Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

ПИЕР БАЛМЕН: „НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ“

от FLM
31.12.2010
Време за четене: 3 мин.
6662
A A
ПИЕР БАЛМЕН: „НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ“
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф.Любомир Стойков

ПИЕР БАЛМЕН: “НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ”Какво е известно за Пиер Балмен – един от класиците на висшата мода? Основателни ли са твърденията, че той създава стил, който оставя траен отпечатък върху културата на обличане, върху изкусвото на елегантната дреха? Защо е толкова здрава връзката между неговото модно творчество и архитектурата? Чий последоветел е Пиер Балмен и кое е най-характерното за кариерата му? Кои са най-известните личности, обличани от него и прославяли стила му в целия свят?

Мосю Балмен е роден на 18 май 1914 година в Сен Жан де Мориен и умира на 29 юни 1982 година в Париж. Той е сред плеядата от великите френски дизайнери, които тласкат развитието на модата, разнообразяват и непрекъснато коригират нейната линия чрез майсторство и авангардизъм, творческо непослушание и блестящо познаване на традицията.

АРХИТЕКТУРА И МОДА

Много е писано за връзката между архитектурата и модата. Немалка част от най-прочутите дизайнери днес са архитекти по образование. Усетът за пространство, рефлексът за хармония, симетрия и баланс, редом с пиетета към предизвикателните форми са сходни и в двата занаята. Подобна констатация не заобикаля живота и творчеството на Пиер Балмен. Между 1933 и 1934 година той следва архитектура в “Ecole Nationale Supertteure des Beaux-Arts в Периж. Този етап оставя за цял живот в него вярното усещане за равновесие, хармония и прецизност в търсенето и намирането на формите – нюх към откриването на същинското съответствие на силуети, детайли, допълнения. Без да е “технократ” или “конструктивист” в модното изкуство, Балмен постига елегантността посредством спазването на мярата между тъканите и цветовете, чрез правилното дозиране на апликации, украшения, нюанси и драперии.

УЧИТЕЛИТЕ НА БАЛМЕН

ПИЕР БАЛМЕН: “НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ”По учителите можеш да познаеш учениците. По учиниците безпогрешно може да се съди за техните учители. Диалектиката на тази максима се аргументира и от творческото израстване на Балмен, за което заслуга със сигурност имат няколко прочути имена във френската мода. Преди да открие своя собствена къща в средата на 40-те години на миналия век, той работи последователно при Едуард Молиньо /1934 – 1938/, при Люсиен Льолон /1939/ и отново при Молиньо /1941/. При Молиньо младият стилист, както твърдят изследователите, възприема много неща за модния бизнес и за модния пазар, усвоява дълбоката максима, че елегантността е неделима от простотата и изчистената линия и укрепва, справяйки се с неизбежните чирашки изпитания. Впрочем тъкмо при Молиньо той се среща и запознава с Кристиан Диор. Още тук могат да се търсят корените на взаимовръзката между двамата – особено в лансирането на стила “ню лук”.

КАРИЕРА

Веднага след втората световна война Балмен се осмелява да открие своя собствена фирма и още с първите колекции да афишира принадлжеността си към най-талантливото реформаторско ядро от френски дизайнери. Заедно с Диор, Баленсиага, Фат, Живанши и др. той допринася за възраждането на високия стил, за разгръщането на интензивно модно производство и въобще за възвръщането на интереса към елегантното и изискано облекло – тенденции, които по обясними причини са замрели през военните години. Когато през 1945 година се открива модна къща “Пиер Балмен” пресата отбелязва:”Дрехите са направени, за да подчертаят още повече красотата, да изразят елегантността и грацията”. Първата самостоятелна колекция, която е и предвестник на стила “ню лук”, е публикувана в американския “Вог”. Издължаване в камбановиден стил, прилепнала талия и прибрани рамене са само част от конструктивните акценти в творчеството на Балмен. Търсейки връзката между красотата на човешкото тяло и “красивата мода”, дизайнерът установява: “Нищо не е по-важно в дрехата от нейната конструкция!”.

ПИЕР БАЛМЕН: “НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ”ПИЕР БАЛМЕН: “НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ”

ПИЕР БАЛМЕН: “НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ”ПИЕР БАЛМЕН: “НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ”

През 1947 година Балмен, редом с Жана Ланвен и други стилисти, налага и отстоява потребността от възприемането и широкото приложение на т.нар. “овална линия”, на заобления или още окръгления силует. Силует, който предполага също така специфични подгъви отпред, подобни на начина, по който перачките подгъвали полите си. Години наред модният творец създава прекрасни рокли за гала-концерти, чашоподобни тайори, и подплатява палтата в типичен свой – “балменски стил”.

ПИЕР БАЛМЕН: “НЯМА НИЩО ПО-ВАЖНО В ДРЕХАТА ОТ НЕЙНАТА КОНСТРУКЦИЯ”През 1952 година Балмен създава модна тенденция, която непрекъснато обогатява и развива, в т.ч. и чрез “ароматни”, “парфюмерийни” варианти. Става дума за линията “Жоли Мадам”. Тя е заредена с много чувственост, изтънченост, пищност, жизнерадост, редом с неизбежната тежест и величие. Търсаческият му дух го отвежда в Америка и макар, че е настроен срещу модата, предлагана от “Седмо авеню”, а може би именно поради това – той решава да открие собствен бутик в Ню Йорк, който се радва на много голям търговски успех. В редица енциклопедии се отбелязва приносът му към лансирането на тесните прави рокли, казашките шалове и въобще – “дългия четириъгълен шал като допълнение както към дневното, така и към вечерното облекло”.

