женственост. Друго, което инспирира Ерера е самото всекидневие, спомените й, това – както тя се изрязава – което е вкусила, помирисала, видяла, пътувайки насам-натам.
Всъщност това, което авторката иска от жените, е те да бъдат максимално женствени и да съумяват да го показват: “Една жена трябва да бъде женствена. Ужасявам се, като видя по улиците жени, облечени в тези ужасни дрехи от ликра. Явно, че не се поглеждат в огледалото, преди да излязат. Винаги съм повтаряла: във всеки дом трябва да има огледало, в което да можеш да се огледаш в цял ръст. Огледалото е най-същественото допълнение към модата” (4). За уникална дамска дреха пък Каролина Ерера сочи бялата риза, която е подходяща за всякакви случи, стои превъзходно, женствена е и – нещо важно – може да се комбинира с всичко.
Платовете играят много голяма роля в творчеството на Ерера, но още по-голямо е значението на кройката. Тя има запазени техники на кроене на ръкавите, раменете, които са строго фиксирани, и корсажите /най-често тесни и източени/. Не случайно още в първите отзиви за премиерната й колекция пресата започва да я нарича “Нашата кралица на ръкава” (5). Любимите й тоналности са черно, бяло и кафяво, както и комбинациите между тях. Предпочита френските и италианските платове, смесите от тях, кашмир, шифон, стреч, добре обработена кожа, но е чута да казва и еретични по адрес на текстила думи: “Не е необходимо да се купуват скъпи платове, ако дрехата е скроена на високо ниво” (6).
Една от последните колекции на Ерера, насочена към пролетта и лятото на 2011 обединява мистичния Изток и екзотичната латинска гореща кръв, които си правят среща на подиума. Всъщност става дума – както пише и електронното списание Fashion Lifestyle Magazine, за смесица от екзотика, обемни форми и различни цветове. Роклите са щамповани с калиграфски елементи, щампи на цветя и колибри. Дълги и до коляното, женствени с огромни разкроени платове и дискретни, впити по тялото, те представят романтичната и загадъчна женска фигура. Панделката е неотменна част от всеки модел – сгъната в дълъг дебел плат под бюста или тънка и почти незабележима на кръста. Дизайнерката представя корейската народна носия в съвременен и секси вид, с копринени въжета около кръста, начупени гънки и флорални щампи, имитация на табели и надписи от XVIII век. Цветовете са слонова кост, бежово и модерния за този сезон оранжев цвят, като всички носят ухание на слънчево лято. А маслиновите нотки, тревисто зеленият цвят бродираният плат в порцеланови оттенъци и лотос ни отвеждат в току що разцъфналите градини на пролетта. Специално място е отредено за високите сламени шапки с широка периферия, обичайно носени от мъжете в Корея.
Жълто канарче, зелено, резеда, червено пък са сред водещите цветове в колекцията на Ерера пролет-лято 2012 година. Цветовата палитра съдържа в себе си също елементи от гривни „Antebellum Bakelite”, комбинирани с геометрични линии с интересни щампи в цвят на метличина, зелена трева и др. Силуетът е модерен и мек. Впечатление правят функционалните разфасовки, фините гънки и детайли с бродерии, които напомнят за естетиката на някои артистични движения от 1920 година. Смелото разиграване на дължините – около коляното и до земята, както и по-сложните от конструктивна гледна точка облекла за пореден път издават нещо, толкова присъщо на дизайнерката – стремеж към елегантност чрез разнообразие в десените и обемите, от една страна, и стилна концептуалност и изчистеност, от друга.
ОЧИЛАТА “КАРОЛИНА ЕРЕРА”
Оригиналните бутикови слънчеви и диоптрични очила “Каролина Ерера Ню Йорк” и “212 Ню Йорк” са сред най-търсените линии дамски очила в света. Предизвикателни, елегантни и модерни, години наред те задоволяват вкуса и на най-претенциозните дами. Всеки модел рамки или слънчеви очила е специфичен, изработен от най-висококачествените материали в света. Предназначен за всяка форма на лицето. Първата маркова линия “Каролина Ерера Ню Йорк”, предлага форми, от които струят загадъчност и елегантност, предназначени за най-женствената прослойка, докато линията “212 Ню Йорк” е насочена към по-младата публика, търсеща актуален модел очила – градски, космополитен, характеризиращ се с изчистени очертания, макар и с подчертана индивидуалност.
Добре подбраните мънички и цветни метални и пластмасови рамки от линията “212 Ню Йорк”са изключително екстравагантни и модерни. Най-новите, същевременно и най-скъпи са рамките от най-здравия материал в света – титана, както и различните оттенъци на цвета на титана са много актуални.
Колекцията пролет-лято 2004 предлага богато разнообразие от цветове, форми и дизайн. Характерни са различните начини на захващане на стъклата към рамката. Класическите дамски модели на Каролина Ерера се преплитат с дискретни елементи на нови, правоъгълни, но и леко заоблени форми. Нещо, което е било актуално преди време, но днес е с по съвременно звучене. Тези форми прилягат удобно и плътно на лицето по начин, по който очите се предпазват най-добре. Преобладава черния цвят и всички отенъци на златния, лилавия и синия цвят. Кафяви и прозрачно бели стъкла с частично или цялостно огледално покритие. Преливащите стъкла са по-малко тази година, по скоро те са доста изчистени, едноцветни, блестящи или матирани в зависимост от предпочитанията. Неотлъчно към аксесоара върви и специален оригинален калъф в лилав, кафяв или сив цвят. Всички тези изисквания за мода, качество и елегантност, съобразени с изискванията на нежната половинка са събрани в очилата на Каролина Ерера .
НАЙ-ИЗВЕСТНИТЕ Й КЛИЕНТКИ
Още с първите си стъпки в модния дизайн Каролина Ерера става любимка на най-платежоспособни и високопоставени в обществото дами. Те ценят изключително високия й усет за баланс между лукса, изисканата кройка и цялостното излъчване на дрехата. Превъзнасят се по нейните елегантни тоалети, предназначени специално за официални обеди. Доверяват й се като на най-близък съветник по въпросите на стила и красотата, защото със собствената си външност самата тя е най-доброто доказателство за високата норма на елегантността и женствеността. Сред най-известните й клиентки са Есте Лаудър, принцеса Маргарет /сестра на английската кралица Елизабет ІІ/, Жаклин Кенеди – Онасис и дъщеря й Каролайн, Нанси Рейгън, Ивана Тръмп и др. Впрочем тъкмо Ерера създава ослепителния булчински тоалет за сватбата на дъщерята на Джон и Жаклин Кенеди – Каролайн с Ед Шлосберг, състояла се на 19 юли 1987 година в римо-католическа черква в Сентървил, Масачузетс (7). Впрочем добре е да се припомни, че тъкмо Жаклин Кенеди Онасис допринася най-много за известността на Каролина Ерера, след като й прави комплимент, че е много добра и й възлага да се грижи за нейните тоалети.
Друга знаменитост, която е облечена за сватбата си от дизайнерката е кинозвездата Рене Зелуегър. На нейния вкус и стил се доверяват също така Никол Кидман, Шакира, Салма Хайек и др. съвременни знаменистости. Много представителки на висшата класа в Америка обожават стила на Каролина Ерера, защото тя съумява да придаде допълнителна чистота, финес и красота на скъпата и прекалено луксозната външност. Може би това се дължи и на дискретната доза деловитост или пък на кристализиралото усещане за реалния живот и динамиката на нравите?…
* * *
Единствената до този момент възможност да наблюдавам “на живо” ревю на Каролина Ерера ми се удаде на 12 февруари 2001 година в “Браянт парк” в Ню Йорк. По-надолу прилагам впечатленията си от това шоу, в което доминираха високите модни ценности “елегантност”, “изтънченост”, “женственост”, така типични за творчеството на дизайнерката. Но как Каролина Ерера вижда облечена зимната жена през есента и зимата на 2001 и 2002 години? Лъскаво, елегантно, несъмнено – шикозно облекло, лансира Ерера в най-новата си колекция. Изисканост и финес без излишни усложнения. Ключовите елементи на сезона са примамлива простота и акцент върху детайлите. Надмощие вземат контрастите между слоновата кост и черното, кожата и дантелата, сатенения стреч и украсите с пера, оттенъците на мате /популярния уругвайски чай/ и пищните тонове на натруфеността.
Силуетът е строен, удължен, раменете са малки и закръглени, а полите се спускат под коляното. Панталоните са тесни, а кройките – асиметрични. Коланите на сезона са изкусно бродирани и са изработени много елегантно и фино от кожа, велур, сатен. Тъканите преследват постигането на усещане за пищност и разнообразие – те са много внимателно подбрани – кашмир с две лица, сатенен стреч, златен туид на точки, мохер, шотландско каре, мек телешки бокс и велур. Излъчването на лукс, комфорт и съвременна елегантност се подсилва от аксесоарите – ултимативни чанти, сюрпризирани от разноцветен велур, украсени с бродерии. Своя роля имат и високите кожени ботуши – съответно за деня и за вечерта. Перфекционизъм, изключително качество на изработката и дискретна елегантност. Лесно разбираеми елементи с високоволтов стил и намек за съвършена луксозност – ето същността в посланията на Каролина Ерера – голямата дама на американския шик!
* * *
ДРУГИТЕ ЗА НЕЯ
Чаровна и елегантна както винаги Ивана Тръмп внимателно проследи ревюто на Каролина Ерера и въпреки, че страшно бързаше след края на шоуто, сподели с мен своите пресни впечатления от колекцията на дизайнерката: “Тя е чудесна както винаги, но този път се наблюдава една голяма разлика. Разбира се, тя прави колекция за изискани дами, но новото е влиянието от страна на дъщеря й. И този път има облекла за дами, но има и за по-младите генерации.” (8)
___________
Бележки:
(1) За живота и творчеството на Каролина Ерера вж. по-подробно: О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Carolina Herrera. WEB site: www.carolinaherrera.com . Deeny , G.Carolina Herrera: As Elegant As Ever :Fashion Designers . In: Fashion Windows – Internet, Sep. 21, 2002 / WFD /; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 ; Stegemeyer,A. Who`s Who in Fashion.Third Edition. ”Fairchild Publications”. New York,1996.
(2) Цит. по: “Новата стара къща на Каролина Ерера / Която не е зашила нито едно копче в живота си / “, сп. “Паралели”, бр.4 от 27 януари – 2 февруари 2000 г.
(3) Пак там.
(4) Пак там.
(5) Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 , p.170.
(6) Ibid.
(7) Вж. Девид, Л. Частният живот на Жаклин Кенеди Онасис. “Слънце”.С., 1994, с. 202 – 203; също и : Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 , p.172.
( 8 ) Думите са споделени пред мен в блиц-интервю с Ивана Тръмп в Ню Йорк на 12 февруари 2001 г. непосредствено след ревюто на Каролина Ерера в “Браянт парк” – Манхатън – б.а.
Снимки:
1. Каролина Ерера, 12 февруари 2001 г., Ню Йорк.
Фото © Любомир Стойков
2. – 5. Колекция на Каролина Ерера, есен-зима 2001-2002.
Фото © Любомир Стойков
6. – 7. Колекция на Каролина Ерера, пролет-лято 2002 г.
Фото © All photographs © 2001 firstVIEW
8. – 9. Колекция на Каролина Ерера, есен-зима 2003-2004 г.
Фото © All photographs © 2001 firstVIEW
10. Ивана Тръмп на първия ред на ревюто на Каролина Ерера, есен-зима 2001-2002 г., Ню Йорк
Фото © Любомир Стойков
11. – 12. Колекция на Каролина Ерера, есен-зима 2007-2008 г.
Фото © Marcio Madeira
13. Модел на Каролина Ерера, пролет-лято 2012 г.: небоядисана коприна, пластове органза с бродерия в горната част; цветове – сиво и сепия ; точков принт върху копринен шифон.
Фото © Carolina Herrera / www.carolinaherrera.com
14. Колекция на Каролина Ерера, пролет-лято 2010 г.
Фото © Marcio Madeira
15. – 16. Колекция на Каролина Ерера, есен-зима 2011-2012 г.
Фото © Yannis Vlamos / GoRunway.com
17. – 18. Колекция на Каролина Ерера, пролет-лято 2012 г.
Фото © Yannis Vlamos / GoRunway.com