Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

от FLM
31.01.2010
Време за четене: 3 мин.
5166
A A
НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

Наоки Такизава е роден през 1960 година в Токио. Завършил е Института по дизайн „Кувасава” през 1982 г. (според някои източници – 1981 г.). След дипломирането си започва работа при прочутия Исей Мияке. Най-напред работи за серията „Плантация”, а по-късно разширява обхвата на ангажиментите си към Мияке. Отделя много време на изследователската база и разработването на нови технологии и текстили. Навлиза в дамската мода (1989 г.), като през 1992 година е назначен за младши дизайнер. През 1993 година вече е главен дизайнер на мъжката линия на Исей Мияке, шест години по-късно е назначен за художествен директор на всички колекции „Исей Мияке”.На 11 септември 2007 година в Ню Йорк показва своята първа авторска колекция – пролет-лято 2008. Колекцията е произведена от компанията на Исей Мияке.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!” НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

Носител е на редица авторитетни награди, като Ню Йоркската наградата за танци и представление за дизайна на костюмите на Франкфуртския балет  на William Forsyth (1999 г.), френското отличие “Chevalier des arts et des lettres”. голямата награда на „Mainichi Fashion” (1998 г.) и др.

Усещането за стил, за визуална комуникация и за уникалност на дрехата е може най-типичното (но не и единствено) впечатление от творчеството на Наоки Такизава. Кой е Такизава и наистина ли е неотделим от изкуството и изявите на своя учител Исей Мияке? Каква е философията на този необикновен японски дизайнер? Защо сравнява красотата със страха? В какво се изразява неговата система на паметта в модата?…

ФИЛОСОФИЯ И ЕСТЕТИКА
Творчеството на Такизава днес е несъмнен пример за оригинално експериментаторство и нестихващи иновативни търсения в сферата на текстила. Той самият твърди, че иновацията в процеса на правенето на дрехите представлява ключов момент в неговия дизайн. Каква е целта му? Преди всичко да стигне до хората със своите нежни и особени, красиви и екстравагантни, провокиращи и успокояващи послания. Това, което той открито заявява като свое главно намерение е да докосне публиката и потребителите чрез експресията си.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

Бъдещият дизайнер е още ученик, правещ първи крачки в модното изкуство, когато попада на тишъртка, проектирана от Исей Мияке. Той е силно впечатлен от уникалния й дизайн – от обстоятелството, че за разлика от другите облекла, тя е изработена от едно цяло парче плат. Въздействието е толкова силно, че Такизава взема кардинално решение – оттук нататък той ще работи само за Мияке и за никой друг. Така година след година, десетилетие след десетилетие Такизава се учи от Мияке, но заедно с това Наоки съумява да надгражда Исей. Как и защо? Защото той попива всичко от учителя си, но заедно с това следва и своята собствена човешка и творческа програма, учи се от собствения си опит – от грешките и от експериментите си. Наоки Такизава съзнава собственото си чувство за стойност и го възпитава, еволюирайки непрекъснато.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

Затова е логично да се изтъкне, че за формирането и израстването му като моден творец, редом с изключителния Мияке, трябва да се отдаде дължимото и на собствената, на индивидуалната естетическа програма на Такизава. Философията му включва изработването и лансирането на облекла, които разкриват женствеността и сексапила по един красив и фин начин – те „показват много плът, без обаче да я разголват”. По време на своята кариера и естетическа еволюция той партнира на театрални творци, артисти, певци, музиканти и танцьори. Редом с това създава и облекла, които мнозина с учудване и дори снизхождение биха нарекли прекалено конвенционални и обикновени – става въпрос за проектираните и изработени от него служебни и работни облекла за клубове, ресторанти, музеи и рехабилитационни центрове.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

ВРЪЗКАТА УЧИТЕЛ – УЧЕНИК   
Да работиш двадесет и шест години за своя учител, да приемеш всичко или почти всичко от неговия занаят, да съумееш да продължиш традицията или да я обогатиш по своя начин – всичко това все може да звучи абсурдно, но не и когато се отнася до дългогодишния тандем Исей Мияке – Наоки Такизава! След като оставя дълбока диря в световния моден дизайн най-вече със специалното си отношение към текстила, геометричните форми, изкусните гънки и драперии и въобще – радикалната промяна в схващането за мода, Мияке поверява изготвянето на дизайна на новите колекции на своя млад колега и ученик Наоки Такизава. „Предаването на щафетата” от точния учител на точния ученик не е изненадващо събитие. Такизава работи при Мияке още от 1989 година и успява да усвои много от най-важните му техники и изразни средства. От 1993 година той отговаря за дизайна на мъжките колекции на Исей Мияке, а няколко години по-късно и за дамската линия.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!” НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

