Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

ПАКО РАБАН: “ВИСШАТА МОДА Е ЛАБОРАТОРИЯ ЗА ОТКРИТИЯ”

от FLM
31.01.2011
Време за четене: 3 мин.
6769
A A
ПАКО РАБАН: “ВИСШАТА МОДА Е ЛАБОРАТОРИЯ ЗА ОТКРИТИЯ”
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф.Любомир Стойков

ПАКО РАБАННаричат го "гуру на авангардната мода", "алтернативен стилист", "вечен експериментатор", "мистик", "окултист", "краен аскет", но също така и “шарлатанин” и “лъжепророк”. Изкуството му не подтиква толкова към консуматорство и преклонение пред лукса, колкото към изумление пред неограничените възможности на творческото въображение.

Трудно е да се повярва как е възможно един такъв огромен талант, суперавторитет в съвременната мода, да бъде заедно с това толкова семпъл, толкова земен в общуването си с хората. Продавачите в неговия бутик, както и един от служителите му – г-н Мишел Будо, подсилват автентичността на тези впечатления с думите: "Пако Рабан е много добър човек. Той нито за миг не се е възгордял. Сам търси контакт с обикновените хора, помага им и ги изслушва. Много често може да го видите да се вози в автобус или метро…"

КАК АРХИТЕКТЪТ СЕ ПРЕВРЪЩА В СТИЛИСТ?

ПАКО РАБАННа 18 февруари 1934 година в Сан Себастиан – Испания, се ражда Франческо Рабанеда, който десетилетия по-късно ще стане прочут в целия свят с името Пако Рабан. Едва петгодишно дете, той емигрира от страната на баските във Франция, където през 1952 година започва да учи архитектура. Шивашкият талант на майка му (тя е работила при именития испански стилист Кристобал Баленсиага) се предава и на сина. Още като студент Пако Рабан, за да се издържа започва да изработва аксесоари за Баленсиага, Диор, Сен Лоран, Шанел, Карден…От началото на 60-те години започват неговите изяви с нестандартни материали. Днес той е прочут в целия свят със своята дамска и мъжка мода, аксесоари и парфюми. Ароматните течности започва да лансира от края на шейсетте – респ. ”Каландър”, ”Пако Рабан” за мъже, ”Метал”, ”Спорт”, ”Пако”, ”Ексес” и др.

Гостува в България със сборна колекция, която показва на ревю в НДК на 3 юни 1996 година. 140 негови лицензи са разпространени в пет континента. Кавалер е на Почетния легион (1989) и е носител на ордена “Исабел Католическа (1989 г. Носител е на най-престижни награди и отличия, сред които “Златен напръстник” за 1990 година. Живее и твори в световната столица на модата – Париж.

ПАКО РАБАНПървата ми среща с него в ателието му на ул."Шерш Миди" в Париж продължи два часа и половина. Тя се състоя преди десет години – на 7 септември 1993 година . Пако Рабан бе облечен в обичайната си семпла дреха със затворена яка. Имах чувството, че пред мен седи свещенник от най-висок ранг – внимателни, фини движения, топли очи, спокойствие и душевен уют – ето първото впечатление, което оставя у събеседника маестрото.
Нашият разговор започна в неголемия му кабинет /състоящ се от писалище, три стола, етажерка с книги и картини/, прехвърли се в голямата приемна, където той ми показа на видео последните си колекции "от кутюр" и приключи в едно от работните помещения. Тогава научих много неизвестни за мен, а и за българската публика неща – за влиянието на майка му, за преклонението му пред българския философ Петър Дънов, както и за концепцията му за модата и модния дизайн. По-надолу са синтезирани впечатленията ми и от другите срещи с него – още три в Париж – през 1994, 1995, 1999, в София през 1996 и др.

МАМА МИ КАЗВАШЕ: ”НЕ СЕ ОПИТВАЙ ДА КОПИРАШ ДРУГИТЕ!”

През 1920 година майката на Пако Рабан е работела за Баленсиага – смятан за най-големия моден стилист през 40-те и 50-те години на ХХ век. След това тя е става партиен секретар на комунистическата партия на баските. Баща й – дядото на Пако Рабан е основател на Социалистиеската партия в Испания. Това обяснява защо като млад бъдещият дизайнер е пътувал много често на Изток. Дори се е срещнал и със Сталин в ролята си на син на комунистическа лидерка. За една от най-авторитарните личности на всички времена Пако Рабан си спомня, че е изключително харизматична персона и, че притежавал много силен магнетизъм.

Сред главните уроци на майка му е било предупреждението да не подражава на останалите. Спомням си как при една от срещите ни прочутият стилист си спомни: ”Да, мама винаги ми казваше:"Не се опитвай да копираш другите. Опитай се да имаш свой, собствен стил". Тя ми казваше също:"Един създател на мода трябва да има свободата за всичко, освен за едно – той няма правото да унищожи образа на една жена". Майката на Пако Рабан го е учила да прави жената още по-красива, още по-хубава, още по-великолепна.

ПАКО РАБАНПАКО РАБАН

СКАНДАЛНОТО В МОДАТА НА ПАКО РАБАН

Когато започва да прави своите първи колекции през 1954 година, той знае, че по време на големите епохи на човешката цивилизация всичките изкуства са били в хармония – архитектурата, скулпурата, музиката и облеклото. През 1964 година архитектурата на Запад се промени. И музиката се промени. Тя става додекафонична и вече изобщо не беше хармонична. Всичко се променя – в т.ч. и изобразителното изкуство. Само облеклата – не. Дрехите на големите модисти си оставаха класически. Тогава дизайнерът пожелава да демонстрира новото в модата и представя дванадесет рокли в съвременни материи и материали. Това са рокли от алуминий и от родоид – вид пластмаса. Всички творци – художници, скулптори вече са изоставили класическите материи. Стилистът решаа да направи същото и в модата. Моят опит беше един философски опит. Става ужасен скандал. До шейсетте години големите стилисти са представяли своите модели на тишина, само с номера, които манекените носят в ръцете си. А Пако Рабан решава да използва музика, кара момичетата да танцуват, кани да участват тъмнокожи манекенки (подобно нещо се прави за пръв път във висшата мода) и те представят рокли от метал и пластмаса, което наистина предизвиква ужасен скандал! Коко Шанел публично упреква Пако Рабан, наричайки го не висш стилист, а висш металургист!…

Пако Рабан се озовава в епицентъра и на други скандали. Както писаха медиите, прочутият дизайнер е известен с интереса си към мистиката, паранормалните явления, преражданията, окултизма и пр. През 1999 г. той публично обяви тревожното и стресиращо предсказание, че руската космическа станция “Мир” ще се стовари върху Париж и ще го изпепели. За журналистите този случай остана в историята с ироничното наименование “Паколипсис” (тогава те направиха езикова връзка между “Пако” и “апокалипсис” и създадоха този неологизъм). Когато това не се случи, модният творец бе принуден да се извини за допуснатата от него грешка.

ПАКО РАБАНПАКО РАБАНПАКО РАБАН

ПОКЛОННИК И УЧЕНИК НА ПЕТЪР ДЪНОВ

Не кой да е, а големия български философ и религиозен мислител Петър Дънов е повлиял най-властно и трайно върху изграждането на мирогледа и като цяло – духовната култура на Пако Рабан. Самият той твърди, че е голям поклонник“ на един от най-великите философи от времето на Водолея” . В своята библиотека той е подредил много негови книги. Как се запознава с неговото учение? Пако Рабан се занимава с философия от седемгодишна възраст и се интересувал от всички философски книги, в които се разказвало за ерата на Водолея. В една книжарница в Париж открива екземпляр от книга на Петър Дънов. Там се запознах с една възрастна жена, която започна да му говори за него. Купува неговата книга "Ерата на Водолея" и остава възхитен. След това изкупува всичките излезли книги от Дънов.

Любопитно е да се знае кое го привлича във възгледите на Петър Дънов? Когато се запознава с неговото учение, вече е прочел всичките книги по алхимия от ХIV, ХV и ХVI век. Петър Дънов е първият философ за Пако Рабан, който пише на един много достъпен език с едно изключително схващане и с един чудесен начин на излагане на възгледите. Контактът с творчесвото на Дънов е позитивен и с това, че предлага едно модерно изложение на живота и нравите, при това – поднесено по оригинален и свеж начин. Тази област от философските изследвания повлиява много върху творчеството на Пако Рабан и по-точно – върху символиката на неговата работа.От него той научава, че всяко нещо в материята е символ и, че всяко нещо има значение – цветовете, формите, езикът и т.н. Благодарение на него дизайнерът разбира, че в материята нищо не съществува без значение.

ПАКО РАБАНПАКО РАБАН

Когато веднъж попитах Пако Рабан, дали учението на Петър Дънов не е своеобразна семиотична теория, той се съгласи с мен и сподели: “Петър Дънов учи, че думата, глаголът е символ на една универсална семантика /Тогава Пако Рабан донесе една графика с туш, рисувана от френски египтолог / – Ето, това е моето име. Всеки символ означава нещо – Па-Ко-Ра-Бан. Един мой познат – египтолог, нарисува името ми след като прочете моята книгата. Последният символ означава, че съм човек. “

ЕСТЕТИЧЕСКА КОНЦЕПЦИЯ ЗА МОДАТА

Модата, според дизайнерът, е един точен символ, знак на даден тип цивилизация. В една буржоазна цивилизация хората се обличат буржоазно. В един пролетарска цивилизация – както беше в Източна Европа – пролетарски. ПАКО РАБАННапример твърди Пако Рабан, по времето на Мао Дзе Дун, когато той искал селското стопанство да получи предимство пред културата и индустрията – са премахнати половите различия в облеклата; ликвидирани са социалните различия в дрехите. И той облича всички хора в едно и също синьо работническо облекло. За да няма борба между класите и, за да няма борба между половете. И той успява, смята Рабан. Т.е. да засили развитието на агрикултурата, която по онова време е на много ниско ниво. Стилистът прави уговорката, че си служи с такъв пример, за да покаже колко е важно облеклото за тази или онази цивилизация.

Пако Рабан твърди, че е открил закономерността за смяната на облеклото. Искал е да разбере и да знае защо облеклото се скъсява или удължава. Без стилистите да се споразумяват и предварително да се уговарят, в един момент всички те правят едно и също нещо. Защо? Ето какво открива дизайнерът: “Модата е къса, когато икономиката е във възход. Роклята се удължава, когато времената стават тежки. Например коланът. Той е по-стегнат и подчертава талията, когато се навлиза в една пуританска епоха. Роклята е права, когато има свобода в сексуалните нрави. В епоха на мир рамото е закръглено. А правото рамо е типично за военното време. Когато прическите на жените увеличават обемите си, политическите режими падат.”

Висшата мода, според стилиста, е лаборатория за открития. Тя дава шанс за откриването на новите материи. При нея отсъстват правилата и ограниченията на конфекцията. Уникалната и скъпа мода – т.нар. от кутюр, предоставя възможност за експерименти с нови материи, техники и форми. Модата, в частност модата, която създава дизайнерът, се опитва да изрази своята епоха, т.е. времето днес. Типът цивилизация определя модата. Типът на облеклото се сменя, когато се сменя и типът на цивилизацията. Както всички ние имаме едни и същи житейски жестове, така и модата притежава своята епидермическа страна – цветът, материята и детайли като дължината, коланите. Ако ние сменим типа на цивилизацията, тотално ще се промени и формата на облеклото, отбелязва мъдро Пако Рабан.

