Кое е в състояние да те накара да промениш не просто част от модния стил, не само акцентите върху отделните жанрове на облеклото, но и едва ли не целия културен пейзаж на Америка? Каква енергия е необходима, за да се разрушат традиционни табута в модата като отношението към половете, рекламното и маркетинговото поведение и диференцирането на парфюмите? Кои са основанията, за да се характеризира работата на един моден творец с ключови думи като удобство, унисекс, градски стил, минимализъм, еротика, дизайн на джинси, спортни облекла и бельо, открита сексуалност и агресивен маркетинг? Отговорите на тези въпроси се фокусират върху един от гениите на съвременната мода – Келвин Клайн. Нека да се вгледаме в неговите
ЖИТЕЙСКИ И ТВОРЧЕСКИ МЕТАМОРФОЗИ
Келвин Клайн е един от най-награждаваните дизайнери на САЩ. Три пъти е носител на приза на американските модни критици – наградата “Коти”, съответно за 1973, 1974 и 1975 години, най-голямата награда за мъжко облекло през 1999 година, многократно признание от Съвета на модните дизайнери в Америка, както и на множество още отличия на музеи, асоциации, творчески и бизнес организации. Откъде обаче започва неговият път? Оттам, откъдето започва и пътят на немалко гангстери и лоши момчета – от прочутия нюйоркски квартал “Бронкс”. Тъкмо там на 19 ноември 1942 година се ражда Келвин Клайн – един от най-знаменитите американски дизайнери – човекът, който със сигурност променя модата или най-малкото има огромен принос за радикалната промяна на стила в последната четвърт на ХХ век. Баща му е търговец, но творческата мотивация отрано завладява малкия Келвин. Като дете той често придружава майка си при покупки в Манхатън. Още съвсем невръстен е, когато започва да рисува модни скици, а по-късно без колебание поема посоката на модния дизайн. Между 1959 и 1962 учи в Института по модни технологии в Ню Йорк, а преди това вече е завършил едно училище за моден дизайн. След получаването на висшето си образование асистира две години на Дан Милщайн на Седмо авеню в Манхатън. После става съдружник със съученика си Бари Шварц, от когото получава назаем 10 000 долара, за да стартира общия бизнес. През 1968 година създава своя собствена модна къща. В началото най-много го вълнуват палтата, както и потребностите на младите американски жени. Той гори от желание да ги задоволи час по-скоро. А те не са кой знае колко невъзможни: удобно облекло, без излишни украшения и на достъпна цена. По-късно – през 1971 година той се ориентира още по-решително към спортния дизайн – ризи, панталони, жакети, леки сака. През 2003 година бранда „Келвин Клайн” става собственост на „Хесен корпорейшън” срещу 430 милиона долара. А през 2008 година марката става спонсор на конкурса America’s Next Top Male Model (Следващият мъжки топ модел на Америка), който позволява на победителя да започне работа по договор за 100 000 долара, както и да дефилира за марката на модните подиуми. По отношение на интернет комуникацията, през 2004 г. компанията купува CK.com домейн на името на Келвин Клайн, което я превръща в една малкото корпорации в света, притежаващи две имена в домейна. Нейна собственост са и Bras.com и Underwear.com.
Творчески директор за женската колекция на „Келвин Клайн” е бразилецът Франциско Коста, който поема работата през 2003 година. Итало Зучели работи за марката цели шест сезона, преди да стане главен дизайнер на колекцията мъжки облекла през пролетта на 2004 година. Англичанинът Кевин Къриган пък е креативен директор на СК Calvin Klein и Calvin Klein (бял етикет) марките и свързаните с тях лицензирани продукти от 1998 г. насам.