Такизава успешно наследява умението на Мияке да извлича нови и нови ефекти от избраните и създадените от него платове; да ги  третира по странен и непознат начин, който включва необичайни кройки, шокиращи разрези, изненадващи отвори . Както заявява Наоки Такизава, неговият стремеж е да облича самоуверените, независими и решителни жени, които „могат да налагат своя стил дори с чифт обикновени панталони или блуза”. В този пункт биографите сравняват Такизава с гениалния Мияке, който неведнъж е казвал, че е готов да понесе отговорността за 80% от ефекта на неговите произведения, но останалите 20% си зависят изцяло от притежателките им. Младият дизайнер твърде рано осъзнава, че материята прави модата, че текстилът има водещо значение в създаването на облекла. Години по-късно той ще сподели:”За мен платът е началото. Всъщност 95% от платовете, които се изплозват (някои от които са преработени с индистриални цели) са специално за моята линия. Създадох своя собствена материя – тя е здрава, не се мачка и я изплозвам за изработка на моите палта”. Единството между дизайн и текстил, между форма и плат е добре познато в практиката на най-големите модни дизайнери. Накизава не се колебае да използва много лек полиестер, когато проектира вечерни коктейлни рокли. В такива случаи той разчита много и на техните плисета и драперии, които създават „самостоятелна повърхност, следвща грациозно движенията на тялото”. В този смисъл Наоки Такизава доразвива най-добрата японска дизайнерска традиция, даваща максимална свобода на тялото и ангажираща пространството по необикновен и оригинален начин.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!” НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

Търсенето на нов текстил, сериозната лабораторна, научната и проучвателска дейност и днес е особено важна част от опита на Мияке, който младият дизайнер усвоява. Той сам признава: „Мияке ме научи колко важни за дизайна са платовете и изследванията. Освен това, според мен, той е първият дизайнер, който успешно миксира източната и западната култури в една напълно визуална форма. Единственото което направих, когато Мияке ми се довери за дизайна на мъжката и дамска колекции, беше да доразвия неговата безпогрешно виждане за нещата. Когато осъзнах, че трябва да творя и да правя нещата така, както смятам за добре, водейки се от собствения си опит – тогава всичко се промени. Започнах да работя самостоятелно и да се потапям в своето собствено чувство за креативност.”

Ще продължи ли Наоки Такизава да твори в духа на своя наставник? Не може категорично да се каже дали великата традиция е следвана неотклонно или пък ставаме свидетели на поредната реформа и преразглеждане на стила на прочут дизайнер от неговия приемник, но по-всичко личи засега, че Мияке да не бъде забравен. Наоки Такизава наистина твори в стилистиката на своя учител, патрон и ментор – Исей Мияке. В някои колекции, например,  акцентите падат върху гофрираните тъкани, мантата и якетата, украсени с цветни бродерии, копчетата от жерсе, меките тъкани, а също така и материи като деним, вълна, жакард и  памук. Внимателното вглеждане в произведенията на Наоки Такизава за Исей Мияке, есен-зима 2003-2004 година, навява асоциации – при това деликатни, със стила на самия Мияке, който – и това е добре известно – е характеризиран от модните експерти като безпрецедентен моден идеалист, мечтател и визионер.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

НОВАТОРСКИЯТ УСПЕХ МЕ КАРА ДА ПРОДЪЛЖАВАМ НАПРЕД
Това ултимативно признание на Такизава още по-ясно го привилегирова като голям иноватор и експериментатор. В едни случаи той си служи с прилагането на естествени влакна в текстила на колекциите, които изработва. В други случаи развива специални технологии, които придават концептуална различност на дрехите му. В трети – проучва връзката между цивилизацията и облеклото или пък миксира цветовете по непознат и интригуващ начин. Често се влия от формата, конструкцията и силуета на работното облекло, на спортните екипи, на всекидневните и дори баналните дрехи. Той успява за издигне на нов „етаж” добре познатите тривиални облекла, интерпретирайки отделни техни компоненти и вдъхновявайки се от неща, които другите високомерно подминават.

Когато твори, Такизава си представя красотата, а на въпроса – как би дефинирал понятието „красота” той отговаря екстравагантно – „Страх”. Кое е близкото и общото между страха и красотата? Може би емоционалната изопнатост, изумлението, смущението и дълбокото изострено вътрешно преживяване? Той описва своята работа като откриване на нов свят на преливащото се въображение. Любимата част от неговата колекция е „недовършената”, защото там е големият потенциал за нови идеи, конструктивни и колористични решения, там са скрити големите възможности.

