Волфганг Йоп е роден на 18 ноември 1944 година в Потсдам, Германия – в непосредствена близост до двореца “Сан Суси”. В световните модни енциклопедии му отреждат достойно място – редом с Жил Зандер – го определят като един от най-крупните германски творци, създаващи мода през 90-те години. Изучава психология на рекламата и изкуство. Първоначално се изявява като моден журналист в списанието “Нойе моде”. През 70-те години работи като дизайнер на свободна практика за различни модни къщи във ФРГ и Италия. Първата си колекция кожени облекла показва през 1978 година. През 1979 година регистрира собствена модна марка “Йоп!” /която всъщност е комбинацията от фамилното му име с холандски произход и удивителния знак “!”/ .Първата си колекция готово облекло “Йоп!” за жени лансира през 1981, а през 1985 и за мъже. Открива бутици в Хамбург и Мюнхен /1986/. Преподава в Берлинския университет за изящни изкуства, където е професор от 1987 година. През същата година лансира първите си парфюми и колекции със запазената марка “Йоп!”. Представя колекция за домашно обзавеждане във Франкфурт /1999 г./. Разполага със собствени резиденции в Монте Карло, Хамбург, Ню Йорк и Потсдам. Апартаментът му в Ню Йорк е бивша собственост на прочутия дизайнер Бил Блас, от когото Волфганг Йоп го купува през 1993 година.
През 2000 година дизайнерът продава своята модна къща. Създател е на модната марка „Вундеркинд”, която до 2007 година е негова, а след това значителна част от нея става собственост на инвеститори. Дъщеря му Йете Йоп наследява от баща си дизайнерския талант и е притежателка на парфюмерийна модна къща.
Какво е творческото кредо на приличащия на кинозвезда, красив, атлетичен и фотогеничен Волфганг Йоп? Къде се коренят причините за необикновения му талант и неизтощимите му хрумвания? Кое го отличава от другите? Как най-точно може да се характеризира стилът и маниерът му? Йоп олицетворява една от най-интересните групи в съвременния моден дизайн. Той уважава аристократизма, но заедно с това не крие по-големите си симпатии към обикновените хора в т.ч. и средната класа. В разсъжденията му винаги се прокрадват – кога по-незабележимо, кога твърде отчетливо – социалните нотки: мислите и настроенията, според които не всички могат да бъдат богати и, че дизайнът трябва да мисли и за хората с не много високи доходи. В същото време цените на предлаганите в неговите бутици дрехи и аксесоари, парфюми и различни допълнения показват и аристократизъм, и елитаризъм. Каква е истината за Волфганг Йоп и неговите убеждения? Най-вероятно както в живота си, така и в творчеството си той се стреми да балансира между реалната действителност и нейните неподправени ценности, от една страна, и критериите за разкош и лукс, за непреходност в модата и изкуството, от друга.
В колекциите на дизайнера /без значение дали става дума за дамско, мъжко или детско облекло/ личи особено силния стремеж да се улови духа на времето, да се наложи практичен и заедно с това – уникален стил на обличане. През годините името му се утвърждава чрез висококачествените дрехи от кожа, както и чрез колекции, в които определено личи уклон към младежката култура, към разкрепостения имидж на модерната жена, в чиято външност малко повече елементи от мъжкия гардероб съвсем не са излишни.
Волфганг Йоп държи твърде много /което означава, че и харчи твърде много/ на рекламата и ефектните рекламни кампании. Неговото скулесто и изваяно лице, високото чело и пронизващият поглед са добре познати на милионите потребители най-вече от постерите и фотосите, рекламиращи парфюмите му “Йоп!”. Контактите му със световноизвестните артисти и прочутите модни и рекламни фотографи са сред източниците му на вдъхновение, редом с широката му култура и динамиката на времето. Той работи в чудесно партньорство с Марио Соренти, Микеланджело ди Батиста, Шон Елис и други майстори на фотообектива, както и с прочути модели като Стела Тенънт, Надя Ауерман, Алек Уек, Маркус Шенкенберг, Клаудия Шифър, Амбър Валета и др. Общуването му с тях също допринася за създаването на неговите вдъхновяващи произведения (2). Дизайнерът колекционира скъпи и редки произведения на изкуството, които също влияят върху фантазията му на творец. В различните му резиденции заедно с произведения на ултромодерни художници и скулптори като например Джеф Куунс, Герхард Рихтер и Кени Хънтър, се съхраняват и скъпи мебели и картини от преди два-три века (3). Впрочем тези ценни експонати от личната му колекция са и част от документацията му на учен и преподавател по изящни изкуства. Студентите го обичат и му се възхищават, а той в замяна е откровен, когато те му задават въпроси за тайните на успеха:”Само онези, които са готови да прекрачат през прага на болката, ще могат някога да постигнат изключителното” (4). За него модата е занаят, изкуство и начин да се идентифицираш със собствените си нагласи, възгледи и настроение. Той не обича прекалено често да се свързва модният дизайн и печеленето на пари, макар че като всяка професия и дизайнът има за цел придобиването на определени доходи и печалби. Волфганг Йоп осмисля модата в човешки план, като знак за индивидуалност и достойнство. Затова той казва: “Модата не би трябвало да се възприема само като безсрамен израз на парите и благополучието. Тя трябва да бъде весела и да придава достойнство на индивидуалното носене на дрехите” (5).