ПАКО РАБАНПАКО РАБАН

http://beauty.fashion.bg/diets/32http://beauty.fashion.bg/diets/32

ТВОРЕЦ С МНОГО ЛИЦА

Неговият творчески профил е с много лица. Преди няколко години в Москва (2005 г.) и в Санкт Петербург (2007 г.) Пако Рабан изложи свои графични произведения. В отговор на въпроси на руски вестник за прототипите на неговите произведения той сподели: „През цялото време рисувам лица. Първо си мислех, че са различни. След това разбрах, че не са, че е едно и също лице. Това е мистика! На вас, руснаците, които изповядвате православната вяра, ви е трудно да разберете представата ми за света. Познавам всеки свой предишен живот и се опитвам ги рисувам. Аз съм този, за когото в Библията пише: създаден от земя човек. И на това лице, което е мое и чуждо едновременно, е отразен вселенският разум. С негова помощ задавам вечни въпроси и сам им отговарям. "Защо сме дошли на този свят? Как ще си отидем от него? Накъде сме се запътили?". Любопитно е да се знае, че не кой да е, а самият Салвадор Дали е „разрешил” на Пако Рабан да рисува – поне така твърди самият дизайнер.

* * *

Независимо от нееднозначните оценки на творчеството и особено – на спиритическите занимания на този изключително популярен творец, той е сред несъмнените колоси на модния дизайн през ХХ и началото на ХХІ век. Скромен, земен и достъпен, Пако Рабан заедно с това не изневерява на изконната мисия на дизайнера: да провокира, да изненадва и да тласка напред развитието на модното творчество. Тъкмо в смесването на материалното и духовното /така както в детството му са се кръстосали силното религиозно чувство и безкомпромисния марксизъм/ и в неговата дълбоко човечна природа може да открием отговора на въпроса: “Защо милиони по света – даже без да се интересуват от мода – се вълнуват от мислите на Пако Рабан; четат и препрочитат неговите книги?”…

http://beauty.fashion.bg/diets/32Снимки:

1. Пако Рабан – 1999 година

Фото: © Любомир Стойков

2. Пако Рабан показва графиката със своето име, написано от френски египтолог – 1993 година – Париж

Фото : © Личен архив на Любомир Стойков

3. Пако Рабан показва своята лична карта от парижкото метро като доказателство, че няма собствена лека кола и се вози с градския транспорт – септември 1994 година – Париж

Фото : © Личен архив на Любомир Стойков

4. Рокля металик на Пако Рабан – 1974 година

Фото: © Paco Rabanne

5. Вечерен ансамбъл металик на Пако Рабан, пролет-лято 1970 година

Фото: © G. Petit

6. Пако Рабан държи металната рокля, с която е дефилирала през 60-те години Силви Вартан – 1993 година – Париж

Фотo: © Личен архив на Любомир Стойков

7. Модел на Пако Рабан – 1966 година

Фото: © David Montgomery

8. Рокля от метал и пластмаса на Пако Рабан -1968 година

Фото: © MMC

9. Любомир Стойков интервюира Пако Рабан – октомври 1995 година в Париж

Фотo: © Личен архив на Любомир Стойков

10. Пако Рабан заедно със своите двама асистенти – Кристоф Декарнен / вдясно / и Орелиен Трембло в края на ревюто на колекцията прет-а-порте на Пако Рабан, пролет-лято 1999 година.

Фотo: © Michel Bechet

11. Модели висша мода на Пако рабан, есен-зима 1993 – 1994 година

Фото : © Guy Marineau

12. Модел висша мода на Пако Рабан, пролет-лято 1994 година

Фото : © Guy Marineau

13. Модел висша мода на Пако Рабан, пролет-лято 1994 година

Фото : © Guy Marineau

14. Модел прет-а-порте на Пако Рабан, пролет-лято 1999 година

Фотo: © Michel Bechet

15. Модел на Пако Рабан, прет-а-порте пролет-лято 2006

Фотo: © www.vogue.co.uk

16. Пако Рабан на финала на ревю есен-зима 1999-2000 година

Фото : © Guy Marineau

Тагове: Брой 42

Вижте още

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Дизайнери

IN MEMORIAM: МОДНИЯТ СВЯТ ТЪГУВА ЗА РОБЕРТО КАВАЛИ

Най-популярни

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Академията за мода определи новите си стипендианти

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

БГ МОДНА ИКОНА 2025: кой ще получи престижната награда?

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео