Оскар де ла Рента е роден на 22 юли 1932 година в Санто Доминго, Доминиканската република. Работи в ателието на прочутия Кристобал Баленсиага / от 1949 г. /. Изучава първоначално изкуство в Националното училище по изкуствата в Санто Доминго, а по-късно завършва художествената академия “Сан Фернандо” в Мадрид / 1953 г./. Известно време работи при Кристобал Баленсиага. Между 1961 и 1963 години е асистент на Антонио Де Кастильо за “Ланвен – Кастильо” в Париж. Премества се в Ню Йорк и започва да прави дизайна на висшата мода и готовото облекло в модна къща “Елизабет Арден” и във фирмата “Джейн Дерби” / 1963 – 1969 г./. От 1967 година лансира свои собствени линии за висша мода, бижута и кожени облекла. Пуска в производство също мъжко облекло и различни видове парфюми, аксесоари и мебели. 1973 година е приета за начална за компанията “Оскар де ла Рента”. През втората половина на 90-те Оскар де ла Рента увеличава своите линии дамски облекла със “Сигначър”, “Студио” и “Мис”. В продължение на десет години е главен дизайнер на висшата мода на “Балмен” / 1993 – 2003 /. Фирмата му е с капитал над 500 млн долара и разполага със собствени бутици в 8 страни. Дизайнерът е три пъти носител на наградата на американските модни критици “Коти”, както и е обявен за Дизайнер на годината от Съвета на модните дизайнери в Америка / 2000 г. и 2007 г./. Връчен му е и орденът на Доминиканската република “Де Марито Де Сан Хуан Пабло Дуерте” (1). Известен е с мащабната си благотворителна дейност и социални активности като член на управата на редица престижни организации като „Карнеги хол”, „Метрополитън опера” и др.
Оскар де ла Рента е навярно сред американските дизайнери, които най-успешно съединяват предимствата на европейския и американския стилове. Причините за това са смесени: биографско-творчески и антропологично-географски, културно-психологически и социално-исторически. Тъкмо за това неговите произведения отразяват богатото европейско културно наследство – в т.ч. и в областта на костюма и модния дизайн. Стажуването и работата му при един от най-завършените дизайнери на ХХ век – гениалния Баленсиага, също се отразява на неговата естетическа увереност и съвършеност на формата. Символичен е и първият публичен акт на признание на таланта на Оскар де ла Рента: списание “Лайф” помества снимка на роклята, която той е направил за дъщерята на американския посланик в Испания (2). Определено още в зората на реализацията му като моден създател личи способността му да хвърля културно-естетически мостове между различни общества и цивилизации, откривайки сходствата и допълвайки – а това ще рече – и обогатявайки, ценностните им системи.
През годините дизайнерът развива и разнообразява маниера на работата си, но неизменно се връща към кафтаните и бродериите, мънистата и воланите, наборите и плисетата. В неговите произведения личат влиянията на “джипси” стила и на ориенталската култура, на Далечния Изток и на колониалния външен вид. Във философията и технологията на модния творец ни ориентират допълнително трите негови модни девиза, господствали през 70-те години: “Нещо малко, което е много скъпо; нещо малко, което е малко скъпо и нещо малко, което е нещо!” (3).
Много са посоките , към които гледа модният творец в процеса на своето изграждане и развитие. Сред отделните фактори, допринесли за неговото израстване, не бива да се пренебрегва и богатата, наситена с мистика и символи испанска култура. Оскар де ла Рента е роден в Доминиканската република, но баща му е испанец и самият дизайнер е живял повечето време в Испания. Пред журналисти самият той признава, че вкусът и стилът му се оформят в по-късен и по-завършен етап от живота му. Тъй като е израснал в тропиците – където няма кой знае какви традиции в обзавеждането и обличането и липсват строгите правила в интериорния и в модния дизайн, неговият същински маниер и отношение към красивите и стойностни неща – вещи и дрехи, се проявяват, когато той вече е зряла, завършена личност. От юношеските му години, обаче, завинаги остават влеченията към светлите, ярките, жизнерадостните и топлите тонове. Не случайно един от любимите му / а може би и предпочитан / цветове е жълтият.През 80-те години, например, въпреки, че водещият цвят в неговите колекции е черният, значими тоналности също са лимонено жълтото, оранжевото, тюркоазеното, смарагдовото, бледо розовото. Всички тези шармантни багри по-рядко се срещат самостоятелно, а обикновено в комбинация с черното. През този период, както отбелязват и специалистите, много властно се налагат майсторските украси, с които дизайнерът придава на своите облекла повече романтика, женственост и поетичност – екстравагантни апликации, ръчно бродирани мъниста, панделки и дантели и пр. Ето и едно по-подробно описание на вечерните и дневните му тоалети от тази епоха: “Вечерните му дрехи , или поне по-голямата част от тях , са по-стеснени от модата на 60-те и 70-те години , а дългите рокли са с асиметрични драперии, които допринасят за ефекта за по-голяма прилепналост към тялото. Украсените с мъниста сака, повечето от които са в стил болеро, преобладават в творчеството на Оскар Рента. Те обикновено са комбинирани със семпли рокли или вечерни поли и блузи. Повечето от дневните тоалети на Рента се състоят от костюми с пола и панталон, от умело съгласувани различни материи, като, например, карирани платове с райета или флорални апликации и точки” (4) .
Един от най-благодатните периоди в професионално-творческата реализация на Оскар де ла Рента е ръкополагането му като главен дизайнер на прочутата френска модна къща “Пиер Балмен” през 1993 година. Той оценя навлизането си във висшата мода като много голяма привилегия, защото само така може да създава неща, които не биха му хрумнали да експериментира в конфекцията. Съзнава, че на практика ограничения не съществуват и, че може да изрази себе си с по-голяма свобода, като за тази цел използва сквръхскъпи платове: “Когато дойдох в Париж, трябваше да работя за “Балмен”, но и да спазвам техния стил. Изучих всичките им досегашни колекции и до най-малките детайли и открих, че в есенцията ние си приличаме. Получи се нещо като добър брак, свързан от романтиката.” (5). Последната му колекция за “Балмен” – висша мода, есен-зима 2002-2003 е знакова за цялостното му висше творчество, посветено на прочутата модна централа в продължение на цяло едно десетилетие. През всичките тези години Оскар де ла Рента създава облекла, наситени с много чувственост, романтика, благородство и женственост. В прощалните му послания изпъкват прекрасни шедьоври, повлияни от старинния руски и азиатски стил. Те говорят за виртуозността на маестрото да смесва и синтезира по нов начин различни култури, стилове и влияния. Произведенията му, от които лъха несъмнен аристократизъм и класика – в най-добрия смисъл на тази дума, са изработени от кашмир, креп, муселин, ламе, сатен и самур и по своеобразен начин материализират неговите мечти за красота, изисканост и елегантност.
Отношението и даже анализът, който прави дизайнерът на своите знаменити клиентки са особено показателни за цялостното му схващане за модата и модното творчество. Кои са най-прочутите ценителки на Оскар де ла Рента? Какво мисли той въобще за жената? Как възприема световноизвестните си купувачки? Стилистът не може да се оплаче от липса на интерес към неговите произведения от страна на най-прочутите дами в света. А обожателките му наистина са световни знаменитости: принцеса Даяна, Нанси Кисинджър и – представете си – съпругите на четирима американски президенти: Жаклин Кенеди-Онасис, Бети Форд, Нанси Рейгън и Хилари Родъм Клинтън. За последната той изтъква: ”Тя ми каза, че когато носи нещо мое, президентът го харесва. Много й се възхищавам. Тя е умна, мила и чаровна” (6) . Оскар де ла Рента свързва много категорично личността на жената, нейния характер и култура, от една страна, и умението й да се облича елегантно, от друга. Не е важно дали дрехите, които носи една жена, са модерни, по-важно е на нея да й стоят добре, да ги носи с достойнство и величие. “Елегантността не е нещо, с което човек се ражда. Тя е отражение на индивидуалността. Изисква много работа и дисциплина. Това е нещо, което се научава” (7).