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!” НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

Наоки Такизава се самосъзнава като новатор от нов тип. Прави го с присъщото на културата и националността си „твърдо скромничене”. В размишление върху дилемата за това кое доминира в изкуството му – продукта или процеса, той упорства, че процесът е по-важен: „Новаторският процес ме кара да продължавам напред”. Сред най-новите иноваторски постижения на дизайнера са прилагането на техниката „система на паметта”. Тази техника издава желанието му да черпи вдъхновение от спомените си, от миналото, от предишни колекции и дремещи в подсъзнанието впечатления и стихии. Копирането чрез станиол върху мед и сребро е метод приложен успешно в първата самостоятелна колекция на Такизава – пролет-лято 2008 година, показана в Ню Йорк (където е и неговото собствено студио по това време). За технологията, използвана в тези произведения разказва самият дизайнер: „…Включих и много традиционни материи – като например “фуджи” – традиционна японска коприна, която е много мека. В колекцията ми има облекла , чиито шарки напомнят дръжки на традиционни японски мебели. Те са украсени с щампи, получени чрез специална техника на щампосване в която се използват мед и чисто сребърно “мастило”. В услуга на добрата конструкция на дрехата, силно е подчертан традиционният дизайн.”

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!” НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!”

Перспективен маршрут в творчеството на дизайнера е и предлагането на техника за своеобразно текстилно „консервиране”, т.е. запазване на оригиналния вид на тъканите. Пролетно-лятната колекция на Такизава за 2008 година предизвиква шумни и одобрителни коментари. За разлика от негови колеги, които залагат на сексуалното предизвикателство и дръзката еротичност, японският стилист предпочита по изтънчената, романтична и заедно с това – високо-технологична мода. Облеклата му са полупрозрачни и ефирни, а тяхната наслоеност издава майсторлъка на талантливия алхимик. Както пише Леард Борели – Перън: „Опушеният вид, съчетан с плисирани ревери, даде път на редица копринено-найлонови божествени рокли, сред които и такива с влачещи се дълги ленти, наподобяващи ангелски криле”. Същият автор описва възторжено туниките и панталоните, якетата с широки копринени пояси, роклите с детайли, комбинсирани с несръчно разръфана кожа и отделни съчетания с топове, които разкриват долната част на талията и коремната област.

* * *

НАОКИ ТАКИЗАВА: „ЦЕЛТА МИ Е ДА ДОКОСНА ХОРАТА С МОЯТА ЕКСПРЕСИЯ!” За да се разбере приносът на Наоки Такизава към световния моден дизайн, трябва да се осмисли подобаващо ролята му за утвърждаването и доразвиването на стила на неговия духовен баща Исей Мияке, както и да се оцени високо ролята на експеримента както в текстила, така и в конструкцията и деконструкцията на облеклото. Приемственост и развитие, творческа смелост и изключителна технологична компетентност – ето какво отличава Такизава от мнозина негови съвременни колеги. Стилът му е привлекателен и впечатляващ тъкмо, защото издава неординерност, различност и новаторство.

Бележки:
(1) В статията са използвани следните източници: Borrelli-Persson, Laird. Naoki Takizawa .NEW YORK, September 11, 2007 : http://www.style.com/fashionshows/review/S2008RTW-NTAKIZ ; Davis, Boyd.
Naoki Takizawa: Worthy Heir To Issey Miyake, FashionWindows.com,Inc., Oct 10, 2001 : http://www.fashionwindows.com/runway_shows/issey_miyake/naoki_takizawa.asp ; FASHION CRITIC : http://fashion-critic.blogspot.com/2007/09/naoki-takizawa-shines-in-new-york.html ;  Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; Naoki Takizawa: “Today, there are different ways to express yourself and present your persona”. Internet ; Naoki Takizawa : http://www.naokitakizawa.com/   , http://www.nymphenburg.com/us/editions/couture-edition/designers/naoki-takizawa.html ;
Naoki Takizawa. Take a Walk with Issey Miyake’ creative son. Z.B., March 24, 2008 – http://www.egodesign.ca/en/article.php?article_id=226  и др.;

Снимки:
1. Наоки Такизава
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, р.454.
2. – 5. Колекция на Наоки Такизава за Исей Мияке, есен-зима 2001-2002 г.
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005, рр. 455 – 457;
6. – 8. Колекция на Наоки Такизава, пролет-лято 2008 г.
Фото: © Photo: Marcio Madeira / www.style.com
9. Колекция на Наоки Такизава
Фото: © www.egodesign.ca
10. Колекция на Наоки Такизава
Фото: © АР
11. Колекция на Наоки Такизава
Фото: © www.jargol.com/images  
12. – 15. Колекция на Наоки Такизава, пролет-лято 2010
Фото: © АFP / BB News

Тагове: Брой 31

Вижте още

Ruse Fashion Week
Дизайнери

Ruse Fashion Week 2025: Финал с блясък и изящество

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Най-популярни

KWIAT — изборът на истинските ценители

KWIAT — изборът на истинските ценители

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Лиляна Петрова – Лулу представя изложба и ревю в Чефалу

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Ивет Бианки: „Беше приказно преживяване и сбъдната мечта!“

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео