Fashion Lifestyle Magazine
Към читателя
Няма резултати
Виж всички резултати
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео
Fashion Lifestyle Magazine
Няма резултати
Виж всички резултати
Начало Мода Дизайнери

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА

от FLM
30.06.2011
Време за четене: 3 мин.
5432
A A
ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА
Сподели в FacebookСподели в XСподели по имейл

Проф. Любомир Стойков

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВолфганг Йоп е роден на 18 ноември 1944 година в Потсдам, Германия – в непосредствена близост до двореца “Сан Суси”. В световните модни енциклопедии му отреждат достойно място – редом с Жил Зандер – го определят като един от най-крупните германски творци, създаващи мода през 90-те години. Изучава психология на рекламата и изкуство. Първоначално се изявява като моден журналист в списанието “Нойе моде”. През 70-те години работи като дизайнер на свободна практика за различни модни къщи във ФРГ и Италия. Първата си колекция кожени облекла показва през 1978 година. През 1979 година регистрира собствена модна марка “Йоп!” /която всъщност е комбинацията от фамилното му име с холандски произход и удивителния знак “!”/ .Първата си колекция готово облекло “Йоп!” за жени лансира през 1981, а през 1985 и за мъже. Открива бутици в Хамбург и Мюнхен /1986/. Преподава в Берлинския университет за изящни изкуства, където е професор от 1987 година. През същата година лансира първите си парфюми и колекции със запазената марка “Йоп!”. Представя колекция за домашно обзавеждане във Франкфурт /1999 г./. Разполага със собствени резиденции в Монте Карло, Хамбург, Ню Йорк и Потсдам. Апартаментът му в Ню Йорк е бивша собственост на прочутия дизайнер Бил Блас, от когото Волфганг Йоп го купува през 1993 година.

През 2000 година дизайнерът продава своята модна къща. Създател е на модната марка „Вундеркинд”, която до 2007 година е негова, а след това значителна част от нея става собственост на инвеститори. Дъщеря му Йете Йоп наследява от баща си дизайнерския талант и е притежателка на парфюмерийна модна къща.

Какво е творческото кредо на приличащия на кинозвезда, красив, атлетичен и фотогеничен Волфганг Йоп? Къде се коренят причините за необикновения му талант и неизтощимите му хрумвания? Кое го отличава от другите? Как най-точно може да се характеризира стилът и маниерът му? Йоп олицетворява една от най-интересните групи в съвременния моден дизайн. Той уважава аристократизма, но заедно с това не крие по-големите си симпатии към обикновените хора в т.ч. и средната класа. В разсъжденията му винаги се прокрадват – кога по-незабележимо, кога твърде отчетливо – социалните нотки: мислите и настроенията, според които не всички могат да бъдат богати и, че дизайнът трябва да мисли и за хората с не много високи доходи. В същото време цените на предлаганите в неговите бутици дрехи и аксесоари, парфюми и различни допълнения показват и аристократизъм, и елитаризъм. Каква е истината за Волфганг Йоп и неговите убеждения? Най-вероятно както в живота си, така и в творчеството си той се стреми да балансира между реалната действителност и нейните неподправени ценности, от една страна, и критериите за разкош и лукс, за непреходност в модата и изкуството, от друга.

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА

В колекциите на дизайнера /без значение дали става дума за дамско, мъжко или детско облекло/ личи особено силния стремеж да се улови духа на времето, да се наложи практичен и заедно с това – уникален стил на обличане. През годините името му се утвърждава чрез висококачествените дрехи от кожа, както и чрез колекции, в които определено личи уклон към младежката култура, към разкрепостения имидж на модерната жена, в чиято външност малко повече елементи от мъжкия гардероб съвсем не са излишни.

Волфганг Йоп държи твърде много /което означава, че и харчи твърде много/ на рекламата и ефектните рекламни кампании. Неговото скулесто и изваяно лице, високото чело и пронизващият поглед са добре познати на милионите потребители най-вече от постерите и фотосите, рекламиращи парфюмите му “Йоп!”. Контактите му със световноизвестните артисти и прочутите модни и рекламни фотографи са сред източниците му на вдъхновение, редом с широката му култура и динамиката на времето. Той работи в чудесно партньорство с Марио Соренти, Микеланджело ди Батиста, Шон Елис и други майстори на фотообектива, както и с прочути модели като Стела Тенънт, Надя Ауерман, Алек Уек, Маркус Шенкенберг, Клаудия Шифър, Амбър Валета и др. Общуването му с тях също допринася за създаването на неговите вдъхновяващи произведения (2). Дизайнерът колекционира скъпи и редки произведения на изкуството, които също влияят върху фантазията му на творец. В различните му резиденции заедно с произведения на ултромодерни художници и скулптори като например Джеф Куунс, Герхард Рихтер и Кени Хънтър, се съхраняват и скъпи мебели и картини от преди два-три века (3). Впрочем тези ценни експонати от личната му колекция са и част от документацията му на учен и преподавател по изящни изкуства. Студентите го обичат и му се възхищават, а той в замяна е откровен, когато те му задават въпроси за тайните на успеха:”Само онези, които са готови да прекрачат през прага на болката, ще могат някога да постигнат изключителното” (4). За него модата е занаят, изкуство и начин да се идентифицираш със собствените си нагласи, възгледи и настроение. Той не обича прекалено често да се свързва модният дизайн и печеленето на пари, макар че като всяка професия и дизайнът има за цел придобиването на определени доходи и печалби. Волфганг Йоп осмисля модата в човешки план, като знак за индивидуалност и достойнство. Затова той казва: “Модата не би трябвало да се възприема само като безсрамен израз на парите и благополучието. Тя трябва да бъде весела и да придава достойнство на индивидуалното носене на дрехите” (5).

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА

Волфганг Йоп обича да работи с памук, коприна, кашмир. Кожата е сред най-любимите му материали. Години наред луксозните кожени палта бяха един от най-силните му козове в модния дизайн. Що се отнася до линията и силуета на облеклата му – макар и да се променят в синхрон с властта на времето, те остават последователни в едно: да са носители на елегантност, оригиналност, финес и изчистеност. Общото впечатление от тях е за прецизност и всекидневен шик, семпъл лукс и луксозна простота. Дизайнерът е известен по света не само със своите чудесни колекции и аксесоари, но и със свежите си рисунки, картини и ескизи, за които също е получавал международно признание. Волфганг Йоп е интегрален творец – художник, дизайнер, изкуствовед, журналист и писател. Съзидателната му емоция определено струи в няколко посоки. Но това никак не е зле. В творческия му почерк всички тези роли ни най-малко не си пречат, а напротив – взаимно си помагат и допълват, сякаш доказвайки за пореден път, че модата е синкретично изкуство – резултат от интелигентното смесване на различни видове и жанрове на изкуствата. Едни от последните му модни внушения са свежите и провокативни тенденции, предлагани от лятната колекция на линията му „Вундеркинд”.

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА

Волфганг Йоп е прочут създател на ароматни течности. Само през последните няколко години с това име са лансирани следните парфюми: Joop! Go (2007), Joop! Jump Summer Temptation (2007), Joop! Homme Summer Temptation (2007), Joop! Hot Summer collection (2008), Wolfgang Joop (2008), Joop! Homme Chill Out (2008), Joop! Thrill (2008), Joop! Electric Heat (2009) и др.

Не бива да се подминава и скандалността на известния моден творец. Той например заяви веднага след атаките срещу Световния търговски център в Ню Йорк на 11 септември 2001 година, че това е наказание срещу арогантността на американския капитализъм; изказа се иронично за топмодела Хайди Клум; постави странна статуя на ангел с голям пенис в семейната гробница.

* * *

Единственото ревю на Йоп, което съм наблюдавал “на живо” бе на колекцията му дамски и мъжки облекла, есен-зима 2001-2002 година. Какво изразяваше тя? И как – накратко – бихме могли да я опишем?

Есенно-зимните послания на Волфганг Йоп за 2001-2002 години несъмнено търсят симбиозата между деловития, прагматичен стил на обличане, от една страна, и елегантността – макар и спортна, макар и не съвсем изчистена – от друга. Тенденцията “милитъри” – предлагането на облекла в полувоенна кройка и силует, не е подминала и тази дизайнерска изповед.

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА

Любопитна е също и характеристиката, която се дава на колекцията на Волфганг Йоп в специалната УЕБ-страница на Севънт он Сикст:”Смесвайки колежанския вид – дамски и мъжки с елементи на стила “милитъри” Йоп създава една класическа, добре конструирана и изпълнена комбинация, при това сексапилна наглед и преди всичко много функционална и носима. За дамите Йоп предлага една удобна комбинация от плетени поли около коляното в съчетание с обточени палта, сака, тип “милитъри”. Манекенките са обути с чорапи с дължина до коляното или по-къси – кой беше казал, че къси чорапи и деколтирани обувки не се носят заедно? И като развитие на темата дизайнерът предлага и налага костюми, които плътно следват линията на тялото и откровено я подчертават – при това, гарнирани с еполети, които са извезани със сребърна нишка и блейзъри с изострени форми в съчетание с чисто бели ризи.” (6) . Колекцията на Волфганг Йоп – ще допълним и ние – издава и неговия личен маниер, специалното му и – в този смисъл – оригинално решение на дилемата спортно и елегантно, всекидневно и официално. Усещането от есенно-зимната колекция на Йоп бе още по-пълно и заради красивия подарък, който всеки от присъстващите на шоуто получи – малка луксозна червена книжка с инкрустирано кристално сърце на челната корица /датата беше 14 февруари – Свети Валентин – Денят на влюбените/. “Малкото сърце” се казваше тази книга и неин автор беше Волфганг Йоп. Оформена изключително красиво, тя съдържаше кратки и чувствени думи и нейният смисъл най-добре се разбираше в послеслова на автора:”Написах тази кратки история за “малкото сърце”, воден от чистото чувство да доставя удоволствие на другите. Това е “голямата история”, разказана в няколко думи… Това е горчиво-сладката история на израстването. Това е подарък от мен за вас, за моите родители, моите деца, моите внуци, моите приятели. Това е едно обяснение в любов!” (7) .

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА

Първата и единствената ми до този момент среща с Волфганг Йоп се състоя в същия този ден – 14 февруари 2001 година в “Браянт парк” – Манхатън, Ню Йорк. Видяхме се зад сцената непосредствено след неговото ревю. Чакахме го цяла група журналисти и когато той се появи, всички малко се стъписахме – не бяхме се разбрали помежду си кой след кого ще бъде при интервюирането на дизайнера. Той обаче се засмя, огледа ни и, посочвайки към мен с пръст, каза: “Кой е първи? Да започнем с вас!”. Беше облечен неглиже – сако, тишъртка под него, джинс и колан с голяма метална катарама. Впечатление правеха слънчевите му очилата – достатъчно светли, за да се виждат през тях очите му. Беше очевидно в добро настроение, смееше се и общуваше с лекота с представителите на медиите. Изглеждаше достъпен и или поне играеше чудесно ролята си на такъв. Това не ме учуди кой знае колко много, тъй като вече знаех, че самият Волфганг Йоп е и журналист и пише статии в “Шпигел” и “Щерн”.

ВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРАВОЛФГАНГ ЙОП: ЕЛЕГАНТНОСТ ЗА РАБОТЕЩИТЕ ХОРА

По-надолу следва и краткото интервю, което Волфганг Йоп бе любезен да ми даде в Ню Йорк:

Л.Стойков: Какво е вашето послание с тази колекция?

Волфганг Йоп: В случая аз показвам една мода, която е луксозна без това да е очевидно и натрапчиво. Хората, за които работя не са от висшето общество, от така наречената висока класа. Аз познавам хора, за които творя и те са по-скоро средна ръка, и могат да си позволят такива дрехи. Пък и произходът ми е такъв, това е доста по-добро от онова, което можех да си позволя

Няколко думи за материите?

Това са познатите, класически материи – памук, вълна, коприна и… разбира се – кожа. Днес кожата е много модерна, въпреки, че за това някак си не е прилично прекалено да се говори. Знаете какво мислят някои за кожените облекла. Затова трябва да внимаваме. Това е все едно да разговаряме за месни ястия в присъствието на вегетарианци.

Каква е вашата формула за елегантността?

В моята колекция става дума за една всекидневна елегантност. Тя не е за дами, които седят в салона и си поръчват скъпи френски ястия. Това е елегантността на работещите хора.

Каква е разликата между американската и европейската мода?

Ами аз съм от десет години тук, в Америка. Основно представям своя стил в Ню Йорк. В Париж всичко е шик и артистизъм, там се срещат много по-ексцентрични неща. Разбира се, има ги и тук, но в Ню Йорк има повече прагматизъм. Стилът не е въпрос на място, а на бюджет и на възраст.

Кои са най-еротичните части от женското и от мъжкото тяло, според вас?

За мен – най-еротичната част, както при жените, така и при мъжете е вратът, шията…

* * *

ДРУГИТЕ ЗА НЕГО

Л.Стойков:Какво мислите за колекцията на Волфганг Йоп, в която ви беше отредена централна роля?

Алек Уек (топмодел) : О, мисля, че беше много добра, направо превъзходна. Наистина, дрехите на Йоп са едновременно различни и носими. Това за мен е много важно. Не ангажирам другите, говоря само за себе си, разбира се, тъй като аз харесвам практичните дрехи! (8)

_______

Бележки:

(1) За живота и творчеството на Бил Блас вж. по-подробно: “Волфганг Йоп: художник и безнесмен”, сп. “Стил”, бр.2 от 1990 г.; De grote Mode-Encyclopedie. Editions Nathan.Paris-France,1989; InfoMat: Fashion Industry Information Services and Search Engine, Internet ( Who`s Who ); Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 ;

(2) InfoMat: Fashion Industry Information Services and Search Engine, Internet ( Who`s Who );

( 3 ) Ibid .

(4) Цит по : “Волфганг Йоп: художник и безнесмен”, сп. “Стил”, бр.2 от 1990 г.

(5) Цит по: Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997, p. 185

( 6 ) Knight , M. There’s Hope for Joop! :Fashion Designers . In: Fashion Windows – Internet;

(7) Joop, W. The Little Heart.Coppenrath Verlag, Munster , 2001.

(8) Думите са споделени пред мен в блиц-интервю с топмодела Алек Уек в Ню Йорк на 14 февруари 2001 г. непосредствено след ревюто на Волфганг Йоп в “Браянт парк” – Манхатън – б.а.

 

Снимки:

1. Волфганг Йоп, 2001 г. – Ню Йорк

Фото: © Любомир Стойков

2. Реклама на слънчеви очила “ Йоп!”, 1992

Фото: © Wolfgang Joop ; © DAMM

3. Реклама на парфюм на Волфганг Йоп / хавлията е на Ралф Лорен / в сп. “Вог” – 1997 г.

Фото: © Arthur Elgort

4. Любомир Стойков заедно с Волфганг Йоп и негов приятел, 14 февруари 2001 г. – Ню Йорк

Фото : © Личен архив на Любомир Стойков

5. Волфганг Йоп дава интервю веднага след ревюто си на 14 февруари 2001 г., Ню Йорк

Фото: © Любомир Стойков

6. – 9. Модели от колекцията на Волфганг Йоп, есен-зима 2001-2002

Фото: © Любомир Стойков

10. – 11. Модели от колекцията на Волфганг Йоп, есен-зима 2001-2002

Фото: © All photographs © 2001 first VIEW

12. – 1 6 . Свежи и провокативни тенденции в линията на Йоп „Вундеркинд”, пролет-лято 2011

Фото: © Wunderkind spring 2011 RTW / WWW

Тагове: Брой 47

Вижте още

Ruse Fashion Week
Дизайнери

Ruse Fashion Week 2025: Финал с блясък и изящество

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР
Дизайнери

ХАЙДЕР АКЕРМАН: МИНИМАЛИЗЪМ С ХАРАКТЕР

Дизайнери

ВИРДЖИЛ АБЛО: НОВАТОРЪТ, КОЙТО ПРЕОБРАЗИ МОДАТА С OFF-WHITE

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ
Дизайнери

КРИСТИАН ЛУБУТЕН – ГУРУТО НА ЧЕРВЕНИТЕ ПОДМЕТКИ

Най-популярни

Академията за мода определи новите си стипендианти

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Фурор на церемонията БГ модна икона 2025

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Ева Лонгория се възхити на Елена Кристиано в Кан

Подобно на компютърните фенове и волните субкултури, които цитират думите на Маршал Маклуън “Информацията иска да е свободна”, ние развяваме с достойнство нашето електронно знаме с девиза “Дайте на модата свободата, която й се полага!”.

Полезни връзки

  • За нас
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

За контакти

editor@fashion-lifestyle.net

+359 88 227 33 47

Последвайте ни

Facebook

ISSN 1314-8915 Copyright © 2007-2025 Ot igla do konetz Ltd. & Fashion.bg Ltd. All Rights Reserved

Fashion Lifestyle Magazine
Управление на съгласие

За да предоставим най-доброто изживяване, ние използваме технологии като бисквитки за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни, като например поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за статистически цели. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Преглед на предпочитанията
{title} {title} {title}
Няма резултати
Виж всички резултати
Към читателя
  • Мода
    • Новини
    • Тенденции
    • Дизайнери
    • Текстил
    • Аксесоари
  • Лайфстайл
    • Здраве
    • Тяло
    • Семейство
    • Прически
    • Свободно време
  • Култура
    • Медии
    • Интервю
    • Успех
    • Субкултури
    • Фотография
    • Фотомодели
  • Общество
    • История
    • Скандали
    • Бизнес
    • Нова генерация
  • Календар
  • Видео