Волфганг Йоп обича да работи с памук, коприна, кашмир. Кожата е сред най-любимите му материали. Години наред луксозните кожени палта бяха един от най-силните му козове в модния дизайн. Що се отнася до линията и силуета на облеклата му – макар и да се променят в синхрон с властта на времето, те остават последователни в едно: да са носители на елегантност, оригиналност, финес и изчистеност. Общото впечатление от тях е за прецизност и всекидневен шик, семпъл лукс и луксозна простота. Дизайнерът е известен по света не само със своите чудесни колекции и аксесоари, но и със свежите си рисунки, картини и ескизи, за които също е получавал международно признание. Волфганг Йоп е интегрален творец – художник, дизайнер, изкуствовед, журналист и писател. Съзидателната му емоция определено струи в няколко посоки. Но това никак не е зле. В творческия му почерк всички тези роли ни най-малко не си пречат, а напротив – взаимно си помагат и допълват, сякаш доказвайки за пореден път, че модата е синкретично изкуство – резултат от интелигентното смесване на различни видове и жанрове на изкуствата. Едни от последните му модни внушения са свежите и провокативни тенденции, предлагани от лятната колекция на линията му „Вундеркинд”.
Волфганг Йоп е прочут създател на ароматни течности. Само през последните няколко години с това име са лансирани следните парфюми: Joop! Go (2007), Joop! Jump Summer Temptation (2007), Joop! Homme Summer Temptation (2007), Joop! Hot Summer collection (2008), Wolfgang Joop (2008), Joop! Homme Chill Out (2008), Joop! Thrill (2008), Joop! Electric Heat (2009) и др.
Не бива да се подминава и скандалността на известния моден творец. Той например заяви веднага след атаките срещу Световния търговски център в Ню Йорк на 11 септември 2001 година, че това е наказание срещу арогантността на американския капитализъм; изказа се иронично за топмодела Хайди Клум; постави странна статуя на ангел с голям пенис в семейната гробница.
* * *
Единственото ревю на Йоп, което съм наблюдавал “на живо” бе на колекцията му дамски и мъжки облекла, есен-зима 2001-2002 година. Какво изразяваше тя? И как – накратко – бихме могли да я опишем?
Есенно-зимните послания на Волфганг Йоп за 2001-2002 години несъмнено търсят симбиозата между деловития, прагматичен стил на обличане, от една страна, и елегантността – макар и спортна, макар и не съвсем изчистена – от друга. Тенденцията “милитъри” – предлагането на облекла в полувоенна кройка и силует, не е подминала и тази дизайнерска изповед.
Любопитна е също и характеристиката, която се дава на колекцията на Волфганг Йоп в специалната УЕБ-страница на Севънт он Сикст:”Смесвайки колежанския вид – дамски и мъжки с елементи на стила “милитъри” Йоп създава една класическа, добре конструирана и изпълнена комбинация, при това сексапилна наглед и преди всичко много функционална и носима. За дамите Йоп предлага една удобна комбинация от плетени поли около коляното в съчетание с обточени палта, сака, тип “милитъри”. Манекенките са обути с чорапи с дължина до коляното или по-къси – кой беше казал, че къси чорапи и деколтирани обувки не се носят заедно? И като развитие на темата дизайнерът предлага и налага костюми, които плътно следват линията на тялото и откровено я подчертават – при това, гарнирани с еполети, които са извезани със сребърна нишка и блейзъри с изострени форми в съчетание с чисто бели ризи.” (6) . Колекцията на Волфганг Йоп – ще допълним и ние – издава и неговия личен маниер, специалното му и – в този смисъл – оригинално решение на дилемата спортно и елегантно, всекидневно и официално. Усещането от есенно-зимната колекция на Йоп бе още по-пълно и заради красивия подарък, който всеки от присъстващите на шоуто получи – малка луксозна червена книжка с инкрустирано кристално сърце на челната корица /датата беше 14 февруари – Свети Валентин – Денят на влюбените/. “Малкото сърце” се казваше тази книга и неин автор беше Волфганг Йоп. Оформена изключително красиво, тя съдържаше кратки и чувствени думи и нейният смисъл най-добре се разбираше в послеслова на автора:”Написах тази кратки история за “малкото сърце”, воден от чистото чувство да доставя удоволствие на другите. Това е “голямата история”, разказана в няколко думи… Това е горчиво-сладката история на израстването. Това е подарък от мен за вас, за моите родители, моите деца, моите внуци, моите приятели. Това е едно обяснение в любов!” (7) .
Първата и единствената ми до този момент среща с Волфганг Йоп се състоя в същия този ден – 14 февруари 2001 година в “Браянт парк” – Манхатън, Ню Йорк. Видяхме се зад сцената непосредствено след неговото ревю. Чакахме го цяла група журналисти и когато той се появи, всички малко се стъписахме – не бяхме се разбрали помежду си кой след кого ще бъде при интервюирането на дизайнера. Той обаче се засмя, огледа ни и, посочвайки към мен с пръст, каза: “Кой е първи? Да започнем с вас!”. Беше облечен неглиже – сако, тишъртка под него, джинс и колан с голяма метална катарама. Впечатление правеха слънчевите му очилата – достатъчно светли, за да се виждат през тях очите му. Беше очевидно в добро настроение, смееше се и общуваше с лекота с представителите на медиите. Изглеждаше достъпен и или поне играеше чудесно ролята си на такъв. Това не ме учуди кой знае колко много, тъй като вече знаех, че самият Волфганг Йоп е и журналист и пише статии в “Шпигел” и “Щерн”.
По-надолу следва и краткото интервю, което Волфганг Йоп бе любезен да ми даде в Ню Йорк:
Л.Стойков: Какво е вашето послание с тази колекция?
Волфганг Йоп: В случая аз показвам една мода, която е луксозна без това да е очевидно и натрапчиво. Хората, за които работя не са от висшето общество, от така наречената висока класа. Аз познавам хора, за които творя и те са по-скоро средна ръка, и могат да си позволят такива дрехи. Пък и произходът ми е такъв, това е доста по-добро от онова, което можех да си позволя
Няколко думи за материите?
Това са познатите, класически материи – памук, вълна, коприна и… разбира се – кожа. Днес кожата е много модерна, въпреки, че за това някак си не е прилично прекалено да се говори. Знаете какво мислят някои за кожените облекла. Затова трябва да внимаваме. Това е все едно да разговаряме за месни ястия в присъствието на вегетарианци.
Каква е вашата формула за елегантността?
В моята колекция става дума за една всекидневна елегантност. Тя не е за дами, които седят в салона и си поръчват скъпи френски ястия. Това е елегантността на работещите хора.
Каква е разликата между американската и европейската мода?
Ами аз съм от десет години тук, в Америка. Основно представям своя стил в Ню Йорк. В Париж всичко е шик и артистизъм, там се срещат много по-ексцентрични неща. Разбира се, има ги и тук, но в Ню Йорк има повече прагматизъм. Стилът не е въпрос на място, а на бюджет и на възраст.
Кои са най-еротичните части от женското и от мъжкото тяло, според вас?
За мен – най-еротичната част, както при жените, така и при мъжете е вратът, шията…
* * *
ДРУГИТЕ ЗА НЕГО
Л.Стойков:Какво мислите за колекцията на Волфганг Йоп, в която ви беше отредена централна роля?
Алек Уек (топмодел) : О, мисля, че беше много добра, направо превъзходна. Наистина, дрехите на Йоп са едновременно различни и носими. Това за мен е много важно. Не ангажирам другите, говоря само за себе си, разбира се, тъй като аз харесвам практичните дрехи! (8)
_______
Бележки:
(1) За живота и творчеството на Бил Блас вж. по-подробно: “Волфганг Йоп: художник и безнесмен”, сп. “Стил”, бр.2 от 1990 г.; De grote Mode-Encyclopedie. Editions Nathan.Paris-France,1989; InfoMat: Fashion Industry Information Services and Search Engine, Internet ( Who`s Who ); Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997 ;
(2) InfoMat: Fashion Industry Information Services and Search Engine, Internet ( Who`s Who );
( 3 ) Ibid .
(4) Цит по : “Волфганг Йоп: художник и безнесмен”, сп. “Стил”, бр.2 от 1990 г.
(5) Цит по: Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997, p. 185
( 6 ) Knight , M. There’s Hope for Joop! :Fashion Designers . In: Fashion Windows – Internet;
(7) Joop, W. The Little Heart.Coppenrath Verlag, Munster , 2001.
(8) Думите са споделени пред мен в блиц-интервю с топмодела Алек Уек в Ню Йорк на 14 февруари 2001 г. непосредствено след ревюто на Волфганг Йоп в “Браянт парк” – Манхатън – б.а.
Снимки:
1. Волфганг Йоп, 2001 г. – Ню Йорк
Фото: © Любомир Стойков
2. Реклама на слънчеви очила “ Йоп!”, 1992
Фото: © Wolfgang Joop ; © DAMM
3. Реклама на парфюм на Волфганг Йоп / хавлията е на Ралф Лорен / в сп. “Вог” – 1997 г.
Фото: © Arthur Elgort
4. Любомир Стойков заедно с Волфганг Йоп и негов приятел, 14 февруари 2001 г. – Ню Йорк
Фото : © Личен архив на Любомир Стойков
5. Волфганг Йоп дава интервю веднага след ревюто си на 14 февруари 2001 г., Ню Йорк
Фото: © Любомир Стойков
6. – 9. Модели от колекцията на Волфганг Йоп, есен-зима 2001-2002
Фото: © Любомир Стойков
10. – 11. Модели от колекцията на Волфганг Йоп, есен-зима 2001-2002
Фото: © All photographs © 2001 first VIEW
12. – 1 6 . Свежи и провокативни тенденции в линията на Йоп „Вундеркинд”, пролет-лято 2011
Фото: © Wunderkind spring 2011 RTW / WWW