Малко дизайнери постигат нивото на Кейт Спейд. Нейните характерни чанти бяха основна част от деветдесетте години. Веселите ѝ цветови палитри, игривата ѝ естетика и оптимистичните й лозунги направиха марката ѝ любима в цялата страна и в международен план. Нейната история – как се е научила на бизнеса, как е започнала собствена компания и след това я е напуснала, как е открила втора компания – е преразказана, вдъхновявайки млади предприемачи и жени.
Кейт Валънтайн Спейд (по баща Броснахан) е родена и израснала в Канзас, Мисури. Тя завършва държавния университет в Аризона през 1985 г. – там се запознава с Анди Спейд, докато работи в търговията на дребно, и заедно се преместват в Ню Йорк след колежа. Кейт получава работа чрез временна агенция, преди да стане моден асистент в Mademoiselle. Издига се в редиците на списанието и когато е повишена в помощник-редактор, отговаря за аксесоарите.
Спейд напуска Mademoiselle през 1991 г. В този момент тя е била старши моден редактор на изданието и има идея да създаде линия чанти, въпреки че няма образование на дизайнер. Две години по-късно, през 1993 г., тя и Анди официално основават марката Kate Spade (името е комбинация от имената на двамата по онова време, а те се женят година по-късно – през 1994 г.) В центъра на встъпителната колекция е чантата Sam – дамска чанта, която ще се превърне в един от нейните подписи.
Ключова година за марката е 1996 г. Тогава Съветът на модните дизайнери на Америка (CFDA) присъди на Спейд наградата „Нов моден талант в аксесоарите“ (печели още един трофей от организацията през 1998 г. за най-добър дизайнер на аксесоари на годината). Тогава тя отваря и първия си магазин в центъра на Ню Йорк, квартал Сохо. Анди напуска работата си в рекламата и се присъединява към марката на пълен работен ден. През 1999 г. Neiman Marcus Group купува 56% дял от Kate Spade, но семейство Спейд са все още ангажирани с компанията и в следващите няколко години успяват да разширят нови категории – баня и тяло (с Esteè Lauder – 2002 г.), за дома (с Lenox – 2003 г.) и дори униформи за авиокомпании (за вече несъществуващата авиокомпания Song – 2004 г.). През 2006 г. Neiman Marcus Group продава Kate Spade на Liz Claiborne, Inc. за 124 милиона долара, а година по-късно семейство Спейд напускат компанията и оттогава не са участвали в нея.
След като се оттегли от марката, Кейт Спейд съсредоточава усилията си върху филантропията чрез Фондация „Кейт Спейд“ и върху отглеждането на дъщеря си Франсис Беатрикс. Междувременно Анди основава собствена творческа агенция и основа марката за спално облекло Sleepy Jones.
Дори десетилетие, след като прекъсва връзките си с лейбъла, който носеше нейното име, Кейт Валънтайн Спейд не може да бъде напълно отделена от едноименната марка. Самата тя разказа случай пред The Wall Street Journal, когато нейното тогава 11-годишно дете я спира пред магазин на Kate Spade в Манхатън и каза: „Мамо, това си ти“.
За много жени Kate Spade не означава дамска чанта или дори дизайнер от Ню Йорк – по-скоро представлява нещо по-голямо: важна покупка, постижение, първа инвестиция в себе си.
Снимки:
1. Дизайнерката Кейт Спейд.
Фото: © Thomas Iannaccone/Penske Media/REX / https://www.billboard.com/music/music-news/kate-spade-husband-andy-full-statement-suicide-8459838/
2. Дизайнерката Кейт Спейд в първия си магазин в Ню Йорк през 1996 г.
Фото: © Kyle Ericksen/Penske Media/REX / https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44396081
3. Дизайнерката Кейт Спейд с чанта по собствен дизайн.
Фото: © Kyle Ericksen/Penske Media/REX / https://people.com/style/kate-spade-obituary-dies-of-suicide/
4. Магазин на Kate Spade в Ню Йорк, Калифорния.
Фото: © Bloomberg / https://www.glamour.com/story/kate-spade-life-career-timeline
Източници:
https://www.glamour.com/story/kate-spade-life-career-timeline
https://www.biography.com/history-culture/kate-spade
https://www.famousfashiondesigners.org/kate-spade
https://www.nytimes.com/2018/06/05/fashion/kate-spade-dead.html