Както на младини, така и в зрялата си творческа възраст, той е верен на детството си, на юношеските си въжделения и на младежките ценности. Символи, вярвания и нагласи, чиято грапавина и автентичност той самият е преживял в Бронкс. Съзнателно, когато се връща – било то с охота, или пък с нежелание, той повтаря едни и същи думи:”Преди всичко аз си оставам все същото малко момче от Бронкс”. Несъмнено сред главните фактори за главозамайващия успех на Келвин Клайн е и това, че той
ИЗДИГА В КУЛТ СПОРТНАТА И ПРАКТИЧНА ДРЕХА
като този негов концептуализъм съвсем не се свежда до дизайна на джинсовите облекла или пък спортните екипировки. Философията му е продиктувана от реалния живот, от желанията и страстите на младите генерации, които искат да живеят динамично, спортно, живо и заедно с това – непретенциозно. Дори ако вникнем в схващането на дизайнера за лукса, пак ще почувстваме тази креативна стратегия: ”Мисля, че истинският лукс е нещо рядко в пълния му блясък. Именно това се опитвам да направя – да дам на хората тази смелост, небрежност, свобода, но същевременно и един изключително изискан силует”. В еволюцията си като създател на нов тип облекла, той – по мнението на неговите анализатори – не пренебергва наследството на други световни модни асове – мадам Вионе, Холстън и Джорджо Армани – с “неговия умерен лукс от 80-те”. Но това, което той дава допълнително е икономичността на кройката, деликатността на силуета и особеното усещане за сексапил, освободеност, даже жаргонност в стила на обличане. Но за просперитета на един млад дизайнер не са достатъчни само новите идеи и вслушването в пулса на истинския живот. Трябва и малко късмет. Тъкмо той проработва, когато един едър търговец допуска грешка, изкачвайки етажите на модния билдинг и вместо на търсения адрес, попада в ателието на Клайн, харесва много неговите произведения и поръчва зашеметяващо количество.
СВОБОДА В КРОЙКИТЕ, РАЗНООБРАЗИЕ В КОСТЮМИТЕ
Това, което най-много отличава дамската мода на дизайнера е непретенциозната елегантност, аргументирана чрез изчистената линия, максималното отсъствие на апликации и декорации, свободния силует и лимитирания, но не пренебрегнат сексапил. Този минимализъм е добре дошъл за съвременната американка, която се стреми и към удобство и практичност, но и към личностна самоидентификация, каквато дрехите на Келвин Клайн й гарантират. Това, което тя иска е да изпъква максимално чрез тях, а не да бъде потиската и обезличена. Дамският му стил подчертава тялото, но не го ограничава; прави еротични намигвания, но не ги превръща в самоцел. Същото е и с мъжката му мода. Огромен е приносът му към демократизирането на мъжкия костюм и въобще към разкрепостяването на мъжкото облекол по посока на по-голяма неглижираност, практичност и своеобразен “мачизъм”. Клайн съветва мъжете да носят костюмите си по най-различен начин. Например в посланията си към силния пол – тенденции есен-зима 1992-1993 година той предлага три различни варианта на двуредите костюми: “Бизнес – когато се гарнсира със светла риза и ярка вратовръзка; релаксиран – в комбинация с тъмна риза и плетена връзка, и стил “куул” – в комбинация с поло.”. За същия сезон той предлага и спортно сако с тъмно поло и сини джинси, както и спортно сако с тишърт и панталони. Що се отнася до цветовата гама, при Клайн тя е необикновено голяма, но все пак като че ли най-големите му колористични тежнения са към неутралните тонове.
ДЖИНСИ И ПАРФЮМИ
В началото на 80-те години Келвин Клайн започва масирана кампания на джинсовите си облекла с Брук Шийлдс и фотографа Ричард Аведон. По подобен начин десетина години след това той лансира за кампанията на парфюма си “Обсешън” фотомодела Кейт Мос с помощта на рекламния и моден фотограф Марио Соренте / който между впрочем по това време има интимна връзка с Кейт /. Инвазията с прочутото мъжко бельо са марката “Келвин Клайн” пък е постигната с помощта на друг любим на дизайнер модел – Марки Марк. Той както и други сексапилни и мускулести модели акцентуват върху един от търговските и пазарни приоритети на модната къща – парфюмите. По подобие на облеклата, очилата, обувките и аксесоарите на дизайнера и ароматните му течности внушават идеята за унисекс, хомоеротика, гръндж и като цяло – нова, еманципирана емоция. Това го кара да изисква Кейт Мос да позира гола за рекламата на “Обсешън”, олицетворявайки максимата “Простото е красиво”. Прнез 1985 е създаден “Обсешън”, а през 1988 – “Етърнити”. В началото на 90-те въвежда прочутия парфюм “Ескейп”, а през 1994 година започва и агресивните си кампании на унисекс вариантите на тези парфюми. “Си Кей уан” и “Контрадикшън” през втората половина на 90-те години затвърждават впечатлението, че модерен и интересен можеш да бъдеш не само с модните дрехи на Келвин Клайн, но и с неговите парфюми, одеколони, дезодоранти, кремове и тоалетни води. Келвин Клайн ще бъде запомнен както с Eternity Moment, Euphoria, така и с Obsession, CK Be,Truth и др., които вдъхват асоциации с младежкото, съвременното, разкрепостеното и свежо поведение. В повечето му ухания се усещат опияняващите смеси на тамян, ванилия, мускус и мандарина, редом с леките дози на ретроаромати в романтичен дух от епохата на ХІХ век.
Битието на Келвин Клайн, подобно на живота на много други прочути стилисти е изпълнено със скандали, противоречия, жълта хроника и какво ли още не. Трудно е да се каже колко му е било приятно, когато не кой да е, а лично
ЗАЩО КЛИНТЪН ГО УПРЕКВА В СКАНДАЛНОСТ
Поводът за това е, както може да се досетим, радикализмът и провокативността в неговите реклами. Може би никой друг, освен Лучано Бенетон не е прекрачвал толкова драстично прага на общоприетото, предизвиквайки бурни и често пъти остро негативни реакции с агресивните си и откровено сексуални рекламни апели. Както отбелязва и Колин Макдауъл, мъжете в тях са като еротични икони и, следвайки грубия, съвременен и градски стил на Клайн, са “образи, които въздействат и на гейовете, и на хетеросексуалните жени”. Голите преплетени тела, предизвикателните пози, полу-детинското, полу-андрогинно излъчване на типажи, имащи вид на изоставени малолетни, като например Кейт Мос, понякога и наркоманските изражения вбесяват моралистите. Лично Бил Клинтън в едно интервю в края на 90-те години споделя разтревожен:”Не че разбирам от мода, но младите хора, които виждам в рекламата на Келвин Клайн, са на възрастта на дъщеря ми и ми се срува, че начинът по койтои те са показани там, е скандален”. Самият Келвин Клайн не остава длъжен на критиките / за използването на хомоеротика и педофилия в рекламите / , които му се отправят и разглежда рекламните послания като част от собственото си творчество, чиято цел е да се установи контакт с публиката. Можем да му се доверим, че е искрен, когато репликира:”Когато откриват в моите изображения възхвала на секса, дрогата, накрартко на порока…, си мисля, че тези неща съществуват просто в главите на хората, които ме клеветят”.
Доста време след този случай, Келвин Клайн, доказан майстор на провокативните си реклами, отново предизвиква общественото недоволство – този път в Австралия. През 2010 година държавните органи, отговарящи за стандартите в рекламата, са забранили плакати с холандския супер модел Лара Стоун. Фотосът показва манекенката полугола и заобиколена от трима мъже. Стоун е легнала на коленете на един от тях, а друг се е навел над тях. Според австралийските власти рекламата се асоциира с изнасилване и може да подтикне към проява на жестокост. Забраната за разпространение на плакатите е вследствие на многобройни жалби, подадени от социални работници, занимаващи се с жертви на сексуално насилие, и от женски организации.
СТРАННИЯТ ЛИЧЕН ЖИВОТ
на Келвин Клайн поразително напомня на неговия дизайн – практичен и противоречив, бляскав и груб, разголен и мистичен. Има два брака. И двата завършват с неуспех. Дъщеря му от първия Марси вече е на 30 години. Много коментари са се изприказвали и изписали за втория му брак – с неговата асистентка Кели Ректор и за пръстена, който й подарил – същият, който навремето абдикиралият крал на Англия – Едуард / Уиндъзрския херцог / подарява на Уолис Симпсън. От вътрешната му страна Клайн нарежда да изографисат думата “вечност” / “Етърнити”/ – името на един от най-прочутите му парфюми. Това, обаче, не е пречка през 2006 година той да се раздели и с нея. Нерядко медиите от “Осанна” минават към “Разпни го” в отзивите си за него и особено за личния му живот. Веднъж – за хомосексуализъм, друг път – за дрога и алкохолизъм, трети път – за нездрав морал и цинизъм. Тук си струва да припомним думите на Ричард Мартин:”Америка не вярва на творческия му дух, Америка отрича гениалността му в областта на маркетинга и промоциранетоо, Америка нарушава неприкосновеността на личния му сексуален живот, Америка го “разкъсва” с животинска настървеност. Дискусиите следват личността му с такава сила, с каквато го следва и славата. Безспорно е едно – Клайн променя пейзажа и усета на американската модна индустрия, както само един гений и моден гигант може да го направи”.
* * *
Келвин Клайн е сред най-ярките символи на американския стил. Той възвърна самочувствието на мъжете и жените, дарявайки ги с по-голяма свобода, практичност и младежка енергия. Той майсторски предусеща както колебанията на пазара, така и промяната в ценностите. Тъкмо затова неговата небрежна елегантност, опростена и чиста линия и спортен дух станаха емблематични и нарицателни за американската мода.
Снимки:
1.Келвин Клайн.
1а. Ансамбъл от Келвин Клайн, 1973.
Фото: © Milbank, K.R. New York fashion. The evolution of style. Harry N. abrams, Inc., Publishers, new York, 1989.
2. Модел на Келвин Клайн, 1973.
Фото: © Milbank, K.R. New York fashion. The evolution of style. Harry N. abrams, Inc., Publishers, new York, 1989.
3. Келвин Клайн и Брук Шилдс.
Фото: © Calvin Klein, McDowell, C. Fashion today, Phaidon Press Limited, London, 2000.
4. Реклама на Келвин Клайн
Фото: © Calvin Klein, Bruce Weber.
5. Келвин Клайн със съпругата си Кели в дома им в Ийст Хямптън, 1991
Фото: © Lord Snowdon.
6. Част от рекламата на Келвин Клайн “Obsession for men”, 1992.
Фото: © Vogue / Germany / , 4 / 1992 April.
7. Реклама на Келвин Клайн, 1996.
Фото: © Calvin Klein, McDowell, C. Fashion today, Phaidon Press Limited, London, 2000.
8. Реклама на “Контрадикшън” на Келвин Клайн, 1998
Фото: © Calvin Klein, Nick Knight.
9. Реклама на очила “Келвин Клайн”
Фото: © Calvin Klein, Vogue / USA /, October 1996
10. Детайл от реклама на Келвин Клайн “Obsession for men” с Кейт Мос, 1993.
Фото: © Calvin Klein, GQ, September 1993
11. Модел на Келвин Клайн, 1993.
Фото: © Calvin Klein, GQ, September 1993
12. Модел на Келвин Клайн, 1992
Фото: © Calvin Klein, Vogue / England /, September 1992
13. Кейт Мос в реклама на бельо “Келвин Клайн”, 1997
Фото: © Calvin Klein, Vogue / England /, December 1997
14. Скандалната реклама, която предизвика обществено негодувание в Австралия през 2010 година.
Фото: © http://pursuitist.com
15. – 16. Модели на „Келвин Клайн” от дамска колекция Ready to wear – есен 2012 г.
Фото: © Marcio Madeira/firstVIEW ; http://www.vogue.com
17. – 18. Модели на „Келвин Клайн” от дамска колекция Resort 2013 г.
Фото: © Courtesy of Calvin Klein / http://www.vogue.com
19. Модели на „Келвин Клайн” от мъжка колекция пролет 2013 г.
Фото: http://kentonmagazine.com