Безкраен е списъкът със знаменитости, които дължат на Оскар де ла Рента бляскавата си визия на светски събития. Сред тях са Мегън Фокс, Бионсе, Ан Хатауей, Пенелопе Круз, Скарлет Йохансон и много други. Безспорно най-голямата почитателка на дизайнера обаче е звездата от култовия сериал “Сексът и градът” Сара Джесика Паркър. Тя често се появява на червения килим в тоалети на американския дизайнер и не пропуска да акцентира подкрепата си за американската мода. За този дизайнер истинската жена, т.е. жената, до която най-много се доближава неговата клиентка е онази дама, която е призната и високо оценена в средата си, както поради сериозния си социален статус, така и в резултат на своя професионализъм. Носител на различни престижни награди, днес Оскар де ла Рента е добре дошъл в най-изисканите среди, а романтичните му и женствени тоалети са белег на изключително висок и аристократичен вкус.
* * *
През април 1998 година в Ню Йорк, по време на Седмицата на модата, показвайки своята колекция за есента и зимата на тази и следващата години, дизайнерът сподели: ”Аз използвам толкова много различни цветове, тъй като има най-различни жени”. Женствеността и индивидуалността са основните цели, които са го привличали докато е работел върху най-новите си произведения. Всъщност първото и единствено досега ревю “на живо” на този знаменит моден създател имах възможността да видя точно тогава – на 2 април 1998 година в Манхатън. Спомените и впечатленията ми от шикозната мода, която показа Де ла Рента са много пресни и отчетливи. От беглия ми контакт с твореца преди и след ревюто, съм съхранил усещането за топъл, енергичен, общителен – но заедно с това – и много зает и натоварен човек. Запомнил съм и още нещо: за разлика от повечето си прочути колеги, които рядко слизат от сцената и оглеждат предварително залата и местата за гостите, преди ревюто дизайнерът лично обходи редовете и провери табелките с имената на своите ВИП-зрители, поставени на първи позиции. Към обслужващия персонал той се държеше сърдечно и усмихнато, което обаче не му пречеше да му дава бързи, стегнати и даже малко строги указания в минутите преди началото на шоуто.
Когато човек иска да научи повече за идеите и естетическите ценности вградени в една колекция, най-добре е да вникне в авторовите й замисли, в духовната стратегия на дизайнера. Каква е стратегията на Оскар де ла Рента за есенно-зимната му колекция 1998-1999? Да се вслушаме в размишленията му: ”Винаги съм се вдъхновявал от изкуството, интериора и от далечните забележителности като летния павилион в Царское село, Зимния дворец на Екатерина Велика, разкоша на моголските династии. Този сезон отбеляза завръщането на лукса под формата на преливащо многообразие от детайли, като например ръкоделия, съчетаващи сложни бродерии, златни австрийски плетени панделки и орнаменти от кожа. Материи от чиста вълна и двулицев вълнен креп; кашмири в тъмни тонове, велур и различни видове кожа, на които е основана колекцията. Палта тип войнишки мундир, нежни и меки кадифета, удобни панталони, съчетани с широки сака, бални рокли в комплект с пуловери от кашмир…” (8).
Оскар де ла Рента винаги се е възхищавал от елегантния стил на обличане на американските жени, на тези, които се придържат към сдържания лукс. Вечерният им тоалет винаги включва пуловери с лек нюанс на драматизъм. В колекцията му есен-зима 1998-1999 години се акцентира на пуловерите, подчертани от луксозни декорации от кожа. Също така модният създател е очарован от това как една жена успява да комбинира бяла риза с обикновен черен панталон или пола и въпреки това да се откроява сред тълпата, навсякъде по света. Тук тази бяла риза е заменена от пуловер от чисто бяла , изключително гладка копринена прежда, съчетан със свободно падащи по тялото панталони . Колекцията за есента и зимата на 1998 и 1999 година наистина е вдъхновена от обичани от стилиста неща. Това е сезона на лукса, разкоша и на романтиката – лукса на произведеното, многообразието на детайлите и пищността на съвременната романтика . По-надолу следва и краткият текст на разговора, който проведох с Оскар де ла Рента веднага след шоуто му:
Любомир Стойков: Какво искате да дадете на жените с тази колекция?
Оскар де ла Рента: Главното ми желание е да подчертая женствеността, да създам дрехи, които се харесват на жените, защото те са основните ми ценителки и клиентки. Критерият за успеха ми са те и, разбира се, покупките им.
Как бихте формулирали елегантността?
Елегантността идва отвътре, жената или я носи, или не.Модата, дрехата помага,но основно е усещането, вкуса на дамата, която носи дрехите.
Какво е висшата мода според вас?
Какво е според мен висшата мода? Несъмнено тя е единство между много скъпи качествени материи, усещане за блясък, лукс, както и за момента, когато да я поднесеш… Що се отнася до мен, аз правя и поктазвам висша мода в Париж и в Милано – там, където тя се приема и “работи”…
Как прекарвате свободното си време?
Казано откровено, нямам, или почти не разполагам със свободно време. Непрекъснато работя. Цялото си време посвещавам на модния дизайн, защото това е смисълът на моя живот (9).
____________
Бележки:
(1) За живота и творчеството на Оскар де ла Рента вж. по-подробно: Еджинс, Т. Краят на модата. W studio. С., 2000 ; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 ; Milbank, C.R. New York fashion. The evolution of American style. Harry N. Abrams, inc, Publishers, New York, 1989; Stegemeyer,A. Who`s Who in Fashion.Third Edition. ”Fairchild Publications”. New York,1996.
(2) Вж. О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995, с.61.
(3) Milbank, C.R. New York fashion. The evolution of American style. Harry N. Abrams, inc, Publishers, New York, 1989, p. 251 – 253;
(4) Ibid, p.282.
(5) Оскар де ла Рента:”Една жена е суперелегантна, когато се облича за себе си”, в.” Континент, бр.133, 10 –11 юни 1995” / по сп.”Телва” /.
(6) Вж.по-подробно: На гости у Оскар де ла Рента. Разходка из апартамента на модния дизайнер на Парк Авеню в Ню Йорк”. В: сп.”Максимум”, бр.8, февруари 2000 г. , с.7 – 10.
(7) Вж. сп.” Ревю”, бр.51 от 2002 г.
(8) Тук и по-долу са цитирани прес материалите към колекцията на Оскар де ла Рента, показана на 2 април 1998 година в Манхатън, Ню Йорк – б.а.
(9) Блиц-интервюто с Оскар де ла Рента в Ню Йорк взех на 2 април 1998 г. веднага след неговото ревю в “Браянт парк” – Манхатън – б.а.
Снимки:
1.Оскар де ла Рента – 2 април 1998 г. , Ню Йорк
Фото: © Любомир Стойков
2. Любомир Стойков заедно с Оскар де ла Рента, 2 април 1998 г. – Ню Йорк
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
3. – 5. Модели на Оскар де ла Рента, есен-зима 1998-1999
Фото: © Любомир Стойков
6. Оскар де ла Рента на финала на своето ревю – колекция есен-зима 1998-1999
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
7. и 8. Колекция на Оскар де ла Рента, есен-зима 2006-2007
Photo: © Marcio Madeira / www.style.com
9. Колекция на Оскар де ла Рента, есен-зима 2008-2009
Photo: © Marcio Madeira / www.style.com
10. и 11. Колекция на Оскар де ла Рента, есен-зима 2009-2010
Photo: © Marcio Madeira / www.style.com
12. Скица от Оскар де ла Рента, пролет-лято 2010
Фото: © www.vogue.com
13. Оскар де ла Рента заедно със Сара Джесика Паркър.
Фото: fadedyouthblog.com
14. Кейт Хъдсън в тоалет на Оскар де ла Рента.
15. Скарлет Йохансон в тоалет на Оскар де ла Рента.
Фото: fashiondesigners.instyle.com