ИЗВЕСТНИТЕ ЛИЧНОСТИ

Подобно на други свои знаменити колеги, Пиер Балмен се радва на вниманието и постоянството в набора на скъпи тоалети от страна на високопоставени особи: кралици, принцеси, маркизи, графини и пр., каквато е кралицата на Тайланд – Сирикит. Балмен облича и най-известните кинозвезди – Бриджит Бардо и София Лорен, Марлене Дитрих и Катрин Хепбърн. Клиентки пък на един от най-прочутите му приемници – Оскар де ла Рента, който десет години отговаря за висшата мода на “Балмен”, са Жаклин Кенеди Онасис и Хилъри Клинтън. В наше време световни кинозвезди продължават да проявяват огромен интерес към марката „Балмен”. На 81-та церемония за връчване на филмовите награди „Оскар”, например, Пенелопе Крус спечели златната статуетка за поддържаща роля и беше обявена за една от най-стилните дами на церемонията. Това се случи през 2009 година, а кинозвездата беше облечена във винтидж шифонена рокля на “Балмен”.

https://www.fashion-lifestyle.bg/fotomodels_broi41https://www.fashion-lifestyle.bg/fotomodels_broi41

* * *

Днес модна къща “Балмен” поддържа няколко линии производство – висша мода и конфекция, мъжка мода, парфюми и аксесоари. Освен в Париж, тя има бутици в Москва и Санкт Петербург, Дубай, Токио, Тайпе, Ню Йорк, Варшава, Ташкент и др.. За известен период от време марката бе и официално представена в България от Красимира Богданова. След смъртта на Пиер Балмен, дизайнът се поема от Ерик Мортенсен /носител на Златен напръстник/, а по-късно от Алистър Блеир и Ерве Пиер. През последните двадесетина години главни дизайнери на модна къща „Балмен” са от Оскар де ла Рента, Лоран Мерсие, Жил Дюфур и Кристоф Декарнен. В наше време модната къща “Балмен” продължава да бъде сред основните генератори на модни идеи, съединявайки успешно силата на традицията и свежестта на нововъведенията. Нейната философия продължава да бъде пропита от думите на създателя й: ”Придържайте се към основните принципи на модата и винаги ще сте в хармония с последните тенденции, без да се превръщате в тяхна жертва”.

https://www.fashion-lifestyle.bg/fotomodels_broi41

https://www.fashion-lifestyle.bg/fotomodels_broi41https://www.fashion-lifestyle.bg/fotomodels_broi41

 

Снимки:

1. Пиер Балмен и актрисата Рут Форд, 1947 година

Фото : © Internet

2. “Babe” Paley – с тоалет на Балмен, 1946 година

Фото: © Clifford Coffin

3. Вечерна рокля от Пиер Балмен – октомври 1953 година

Фото: © Pottier , l`Officiel de la couture

4. Дълга вечерна рокля от Пиер Балмен – декември 1953 година

Фото: © Pottier , l`Officiel de la couture

5. Рокли от Балмен, Десе и Диор – 1954 година

Фото: © Nouveau Femina

6. Вечерен тоалет от черна органза, бродиран корсаж и волани – реминисценция от 30-те години – колекция на Пиер Балмен , пролет-лято 1974 година

Фотo: © Ewing, E. History of twentieth century fashion. B.T. Batsford Ltd. London, 1992

7. Вечерна рокля от Пиер Балмен, пролет-лято 1990 година

Фото: © Pierre Balmain

8. Вечерен тоалет “Жоли Мадам” от Пиер Балмен, 1953 година

Фотo: © Loshek, I. Mode im 20.Jahrhundert. Bruckmann Munchen, 1990

9. Пиер Балмен пред студиото на Би Би Си в Лондон, придружаван от две манекенки, облечени от него

Фото : © Viasnoff, N., Borge, J. Archives de ls mode. Editions Michele Trinckvel, 1995.

10. Модел на Пиер Балмен , пролет-лято 1959 година; бижута – Jeanne Saint-Venant.

Фото : © Viasnoff, N., Borge, J. Archives de ls mode. Editions Michele Trinckvel, 1995.

11. Модел – малка шапка без периферия и палто от визон от Балмен, пролет-лято 1959

Фото : © Viasnoff, N., Borge, J. Archives de ls mode. Editions Michele Trinckvel, 1995.

12. Модел от колекцията на Пиер Балмен “Жоли Мадам”, есен-зима 1958 – 1959 година

Фото : © Viasnoff, N., Borge, J. Archives de ls mode. Editions Michele Trinckvel, 1995.

Тагове: Брой 41

Вижте още

Ruse Fashion Week
Дизайнери

Ruse Fashion Week 2025: Финал с блясък и изящество

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео